SAS har vel sagt at det er gratis, men man må være EB-medlem. Så kanskje det ikke er tilgjengelig for folk som ikke er EB-medlem?
Stemmer. Man kommer til å måtte være EB-medlem for å bruke WiFi, men det blir gratis for alle nivåer. Det er også riktig som antydet tidligere i tråden, vilkårene i avtalen som selskapene signerer med Starlink innebærer at de må tilby nettet gratis til alle passasjerer!
Kan det stemme? Air France har også A320neo og har begynt utrulling av Starlink, men jeg vet ikke hvilke modeller de har kommet til enda
Det skal være en SAS testflyvning for Starlink fra København med inviterte gjester førstkommende onsdag (14. januar). Per nå ragner de med en "lansering" for oss vanlige brukere i februar, da med 10-15 fly. De regner med at havlparten av flåten har utstyr innen sommeren. Long-haul er status fremdeles "iløpet av 2026".
Ser på et annet forum at planen er å "slå på" Starlink for pax 11. februar. Forrige ukes test-flytur er også godt dekket i forskjellige medier: https://www.nrk.no/norge/snart-kan-du-streame_-game-og-folge-moter-om-bord-i-fly-1.17724042
Insideflyer.no: Vi var om bord: SAS testet Starlink på første A320 – og det endrer spillereglene for Wi-Fi i luften Blir spennende å se om folk har nok selvdisiplin....
Har jeg dessverre ingen tro på, kommer til å være nok av viktigpettere som bare må snakke i online møter/calls. Hvis SAS-flyvertene håndhever dette like strengt som at baggasjehyllene i biz er for biz-passasjerer så betyr det i praksis lite til ingen håndheving..
Jeg reiste med dette flyet nylig og før avgang annonserte de at WiFi ikke virket om bord. Halvveis ute i flighten (USA) bestemte jeg meg for å prøve allikevel. Ble da helt sjokkert over at det var den gode(?) gamle driten av nett vi har hatt i mange år hvor det tar flere minutter å sjekke e-post (exchange). På Pandion-event bedyret de at de skulle prioritere longhaul først, allikevel sitter vi altså på 12-timers flyvninger med helt ubrukelig nett.
Under "An evening of conversation" sa de at long haul skulle innfases i løpet av 2026, mens de mindre flyene i første halvdel av 2026. Tipper A350-maskinene først får Starlink etter sommeren.