Seoul med KLM og Korean Air

Tråd i 'Reisebrev' startet av Nordlands, 06. nov 2025.

1. Thomas123

Thomas123 Senior Medlem

Likes mottatt:
    527
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, tenk jeg også visste det. Liten verden!

Nordlands liker dette
  2. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,772
    Bonuspoeng:
    183
    Mandag i Seoul

Litt tidligere start, hadde lyst på egg til frokost og se meg litt rundt i bydelen Gangnam så tok metro over elven til Abgujeong og gikk til nærmeste Eggdrop. En sandwich med mye egg med litt bacon og ost, samt en god eplejuice kostet bare 9' (65kr).

20251110_105620.jpg

Selv om jeg så noen hjemløse også i denne bydelen, var det et litt finere preg og tettere mellom nyoppussede butikker og restauranter med særpreg.

20251110_112102.jpg

Kom ikke så langt før jeg kom til denne butikken hvor en jevn strøm av koreanere var å handlet fancy chips lagd av søtpotet. Handlet noen jeg og da.

20251110_112727.jpg

Søkte opp coffee roaster og fant et sted et stykke unna for å ha et mål for gåturen. Passerte flere steder jeg kunne tenkt meg å besøke på veien, f.eks. denne lille baren.

20251110_113428.jpg

Håper kaffeplassen Thebarn berlin har flere kunder til vanlig, var helt alene i det store lokalet mens jeg drakk kaffen. Og der var 2 lignende kaffeplasser nesten vegg i vegg :eek:

20251110_114901.jpg

Når jeg nærmet meg Sinsa stasjonen begynte jeg å ha litt dårlig tid til lunsj-reservasjon, hoppet da på metroen og rakk akkurat 10min stopp ved hotellet for å sette igjen det jeg hadde handlet før jeg fortsatte til Gyeongbokgung. 5 min gange derfra i kjelleren til et kontorbygg kom jeg til Sushi Ichi Gwanghwamun. Synes de hadde en veldig sympatisk priset omakase lunsj til 28' (190kr). Tok bilde av et par av de beste bitene.

20251110_134853.jpg

20251110_135200.jpg

Etterpå var det denne dagen betraktelig mindre folk i Gyeongbokgung palasset. 3' (20kr) i inngang koster det, antar det koster mye mer å leie hanbok for de som kler seg ut for å få gratis inngang :rolleyes: Også verdt å nevne er at billetten er til et mye større område enn den steinbelagte plassen hvor de fleste tar bilder, der er et stort parkområde og mange flere bygninger bak dette.

20251110_143352.jpg

20251110_144102.jpg

20251110_150044.jpg

Det ble en øl-pause på et ikke spesielt nevneverdig sted på vei tilbake til hotellet. Der ble jeg noen timer for å utnytte kombi-vaskemaskin som var på rommet. Eneste såpe for klesvask jeg fant på 7 Eleven var i form av en såpe-bar som jeg måtte skrape biter av. Det fungerte tilsynelatende godt nok. 2,5 time totalt for vask og tørk var heller ikke ille. Var bra jeg var tilstede for når sentrifugen slo inn lagde ene skapdøren et h******** spetakkel, men raskt løst ved å åpne den skapdøren.

Etterpå prøvde jeg å finne et sted for kbbq, men som flere har erfart aksepterer de fleste stedene kun minst 2, eller kjøp av 2 porsjoner. Fant info om kjeden Hongojib som har steder i Myeongdong og Hongdae, men orket ikke å ta metro. Til slutt ble løsningen å gå igjen til Magpie Euljiro hvor jeg var første kvelden. Prøvde nå deres pizza og et par til øl. Tydelig at Sør-Korea er annerledes enn Japan hvor samme folkene gjerne jobber 6-7 dager i uken, for så ingen av de samme der som 3 dager før.

20251110_215446.jpg

mathiasfe, Ololsen, jgroneng and 23 others like this.
  3. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,772
    Bonuspoeng:
    183
    KTX 4021 Seoul - Jinju

Startet dagen med å hente en kjapp frokost på en "isaac toast" i nærheten av hotellet i Seoul, det var på langt nær like bra som Eggdrop synes jeg.

Dro så fra hotellet litt før kl10. Veldig enkel utsjekk, dvs. det var ingen, bare ta med ut og kildesorter alt søppel, og sørg for å forlate før frist kl11. Tok metro linje 1 til Seoul station, når jeg så fulgte pilene mot KTX fra den kom jeg rett inn på plattform 4 hvor mitt tog skulle gå fra.

Hadde fortsatt litt tid så rakk opp i hoveddelen av stasjonen å fikk kjøpt med en kaffe. Dessverre så jeg ingen sted å kjøpe med Ekiben som i Japan. Hadde også lest at det på langt nær er like vanlig å drikke øl på hurtigtog i Korea som i Japan, så da ble det kun kaffe og en bolle jeg hadde fra 7 Eleven.

20251111_104925.jpg

Ganske bra køkultur her og, samt tog som stopper med dørene akkurat der det er merket at de skal stoppe. KTX til Jinju var forresten sammenkoblet med KTX til Pohang, som så splittes halvveis i Dongdaegu. Jeg visste allerede at det til Jinju ville være bakerst, men greit at det er tydelig merket destinasjon ved hver inngang på toget.

20251111_103832.jpg

Fikk ikke vindusplass da jeg hadde valgt siste ledige sete i vogn 5, som har litt bedre benplass enn noen av de andre vognene. Dermed var det litt vanskelig å ta bilde fra avgang Seoul, gjorde et forsøk på vei over broen.

20251111_104845.jpg

Ganske bra fart på KTX, tror det er høyeste jeg har hatt med tog.

Screenshot_20251111_111555_Speedometer.jpg

Etter Dongdaegu går det betraktelig saktere ned mot Jinju, som har et annet spor enn til Busan.

Screenshot_20251111_132947_Speedometer.jpg

Ganske erverdig KTX togstasjon i Jinju. Boligblokkene foran stasjonen var litt mer ordinære.

20251111_142136.jpg

20251111_142442.jpg

Kom meg på en buss inn mot senter av Jinju. Enkelte av bussjåførene her virket som de stadig prøvde å sette rekord for hvor høy fart de kunne ha inn på et busstopp, og samtidig stoppe ved busskuret. :confused: Praktisk at man kan betale over hele landet med Tmoney da.

20251111_143453.jpg

Bra førsteinntrykk av Jinju; DSD coffee roasters lå 10m unna busstoppet jeg gikk av på, det var på overtid med en ny kaffe. :p

20251111_150045.jpg

mathiasfe, Ololsen, jgroneng and 20 others like this.
  4. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,772
    Bonuspoeng:
    183
    Hotell i Jinju - Hotel Golden Tulip Essential Namgang

Valgte dette hotellet da det virket relativt nytt og hadde grei pris, 81' (600kr) for en natt. Og da hadde jeg betalt hele 50-100kr ekstra for et rom i høy etasje.

Innsjekk gikk ganske raskt, takket nei til kjøp av frokost for 13' (100kr). Fikk hjørnerom i høyeste etasje, kan ikke klage på det. Rommet var passelig stort og hadde det jeg trengte. Bare litt upraktisk med lys og vifte på bad som ikke slo seg på når man satte nøkkelkort i strømbryter, men måtte aktiveres igjen med en egen veggmontert kontroller hver gang.

Fant heller ikke noe mulighet å slå på aircondition, men var likevel ok temperatur med å ha vindu på gløtt en stund.

20251111_153510.jpg

20251111_153533.jpg

Utsikt fra rom (16de etasje):

20251111_153730.jpg

Utsikt andre vei fra takterrasse (17de etasje):

20251111_161134.jpg

5. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,266
    Bonuspoeng:
    113
    Alltid gøy å lese reisebrev fra Korea. Eggdrop er min klare toast favoritt også. Isaac toast var en av de første og har flere butikker, men enig, ikke like god.

Hvorfor Jinju? Ikke så mange turister som reiser dit, så nysgjerrig.

Nordlands liker dette
  6. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,772
    Bonuspoeng:
    183
    Tirsdag i Jinju

Siden det var rett ved hotellet måtte jeg nesten ta turen i festningen der. Inngang kostet 3' (20kr), gratis for lokalbefolkning.

Jinju er en mellomstor by i Sør-Korea med rundt 350000 innbyggere. Den har imidlertid lang historie og var regionshovedstad helt fra 940 til 1952 når det ble endret til Busan, som til sammenligning i dag har over 3 millioner innbyggere.

Inne i festningen er mye informasjon om 7-års krigen som startet med Japan sin invasjon i 1592. Da var flere store slag kjempet her. Her kommandoposten på høyeste punkt.

20251111_165523.jpg

Inne i festningen ligger nasjonalmuseet i Jinju som også omhandler krigen fra 1592. Gratis inngang, og jeg var helt alene der utenom et par vakter. Var bra utstillinger og mye informasjon på engelsk. Noe var likevel kun på koreansk, men kan oversette om man vil, og se at mens en koreansk kriger spiste 1,6kg ris per dag(!), måtte de japanske angriperne klare seg på bare 160g per dag.

20251111_170504.jpg

Størrelsesforskjellen på de koreanske skipene til venstre og se japanske til høyre forklarer hvordan koreanerne vant et slag med kun 13 skip mot 133 japanske skip.

20251111_170949.jpg

Sverdene til generalene var gjerne 2m lange.

20251111_171032.jpg

Litt morsommere så var det en annen del av museet som omhandlet de hemmelige inspektørene som reiste rundt ikognito og rapporterte til kongen om hvordan vanlige folk hadde det, med fokus på å straffe korrupsjon og vanstyre. Bla. med denne "padleåren" som ble "used to hit the buttocks of offenders". :D

20251111_171504.jpg

Også litt mer barnevennlige figurer rundt om i festningen.

20251111_172944.jpg

Etter museumsbesøket var det på tide med litt mat, valgte Yakitori Aoi som hadde bra anmeldelser og lå rett ved hotellet. Kullgrillet kyllingspyd over ris smakte godt.

20251111_175729.jpg

mathiasfe, Ololsen, jgroneng and 22 others like this.
  7. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,772
    Bonuspoeng:
    183
    Jinju Taproom

Så til grunnen for valg av Jinju som destinasjon, jeg har en bekjent der jeg traff på en tidligere reise i Osaka som driver stedet Jinju Taproom (+instagram). Når jeg uansett hadde tenkt meg ned til Busan ble det da til at jeg la inn en omvei til Jinju for om mulig å hilse på.

Tok bussen mesteparten av veien dit, og fant at der var det veldig bra liv med noen brasilianske stamgjester som holdt en slags avskjedsfeiring med bra gitarspilling og periodevis allsang. Hadde så langt ikke sett noen andre ikke-koreanere i Jinju så det passet jo meg fint, de sang en god del sanger jeg kjente igjen melodiene til, om ikke den brasilianske teksten.

20251111_215541.jpg

Fikk også kjøpt de beste ølene jeg har smakt på lenge. Hadde tenkt jeg kunne kjøpe litt merch også for å støtte stedet litt siden tips ikke er en ting i Sør-Korea, men før jeg kom så langt ble jeg presentert med både en hettegenser og et ølglass som en gave siden jeg hadde tatt turen så langt. Vanskelig å forklare at man som bonusnisse ikke trenger så stor unnskyldning for å reise et sted ;)

20251112_013814.jpg

Var der til de stengte, veldig hyggelig. Kan nevne at der også var flere innbydende kafeer og restauranter i nabolaget, samt baren Shrub jeg hadde fått anbefalt og besøkte kort før jeg tok en Uber til hotellet.

20251112_012312.jpg

8. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,772
    Bonuspoeng:
    183
    Onsdag morgen i Jinju

Litt tungt hode etter kvelden før, så litt sent oppe men hadde fått bekreftet at man ikke trengte å møte opp spesielt tidlig til den lokale flyplassen Sacheon (HIN).

Fikk pakket meg ut i god tid før frist for utsjekk 11:00, men ikke god nok tid til å finne et sted for frokost og så sjekke ut etterpå. Tok med meg sekken og fikk satt igjen trillekofferten på et ulåst rom, men rett foran resepsjon så den ville være under oppsyn. Regnet det uansett som lite sannsynlig at noen skulle ta den, selv om jeg hadde satt den på fortauet utenfor. Gikk så bort til det lokale markedet. Ganske stort, med alt fra fisk, frukt og krydder til klær og nips.

20251112_105723.jpg

Ville sjekke et sted med lokal spesialitet, Bibimbap med rått kjøtt. Droppet imidlertid det da jeg verken var veldig sulten, men der var heller ingen andre som spiste enda og plassen var ikke den mest renslige jeg hadde sett. Her et bilde fra gangen som ledet til den.

20251112_110134.jpg

Fant meg i stedet et lite bakeri med varer av høy kvalitet.

20251112_113016.jpg

Til frokosten ble det en til kaffe fra DSD coffee før jeg hentet trillekofferten og prøvde å tvinge Naver appen til å vise meg mest rasjonelle rute til flyplassen. Klarte ikke å få den til å vise direkte rute fra startpunktet for bussen til Sacheon som jeg tidligere hadde sjekket var i nærheten fra hotellet. Ble da usikker på om rutene hadde endret seg, så fulgte anvisningene om å hoppe på en buss til Gyeongsang universitetet. På vei til den første bussen oppdaget jeg at det jeg trodde bare var en undergang, også var inngang til et helt underjordisk kjøpesenter.

20251112_113851.jpg

Etter enda en busstur med ekstreme akselerasjoner og oppbremsinger var jeg ved universitetet og gikk litt bortover til busstoppet som vistes på kartet. Her var det ingen rutenummer oppgitt, bare et lite skilt som jeg oversatte til "buss ut av byen". Hadde enda god tid så tok sjangsen på at rett buss ville dukke opp. Til slutt gjorde den det, ikke noe engelsk tekst på denne bussen og første buss jeg hadde tatt hvor man måtte si hvor man skulle. Etter noen forsøk fikk jeg heldigvis hjelp av en medpassasjer å uttale "Sacheon" slik at bussjåføren fortstod det :oops:

Retro buss og flest pensjonister ombord som tydeligvis skulle et sted forbi flyplassen, men igjen heldigvis en annen som skulle til flyplassen og sa fra til bussjåføren om å stoppe der, for der var ingen stoppknapper i denne bussen. Til gjengjeld for utfordringene kostet det bare 1700 (12kr) å ta bussen.

20251112_122148.jpg

Last edited: 13. nov 2025
    mathiasfe, Ololsen, jgroneng and 18 others like this.
  9. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,772
    Bonuspoeng:
    183
    HIN-CJU KE1585 - sete 35C

Edit: Kan tilføye at denne flyturen kostet kun 50' (350kr), og når man har registrert konto hos Korean Air får man automatisk tilsendt boarding pass 24 timer før avgang.

Hadde sett på reise med tog/buss rett til Busan, men det ville ta opp mot 3 timer og tenkte det ville bli litt kjedelig. Sjekket og fant at det ville være veldig rimelig å fly via Jeju øyen og der var det også rimelig med hotell.

Sacheon flyplassen var enda mindre enn jeg hadde sett for meg. Typisk bare 3 flygninger per dag, 2 med Jin Air til Gimpo og den jeg skulle ta med Korean Air til Jeju. Bare et gateområde, og de startet ikke preboarding før innkommende fly hadde landet. Ingenting å ta seg til i terminalen, kun et par automater om man var tørst.

20251112_122736.jpg

Etter flyet var landet startet preboarding, ingen spesiell prioritet. Mitt pass ble veldig nøye sjekket og det var veldig viktig at all håndbagasje fikk påsatt lapper som bekreftet at de ikke inneholdt noen løse batterier, ev. batterier måtte settes tape over polene på.

20251112_122949.jpg

Fant ut at Sacheon er en delvis militær flyplass, og de har løst fotoforbud mye mer effektivt enn på f.eks. Evenes med at det rett og slett ikke var noen vinduer mot flystripen! Til gjengjeld var stolene der inne så nye at de luktet som ny bil.

20251112_133343.jpg

Etter en stund startet boarding, først de som var dårlig til beins, så meg som eneste med Sky Priority. Snek meg til å knipse et bilde på vei til trappen til flyet, som stod rett utenfor med APU igang.

20251112_140141.jpg

Som om ikke sjekk av BP i preboarding og ved utgang fra terminalen var nok, ble det igjen skannet når man kom inn på flyet(!). Fine business seter, men synes ikke prisen var verdt det på en rute som tar ned mot 30min med rett vindretning.

20251112_140424.jpg

Hadde ikke vindussete og satt på rad uten vindu, men det gjorde ikke noe for avgang ble uansett gjort med alle vindusdekslene nede. Flyet ble helt fullt etter hvert. Seterad 35 kan høres ut som det er langt bak, men Korean starter alltid økonomi med rad 28 selv om det bare er 3 rader business sånn som her.

20251112_140629.jpg

Kun servering av en halv kopp juice på veien. Hadd for øvrig ikke flaks med vindretningen så flytiden ble 50min.

20251112_145055.jpg

Last edited: 13. nov 2025
    mathiasfe, Ololsen, jgroneng and 21 others like this.
  10. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,772
    Bonuspoeng:
    183
    Hotell på Jeju - Ventimo Hotel

Ankomst Jeju internasjonale flyplass var rask og effektiv, vanlig gatebro og ned en trapp og forbi bagasjebånd. Så var det bare å finne rett stoppested for buss utenfor, fant ikke noe kart, men så hvor en buss i samme nummerserie stoppet og fant frem. Bare 5 min buss fra terminal til nærmeste stoppested til hotellet, rett ved dette store veikrysset.

20251112_155128.jpg

Gikk også raskt å sjekke inn der og så var jeg på rommet. Fikk en av de laveste etasjene, 5 av 12, men rom var som anvist - med arkademaskin på rommet med nærmere 800 spill! Ikke at jeg kom til å bruke den da :p Prisen var 79' (550kr) per natt.

20251112_160222.jpg

20251112_160232.jpg

20251112_160252.jpg

Hotellet har takterrasse og døgnåpent treningsrom og vaskerom. Brukte vaskerom andre kvelden, men hadde litt uflaks med at de hadde færre tørketromler enn vaskemaskiner og det ikke var noen ledig når min vask var ferdig. Ble da til at jeg måtte henge opp en del til tørk på rommet, og så gå senere og kjøre hurtigprogram på det som var mest tungtørket.

Ingen tilbud om frokost på dette hotellet, kun noen maskiner med drikke og snacks i resepsjon.

11. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,772
    Bonuspoeng:
    183
    Onsdags kveld i Jeju by

Siden jeg bare skulle være rundt 40 timer på Jeju ville jeg fokusere på området rundt Jeju by, orket ikke å styre med leiebil eller ta buss særlig langt. Hadde da lest at det skulle være et stort marked samme dag jeg landet, Jeju Folk Market (åpent datoer som slutter på 2 og 7, kl 08-18). Når jeg kom dit var klokken 17 og rundt halvparten av selgerne var allerede begynt å pakke sammen. Interessant å se, men så ikke noe jeg hadde lyst på. Mye frukt, tørket fisk og klær. Forstår det som det er andre markeder på øyen hvor de samme selgerne er andre dager.

20251112_170450.jpg

20251112_171059.jpg

20251112_171505.jpg

Gikk så inn til byen og fikk meg en bolle og en flaske vann på første og beste kjedebakeri før jeg gikk lengre innover. Kom etterhvert til en kafe, soin coffee, som var som tatt ut av et kdrama. Var på tide med en god kaffe igjen, mens jeg søkte etter hvor jeg kunne finne dagens middag.

20251112_181343.jpg

Fant ut at området rundt Nuwemaru gågaten virket lovende og gikk videre dit. Mer turister her, og en del støyende plasser. Flere lovende steder med Jeju black pork eller hanwoo, men de fleste hadde kun store bord. Denne plassen var f.eks. helt ny og så i hvert fall bra ut.

20251112_191905.jpg

Etter litt beslutningsvegring gikk jeg imidlertid for en all-you-can-eat plass med koreansk biff og svin, Woohwa, som aksepterte enkeltpersoner etter kl20. Selvfølgelig ikke hanwoo kvalitet, men bra nok og en god deal til 30' (200kr) inkludert softdrinks. For en person var det egentlig nok med kjøttet som kom i starten, antar det var 3-400g biff og 2-300g svin, og jeg spiste bare førstnevnte. Men ble oppfordret om å bestille mer så tok et ekstra lite fat med biff for å være høflig ;)

20251112_201024.jpg

Gikk bare tilbake til hotellet etterpå, men kan nevne at det nærmest gågaten var et par plasser med de første litt pågående innkasterne jeg har møtt på denne turen.

mathiasfe, Ololsen, jgroneng and 21 others like this.
  12. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,772
    Bonuspoeng:
    183
    Torsdag i Jeju by

Måtte jobbe litt så ble lunsjtid før jeg kom meg ut. Så meg ut et sted nede ved havet og fant en buss som gikk i rett retning. Naver slet med å gi meg mest fornuftige bussruting fra hotellet, måtte velge "rett" busstopp manuelt for å få opp en rute uten bytte. Turen var bare noen få km, men tok likevel 15min pga. alle lyskryssene med laange venteperioder. Igjen var det en kaffeplass rett der bussen stoppet, så fikk meg en kaffe fra Demucoffee å drikke mens jeg gikk siste stykket ned mot havet.

20251113_130515.jpg

På stedet Antoinette cafe&bistro var det tydelig at det var populært, alle vindusplassene var tatt og når en ble ledig var det raskt noen som tok den. Fikk meg en rimelig brunsj-tallerken og en dyr kaffe, de fleste andre gjestene kjøpte kun drikke og hadde kjørt bil dit.

20251113_133604.jpg

20251113_132615.jpg

Etterpå måtte jeg nesten gå et stykke vest først, til der veien går rett nedenfor enden på den mest brukte rullebanen på CJU. Får ikke noe særlig bra bilder med mobilkamera, men fikk med meg et par 737 og A320 avganger før denne A330 fra Korean Air kom med et annet lydbilde :)

20251113_142438.jpg

Etterpå fulgte jeg kystveien østover, forbi Yongduam dragon head rock.

20251113_143813.jpg

Litt videre var gangveien blokkert av en gjeng damer i våtdrakt som holdt på å tømme store mengder skjell fra teiner de tilsynelatende nettopp hadde hentet opp.

20251113_145633.jpg

Etterpå gikk jeg gjennom det permanente Dongmun markedet før jeg tok en buss tilbake til hotellet. Prøvde å få vasket klær på hotellet som tok litt tid, plutselig var det tid for middag. Måtte jo prøve et sted med Jeju black pork og fant en avdeling av Dogalbi nært hotellet. Ikke noe problem å gå dit alene, men minimumsbestilling enten 1stk kombisett med 600g eller 2stk a 180g. Bestilte sistnevnte og det inkludert banchan og litt ris ble mer enn nok. Bra smak og ble perfekt stekt og klippet i biter til meg. Synes også stedene som viser frem kjøttet er mer innbydende enn de som bare har et lukket kjøkken.

20251113_210244.jpg

20251113_213705.jpg

Last edited: 15. nov 2025
    mathiasfe, Ololsen, jgroneng and 17 others like this.
  13. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,772
    Bonuspoeng:
    183
    CJU-PUS KE1512, sete 35F

Neste morgen var det bare å komme seg opp rundt kl07, for å rekke denne flygningen som kostet meg 62' (430kr). Ved ankomst hadde jeg sett at det var mange avganger fra flyplassen, men så ikke noe større køer så regnet med 1 time før ville være mer enn nok, men la på en halvtime for å få meg frokost. Dro da fra hotellet 2 timer før avgang. Traff perfekt på en bussavgang så brukte bare 15min til flyplassen og hadde veldig god tid. Da passet det perfekt at der var en Korean lounge jeg ikke visste om, dog utenfor sikkerhetskontroll.

20251114_074936.jpg

Liten lounge, men fikk meg kaffe og en liten muffins.

20251114_075200.jpg

Mange avganger til Gimpo:
    20251114_082348.jpg

Resepsjonisten ga beskjed at det var passelig å gå gjennom sikkerhetskontroll 40min før avgang. Jeg gikk 50min før for om mulig få meg litt mer å spise. Ikke fast track, men egen tom kø for foreigners, for ekstra id-sjekk på domestic flygninger fra Jeju. Manuell sjekk av pass, skanning av pass og fingeravtrykk, men alt tok bare 1min. Etter det vanlig sikkerhetskontroll, men effektiv.

20251114_083730.jpg

Rett innenfor var det et sted som tilbydde varm toast. Enda 10min til boarding start så god tid.

20251114_084841.jpg

Igjen eneste med sky priority. Bussgate, men heldigvis egen buss for de som var dårlig til beins og meg.

20251114_090446.jpg

Igjen skanning av BP i flyet også før jeg fant sete. Vindusplass denne gang så ble ikke forstyrret av alle som kom senere, igjen fullt fly. Flyvertinnen som sjekket setebelter etc. ønsket meg særskilt velkommen på engelsk, ellers ingen forskjell med status. Her utsikt under avgang mot fjellet/vulkanen Hallasan.

20251114_093807.jpg

Fikk et glass vann på veien. Fortsatt vind fra nord så flyet kunne ta korteste rute og flytid ble bare 34 min selv om ruten var lengre enn den jeg fløy til Jeju. (Fikk 70 nivåpoeng for HIN-CJU og 93 for CJU-PUS). Fotoforbud også på PUS, men landet i det minste med vinduene åpne. Så bare et par P8.

Ankomst her også effektiv, rett inn og ned trapp til bagasjebånd og ut for å finne tog. Dessverre 3 tog (2 bytter) for å komme seg inn til Busan station. LRT fra flyplassen gikk ikke veldig fort, men det blir likevel mer effektivt når utvidelsen av den til Bujeon åpner.

20251114_103357.jpg

Last edited: 15. nov 2025
    mathiasfe, Ololsen, jgroneng and 19 others like this.
  14. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,266
    Bonuspoeng:
    113
    Her har du møtt på en gruppe haenyo (해녀). En veldig Koreansk tradisjon hvor det er kun kvinnene som dykker etter sjømat. Historisk sett var de fleste menn på Jeju sjømenn, så kvinnene måtte dykke etter sjømat selv.

Nå er det kun eldre bestemødre igjen fordi ingen yngre jenter ønsker å følge i deres fotspor.

https://en.wikipedia.org/wiki/Haenyeo

jgroneng, Kvalvaag, Earl and 9 others like this.
  15. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,772
    Bonuspoeng:
    183
    Fredag i Busan

Tok som nevnt tog til Busan station der hotellet mitt lå. Første post var å kjøpe billett til KTX med avgang 2 dager senere og her oppdaget jeg at det var en tabbe å ikke kjøpe det tidligere f.eks. når jeg var i Seoul, for nesten alt var utsolgt. Alt av fly var også utsolgt :eek: Eneste ledige KTX med sete hele veien hadde avgang 06:00 så jeg kjøpte nødvendigvis den, men håpet på en mulighet for å endre neste dag.

På hotellet var det ikke mulig å få tidlig innsjekk, heller ikke mot å betale ekstra. Satte da igjen trillekoffert og dro ut på en første sightseeing. Hadde markert på kartet et par mulige steder for lunsj nær BIFF street så tok metro ned dit. Gikk av ved Nampo for å starte med en tur på taket av Lotte department store. Fin utsikt der, og ja de hadde allerede pyntet til jul i lobbyen.

20251114_124756.jpg

20251114_135835.jpg

20251114_140434.jpg

Det var en kafe på taket hvor jeg fikk meg en kaffe og en variant av saltbread jeg hadde hørt om, med store smørklatter og red bean paste. o_O

20251114_130825.jpg

Etter en tur gjennom noen butikker i senteret for å se på utvalget gikk jeg bort til Jagalchi market for å se. Der er det fullt av fiskehandlere med for det meste levende fisk og skalldyr. Disse kan man kjøp fra og ta med i etasjen over hvor der er restauranter som vil tilberede det man kjøper og tilby tilbehør for en rimelig penge.

20251114_142751.jpg

20251114_142947.jpg

Jeg gikk videre til BIFF street som har en del butikker og andre faste steder, men ikke minst mange boder langs gaten hvor man kan kjøpe mat og sitte på en krakk å spise. Disse var imidlertid bare akkurat i ferd med å sette opp sine boder når jeg var der. I den ene kryssgaten lå stedet jeg hadde sett anbefalt. Bupjeong Yokbal er spesialisert på griseføtter. Igjen ok å komme alene, men minsteordre var en porsjon som er tiltenkt 2 pers. Kjøpte en half and half med henholdsvis kaldt kjøtt og salat, og varm krydret versjon (jeg ba om mild, som ble nok sterkt for meg). Fikk med en stor mengde banchan og misosuppe. Fordelen med å ha litt for mye mat var at jeg kunne være litt pirkete og spise bare de fineste bitene uten for mye fett. Spesielt den krydrete versjonen var god. Prisen med en øl kom på 45' (315kr).

20251114_150018.jpg

20251114_155336.jpg

Etter maten var det tid for å sjekke inn på hotellet.

mathiasfe, Ololsen, jgroneng and 20 others like this.
  16. morradi

morradi Senior Medlem

Likes mottatt:
    909
    Bonuspoeng:
    93
    Godt å høre at magnetene er på plass.:D

17. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,772
    Bonuspoeng:
    183
    Hotell i Busan - Ramada Encore by Wyndham Busan Station

Booket på Hotels.com til 166' (1160kr) per natt. Som nevnt var det ikke mulig å få tidlig innsjekk, i hvert fall ikke uten noe Ramada/Wyndham status.

Grei innsjekk inkl. lapp med informasjon på engelsk. Fikk rom i 20de etasje, av 24 mulige, så ganske bra når de 3 øverste er club floor. Mulig premium rom som jeg hadde booket ligger i de høyere etasjene. Husker ikke om det var det billigste ledig, eller om jeg betalte litt ekstra for det.

20251114_162219.jpg

20251114_162253.jpg

Rommet er stort nok, men inventar, spesielt på badet er litt slitt. Frynsete håndduk. Ble vanndam på gulv foran vask etter dusj, og der var ingen glass til tannbørste på badet. Airconditon slet med å få ned temperatur når solen stod på, men var stillegående og det ble veldig komfortabelt om natten. Ikke noen fan av glass skrivebord, det er bråkete, kaldt og problematisk for pc-mus.

Likevel ok pris og praktisk plassering når man skal videre med KTX til Seoul, under 5min å gå fra hotellet til togplattform.

Får se om jeg prøver frokost siste morgen, den må kjøpes separat, tror den koster ca 150kr. Litt synd at ikke restaurant/bar har åpen lenger, tror det bare var til 22:00.

mathiasfe, Ololsen, jgroneng and 15 others like this.
  18. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,772
    Bonuspoeng:
    183
    Fredag kveld i Busan

Måtte igjen jobbe en stund, var bare ute en snartur for en stor iskaffe fra &Grey Coffee Roasters før kl23. Da var det ikke mange muligheter igjen for en varm matbit og ikke så lenge igjen før metro sluttet å gå rundt midnatt.

Tok da bare metro et par stop til Seomyeon og gikk forbi Busan sin Street of youth. Den var ganske full av de mest rølpete koreanske ungdommene jeg har sett så langt. Kom akkurat fram til Hungry Monster før last order tid 23:30. Få minutt etterpå fikk jeg servert en enkel men veldig god burger i et fint og rolig lokale. 80kr for burger og øl var heller ikke noe å klage på. Rakk også siste metro tilbake til hotellet.

Snapchat-370534624~2.jpg

jgroneng, Kvalvaag, Earl and 16 others like this.
  19. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,266
    Bonuspoeng:
    113
    Last edited: 16. nov 2025
  20. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,772
    Bonuspoeng:
    183
    Lørdag i Busan

Hadde egentlig tenkt å enten dra på Arte Museum på Yeongdo øyen eller dra for å se Haeundae på morgenen, men sov litt for lenge. Et raskt søk på korrail siden viste at det nå var mulighet for å få et litt senere tog på søndag. Gikk derfor inn på Busan station og brukte automat der for å kjøpe ny billett. De ledige billettene dukket opp og forsvant igjen veldig fort, kunne bla til neste side med tidspunkt og tilbake og da var billetten på forrige side borte igjen. Fant ut at jeg måtte bare bla mellom 2 sider og trykke book så snart det dukket opp en ny ledig. Prøvde først en eco kl09, men fikk feilmelding, så fikk jeg igjennom med first class kl08:05. Fortsatt litt tidlig, men mye bedre enn eco kl06:00 som jeg kjøpte dagen før. Kostet bare 3' (20kr) i gebyr å avbestille den dagen før. Ny first class billett kostet 89' (600kr).

20251115_104513.jpg

Etterpå ble det enkel frokost på Dunkin Donuts :p Tok metro opp til Seomyeon igjen og videre til Busan Intl Finance Center. Hadde sett meg ut en kaffeplass der, men det ble bomtur, åpningstid stemte ikke. Mye store bilveier i området så fant det enklest å bare ta metro igjen for å komme meg tilbake et stopp til Jeonpo. Der var det veldig mange tilsynelatende nye kafeer og små restauranter. Stoppet på Lie Down Coffe Roasters og fikk en god iskaffe.

20251115_131135.jpg

Litt lenger bort lå Hytte Roastery som virket veldig populær. Jeg tok bare bilde av skiltet, lurer på om noen der kan norsk?

20251115_134430.jpg

Tid for lunsj og da hadde jeg sett meg ut Beer Shop, som har et god tilbud med Reuben/pastrami "burger" til 14' (100kr) før kl16, og et godt utvalg øl. Denne ligger rett ved gaten som på kartet har navnet Jeonpo cafe street, men så vidt jeg kunne se var det flere kafeer i gatene sør for dette.

20251115_140456.jpg

20251115_134543.jpg

Begynte å få disse advarslene på mobilen om store folkemengder på Gwangalli beach så var på tide å komme seg avgårde. Måtte først en snartur tilbake til hotellet for litt varmere klær og lading av mobil.

Screenshot_20251115_170047_Wireless emergency alerts.jpg

Så var det bare å presse seg inn på metroen igjen. Første stykke til Seomyeon var ikke så ille, men på stasjonen var det maurtue og når jeg kom med på andre passering av metro videre ble det sild i tønne :confused: Heldigvis greit med luft, men ble varmt.

20251115_180944.jpg

Årsaken til trengselen er at det var under 1 time til avfyring på Busan Fireworks Festival. Var forventet ca1mill tilskuere, heldigvis var det også 7000 "trafikkdirigenter"/sikkerhetsvakter som styrte folkemengdene. Jeg fulgte strømmen og gikk først til ølbaren Hugus som lå praktisk rett ved sørlige hjørne av stranden.

20251115_213429.jpg

Når tv-bildene viste at ting var i ferd med å starte gikk jeg ut for å se på med egne øyne. Stranden var fullpakket med sitteplasser, som jeg forstod var ganske dyre å reservere, og sikkert utsolgt. Heldigvis var det ikke så ille å stå i utkanten, utenom at musikken som fyrverkeriet akkompagnerte var svak. Vanskelig å ta gode bilder, men det var stort og noen skikkelig kraftige smell. Det var 4 del-show på 10+ minutter ila. 1 time. Regner med det finnes full video på Youtube for de som er interessert.

20251115_194856.jpg

20251115_195136.jpg

20251115_200343.jpg

Etter showet gikk jeg sporentreks til Hugus igjen og sikret plass for å vente til det var mindre folk på metro. Fikk meg samtidig litt å spise. Synes det gikk overraskende fort, under 1 time før det var temmelig rolig i gatene og mer som normalt på kveldstid.

Teknolai, mathiasfe, Ololsen and 14 others like this.

Del denne siden