SAS Starlink WiFi ombord

Tråd i 'Nyheter' startet av Preference, 24. jan 2025.

1. wf789

wf789 Medlem

Likes mottatt:
    78
    Bonuspoeng:
    18
    SAS' Viasat-wifi er da ofte tilgjengelig på bakken.

2. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    13,253
    Bonuspoeng:
    293
    Min erfaring er at du ser saswifi ja.

Men ingen forbindelse ut i verden før flyet er høyt nok opp.

kjeid liker dette
  3. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    11,065
    Bonuspoeng:
    183
    Stemmer ikke helt med min erfaring. Har fungert fint mens flyet har takset ut til rullebanen, er ofte litt "av og på" under takeoff.

Hatt fungerende WiFi på tre av fire flyvninger så lant i år. Den siste flyvningen var uten antenne.

4. tobeornot999

Likes mottatt:
    13,253
    Bonuspoeng:
    293
    Varierer kanskje med maskin, jeg vet ikke.

IE-registrerte Connect fly er det jeg nesten utelukkende flyr, så erfaring kommer mest derfra.

Nettet kutter også ut over Nordsjøen hver gang mellom Norge og England. Ingen klage dette. De lover ingenting. Og det holder de. I tillegg er det gratis for gull+ (og biz), men bare smått irriterende hvis man sitter og jobber.

Nå vet jeg det for lengst, så jeg satser ikke på nett den midterste timen på 2 timers flight :D

Det jeg også kan melde, I den andre enden av spekteret er Air Baltic Starlink (også gratis, for alle) som har minst 200-500mbit/s tilgjengelig både på bakken og i luften. Fungerer strålende, hver gang. Det er jo dit SAS har sagt de skal gå også, ref tråd overskrift.

Last edited: 22. febr 2026
    haakonks and freddyen like this.
  5. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,691
    Bonuspoeng:
    113
    Purser på longhaul her om dagen mente at alle flyene som skal ha Starlink må til Stavanger for å få det montert. Hvis det stemmer så vil det være mulig å se hvilke maskiner som kommer inn til Stavanger men som ikke drar der i fra innen kort tid?

6. tobeornot999

Likes mottatt:
    13,253
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, og ja. De har sagt offisielt at det nye utstyret skal monteres på Sola.

Skulle visst ikke ta mye tid, og normalt bli ferdig i løpet av en natts parkering av maskinen.

Planen er at 50% av flåten har det installert før sommer 2026, og 90% ved utløpet av året.

7. haakonks

Likes mottatt:
    11,065
    Bonuspoeng:
    183
    Jepp! :)
    "Hullet" i Nordsjøen er ganske irriterende. Kan ikke skjønne at Viasat ikke har justert antenne sine slik at det forsvinner.

Mange av SAS sin flyvninger til vestkysten av USA sliter også med defkning til Viasat (A350 bruker Viasat, A330 bruker et eldre samme generasjon system fra Panasonic)

Viasat-1030x534.jpg

Disse problemene forsvinner heldigvis helt når vi får Starlink.:)

8. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,612
    Bonuspoeng:
    93
    Hmmm...jeg fløy A350 bort til USA og Viasat fungerte prikkfritt frem til vi hadde passert Grønland. Også midt i Nordsjøen mener jeg. Både hastighetsmessig og at det var dekning. Over Canada ble hastigheten/dekningen langt dårligere.

På returen var det A330, og der funket ikke wifi i det hele tatt.

9. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    116,053
    Bonuspoeng:
    350
    Da fløy du SE-REH og den har ikke wifi installert, så det er ikke så rart ;)

Norwegian_Traveller liker dette
  10. haakonks

Likes mottatt:
    11,065
    Bonuspoeng:
    183
    ViaSat-2 som har dekningen over atlantern har et mye bredere dekningsområde enn Eutuelsat (Europa) og ViaSat-1 (USA). dvs. flere fly per antenne på satelitten, og mindre båndbredde per fly.

Som Tore sier, SAS sin siste A330 maskin (SE-REH) fikk aldri installert WiFi. Flyet ble levert i 2019, WiFi skulle blitt installert i 2020, da kom Covid og installasjonen ble utsatt. Innen Covid var ferdig, var det Panasonic-utstyret SAS har i A330 ikke lenger i produksjon.

Del denne siden