SAS Mastercard Premium (samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av dkvt, 13. mai 2017.

1. Skyline

Skyline Medlem

Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    18
    Lurer på om SEB trekker årsavgiften på samme tidspunkt eller blir det gjort litt forskjellig her? o_O

2. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,897
    Bonuspoeng:
    183
    Det blir gjort på årsdagen etter du fikk kortet tror jeg?

I motsatt fall har både jeg og hundre andre på forumet her alle fått den nå på siste regning som kom i går :D

Til å være ganske ribbet for fordeler utenom FP, er prisen blitt ganske stiv nå med 2300 ish.

Skyline liker dette
  3. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    25,023
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, prisen begynner å bli høg no. Ein må få seg minst ein langtur i SAS biz i året for å tene inn årsavgifta. Dei risikerer at folk begynner å seie opp kortet og heller bestille det igjen når dei skal til å tinge turar.

Cumulus, tobeornot999 and Skyline like this.
  4. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,489
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg våknet opp til et trekk fra Slovenia av en butikk som ifølge Google selger musikkinstrumenter og sportsutstyr.
    Kortet har kun blitt brukt på nett hos respektable aktører, og direkte på terminal. Det har aldri vært på avveie eller brukt på den måten at du gir kortet fra deg.
    Trekket er kun på 250 kroner, men det ville nok raskt blitt høyere, om jeg ikke sperret kortet.
    I tilfelle dette beror på kortdatabaser på avveie:
    Vær oppmerksom på fremmede transaksjoner og aktiver varsling fra appen, om du ikke har gjort det allerede!

Last edited: 07. sept 2024
  5. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    669
    Bonuspoeng:
    93
    I går fikk jeg push varsel i appen da kona drog pointearner kortet på Mc Donalds. Har aldri fått varsel på hennes kjøp før, er dette noe nytt :)

6. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Det gjelder bare fast food kjeder slik at man kan kontrollere at point earneren ikke blir for feit /s

indahla, EndreD, McBuljo and 10 others like this.
  7. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,345
    Bonuspoeng:
    113
    Mener det er varslingsinnstillinger i appen slik at en alltid kan få varsel når kort blir brukt, med tanke på å kunne misbruk raskere. Nå klarer jeg plutselig ikke å logge inn i appen for sjekke... :eek:

Skarven liker dette
  8. TomF66

TomF66 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,301
    Bonuspoeng:
    113
    Du "krysser" av i appen på hvilke kort du vil ha varsel på og ikke.

Klikk på kortlogoen øverst venstre hjørne når du ser traksasjonsoversikten din så får du transaksjoene på de kortene du har valgt. Da får du også varsel på de samme.

Skarven liker dette
  9. TomF66

TomF66 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,301
    Bonuspoeng:
    113
    På tide med Double Points igjen ? pleier ikke det å være første helgen i oktober + Black Friday helgen ?

10. oyvindm

oyvindm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Hei! Får jeg nivåpoeng for alt jeg har brukt selv om jeg innbetaler på kortet før fakturaen kommer? Jeg får jo vanligvis nivåpoengene 8. i hver måned, men sliter med at jeg straks når kredittgrensen min.

11. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,661
    Bonuspoeng:
    293
    Ja

oyvindm liker dette
  12. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    793
    Bonuspoeng:
    93
    Bestilte nettopp PointEarner til kona, og i e-posten jeg umiddelbart fikk heter det:

"Før du mottar ditt nye PointEarner kan du velge din egen PIN-kode. Velg koden med en gang så får du kortet ditt fortere. Vi sender deg informasjon per post om hvordan man gjør dette."

Har på ingen måte noe hastverk med å få kortet, men muligheten for å velge PIN er litt mer vesentlig. Så vet vi jo at gammeldags brevpost kan ta evigheter, og da funderer jeg på om vi risikerer at SEB bare velger en tilfeldig PIN og produserer kortet før vi rekker å motta brevet med instrukser. Noen som har erfaring med dette? Kan vi uansett regne med at SEB holder an produksjon av kortet lenge nok til at vi tåler treg postgang? Eller finnes det noen annen måte å velge PIN enn å vente på posten?

13. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    36,998
    Bonuspoeng:
    293
    Mener å huske at info om PIN valg kom relativt fort. Og at de utsetter produksjon/utsendelse en god stund om du ikke velger pin når det er mulig. Nytt kort kom ganske fort i posten etter valg av ny pin for min del.

Wanderlust liker dette
  14. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    De har øket årsgebyret for SAS EuroBonus Mastercard World Premium.

Det var tidligere litt over 1800kr, men er nå litt over 2300kr.

Søkte i dag om dette kortet, og det ble godkjent veldig fort (på sekunder etter innsendelse av skjema).

Kortet vil erstatte mitt Handelsbanken Mastercard Tekna der jeg bruker Mastercard i stedet for mitt American Express Green. Vil beholde mitt HB MC siden jeg får LoungeKey fra det, og jeg ikke betaler årsgebyr pga. Tekna.

15. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,897
    Bonuspoeng:
    183
    Gjorde det komplett motsatte.

Etter å ha brukt dette kortet for over 1/2m kr i året flere år, mistet SEB meg som kunde samtidig som jeg nedgraderte for 1 uke siden (bare for å være innafor, sa jeg ikke opp totalt).

Kortet, fordelene og SAS poengene har altfor liten verdi nå.

Gikk for Amex platinum (ikke SAS sitt) istedet. Dyrere, absolutt - men gir fordeler der hvor SAS MC elite gir nesten ingenting og koster endel.

Kommer til å savne FP, men dét går greit nå som jeg uansett flytter mesteparten av fly-trafikken min vekk fra SAS.

AMEX gir meg Avios i One World istedet, som faktisk er nyttige poeng.

16. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Her blander du litt kort, det finnes ikke noe SAS MC elite. Posten du svarer på snakker også om SAS MC World Premium.

Uansett kan antagelig Amex Platinum være noe for @DJViking , siden han liker å fly med Finnair, men har diskutert med han på diskusjon.no før, og tror ikke den prisen på 7800 kr i året er helt innafor for han helt enda å satse på. SAS MC og Amex Green er en litt billigere start. Mener jo også at man nesten er "nødt" til å ha et backup kort til der Amex ikke støttes, siden det fortsatt er ganske ofte, så da hjelper ikke råd om å gi opp SAS MC Premium til fordel for Amex Plat

17. DJViking

DJViking Medlem

Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har også et American Express Green til 50kr måneden. Men det gir veldig lite poeng. Valgte det for å kunne få Avios hos Finnair. Må dog overføre først til British Airways og deretter til Finnair.

Men for å få nok Avios poeng til å utgjøre noe som helst for reiser må man ha Amex Platinum, og Platinum Plus Points (4x poeng).
    Det blir da 750kr måneden, totalt 9000kr året. Egentlig ikke verd det for meg som flyr utenriks 1 gang i året. Flyr innenriks 4-6 ganger i året.

American Express Platinum gir deg en toretters middag, seks ganger hvert år, met er så tungvint. Du er nødt til å både bestille og benytte deg av tilbudet innen kampanjeperioden, og hva om du reiser utenom kampanjeperioden. Det er kun noen få restauranter i Oslo, Bergen og Trondheim, og ingen i min by.

Jeg har Trumf og overføring til EuroBonus automatisk, og siden mitt Handelsbanken Mastercard (bruker det kun hvor Amex ikke virker) ikke gir noe flybonuspoeng søkte jeg i dag om SAS Mastercard for å bruke som backupkort.
    Med dette kortet kan jeg kanskje få oppspart nok poeng til en Business flyreise annen hvert år hos SAS og SkyTeam.

Preference liker dette
  18. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,144
    Bonuspoeng:
    183
    Mener jeg leste et sted på forumet at det var dobbel poeng kampanje på dette kortet ved kjøp av flybilletter på Sas denne helgen? Eller har jeg drømt?

19. ina

ina Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,507
    Bonuspoeng:
    93
    Er det ikke dobbelt poeng for kjøp i utenlandsk valuta? Men er det verdt det når konverteringen er 2%?

Korreksjon Det var DNB saga ikke SAS seb

Maggie liker dette
  20. vegasbaby

vegasbaby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    63
    Kan ikke huske å ha sett dette - og har fulgt litt ekstra nøye med fordi de siste årene har det vært doble poeng-kampanje i september/oktober. Nå ser det ut som om vi må vente til Black Friday.

Del denne siden