SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    738
    Bonuspoeng:
    93
    Om man skal si opp kortet kommer det opp en tekst som sier noe om at man skylder Amex sånn og slik om man sier opp kortet dersom man har søkt om kortet etter 02.04.2024.
    Noen som vet om det er noe som effektueres ?

2. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Nei. Si opp på Chat med de i Amex NO appen så nevner de det ikke en gang, og du kan til og med spørre om bekreftelse på at de ikke kommer til å kreve deg for noen ting.

3. 1884derby

1884derby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    890
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som vet hvordan det blir håndtert når du får en stor refusjon til kortet etter at kortet er sagt opp / avsluttet?

4. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,321
    Bonuspoeng:
    293
    De er kjent for å være veldig ryddige og utbetale til vanlig bankkonto hvis du kommer i pluss.

Har erfart det selv, og andre har sagt det samme på IF.

1884derby liker dette
  5. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,522
    Bonuspoeng:
    293
    Det er lurt å ikke slette kortet i appen på en stund, i tilfelle du får refundert noe dit. Da kan du sjekke saldoen.

Last edited: 04. aug 2025
    1884derby liker dette
  6. Mac76

Mac76 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Amex sender deg brev i posten når det kommer en tilbakebetaling. Deretter tar du kontakt med kundeservice for å få det tilbakeførte beløpet utbetalt til bankkonto.

Dette skjedde meg nå i juli, selv om jeg ikke har vært kunde siden september (2024).

1884derby liker dette
  7. 1884derby

1884derby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    890
    Bonuspoeng:
    93

Takker for alle svar.
    Dette er jo en ordning som gjør at en får beholde poeng:

Utlegg på 50k gir jo 10k EB-poeng. Så
    Amex vil ikke kreve disse tilbake på noe vis?
    For om de 50k havner på bankkonto, så er jo disse 10k EB-poengene ‘vunnet’

8. Mac76

Mac76 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg fikk ingen krav om å tilbakebetale poeng hvert fall, så de poengene har man fått gratis.

1884derby liker dette
  9. Grove

Grove Medlem

Likes mottatt:
    485
    Bonuspoeng:
    63
    Er det slutt på at man kan se poengtransaksjoner inne på kontoen hos Amex? Plautselig er alle poengtransaksjoner borte hos meg, og jeg venter fortsatt på en hel del poeng fra Mai måned.....

10. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    6,022
    Bonuspoeng:
    183
    Ligger fremdeles under "Eurobonus"-fanen hos meg. Brukte det i går for å prøve å få oversikt over manglende poeng.

Jeg har en hel mengde linjer i juli som heter "Points transfer reversal" Noen som vet hva det handler om?

Jeg hadde en lengre chat gjennom appen i går, og de lover på nytt at alt skal fikses innen 7-10 arbeidsdager. Fikk også i dag en epost fra [email protected] med "Anerkjennelse av klagen din" og en mengde litt intetsigende informasjon om videre behandling.

K

11. testflyver

testflyver Medlem

Likes mottatt:
    199
    Bonuspoeng:
    43
    Har ikke regnet på forbruk vs overførte poeng, men i appen så står det et tall, "Opptjent i de siste 30 dagene med kortet ditt" og det stemmer i hvertfall ikke med mengde overførte poeng til min EB-konto. Hvis det tallet skal stemme, så mangler en del poeng på EB-konto.

12. biaop

biaop EBG

Likes mottatt:
    109
    Bonuspoeng:
    43
    Hva står det på selve overføringen av disse 5000 poengene?

13. Longtime

Longtime Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Ref. spørsmål om 'Points Transfer Reversals':

Så vidt jeg kan se ved sammenligning Eurobonus og Amex, så benyttes 'Points Transfer Reversals' for poeng som ved en feil tidligere ikke har blitt overført Amex til Eurobonus, og derfor etterfølges av samme poengsum (med minus-tegn foran) som 'Points Transfer'.

14. RBingham

RBingham Nytt Medlem

Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har slitt med at Amex plutselig sperrer tilfeldige transaksjoner, og har varierende argumenter for hvorfor.

Sist nå for et par uker siden sperret de en transaksjon på 5k,- på IKEA, og etter 10 minutter på chat og deretter 10 minutter i telefonkø til kredittavdelingen, så fant de ut at det var fordi jeg hadde overgått 3x kreditt, dvs brukt 45k,- i juli med min lusne 15k kredittgrense. De sa det var en "3x kredittgrense"-regel, og at kortet mitt var sperret for bruk ut juli, men ville funke igjen i august.

... men likevel klarte jeg etter dette å dra kortet for ytterligere 17k,- ila juli i andre butikker, totalt 63k,- i juli, altså godt over 4x kredittgrense, så det virker helt fullstendig vilkårlig hva slags transaksjoner de plutselig bestemmer seg for å sperre og ikke.

Har opplevd lignende tidligere også, til tidvis ufattelig stor frustrasjon. Noen ganger står man der med Amex som eneste mulige betalingsmiddel, og så bare skaper de noe kluss og faenskap helt uten grunn. Er så lei. Gleder meg til å si opp og klippe kortet etter at siste CT-en kommer nå i august.

tldr:
    Jeg tror ikke de er helt klok på sine egne begrensninger heller. Det står ingenting om dette i vilkår whatsoever, men likevel dikter de opp et par tilfeldige grunner i ny og ne, som viser seg å ikke stemme likevel, så ja, hvem pokker vet.

The_Dude and Spielhaug like this.
  15. vegardg

vegardg Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,920
    Bonuspoeng:
    183
    Det høres ut som at den enkle løsningen på problemet ditt er å skaffe seg en kredittgrense som står i stil til forbruket.

Nordlands, NoLimit, Storbaba and 2 others like this.
  16. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,068
    Bonuspoeng:
    293
    Mine kom i dag.

17. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,827
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fikk også unaturlig mange poeng i går. Det eneste jeg kan forstå er at deler av disse var fra en oppgraderingskampanje på starten av året.

Tidligere stod det i vilkårene at nivåpoeng skulle overføres den 8. i måneden etter. Står det slik fortsatt, og er det noen som har lyktes med å få endre timingen på nivåpoengene?
    Perioden min starter 01.09 og det hadde vært gull (diamant) å fått disse datert til september.

The_Dude and Preference like this.
  18. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    183
    Rapolo liker dette
  19. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,827
    Bonuspoeng:
    183
    stekus and holmen like this.
  20. RBingham

RBingham Nytt Medlem

Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    18
    Selvfølgelig, og har prøvd å øke grensen to ganger, men fått avslag begge gangene. Stuck med 15k. :D

Nå gidder jeg ikke mer av Amex, så da er den enkle løsningen på problemet mitt å klippe kortet og heller gå all-in på Saga-kortet. :)

stekus liker dette

Del denne siden