https://www.dn.no/innlegg/taxfree/p...-utlandet-ma-fortolles-ved-ankomst/2-1-988582 Tolldirektøren ikke helt overbevist Nå skal jeg ikke lempe igang med en politisk diskusjon, men SV må snart jekke den der klasseforakt-anekdoten sin. Det blir for dumt
Enig, det ble da også påpekt av en av de andre debattantene at den tiden hvor det bare var hvitsnippen som fløy er forbi. Reising er blitt for hvermannsen. Det trenger ikke være ferie heller. For oss som har slekt og venner i motsatt ende av landet er det ikke noe alternativ til fly om man skal treffe dem. Selv med høyhastighetsbane (som selvsagt er fullstending urealistisk) er det ikke noe alternativ hvis du skal fra sør til nord eller vise versa.
Noen som har sett noen tall på hvem som legger igjen mest penger på taxfree, er det biznissene eller er det hvermannsen på vei til syden?
Det lurte jeg også på. Tror gjengen som flyr til Syden er mer opptatt av å bruke opp kvoten enn de som reiser en gang i uken.
Nå er vel argumentet sånn at man blir belønnet jo mer man reiser, eller noe i den duren. Men det er egentlig helt uinteressant om Kari (65) på årets tur til LPA bruker hele kvoten, eller om Kari (34) tar med seg en flaske etter ukespendling til LHR. (Brukte Kari fordi det er et navn som passer både pensjonister og mellomledere )
Bruker kun kvoten på snus, så det betyr ikke så mye for meg. Men det er jo klart at det er for j***** at man skal få noen goder...
Rent teoretisk sett er det nå ikke det. Du er ute og flyr, noe som forurenser, og derfor er det feil at du som forurenser skal belønnes/få noen goder for det. Men så er det en hel del praktiske ting som gjør at å kutte ordningen likevel ikke er så lett som man skal ha det til.
Taxfree er jo livsgrunnlaget (satt på spissen) til Avinor, så bortfall eller reduksjon av taxfree må kompenseres på noe vis. Enten dyrere flybilletter eller mer støtte via statsbudsjettet (les: høyere skatt) Og da tenker jeg på at infrastrukturen til Avinor må finansieres på noe vis. Egentlig er jo taxfree fint, de som reiser er med på å finansiere flyplassene. De som ikke reiser, slipper å betale mer skatt for en flyplass de ikke bruker
Tja... Det blir jo litt som om politiet/vegvesenet skulle stå langs E18 og selge sprit og øl for å finansiere drift og vedlikehold av veinettet i grisgrendte strøk. Ikke at det hadde blitt helt feil i min verden altså
Noen som har gode referanser til hvordan flyplasser finansieres i andre land? Antar at staten pitcher inn en god del – før avgifter, salgsinntekter og billettpriser tar over. "Airports Council International (ACI) advances the collective interests of, and acts as the voice of, the world’s airports and the communities they serve." https://aci.aero/
Som videoen til @Edvard viser, så er de fleste større flyplasser selvfinansierende, og at det da er en kombinasjon av billettavgifter og leieinntekter fra bedrifter på flyplassområdet som er hovedinntekten. Da snakker vi LGW, LHR, FRA, AMS etc. Det interessante i Norge er jo at vi har 46 (-ish) flyplasser, der kun 4 (i 2019) var selvfinansierende. Disse 4 kryssubsidierer så de 42 resterende flyplassene. Det hadde blitt svært dyre flybilletter fra kortbanenettet dersom disse skulle vært selvfinansierende feks.
At Tollvesenet skulle driver eit shopping senter på Svinesund hadde vel kanskje vært ein bedre beskrivelse?
Satt å kjedet meg i ein tlf kø igjen så såg litt på sidene til Tax free igjen. Prisen på Moët & Chandon Impèrial Brut er nå skrudd opp ser det ut som. Nicolas Feuillatte Demi Sec er den eneste så det er noen store besparelse igjen på av dei billigare Champagene. Eller ligger det vel på rundt 100 lappen og nedover.
Ofte taper folk penger og får dårlig kommersvin de plukker av gammel vane på taxfree - men verden vil bedras. Skrot hele greia og sett ned avgiftene litt i stedet. Jeg hadde ikke reist mye i jobb før jeg slutta å bære meg ihjel med plastposene til Heinemann Lag et bedre tilbud på flyplassene så omsetningen kan gå opp fordi folk ønsker å handle der i stedet for å føle at de må...