SAS - Rutejusteringer

Tråd i 'Nyheter' startet av Rapolo, 29. okt 2024.

  1. DJasko

    DJasko EBD

    Innlegg:
    760
    Likes mottatt:
    2,303
    Bonuspoeng:
    93
    Det viser bare at det er noe i det CEO av AFKLM sa til e24:
    Hhttps://e24.no/naeringsliv/i/W0PpWj/slik-blir-sas-med-ny-hovedeier

    Screenshot_20250707_231616_Samsung Internet.jpg
     
    EndreD liker dette
  2. Rapolo

    Rapolo Veteran

    Innlegg:
    2,020
    Likes mottatt:
    7,829
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis dette stemmer er det kjempenyheter med tanke på å fly long-haul biz med poeng. Det store spørsmålet med disse flyene er hvilke kabiner de har, spesielt på A330-300.

    5-7 nye fly kan ikke bety annet enn et par nye ruter også. Så da er det bare å la rutespekulasjonene snurre igjen. CPH har nylig publisert en liste over de 30 mest underbetjente destinasjoner på både long-haul og short-haul. Det er mange spennende destinasjoner, men jeg har selv mest tro på destinasjoner hvor ST-partnere har tilstedeværelse. Hvis SAS kan ha fornuftige videreforbindelser på codeshare rundt disse hubene åpner det seg et solig market. https://www.cph.dk/en/cph-business/aviation/top_30_unserved_destinations_2024

    Tilsvarende liste for et år siden; https://www.cph.dk/en/cph-business/aviation/copenhagen-connections/top_15_unserved_dest_2023

    DPS - Det virker som SAS har suksess med BKK-ruten. DPS vil være på tilsvarende premisser. Kanskje litt vanskeligere med frakt og forretningsreisende. Det er vel kanskje i lengste laget med en 333(?)

    HAN/SGN - Nå åpner VN til SGN og det ryktes at de også ser på HAN. Eventuelt at SAS kommer på banen og fyller gapet her. Mye turister og til dels business, med en codeshare på toppen kan man fint dekke PQC, REP, DAD, VCS, CXR, LPQ og potensielt MNL.

    AMM - Ikke akurat long-haul i den forstand. Men en spenndende destinasjon som er 'langt borte' for mange.

    TPE/HKG - blir fort for lang omvei p.t

    NBO - Her har SAS sjansen til å gå i konkurranse med ET på ruter til Øst-Afrika. Det bør være litt etterspørsel etter business, og mange populære feriedestinasjoner som NBO i seg selv, MBA, JRO, ZNZ, SEZ, MRU, VFA, LVI.

    SYD - Det er vel utopi da Anko sier han ikke vil fly melkeruter. Måtte vel blitt CPH-KUL/DPS/CGK/HAN/SGN-SYD på et vis.

    BLR - Om SAS skal ha codeshare/interline med 6E på BOM-ruten, burde deres hub i BLR også være av interesse.
     
    Last edited: 07. juli 2025
    EndreD, kongenamundsen and jgroneng like this.
  3. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    3,145
    Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Om AF/KLM kjøper seg opp henger kanskje SQ samarbeidet i en tynn tråd.. kanskje SAS begynner fly til SIN selv?
     
    Rapolo liker dette
  4. Rapolo

    Rapolo Veteran

    Innlegg:
    2,020
    Likes mottatt:
    7,829
    Bonuspoeng:
    183
    Merk at det ikke bare er et samarbeid med SQ, de har faktisk et felleseid selskap (Joint Venture / JV) for CPH-SIN-CPH.
     
  5. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,708
    Likes mottatt:
    6,241
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror at SAS vil nok satse på TPE og kanskje SGN, siden disse flyselskapene krever doble poeng av SAS. Så enten dropper de dette kravet og krever samme pris som de andre selskapene ellers så setter SAS opp egne ruter til huben deres. Tror også at CUN, MEX, BOG, YVR og CMB er gode kandidater. Tror SAS holder seg unna SIN på grunn av avtalen de har med det flyselskapet der, men skal aldri si aldri.
     
    EndreD, kongenamundsen and Spielhaug like this.
  6. JonasHH

    JonasHH Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    72
    Bonuspoeng:
    18
    Når og fra hvor åpner VN til SGN? Kan vel bety bedre tilgjengelighet for oss også om det er fra Europa
     
  7. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    3,145
    Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Åpner fra CPH - tror det var i Desember

    De har også akkurat åpnet Milano - Hanoi

    Desverre er det dobbel poengpris, som gjør det ganske uaktuelt for min del..
     
    EndreD liker dette
  8. Rapolo

    Rapolo Veteran

    Innlegg:
    2,020
    Likes mottatt:
    7,829
    Bonuspoeng:
    183
    upload_2025-7-8_16-53-43.png
     
  9. FlyMCO

    FlyMCO Senior Medlem

    Innlegg:
    680
    Likes mottatt:
    932
    Bonuspoeng:
    93
    75% poeng avslag for de som har Lotusmiles.
    • For award tickets on Ho Chi Minh city – Copenhagen route: December 15, 2025 to March 31, 2026
    -----
    lot1.jpg
    poengtabell for Lotusmiles poeng.
    https://www.vietnamairlines.com/~/m... ĐỔI DẶM THÀNH VÉ MÁY BAY THEO HÀNH TRÌNH.pdf
     
    btm liker dette
  10. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    847
    Likes mottatt:
    1,213
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg stemmer for JNB:)
     
  11. Rapolo

    Rapolo Veteran

    Innlegg:
    2,020
    Likes mottatt:
    7,829
    Bonuspoeng:
    183
    Mindre vest, mer øst for SAS.

    SAS in recent weeks gradually extended schedule listing into early-August 2026, based on OAG schedules analyser data. As of 06JUL25, planned intercontinental service changes for Northern summer 2026 season include the following.

    Copenhagen – Atlanta
    eff 29MAR26 4 weekly A330-300, increase to 5 weekly from 18MAY26 (This route was scheduled up to 6 weekly in NS25)
    eff 01JUN26 A350-900 replaces A330-300, 5 weekly (Previously reported)

    Copenhagen – Chicago O'Hare eff 21MAY26 Increase from 6 weekly in NS25 to 7 weekly, A330-300
    Copenhagen – Seattle eff 22MAY26 Reduce from 5 weekly in NS25 to 4 weekly, A350-900
    Copenhagen – Seoul Incheon eff 20MAY26 Increase from 4 to 5 weekly, 6 from 01JUN26. A350-900 operating
    Copenhagen – Tokyo Haneda eff 31MAY26 Increase from 5 to 6 weekly, A350-900
    Copenhagen – Washington Dulles eff 29MAR26 Reduce from 1 daily in NS25 to 6 weekly, A350-900

    Previously reported changes:
    Copenhagen – Mumbai eff 02JUN26 5 weekly A330-300, new route
     
    Eddie47, jgroneng, Kaffen and 4 others like this.
  12. Rapolo

    Rapolo Veteran

    Innlegg:
    2,020
    Likes mottatt:
    7,829
    Bonuspoeng:
    183
    SAS during Northern winter 2025/26 season is adjusting operations to Japan, which sees reduced operations in the first quarter of 2026. Planned operations for Copenhagen – Tokyo Haneda route as follows, as of 04AUG25.

    27OCT25 – 18NOV25 5 weekly
    20NOV25 – 13DEC25 4 weekly
    16DEC25 – 13JAN26 3 weekly
    17JAN26 – 10FEB26 2 weekly
    12FEB26 – 28FEB26 3 weekly
    02MAR26 – 17MAR26 4 weekly
    18MAR26 – 28MAR26 5 weekly

    SK983 CPH1120 – 0755+1HND 359 26
    SK984 HND0955 – 1535CPH 359 37

    Hvor skal kapasiteten gå? ICN, BKK og BOM?
     
    kongenamundsen liker dette
  13. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,848
    Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    183
    BOM starter ikke før i juni. Blir nok en balansering mellom HND, ICN og BKK, og kanskje litt vedlikehold i de roligste ukene? Med flytid på over 12 timer begge retninger har SAS neppe 350-kapasitet til å kjøre fullt program til alle Asia-destinasjoner på samme tid.
     
    kongenamundsen, DJasko and Rapolo like this.
  14. haakonks

    haakonks Veteran Moderator

    Innlegg:
    2,499
    Likes mottatt:
    10,807
    Bonuspoeng:
    183
    BOM skal ha A330, ikke A350.

    Det skal leveres 2 stk. nye A350 til SAS kommende vinter, om det blir forsinkelser her, vil også kunne påvirke programmet. Som du skriver så er det også vedlikehold av maskiner, samt installasjon av Starlink.

    A350-kapasitet brukes også til USA i vinterhalvåret, MIA, ORD og SFO for A350 i perioder, mens LAX som har det nå får A330.
     
  15. Rapolo

    Rapolo Veteran

    Innlegg:
    2,020
    Likes mottatt:
    7,829
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 22. sept 2025
    SAJblue, Teknolai, Kristian and 15 others like this.
  16. themichael

    themichael Veteran

    Innlegg:
    1,681
    Likes mottatt:
    4,492
    Bonuspoeng:
    113
    SAS skal absolutt ha ros for oppgraderingen av rutenettet etter overgangen til SkyTeam.
    Jeg forstår også at det finnes gode operative grunner til å fly til IST med avgang 23:15 og ankomst 03:40. Men jeg lar gjerne setet gå til andre som er mer interessert i å ødelegge nattesøvnen. :p
     
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    19,282
    Likes mottatt:
    75,531
    Bonuspoeng:
    293
    Haha, ikke akkurat drømmestarten på ferien det nei. Da kan man jo like gjerne fly charter. o_O:rolleyes::oops::eek::D:confused:
     
  18. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    16,209
    Likes mottatt:
    883,963
    Bonuspoeng:
    293
    DET kan man ikke!
     
    RoadKing liker dette
  19. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,708
    Likes mottatt:
    6,241
    Bonuspoeng:
    183
    Er det god korrespondanse med en codeshare partner i IST? Hvis ikke er den tiden helt på trynet.
     
  20. themichael

    themichael Veteran

    Innlegg:
    1,681
    Likes mottatt:
    4,492
    Bonuspoeng:
    113
    …og ikke glem at det også blir drømmeavslutningen når hele familien skal fly hjem kl. 04:30.
    Selv om SAS kaaanskje priser seg litt lavere enn konkurrentene, tror jeg vinninga fort går opp i spinninga. Med mindre man er en skikkelig cheapskate (les: meg), så ender man jo med å betale for en full natt på hotellet både første og siste dag.
     
    btm liker dette

Del denne siden