SAS EuroBonus Executive Business Card

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 27. mai 2026 kl 11:14.

Tags:
  1. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    790
    Bonuspoeng:
    93
    I og med at de tenker å lansere flere kort etterhvert, så får man håpe det blir noe bra som alle kan benytte.
    Obligatoriske nivåpoeng er ihvertfall et greit lokkemiddel

2. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    887,835
    Bonuspoeng:
    293
    Selv om jeg har sluttet å fly så har jeg fått mail

3. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,252
    Bonuspoeng:
    113
    Men fremdeles mye penger for 20k levelpoints. Blir dyre gullkort.

4. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    790
    Bonuspoeng:
    93
    Alt for dyrt, men fortsatt rimeligere enn å kjøpe poengene

5. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    18
    Blir 7188,- årlig (+ evt. moms om en kan ha det på et selskap men kanskje ikke "føre" det på selskapets regning, aka betaler privat som kanskje blir aktuelt for noen). Vil anta de kommer til å ha klausul om at du må ha det hele året for å få de 20k poengene eller noe, så man ikke kan bestille, ha det én måned, avbestille, og likevel få poengene. I praksis betaler man dermed ~9k (ink. moms) for å få 20k nivåpoeng. Fordel rent poengmessig ut over dette er 25 vs 20 per 100 på AmEx Elite (av det vi vet pr. nå).

Du skal ha årlig spend på ~333k på AmEx Elite for å få ~20k nivåpoeng. Får du to CT-er i året, får man jo uansett dette, og spend ut over det er vel bedre brukt på andre kort (avhengig om man prioriterer EB-poeng eller nivåpoeng).

SAS MC spend er litt vanskeligere å beregne, siden de har 15/20/25 per 100 for NOK/valuta/SAS-kjøp. Men om vi regner average på 17.5 per 100 NOK (som sikkert er litt i overkant siden mange gjerne har NOK-heavy spend), så må du ha ~456k årlig spend for å få ~20k nivåpoeng (og gjerne mer i praksis pga. NOK-heavy spend).

Med mindre man er tung bruker av FP, så er vel AmEx+Saga EB kanskje «best bang for the buck» (siden Saga EB gir samme EB-poeng som SAS MC, men gir 20k nivåpoeng etter 200k spend, som i praksis gjør at FP er "eneste" fordel med SAS MC). Dette forutsetter at man er interessert i nivåpoengene (ellers er vel spend på AmEx fortsatt «best» mtp. EB-poeng per krone). Der kan det jo kanskje være at SAS BC vil ha en edge for de som får nok nivåpoeng ellers, og bare vil ha mest mulig EB-poeng per krone (altså at man tar AmEx til 300k for 2x CT, og deretter SAS BC for resten).

Personlig har jeg historisk primært brukt AmEx alle steder som tar AmEx, og SAS MC på "alt annet" (som har vært mer enn godt nok til 2x CT + FP4). Planen var nå å bytte SAS MC med Saga MC EB (da jeg sjeldent bruker FP). Skal man bytte til SAS BC fremfor Saga MC EB (eller SAS MC for de som prioriterer FP), så vil jeg tippe det avhenger veldig av endelige vilkår/fordeler på SAS BC.... (da nivåpoeng gjerne ikke er nok alene).

Last edited: 28. mai 2026 kl 01:21
  6. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,223
    Bonuspoeng:
    183
    Merk at det ikke er MVA på finanstjenester.

7. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    24,338
    Bonuspoeng:
    293
    Finans-lobbyister ...:p

jocke and kiev like this.
  8. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,252
    Bonuspoeng:
    113
    Enig i det du skriver. Forstår ikke hvem dette kortet skal være aktuelt for. Andre kombinasjoner av kort er bedre og rimeligere.

Eneste måtte være dersom man har store utlegg på jobben som man ikke kan betale med private kort som f.eks store HW kjøp eller høye løpende lisenskostnader til ulike SW selskaper hvor man kan betale med kredittkort. Da kan fort poengene renne greit inn.

9. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,876
    Bonuspoeng:
    113
    Hysj, ikke si noe om det. La oss håpe de gjør samme "feilen" som Amex gjorde. Hvis det ikke er binding i 1 år så kommer jeg til å bestille kort for både samboer og meg selv via selskapet vårt for å få disse 20k statuspoengene.

Kan være vi bestiller det uansett for å dytte oss opp på diamant enda et år.. det er lett å bli vant til endring samme dag.. :rolleyes:

Plutselig har vi da opptjent diamant 3 år på rad og før vi vet ordet av det så går vi for lifetime diamond :p

Teknolai and kongenamundsen like this.
  10. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,223
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er helt enig. For meg fremstår dette som en nothing burger. Privatpersoner kan ikke søke om kortet uten at selskapet har en avtale, og jeg tviler på at dette er noe veldig mange bedrifter gidder å bruke tid og krefter på pga 1) Det er neppe et kort for massen og 2) det er et potensielt rapporterings-mikkmakk når dette også blir en fordel vunnet ved arbeid (skattepliktig fordel).

Jeg håper ikke SAS har brukt veldig mye tid og penger på dette, for jeg tipper dette blir en like stor (les liten) suksess som den gangen de lanserte SAS Travel Wallet.

Bonusverden er ikke så kompleks at det er behov for ørten kort som dekker ulike behov. Det finnes allerede kort som gir godt med bonus- og nivåpoeng, samt at mange i gruppen som betaler 599/mnd for et kort gjerne har loungetilgang gjennom status eller eksisterende bankforbindelse.

Jeg ser heller ikke for meg at en ivrig bonusnisse går til arbeidsgiver og sier 'Hei, SAS har kommet med et nytt sånn kredittkort, men dere må ha en avtale med dem for at jeg kan få det kortet' og arbeidsgiver bare 'Hææ?'. Det blir bare kleint for alle.

Jeg ser heller ikke for meg de arbeidsgiverne som skal sende ut fellesmail med 'Fantastisk nyhet, nå kan du få nytt SAS-kort til 7k per år'.

Eddie47, turaga008, Xflipper and 5 others like this.
  11. tmolvik

tmolvik Senior Medlem

Likes mottatt:
    590
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er i samme situasjon som deg :/ Får ingen mail rundt marked, salg, diamantinfo etc. SAS mener de har gjort alt riktig på sin side og at feilen ligger hos meg. De har bl.a foreslått at det er fordi jeg har .no-adresse registrert, for det kan visst potensielt være en utfordring for dem. Kommer ingen vei og går derfor glipp av alle disse tilbudene..

12. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg fikk heller ikke e-post for en stund siden. Ble tipset om å melde meg ut av alle lister. Vente minst 24 timer. Og så melde meg inn igjen. Da begynte jeg å få e-postene…. om du ikke har forsøkt dette, ville jeg gitt det et forsøk.

13. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    18
    Med tanke på navngivningen («executive»), kan det jo tenkes at de sikter seg inn på C-suites/VPs/etc i selskaper. Er «en del» selskaper som har TPC, så for disse vil kanskje dette være et godt alternativ til andre typer kort. Eller kanskje det også kan være trekkplaster til å få selskap som ikke har TPC/SAS-avtale til å skaffe seg en slik avtale. Det faktum at du ikke kan få kortet uten å få en «konto» hos SAS understøtter gjerne dette.

Jeg vil tippe de har gjort litt research før de brukte masse penger på dette (det kommer egne apper på telefonen, og bare det har jo fort en grei prislapp). Men kanskje ikke den «gjengse bonusnisse» er målgruppen (og således er tilrettelagt deretter).

14. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    681
    Bonuspoeng:
    113
    Tror jeg fortsatt har en firmaavtale med sas og fikk epost. Det er vel fortsatt sånn at bedrifter må betale noen kroner i kredittkortavgift hos sas. Tipper de 25 poeng/100 kr gjelder for sas billetter og kanskje ikke Kiwi?

15. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,087
    Bonuspoeng:
    293
    Ser ut som det gjelder all bruk, men at det ikke er innenfor vilkår å bruke kortet til privat forbruk

16. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,223
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tviler på at Anders Opedal, Kjersti Braathen, Kalle Hersvik etc bryr seg særlig mye om å få noen usle poeng fra et kredittkort. De posisjonene du nevner flyr så mye og kunne hatt så mye poeng uansett, at dette kortet ikke vil være verdt bryet. Det siste mange i de posisjonene vil er å fly mer. Og kanskje enda mer relevant, de som har slike posisjoner er neppe de som kan reise en tilfeldig onsdag i november når det var ledige bonusbilletter, for så å bruke to dager på reisen med lange mellomlandinger.

Et annet poeng jeg ser SAS gjør et nummer utav er integrering mot regnskapssystem. Flere og flere selskap i dag har avtaler med reisebyrå/hotell som gjør at man ikke lenger legger ut for disse kostnadene, men at dette gjøres opp per faktura, i tillegg er det for mange av ‘disse’ andre som booker og gjør opp reiseregningene. Selv jobber jeg i et ikke alt for stort oljeserviceselskap, og alle med C i tittelen har tilgang til PA, samt at alt av flybilletter, og en del hotell som frekventeres hyppig betales per faktura direkte til selskapet.

At kortet i tillegg kun skal gjelde bruk på vegne av firmaet, og angivelig ikke for privat bruk (som nevnt over), gjør at det potensielt blir en veldig snever bruk av kortet.

Men for all del, det kan være SAS vet noe vi ikke vet. Selv tipper jeg at dette kortet er dødt innen utgangen av inneværende tiår.

17. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,546
    Bonuspoeng:
    113
    Dette kortet er siktet mot ledere i små og mellomstore bedrifter, og vil nok først og fremst brukes av firmaeiere. Altså bedrifter som er langt mindre enn de som ledes av personene du nevner her.

Det er tvilsomt at lederen av Equinor bryr seg om bonuspoeng, men det finnes en drøss av bedrifter med 5-100 mill i omsetning hvor eieren gjerne er interessert i å opptjene poeng på de millionene de bruker på feks reklame hvert år.

Dette kortet vil dekke ganske konkrete behov som ikke er i nærheten av å dekkes av bedriftskort i Norge per i dag.

18. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    13,613
    Bonuspoeng:
    293
    Greit å være SAS fan, men dette kortet har liten verdi vs kostnad for dem du nevner også.

Nesten ingen 5-100m bedrifter kjøper reklame for millioner med firmakort. Slike transaksjoner går via faktura. Jeg driver et par slike selskaper, og vet.

19. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,223
    Bonuspoeng:
    183
    Om så alle ledere/eiere av selskaper med 5-100 mnok i omsetning tar i bruk dette kortet vil det fortsatt være et veldig lite kundegrunnlag.

Hvis du tenker på kjøp av reklame på f.eks. Facebook så gjøres det med kredittkort, men det er langt nær alle selskap i SMB-segmentet som har et slikt behov. Jeg vet om minst en stk som bruker sitt private kredittkort til kjøp av reklame for flere hundretusen via sosiale medier uten at de har fått noen henvendelse fra AMEX/MC på det.

Tiden vil vise hva som skjer.

Del denne siden