KTX Busan - Seoul i first class Stod opp en god time før avgang. Sjekket ut frokosttilbudet på hotellet, men det var veldig folksomt der allerede 07:30 og det var litt dyrere enn jeg trodde for det som ikke kunne være en veldig stor buffet gitt størrelsen på restauranten. Sjekket da bare ut og kjøpte heller en sandwich og kaffe på Busan station og tok med på toget. Gikk forbi "Korrail lounge" men det så ut til at man måtte betale for kaffen der. Plattform blir annonsert 15min før avgang, og når jeg deretter kom ned på plattformen var toget akkurat på vei inn. Bra lang plattform, tror togene med 20 vogner er 800m lange. Bra førsteinntrykk av first class. 2-1 konfig i stedet for 2-2 i de andre vognene. Som nevnt i posten over kostet billetten ca 600kr mens eco koster ca 420kr. Jeg kjøpte jo eneste ledige sete så fikk ikke velge, men hadde litt flaks at det ikke var noe sete bak mitt så kunne bruke recline uten betenkeligheter. Det var også mange ledige seter inkl. det ved siden av meg fram til Dongdaegu hvor de fleste ble tatt. Men noen forble tomme helt til en av de siste stasjonene før Seoul. Eneste amenity på first class er små flasker vann og en liten boks med noen kjeks, som kunne hentes selvbetjent i enden av vognen. Et lite minus med setene var at de er designet for kortere mennesker, setepute var litt kort. Etter ankomst Seoul station gikk jeg litt rundt å så på restaurantene der og i Lotte outlet. Holdt utkikk etter bagasjeoppbevaring men så ingen skilt, men fant først en plass selv og så denne nettsiden som viser flere lokasjoner. Alle store skap var tatt, men samme pris for 2 små. Tok bare med mobillader og pass, og satte resten igjen.
Søndag i Seoul Var trøtt ved ankomst Seoul station, men etter å ha gått litt rundt der ble jeg mer våken og fant ut hva jeg skulle gjøre denne dagen. Fikk prøvd litt makgeolli på en enkel måte, der var flere små butikker som tilbydde smaksprøver. Hadde til gode å dra innom Hongdae området så søkte der og kom over bib-gourmand restauranten Nishimuramen. Denne har enkel remote-kø i catchtable appen, ventet til metro var et par stopp unna Hongdae og satte meg på listen som nr 14. Gikk bortover og måtte bare gå en liten ekstra runde før jeg var nr 4 og måtte være der fysisk. Bare 1min til så slapp jeg inn. Det tok kanskje 5min før de tok bestillingen min, og deretter bare 3min før jeg fikk min ramen med et egg som tillegg. Veldig passelig til lunsj, ikke for mektig eller veldig stor porsjon, men passelig og god smak. De glemte en øl jeg bestilte, men det var god kald svak te så etterspurte den ikke bare fikk den strøket av regningen etterpå. Etterpå gikk jeg til en kaffeplass, Coffee Libre, som jeg hadde gått forbi mens jeg ventet. De hadde en god deal hvor man fikk en gratis americano om man kjøpte en pose kaffe. Videre gikk jeg til enden, og hele lengden av Gyeongui line forest park. Det var også veldig mange andre som gikk søndagstur der. Selve Hongdae street hadde mer turist-rettede steder. Jeg gikk inn på Artmonster og prøvde en øl, der var det bare turister. Gikk så litt lengre bort, i Gyeongui line book street, til Ale Crew og prøvde en annen "session" øl. Der var det, utenom meg, bare koreanere. Klokken nærmet seg nå raskt 18:00 og det var på tide å komme seg bort til 4 Seasons for reservasjon på Charles H. Tok buss bortover som var det raskeste. Ganske effektivt med kollektivfelt kun for buss på denne strekningen. Framme i baren var det åpenbart unødvendig å reservere for oppmøte kl18 på en søndag, bare noen få andre gjester. Først et lite glass Drappier champagne som velkomstdrink og snacks, synes man fikk bra mye da for 10' (70kr) cover charge. Også ok verdi med happy hour (kl18-20) deal på 1 matrett og 1 signaturdrink, til 50' (350kr). Jeg gikk for fried chicken og salt lemon tonic som ble anbefalt til. Det var en mye større porsjon kylling enn jeg forventet, nok til at jeg ikke trengte noe mer middag. Avsluttet med en enkel whisky highball. Skulle gjerne vært lengre, men måtte hente bagasje før Lotte outlet stengte kl21, og få litt søvn før tidlig avgang neste dag. Tilbake ved bagasjesautomaten ble jeg litt stresset for det kom bare opp mulighet for betaling med koreanske kort, koreansk mobil og en koreansk app jeg ikke kunne laste ned. Prøvde likevel mine kort og heldigvis fungerte det med å stikke inn Amex. Kom meg så på all-stop airport train. Det var ikke så mange folk så jeg fikk sitteplass, men det var fryktelig varmt hele veien! Turen på vel 50min til Suseo virket da å ta veldig lang tid. 10min å gå derfra kom jeg til hotellet og kunne ta kveld.
Hotell nær ICN - GL City Hotel Incheon Airport Litt diskre inngang midt på siden av bygget nærmest metro. Jeg kom inn ved heiser og sjekket inn på automat før jeg så at det var resepsjon i et lite rom ved siden av, men tror ikke den er bemannet om natten. Rommet var ok, dette er tross alt bare oppgitt som 2 stjerner. Prisen var også deretter, kun 37 EUR forhåndsbetalt (420kr). Valgt fordi det så vidt jeg fant ikke var noen hotell i gangavstand til ICN T2 utenom airside. Selv ibis som ligger ganske nærme må man ta taxi fra eller shuttlebuss fra langtidsparkering. Da var det like greit med et rimeligere hotell 15min taxi unna. Angret nesten på valget da jeg bare fikk air condition til å blåse varmt. Heldigvis var det kjølig nok ute, og stort skyvevindu med netting utenfor som kunne åpnes for å få ned temperaturen. Sov noenlunde ok og fikk meg en varm dusj om morgenen, får være fornøyd da. Utsjekk var enkel med bare å droppe nøkkelkort i en postkasse ved heisen. Uber viste at det skulle ta 10min å få bil om morgenen, men viste masse biler i området på kartet. De var visst ledige og, for det tok bare sekunder fra jeg bestilte til turen ble tatt av en taxi som allerede stod rett utenfor. Turen tok nøyaktig 15min og kostet 13' (90kr). Halvparten av tiden ble brukt til å vente på røde lys som hadde like lang ventetid som på dagtid selv om det var null trafikk. Kan bemerke at betaling ikke går via Uber appen, man må betale med kort i bilen.
ICN T2 og Korean Prestige Lounge Hadde jo lest at det kunne være lang kø om morgenen på ICN T2, og så var jeg også litt usikker på hvor lang tid det ville ta å få taxi bortover. Endte opp med å være på flyplassen veldig tidlig kl 04:40. Oppdaget da at premium innsjekk og mange av de andre skrankene ikke åpner før 05:30. Det skulle jeg notert meg på rekognoseringsrunden ved ankomst, for det kan jo umulig bli lang kø før alle skrankene åpner og jeg kunne trygt kommet nesten 1 time senere. Hadde allerede BP på mobil så trengte ikke vente før jeg gikk i sikkerhetskontroll. Hadde registrert meg for ICN Smartpass men den køen var ikke åpnet enda, i zone 1 var det bare åpnet en kø til sjekk av BP og 1 av 16 filer i sikkerhetskontroll. Ingen kø på automatslusene for passkanning etterpå. Det gikk ca 15min totalt fra jeg stilte meg i den første køen til jeg var airside. Så ut som de var i ferd med å åpne minst en til fil kl05, om de åpner alle forstår jeg egentlig ikke hvordan det kan bli lange køer. Terminalen T2 er ganske enorm i forhold til passasjertall etter utvidelsen som var ferdig nov24, nesten 3x arealet til hele OSL og bare omtrent samme antall passasjerer. Gikk 10min i rolig gange for å komme bort til Korean Prestige Lounge Garden West som er den som åpner tidligst, kl04:00, og nærmest gate til de tidligste flightene til Korean. Fikk beskjed at frokostbuffe ikke ble satt opp før kl 06:00 så jeg tok en kaffe og ventet til det. Sikret en god plass, men det ble på langt nært fullt før jeg dro. Frokostbuffe bestod av ingredienser til bibimbap, en frukt og salat buffet, noe enkel "sushi" (var uten fisk), de vegetariske delene av en english breakfast (røsti, sopp og bønner), samt noen søtsaker. En eldre koreansk gjest ga meg råd for å lage en ordentlig bibimbap. Fulgte rådet og det var en spesielt velsmakende gochujang, så det ble bra Ingen champagne, bare noe prosecco på barmenyen så holdt meg til kaffe og vann.
ICN-PEK KE859 - sete 8A Gikk fra lounge til gate 5min før boarding. Den startet som forventet akkurat på oppgitt tid. Må skylde på at jeg var litt trøtt på det tidspunktet, for gikk på autopilot litt for langt for å finne mitt sete 8A før jeg kom på at jeg skulle bo sitte i biz og Korean starter alltid biz med radnr 7. Kun 2 pax i C, så hadde hver vår rad. Kun vann eller juice og mini-pretzel til velkomst. Samt valg av varmrett. Passasjeren foran hadde forhåndsbestilt noe, men ville prioritere å sove. Crew var veldig vennlig, og var flere ganger å sjekket om jeg ønsket noe mer mellom og etter serveringene. Ble stående en god stund etter pushback før vi fikk ta av, da hadde visst pilotene det travelt for vi var i luften etter særs kort strekning. Etter 15 min i luften fikk jeg delt ut varmt håndkle og arrival card. Etter 5 min til var forrett og drikke på plass. Ingen champagne på menyen på flyet heller, så jeg valgte en øl fra Jeju. Maten smakte godt, men litt mer grønn kål enn jeg orket å spise opp. En stund etter fatet til forretten ble tatt vekk fikk jeg den glovarme hovedretten. Var fortsatt i varmeste laget å spise etter jeg hadde fylt ut arrival card (slet litt med å få plass til alle landene jeg har besøkt siste 2 år). Hamburg steak var litt tørr og hadde en annen smak enn jeg forventet, det ble med en smak. Jeg var uansett bra mett etter bibimbapen i loungen. Hele brettet ble da tatt vekk og jeg fikk spørsmål om jeg ville ha kaffe eller te. Bestilte kaffe og 5 min senere kom den sammen med god frukt. Hadde lyst å sove litt, men setebeltelys og beskjed om å rette opp sete kom over 30min før ankomst. Da ble det å se ut og ta noen bilder. Landingen var litt spennende, ene vingen duppet og de fikk ikke rettet opp før hjulene touchet. Tror det er nærmeste wingstrike jeg har vært med på, men ikke sikkert det egentlig var så nærme. Deretter en veldig hard nedbremsing og første avkjørsel. Hadde prøvd å lese meg opp på ankomst her, men ikke helt skjønt layout. Først en rulletrapp opp, da fikk jeg så vidt tatt bilde av flyet som jeg glemte tidligere. Så var det en lang gang bortover, forbi et par muligheter for direkte transfer. Så forbi maskiner for førstegangsreisende foreigners å ta fingeravtrykk, hvor jeg følgelig stoppet. Det tok kun 1min. Deretter forbi kamera med temperaturmåling, de uheldige som var for varme måtte avgi spyttprøve så det ut til. Til slutt passkontroll, først e-gates for kinesere antar jeg. Så manuell kontroll for kinesere, foreigners og borterst en som var merket 24/240-hour visa-free transit hvor jeg trodde jeg skulle gå, men nei fikk streng beskjed om å stille meg i foreigners køen med alle andre. Så ut som det kanskje bare var barnefamilier som fikk gå i den borterste. Ved inngang til køen ble arrival card sjekket, de som ikke hadde fylt ut alt måtte gjøre det først. Køen tok litt tid, men de sluset etter hvert til alle ledige desker når alle kineserne var igjennom. Et par av fingeravtrykkene mine var visst ikke gode nok, så måtte ta de på nytt. Kun et spørsmål å bekrefte at jeg bare skulle være til dagen etter. Det tok totalt 20min fra jeg stilte meg i køen til jeg var igjennom. Ved bagasjebånd stoppet jeg for å fikse esim. Ubigi som hadde virket prikkfritt i Sør-Korea ville ikke bli aktivert. Samtidig hadde wifi jeg brukte i passkontrollkø sluttet å virke, men fikset det med å slå på vpn. Ga så Airalo et forsøk, og den virket etter 1min kverning. Da gikk jeg videre på grønt hvor all bagasje ble gjennomlyst. Så var jeg helt ute og kunne begynne å se etter neste transportmiddel.
Mandag i Beijing Fant et lite skilt som viste at man skulle ta rulletrapp 2 etasjer ned for å komme til Capital Airport Express toget. Rask gjennomlysning av bagasje for å komme inn første stykke, det fant jeg ut gjøres på alle metro stasjoner. Så billettautomat. Disse var enkle å bruke, velg engelsk, trykk på første rute, tror den var merket "shop", så antall personer og stasjon man skal til - valgte endestasjon Beixinqiao (brukte Amap app for navigasjon, Google var nesten ubrukelig). Betalte 25 yuan (35kr) med Alipay for å teste den, man kunne også betale med kredittkort. Fikk så ut engangsbillett som man tappet for å komme gjennom port til togplattform og stakk inn i port for å komme ut etter ankomst. Bilde fra Beixinqiao stasjon: Toget var lyst og fint: Overgang til metro line 5 på Beixinqiao 3 stopp ned til Dengshikou. På metro var det bare å tappe med mastercard, likt som i London. Metronett er stort, og det er et bra stykke mellom hver stasjon. Hadde sett på værmelding at det var bare 1 grad, men var ikke helt forberedt på vinden. Heldigvis var det bare 100m bort til hotellet fra metro. Etter en rask innsjekk og litt kikk på kart gikk jeg ut igjen. Det hadde nå gått såpass med tid at jeg begynte å bli sulten igjen så tenkte å finne Peking Duck på vei bort mot Forbidden City. Gikk forbi Wangfujing gågaten på veien. Prøvde på en Siji Minfu Roast Duck Shop som så populær ut, men det var estimert 1 time venting. Gikk litt lengre bort og der var en annen plass som for meg så like bra ut og hadde god rating, Jingcheng Jiumenxuan Roast Duck Restaurant (The Imperial Palace Branch). Fikk bestilt meg et halvt sett, en siderett og en øl. Total pris 156 yuan (220kr). Veldig god smak og ekstremt sprøtt skinn. De var heller ikke sparsomme med lefsene, jeg spiste sikkert 20 og da var det fortsatt mange igjen. Har ikke sett denne versjonen av ølboks før. Etterpå gikk jeg videre mot Forbidden City. Måtte vente litt i det siste veikrysset som var avsperret for både fotgjengere og trafikk til det kom en kortesje med 15-20 sorte som svingte inn til palasset. Hadde oppdaget at Forbidden City er stengt på mandager utenom i høysesong så fikk ikke gått inn, gå litt rundt og forbi hovedinngang var nærmeste jeg kom. Betalte meg bare inn i Zhongshan park, brukte kort men det tok veldig lang tid, så ut som de fleste brukte cash til slike små beløp (3 yuan). Her måtte jeg også vise pass. Var også ute for 2 tilfeldige id-kontroller, en hvor de sjekket alle på et fortau, og en hvor de sjekket alle som kom inn en viss vei på metro-stasjon. Selve parken var ikke så spennende på denne årstiden, men så ut som de gjorde klart for å plante masse blomsterløk til neste år. Etterpå trengte jeg å varme meg litt så tok metro to stopp bort og et stopp opp, til Beijing apm kjøpesenter. Kjøpte meg en kaffe på første og beste sted. Litt interessant å observere at man fikk den i pappkopp med plastlokk uansett om man skulle drikke den der, og en liten americano var 355 ml. Videre inn var dette som et hvilket som helst moderne kjøpesenter. Vet ikke om det er en taktikk eller tabbe at rulletrapper var slik at man måtte gå en runde i hver etasje for å ta neste rulletrapp opp. Kjøpte meg bare noen småtteri, også litt basisklær på Uniqlo for å fylle siste tomrom i bagasjen. I nabobygget Macau Center var det en annen M, sikkert ikke tilfeldig. Med den sure vinden skjønte jeg gått st de hadde "forkle" på alle skuterne. Spiste etterpå bare litt i buffet jeg fikk gratis på hotellet, så gikk jeg ut til Youhang Slowboat ølbar. Tenkte jeg måtte prøve noe annet enn Tsingtao når jeg først var der. Ølene var ganske gode, men det var lite ventilasjon på stedet, kjente det var bra CO2 nivå så ble ikke så lenge før jeg betalte og dro igjen. Gikk til slutt på et kveldsåpent supermarket og kjøpte litt snacks som så interessant ut å prøve.
Hotell i Beijing - Park Plaza Beijing Wangfujing Søkte hos Radisson og dette hadde både ok pris, 998 yuan (1400kr), og grei lokasjon med kun et bytte tog/metro fra flyplassen. I gangavstand til Forbidden City. Innsjekk var rask, ingen kø, fikk tidlig innsjekk kl 11:00 (normalt 14:00) og "oppgradering" av rom til høyere etasje (club floor), fikk også tilbud om gratis middagbuffet i tillegg til frokost. Bra standard på rom, men litt slitt på trelister på bad etc. Dårlig effekt av air-condition om den i det hele tatt ga kjøling, men temperatur var ganske ok. Kjøleskap med flere flasker vann. Der var en strømadapter på rommet, i tillegg var det universalkontakt på bad. Middagsbuffet var ikke veldig spennende, men greit for et mindre påfyll. Ingen tilbud om å kjøpe noe drikke til maten, så jeg drakk bare et glass vann. Frokostbuffet var heller ikke så spennende, men denne sprø eggepannekaken var god. Var der bare 5 min for å teste siden det var gratis. Utsjekk også rask, resepsjonist kjente meg igjen og sa alt var ok når jeg leverte nøkkelkort.
PEK T2 og Hainan lounge Tok samme rute tilbake til flyplassen, eneste forskjell var at toget fra Beixinqiao går innom T3 først. Ved inngang til flyterminalen var det snifftest med papirlapp de strøk over bagasjen til 10stk av gangen som måtte vente bak sperrebånd til den var analysert før man fikk gå videre. Opp til avgangshall, international til høyre og domestic til venstre. KLM hadde anbefalt oppmøte tid 08:50, men innsjekk stenger ikke før boarding start 10:50. Jeg var der 09:25 og det var rikelig. Gikk forbi innsjekkingdesker hvor det var noen i kø på alle til KLM. Så først en enkel sjekk av BP og pass for å slippe inn mot sikkerhetskontroll, forbi en desk for custom declaration som jeg tror er stedet man må fremvise varer og papirer om man skal ha tax refund. Ble henvist til eneste zone av sikkerhetskontroll med bodyscanner, uvisst om det var tilfeldig. Her ble pass og BP mer nøye kontrollert, de som hadde BP på papir fikk stempel. Alle måtte tas bilde av med et webkamera, selv babyer. Selve kontrollen gikk ganske effektivt, var nymåtens maskin så ingenting måtte tas ut, men som plukket ut en del til ekstra kontroll. Min ble plukket ut og det ble sjekket at en krem jeg hadde som kanskje så stor ut ikke var over 100ml. Etterpå var det passkontroll. Dobbeltsjekk av hver bokstav virket det som, før jeg fikk exit-stempel. Totalt tok det 30min fra første kø til jeg var inne i terminal. Uvanlig utvalg av destinasjoner: Slet med å finne noe offisiell informasjon om lounger, men hadde lest en flight review at det skulle være en Hainan lounge også på internasjonal del av T2. Når man går ut mot piren der gatene er kommer man først forbi denne desken som er andre post for de som vil ha tax refund. Får den kun utbetalt i cash eller alipay tror jeg. Til venstre ved gate 12 fant jeg Hainan lounge, og ganske riktig var der skilt om at Skyteam business og elite plus er velkomne. Det var godt med plass inne, inkl. dusjer, et par massasjestoler og soveavdeling (ikke separate rom). Fant meg en plass og fikk bestilt en av nuddelrettene de kunne tilby. Ellers var der litt forskjellig kald mat og iskrembar. Etter 5-10min pep brikken jeg hadde fått og jeg kunne hente min beef noodle soup. Denne var god smak på og hadde noen bra kjøttbiter. Bare litt overkokte nudler. En liten danish og nespresso ble det også før jeg gikk. Rett over gangen lå Airport Club Lounge (Dragonpass). Lengre bort ved gate 11 var det en gang inn til Air China Premium Lounge som er *A, men hvor reisende med Korean og Vietnam Airlines også får tilgang. Ved gate 08 viste det seg at boarding var utsatt 20min så da fikk jeg unnskyldning å teste BGS Premium Lounge ( Loungekey) som lå rett ved siden av. Veldig lite utvalg mat (kun vegetarisk) og drikke (kun brus, øl og kaffe/te). Ble en boks Tsingtao på meg da. Var umulig å ta bilder av flyene der fra terminal, så måtte ta bilde av dette litt interessante flyet ved nabogate etter ombordstigning.
PEK-AMS KL898 - sete 3A Boarding startet som nevnt 20min sent. Første flygning på turen med et større antall som boardet i zone 1, hørte både andre norske og svensker. Bare skanning av BP, de så ikke på mitt pass i hvert fall. Grei velkomst ombord. Ved sete var det, som jeg var forberedt på, ikke så mye. Ingen mattress topper, laken eller tøfler, kun pute, pledd, hodetelefoner, vannflaske og et lite amenity kit. (Hadde planlagt å ta med tøfler fra KE flygning dagen før, men glemte det.) På den andre siden veldig bra med 2 justerbare luftdyser over sete, og veldig god pute. Etter en liten stund kom tilbud om champagne, juice eller vann som velkomstdrink. Det ble også delt ut menyer. Avgang ble utsatt, men ikke veldig lenge, pga. bagasje til 5stk som ble stoppet av immigrasjon måtte plukkes av. Veldig flat rullebane på PEK. Etter kort tid var vi over fjellene, men var litt sen til å ta bilde av den kinesiske mur. OBS: Ved sete 2A foran meg er det en skjøt i taket hvor det kom ned litt kondensvann under avgang, så kan være greit å unngå det og 2K om det er andre ledig. Etter cirka 30min i luften ble vi ble spurt om hvilken forrett og hovedrett vi ønsket. Fikk så aperitif og en skål med nøtter. Prøvde her "The Very High Fashioned" som var framhevet i meny. Etter ytterligere 30min ble forrett servert. Varmrøkt ørrett, det kunne gjerne vært en saus eller noe med mer smak i denne retten. Ikke noe hastverk i serveringen, gikk 35min til før hovedrett kom. Her "Taste of Delicacies" som var det asiatiske alternativet. Lite smak synes jeg, hadde på både salt og pepper. Forventet at det skulle være hvitløk i alle disse rettene, men kjente ikke antydning til det. Porsjonene var ikke veldig store, hadde ikke blitt ordentlig mett hvis jeg ikke hadde spist nuddelsuppen i lounge på forhånd. Etter det gikk det bra lang tid, så sjekket utsikten. Var kommet til Gobi-ørkenen. Hel 45min etter hovedrett fikk jeg valget mellom ost og dessert, gikk for ost med dessertvin. Ikke så lenge etter det igjen ble det avslutning med kaffe og cognac. Kjøpte internettilgang for 29 EUR ved start av flyturen, men hadde først problem med at min hovedtelefon ikke fikk tilgang. Muligens den ble midlertidig svartelistet fordi den hadde startet å koble seg på wifi når jeg gikk ombord på flyet, før jeg hadde slått av VPN. Men når jeg fikk koblet meg på med backuptelefon var det uansett veldig ustabilt, og aldri noe høy hastighet, mye dårligere enn med KE på vei bort. Ble litt trøtt etter måltidet og drikken så tok på meg EVA pysjamas og rigget meg til for en liten hvil. Siden det ikke var mattress topper hadde jeg som en test valgt å ta med meg et lett opplåsbart liggeunderlag, Helsport R3. Tok ikke bilde av oppsettet, men det fungerte bra. Veldig komfortabelt, og dempet også turbulens veldig bra. Imidlertid ble det tidvis litt for varmt/klamt. Etter omtrent 6 timer kom tilbud om "hot pocket", wrap eller iskrem. Jeg tok en hot pocket, ikke veldig minneverdig men holdt akkurat for å ikke bli veldig sulten før neste måltid. Ikke det største filmutvalget, men fant og så filmen "Mickey 17". Det kom 1,5 time før ankomst. Fikk spørsmål når de serverte hva man ville ha. Litt mer smak på dette, men selv om det var chili på toppen av kyllingen var det ingen chili-smak. Grått ved ankomst innflygning til AMS.
AMS-OSL KL1207 - sete 2C Hadde veldig god tid på AMS. Etter en ganske rask sikkerhetskontroll for transit gikk jeg først til non-schengen KLM Crown lounge 52. Der var det veldig god plass, men fant ikke noe mer spesiell mat eller drikke, utenom den man kan betale ekstra for i Blue Bar. Gikk derfor bare gjennom en helt tom passkontroll og til KLM Crown lounge 25. Fant akkurat den samme maten der, og der er jo også drikken self-service. Som vanlig ble gate for fly til OSL ute på B-piren så et stykke å gå, gikk i god tid 20min før boarding. Ikke så mye å si om denne turen, sovnet under oppstigning og ble vekket til servering. Samme nudler med reke som jeg fikk på utreise, disse har faktisk merkbar chili-smak. Ankomst OSL på tid og perfekt timing til tog, kunne gå rett ombord.
Med det avslutter jeg reisebrevet, fortsatte bare videre til BOO på separat billett dagen etter. Takk for følget! Kan nevne at det fungerte med innsjekk i aktuell app til KL / KE på alle flygningene, trengte ingen BP på papir på hele turen. Eneste lille hikk var på første flygning OSL-AMS hvor de måtte skanne pass i gate. Positivt når man reiser med kun håndbagasje, sparer da tid både på innsjekk og bagasjebånd.
Takk for at vi fikk være med! Herlig detaljert reisebrev med lenker og bilder og masse info. Tommel opp!