SAS Friends & Family

Tråd i 'Reisedeals' startet av larssas, 10. des 2019.

  1. MariusNorge

    MariusNorge Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hvordan booker jeg det?. Vil også ha
     
  2. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,401
    Likes mottatt:
    21,150
    Bonuspoeng:
    183
    Du må vente på neste kampanje, fristen for denne har gått ut.
     
  3. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,171
    Likes mottatt:
    3,215
    Bonuspoeng:
    113
    Du har ikke gått glipp av noe. Jeg har heller ikke bestilt noe, til tross for at jeg har brukt en time eller to for å søke etter passende ruter. Jeg håper neste F&F blir bedre. Om jeg husker riktig, så hadde dem tre kampanjer i fjor, så mulig at det kommer en til i år.
     
  4. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,635
    Likes mottatt:
    6,630
    Bonuspoeng:
    183
    Som det pleier å være så var det til tider mye å spare på innenlandsreiser, spesielt til Nordnorge, men mye mindre å spare på reiser til Europa.

    Jeg fant også et par turer i Plus til San Francisco med et par tusen kroner i rabatt i forhold til ordinær pris, men disse er jo ganske dyre i utgangspunktet for tiden, så de var fortsatt dyre etter rabatt.
     
    tobeornot999 liker dette
  5. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,362
    Likes mottatt:
    1,280
    Bonuspoeng:
    113
    Skulle ønske disse kampanjene kunne nærme seg prisen for bonusbilletter med SAS Mastercard Premium. På weekend-destinasjoner med god dekning (og litt fleksibilitet) blir det ofte langt dyrere for cash, selv med vennesalg.
     
  6. Hugin72

    Hugin72 Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Hei Booket en friends & family tur fra AES- Praha den 8-11 Des i juni. Alt så greit ut og et vennepar booket samme flightene. Fikk mail fra SAS den 16.sept om at det var en endring på Ålesund flighten og tidspunktet. Men når jeg sjekker hele ruten så har SAS endret til overnatting i Stockhom fra 8-9 desember. Den 9 desember ankommer vi praha kl 1100 og vi er satt opp med retur kl 1135 den 9 des. Så det blir hele 35minutt i Praha.
    Kontakter SAS og får vel ingen forklaring , men de har ikke ledige retur fly fra Praha før på kvelden, så vi får en overnatting i københavn på hjemreisen. SAS er veldig på at vi kan gjerne kansellere så får vi pengene tilbake , men har jeg krav på noe her . Kan jeg kreve at de finner et Star alliance fly på hjemreisen den 11.des`? Venneparet vårt fikk samme endringene så mulig det er flere som har fått endret Praha turen sin. Har mest lyst å finne et annet flyselskap men får ikke samme turen for den prisen jeg hadde.
     
    Last edited: 05. okt 2022
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,507
    Bonuspoeng:
    293
    Når de varsler i så god tid i forveien har du ingen bedre muligheter.
     
  8. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,635
    Likes mottatt:
    6,630
    Bonuspoeng:
    183
    Slutt å fortelle han ting som ikke stemmer. Det er bare kompensasjon som utgår når kanselleringen skjer fram i tid

    Ja du kan be om å bli booket om til andre flyselskap. Det er ikke sikkert dette blir Star alliance, men det er mer sannsynlig.
     
    jgroneng, Insomnia4u, Darkcho and 2 others like this.
  9. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Vi har prøvd dette, i tilfeller der SAS har droppet OSL-FRA mens Lufthansa flyr 5 ganger per dag, men det har vi ikke fått til. Vi måtte ta til takke med mellomstopp.

    Det er naturligvis en balanse mellom hvor ugunstig tidene blir etc.

    Finnes disse rettighetene formulert og konkretisert et sted, eller er det bare god kundeservice?
     
  10. Hugin72

    Hugin72 Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    SAS kunne ikke tilby andre Star Alliance fly, prøvde å tilby at jeg kunne bruke poeng for å få bedre ruter men nei. Så kansellerte turen og booket med Norwegian i stedet. Når SAS endrer turen som oppsettet under så tror jeg de ønsker at vi skal kansellere. Hadde jo sluppet hotel i Praha da med så kort opphold :)
    upload_2022-10-6_9-29-50.png
     

    Attached Files:

    Staralliance and Kristian like this.
  11. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,635
    Likes mottatt:
    6,630
    Bonuspoeng:
    183
    Du har denne avgjørelsen i flyklagenemnda for eksempel:
    https://reiselivsforum.no/digiforms...2FBC9E31C404A4C7F5CF4BC&xsessiontag=975641166
    Ikke helt lik situasjonen nevnt lenger opp, men de påpeker at omruting skal skje "snarest mulig". Flyselskapene har nok litt å gå på her, men i tilfellet nevnt her i tråden så faller jo hele formålet med turen bort da reisende faktisk hadde endt opp med å måtte snu i døra i Praha :D Generelt vil jeg tro man har en god sak hvis man har forhåndsbooket aktiviteter og/eller hotell dit man skal, og man blir booket om så man kommer fram en dag senere. EU-kommisjonen sine "interpretative guidelines" for EU261 påpeker at man må akseptere flyselskapet sitt tilbud, men bare hvis det har "comparable timings":
    Ellers så er det sånn at hvis man har akseptert enten refundering, omruting ved tidligste mulighet eller ombooking til et senere tidspunkt så mister man retten på de andre to. Så man må passe på å ikke takke ja til å få igjen penger dersom man faktisk ønsker å krangle seg til en bedre reiserute.
     
    jgroneng, Are, tobeornot999 and 4 others like this.
  12. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,635
    Likes mottatt:
    6,630
    Bonuspoeng:
    183
    Med mindre din endedestinasjon er FRA og du kommer fram mye seinere enn planlagt så spørs det om du kan argumentere for å bli flyttet til Lufthansa. Hvis du rekker flyet videre så får jo faktisk SAS deg dit du skal og til rett tid, EU261 sitt reglement bryr seg dessverre ikke om at vi mister tid i loungen underveis :p

    Tolkningsveiledningen nevnt i min forrige post nevner dog dette som en av kriteriene for at en omruting er "under comparable transport condtions":

    — reasonable efforts are to be made to avoid additional connections,
     
  13. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for lenkene, @Jorge. Veldig nyttig å ha dem for hånden.:)
     
    jgroneng liker dette
  14. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,171
    Likes mottatt:
    3,215
    Bonuspoeng:
    113
    Det du beskriver samsvarer jo egentlig med det jeg skrev lengre opp. Rutenettet til Europa har blitt elendig hos SAS (det går ikke å bruke finere ord fordi elendig treffer det bra).

    At du må bytte fly tre ganger med en reisetid over 24 timer for å komme til en europeisk hovedstad med 1,3 mio innbyggere...hva skal man si til det?

    Og det er mange slike destinasjoner. Samtidig er det få ruter fra norske byer til CPH eller ARN, som kunne gjort det enklere å komme seg ut til Europa. Fra TRD er det stort sett bare to avganger om dagen (tror fredag er det tre?) til CPH og en til ARN.

    Slike ruter med med to eller tre flybytter er kanskje ok for folk på MR, men dem er helt sikkert ikke brukbar for folk på forretningsreise eller andre som verdsetter tiden sin.
     
    tobeornot999 liker dette
  15. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg skal til Berlin i desember og vil gjerne fly SA, men nå SAS som du nevner kun kan tilby helt elendige tider til hovedstaden i et av de største landene i Europa så blir det DY i stedet. Er helt horribelt. Man skulle tro det var grunnlag for å fly Oslo-Berlin for SAS
     
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,507
    Bonuspoeng:
    293
    Lufthansen da?
     
  17. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Reisefølge er ikke like interessert i lounger og flyplasser som meg. Forstå det den som kan, men vi har jo alle vårt :)
     
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,507
    Bonuspoeng:
    293
    Nei å nei, herregud, er du sikker på at dette er den rette? Allerede nå signaliserer feil verdivalg her i livet... ;)
     
  19. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Ja nei. Man får vel akseptere noen feil og mangler. Hun trenger nok bare en tur med LH F så er hun frelst
     
    Lillegutt, Eddie47 and RoadKing like this.
  20. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,597
    Bonuspoeng:
    293
    Er dette en prosjektstopper?
    Dette må vi ta opp på et prosjektmøte!
     
    anders82 liker dette

Del denne siden