SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
    Dette hjelper da ikke på luksusproblemet jeg beskrev: at man har fly premium og 2 stk CT, men ikke nok eurobonuspoeng til å kunne bruke de. Uten poeng, ingen vits i å selge CT.

Med mitt forbruk nå så klarer jeg å tjene inn 200.000 poeng i løpet av et år for å beholde fly premium, men skal jeg bruke en CT på first så er det 190.000 poeng for 2 voksne til karibien eller asia.

Biz er riktignok bare 140.000. Da har man 60.000 igjen som kan brukes på fly premium for 2 voksne i biz til USA (hvis man klarer å finne det).

En ekstra CT ser mindre og mindre attraktivt ut for min del, før jeg klarer å tjene mer enn 200.000 poeng på et år.

Alternativt kan man spare opp poeng over flere år for å bruke 2xCT hvert tredje år kanskje? Kan jo være gunstig hvis man kan få flere signup-bonuser for hver gang man søker om Elite :-D

Sonictravel liker dette
  2. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    1 ekstra CT er ikke for de fleste. Men om en har flere CT så vill jo en tur innenriks fort kunne spare 5-10k. Normalt er jo CT forbeholdt C eller A interkontinentalt. Men om en har flere er det jo poeng spart ;)
    Så tror nok det blir elite for min del grunnet 20k status og 2x CT.
    Begge blir neppe brukt på C eller F. Men heller på det jeg skrev over ;)

3. OSLBKK

OSLBKK Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hej experter!

Jag har läst lite här och var om uppdateringen kring SAS Amex Platinum och dess byte från DNB. Jag har idag SAS Amex Platinum (enbart för 2-4-1/CT), Shell MC (enbart för payr), SAS MC och Saga Platinum MC. Vägen vidare blir troligen Amex Elite SAS EB - men vägen innan dess har jag frågor kring.

Jag har redan upptjänat och brukt min CT som jag inkasserade i år. Jag fick mitt "nya" SAS Amex Platinum i postkassen häromdagen och undrar därmed om jag har möjlighet att inkassera en CT med detta kort innan Amex ställer ut mitt Amex Elite SAS EB i 2019? Spending i november och december alltså.

Tacksam för svar.

4. KristianSk

KristianSk Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, erstatning av utløpt kort påvirker ikke opptjening av CT.

OSLBKK liker dette
  5. EBS88

EBS88 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Virker ditt nye SAS Amex Platinum i payr?

6. OSLBKK

OSLBKK Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Inte testat - Payr tar väl inte Amex ännu?

7. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,179
    Bonuspoeng:
    293
    Har du fått det nye Amex Premium, eller nytt SAS Amex Platinum med my utløpsdato?

8. Blaa

Blaa Veteran

Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    99% sikker på at det var et SAS AmEx utstedt av DNB. De kortene følger våre EB-perioder.

9. holmen

Likes mottatt:
    64,179
    Bonuspoeng:
    293
    Det var det jeg også tenkte, for jeg fikk nytt kort for et par uker siden.
    Lurte på om det var noen som faktisk hadde fått nytt kort allerede.

10. OSLBKK

OSLBKK Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Jag har fått nytt SAS Amex Platinum med nytt utlöpsdato.

11. holmen

Likes mottatt:
    64,179
    Bonuspoeng:
    293
    Da er svaret at du ikke får mulighet til å opptjene ny CT på dette kortet, da det er "samme" kort som du har hatt hittil i 2018.

OSLBKK liker dette
  12. kristiaan

kristiaan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,442
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noen store fordeler med gullkort? Grunnen til at jeg spør er at jeg er usikker på hvilke kort jeg skal gå for. Jeg har sas mc prem, shell mc (payr) og vurderer amex prem el elite. Grunnen til evt elite er mulighet for gullkort hvis dnb kommer med nytt kort med 20000 grunnpoeng. Jeg trenger ikke to CT i året og reiser ikke mye i jobb, kun noen få turer i året på privaten..

13. KVTL

KVTL Senior Medlem

Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg valgte Gold, for min del stod det mellom det eller premium. I likhet med deg hadde jeg ikke behov for CT og reisen jeg gjør i forbindelse med jobb er nesten utelukkende tog (flyr vel akkurat så lite at jeg bestandig mangler 1-3 legs for å få sølvkort hos SAS).

Merk at Gold kortene går over til Amex til våren 19. Blir det samme vilkår som i sverige, dvs. fjerne inntektsgrensen på centurion platinum, så vurderer jeg å gå til anskaffelse av dette.

Med dagens gold får du stop service, bagasje- og nøkkelring tag, reiseforsikring, concierge, priority pass (første besøk gratis), 50. 000 velkomstpoeng og første halvår til halv pris (ikke så relevant lenger siden Amex tar over kortene innen et 1/2 år).

Så må du vurdere om hva som er viktigst for deg hvis du skal sammenligne med Elite.

kristiaan liker dette
  14. oyvindm

oyvindm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg fikk et brev i posten i dag med en PIN-kode. Det står at det er fra Cresco Access MasterCard, men jeg har ikke bestilt noe kort derfra. Jeg tenkte at det kanskje kunne være fra det nye Curve-kortet som er på vei, men det rare er at koden er den samme som Amex-koden min. Så enten er det Curve-kortet og en merkelig tilfeldighet med koden (1/10000 sannsynlighet), eller kan det være at de har begynt å sende ut kodene til de nye Amex-kortene? Er det noen som har fått det samme?

15. KristianSk

KristianSk Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Høres mer ut som ID-tyveri spør du meg. Jeg ville tatt en telefon imorgen tidlig.

Cresco (DNB) har ingenting med de nye Amex-kortene å gjøre og hvertfall ikke Curve.

16. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    1,993
    Bonuspoeng:
    113
    Alle DNB kort har samme PIN. Det høres ut som noen har bestilt kort i ditt navn eller at du har vært litt for dypt i cognac flasken ;)

17. oyvindm

oyvindm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg får kontakte DNB i dag for å høre.

18. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    29,350
    Bonuspoeng:
    183
    Både Cresco og AmeX pt er DNB, ville sjekket med dem at det ikke er noen som har bestiller cresco mc kort i ditt navn

19. holmen

Likes mottatt:
    64,179
    Bonuspoeng:
    293
    Har du kjøpt noe på feks. Elkjøp på avbetaling? Da får man faktisk et Cresco kort i posten..

20. oyvindm

oyvindm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Faren er over! Det stemmer på en prikk det du sier :p Det var fornyelse av et Cresco-kort jeg hadde glemt at jeg hadde. Det kan jeg i hvert fall avbestille med en gang.

holmen liker dette

Del denne siden