Sist endret 2024-12-09 kl 18:52. Se gjerne over utregning og gi tilbakemelding om evt. logikkfeil
Jeg regna tidligere (re: quote under) ut verdien av Strawberry-kredittkort som hverdagskort, den gang poengopptjening var bra.
Det er viktig at vi
konverterer Spenn til norske kroner når vi snakker om
cashback%, slik at det blir lettere å sammenligne.
Spenn har ulikt tidligere fastlåste poengpriser nå en dynamisk prising. Faktisk cashback varierer da med tilbud, tidspunkt, osv, så det er vanskelig å fastslå én sats. Men la oss ta et eksempel fra nåtiden.
Eksempel med 5 første hotell som dukker opp på strawberry.no i Oslo. Member Price Prepaid/Super Deal Spenn. Midten av Januar.
Hub, Xpress Central, Amerikalinjen, Comfort Grand Central, Comfort Karl Johan
- NOK2023, 13794 Spenn
- NOK1099, 7494 Spenn
- NOK2235, 15240 Spenn
- NOK1451, 9894 Spenn
- NOK1363, 9294 Spenn
5 hotelldøgn koster, 8,171kr, 55,716 Spenn
Gjennomsnitt ~ 1600kr, 11k spenn
~ 0.145kr per spenn
Man får 5 spenn på kjøp utenfor Strawberry per 100 kroner. (10 spenn innenfor)
Altså får man 5*0.145 kroner på et kjøp på 100 kroner
Spendback = 5%, NOK cashback = 0.725%. Det er mer enn eksempelvis
Nordea sine 0.4% (0.8% for kollektiv- og streaming)
Men, vi må også trekke fra
årsavgift på kredittkort. Silver 595,-, Gold 495,-, Platinum 295,-
For å dekke inn årsavgift på cashback må du først handle for:
- Platinum: 40,689kr
- Gold: 68,275kr
- Silver: 82,068kr
Kun
etter dette tidspunktet er faktisk cashback i kroner 0.7%. På dette tidspunktet har du hos Nordea (gitt Nordea Premium 0 årsavgift) fått cashback på respektivt:
- Platinum: 162kr
- Gold: 273kr
- Silver: 328kr
Husk at disse tallene er Spenn = 5 per 100 NOK. Bruker du kredittkort kun på Strawberry-hotell så halverer du beløpene.
Bruker du kredittkortet på varer utenfor Strawberry, så må du opp i hele ~150 000kr forbruk for å få nok Spenn for én natt på Comfort Xpress.
Samtidig må du bruke ~275 000kr hos Nordea for å få råd til samme rom, men husk da hva du betaler i årsgebyr som betyr at du må bruke en del penger for å gjøre Strawberry-kortet bedre enn Nordea der du tjener cashback fra første krone. Du skal bruke en god del penger for å "nå igjen" Nordea sin opptjening.
Merk at "Trumf Medlem +TrumfVisa + Trumf App" nå er totalt 3% av kjøpsum tilbake hos Norgesgruppen, så det er en ganske bra combo, og jeg kommer nok for alltid til å holde på Trumf-kortet til min dagligvare. Jeg finner ikke lengre referansen til at Trumf kredittkort gir 0.5% på øvrige kjøp.
Personlig konklusjon:
Jeg har hatt Strawberrykredittkort og strømavtaler osv. for å opprettholde Gold-nivå tidligere, men nå med LTP/G så er jeg ikke lenger sikker på om det er har verdi for meg, siden jeg må bruke 40,689kr for å starte å samle penger på kjøp.
Trenger du netter for å opprettholde/jobbe deg mot Life Time Gold, så er forandringene ikke verdens undergang, da beholder du bare kortet. Er du storspender så vil 0.7% også trumfe 0.4% etter at årsgebyr er spart inn. Bruker man ikke hundretusener av kroner, og er LTG, så er det nok kanskje like greit med et annet kort, gitt at du ikke akkurat har betalt årsavgift.
Husk også at Spenn er helt nytt, og at Strawberry har fått en del tilbakemeldinger. Kanskje balanserer de cashback noe basert på tilbakemeldinger. Tidligere var cashback på 1.4%. Om de f.eks lander på 1% er det et mye bedre perspektiv.
På strømavtaler er det nå lettere å sammenligne. Antall Spenn du får i kroner må rett og slett være mer enn om du går til Fortum eller andre lavkostselskap i stedet og får billigere strøm i kroner. "Antall poeng" har ikke noe verdi nå som du ikke får status av det. Ishavskraft har årlig 264kr mer i fast påslag enn jeg hadde hos Obos, + 4.12 øre i forbruk . Samtidig får man 435kr i verdi i Spenn. Etter påslag sitter jeg med 171 kroner igjen. Så kommer "forbruket*4.12 øre" for å finne ut om man går i pluss eller minus.
Vis alt...