Hvis dette stemmer er det kjempenyheter med tanke på å fly long-haul biz med poeng. Det store spørsmålet med disse flyene er hvilke kabiner de har, spesielt på A330-300.
5-7 nye fly kan ikke bety annet enn et par nye ruter også. Så da er det bare å la rutespekulasjonene snurre igjen. CPH har nylig publisert en liste over de 30 mest underbetjente destinasjoner på både long-haul og short-haul. Det er mange spennende destinasjoner, men jeg har selv mest tro på destinasjoner hvor ST-partnere har tilstedeværelse. Hvis SAS kan ha fornuftige videreforbindelser på codeshare rundt disse hubene åpner det seg et solig market.
https://www.cph.dk/en/cph-business/aviation/top_30_unserved_destinations_2024
Tilsvarende liste for et år siden;
https://www.cph.dk/en/cph-business/aviation/copenhagen-connections/top_15_unserved_dest_2023
DPS - Det virker som SAS har suksess med BKK-ruten. DPS vil være på tilsvarende premisser. Kanskje litt vanskeligere med frakt og forretningsreisende. Det er vel kanskje i lengste laget med en 333(?)
HAN/SGN - Nå åpner VN til SGN og det ryktes at de også ser på HAN. Eventuelt at SAS kommer på banen og fyller gapet her. Mye turister og til dels business, med en codeshare på toppen kan man fint dekke PQC, REP, DAD, VCS, CXR, LPQ og potensielt MNL.
AMM - Ikke akurat long-haul i den forstand. Men en spenndende destinasjon som er 'langt borte' for mange.
TPE/HKG - blir fort for lang omvei p.t
NBO - Her har SAS sjansen til å gå i konkurranse med ET på ruter til Øst-Afrika. Det bør være litt etterspørsel etter business, og mange populære feriedestinasjoner som NBO i seg selv, MBA, JRO, ZNZ, SEZ, MRU, VFA, LVI.
SYD - Det er vel utopi da Anko sier han ikke vil fly melkeruter. Måtte vel blitt CPH-KUL/DPS/CGK/HAN/SGN-SYD på et vis.
BLR - Om SAS skal ha codeshare/interline med 6E på BOM-ruten, burde deres hub i BLR også være av interesse.
Vis alt...