Utvalg vil skrote Taxfree-ordningen

Tråd i 'Nyheter' startet av OttoL, 25. mars 2021.

  1. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    thrain, holmen and RescueMe like this.
  2. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    I prinsippet ikke imot skroting av det, bare at det gjøres på en ordentlig måte, og ikke som slike politiske tiltak har en tendens til å være.
    Dvs. AVINOR lever ikke uten TaxFree, så med mindre staten er villig til å finansiere lufthavnsdrift på en bedre måte holder det ikke å fjerne ordningen å håpe at det skal gå. ;)
     
  3. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    927
    Likes mottatt:
    709
    Bonuspoeng:
    93
    Taxfreekvote hadde jo i sin tid en god begrunnelse, da det var store administrative kostnader knyttet til innkreving av små avgiftsbeløp. I dag har vi tekniske løsninger som gjør det mulig å betale via app eller automat, og begrunnelsen er borte. Litt på samme måte som man ikke lenger trenger konduktør til å selge billett på trikken, det fikser passasjerene selv på Ruter-appen. Så ja, definitivt på tide å skrote ordningen.
     
  4. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,702
    Likes mottatt:
    5,888
    Bonuspoeng:
    183
    Hmm, har en tenkt seg ordninger som samtidig demmer opp for (en nokså forutsigbar) voldsom økning i "svenskehandelen" ?
    Jeg tror ikke en skal være spesielt fantasifull for å forutse økt biltrafikk og busslaster fra enda større omland enn "før-korona -området" ?
     
    Oppirumpadi liker dette
  5. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    927
    Likes mottatt:
    709
    Bonuspoeng:
    93
    Selv om det ikke fremgår tydelig av artikkelen, må det jo forutsettes at samme regler skal gjelde om man krysser grensen med fly, i bil, eller for den saks skyld til fots.
     
  6. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,702
    Likes mottatt:
    5,888
    Bonuspoeng:
    183
    Det er jeg slett ikke sikker på. Politiske partier flagger gjerne miljøsaker med lave "stemmekostnader", og for tiden er fly såpass tungt kritisert at risikoen for at dette slår ut i stemmegivingen er ikke overhengende. ( En miste muligens noen stemmer,, men vinner sannsynligvis andre).

    Et forslag som rammer "svenskehandelen", derimot vil for det første koste seriøst med stemmer (,og vil være en gavepakke til f.eks FrP).

    Men jeg tror for den del det blir lenge, -svært lenge til noen partier tør foreslå f.eks å fjerne avgiftsfritaket på diesel til fritidsbåter. En kunne anlegge et nokså likt resonnement der.
     
  7. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,422
    Bonuspoeng:
    93
    Taxfree slik vi har det på flyplassene handler primært om å få lov til å selge varer avgiftsfritt. Dette henger ikke sammen med kvotene vi har for avgiftsfri innførsel, selv om det ofte omtales samlet.

    Det er ikke noe problem å kutte all taxfree, men fortsatt ha kvoter.
     
    magnusant and milehigh like this.
  8. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,387
    Likes mottatt:
    1,299
    Bonuspoeng:
    113
    Det har ingenting for seg å fjerne Taxfree om ikke tollfrikvoten fjernes samtidig. Da flyttes bare salget til avreiseflyplass og/eller lokale butikker.
    Flybillettene vil bli dyrene når fortjenesten ikke går til Avinor, men spørsmålet er hvor mye dyrere og hvor stor effekt det vil ha på antall reisende.
     
    magnusant, themichael and Oppirumpadi like this.
  9. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,422
    Bonuspoeng:
    93
    Helt enig i det, men for diskusjonens del var det greit å skille de to. Og jeg er ikke sikker på om alle våre politikere tenker så sammenhengende....
     
    freddyen liker dette
  10. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,702
    Likes mottatt:
    5,888
    Bonuspoeng:
    183
    Det er sikkert riktig. En kan vedta dette.

    Men siden begrunnelsen tydeligvis egentlig er et ønske om å redusere reisevirksomheten for å redusere CO2-avtrykket, -ved å bl.a. gjøre flyreiser a) dyrere og mer avgiftsbelagt og b) mindre attraktivt mindre/mer tungvint tax-free) , synes jeg det virker inkonsistent.

    Den nevnte svenske- danske- tysklandshandelen innebærer også (i stor grad unødvendig reising (=økt fossilforbruk, altså CO2 avtrykk)).
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,725
    Likes mottatt:
    32,706
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ser ikke poenget egentlig.Prisforskjellen til polet er ofte relativt marginal. De må gjerne selge det meste og kalle det hva de vil. Men den tiden da man faktisk kunne spare store summer er forbi. Det er andre aktører som stikker av med deler av kaka.
    Problemet med mange nordmenn er at man har hengt seg opp i at det er store avgifter som utgjør den store forskjellen. Dette er i beste fall en misforståelse.

    La meg eksemplifisere: Om du kjøper en 1/2 liter med Munkholm på Rema 1000 (alkoholfri og i lavpris butikk, mind you!) så koster denne *mer* enn en typisk sterkøl (6%) på det svenske systembolaget.

    Prisene på såkalt avgiftsfritt øl på taxfree er til å le av.

    Det er mulig det er store penger å spare på vin og sprit om man velger rett, jeg har ikke oversikten der. Men jeg tviler.
     
    Sunnfjordingen and sutenai like this.
  12. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    927
    Likes mottatt:
    709
    Bonuspoeng:
    93
    Tok en titt på selve rapporten, og den er like uklar som artikkelen på dette punktet. Det er snakk om en rapport på 179 sider, hvor taxfree nærmest bare er nevnt i en bisetning. Og selvfølgelig er det dette lille avsnittet avisene griper tak i.

    For meg fremstår det fullstendig meningsløst å stanse salget ved flyplasser uten samtidig å endre reglene for enhver form for innførsel. I mitt hode ble det derfor en selvfølge at det var kvoteordningen man snakket om, og ikke taxfreesalget som sådan. Dersom man for eksempel fjerner salget ved ankomst er resultatet bare at alle passasjerer på hjemreisen har flere kg ekstra bagasje, med de miljømessige konsekvenser det har.
     
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,224
    Likes mottatt:
    869,968
    Bonuspoeng:
    293
    De fleste fleste her inn har råd til å kjøpe sine varer på polet ...
    Ref.: Champagnetråden ....
     
    dahlmath, OyvindN, Gribb and 5 others like this.
  14. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Største problemet (spesielt når man liker Cocktail) er at man ikke får alt man trenger på polet...
     
  15. tombom

    tombom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    323
    Likes mottatt:
    288
    Bonuspoeng:
    63
    Nå regnes det vel på anbudet for å drifte tax-free i perioden 2023-2027, avgjørelsen ser ut til å komme i 2022. Utvalgets innstilling er kanskje i seneste laget til å endre noe for kommende femårsperiode.
    https://e24.no/naeringsliv/i/6zB2yo...boer-spare-minst-50-prosent-paa-taxfree-sprit
    Prinsipielt er jeg motstander av at internasjonale aktører får mulighet til å profittere på varer som er strengt regulert i landet for øvrig. Hele opplegget er modent for en grundig gjennomgang fra myndighetenes side.
     
  16. SayWhat

    SayWhat Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Ta ja, når Ola og Kari får billetter med flyplass avgifter som er like høye som sjølve fly delen kan det jo bli bråk på lengre sikt.

    Pluss subsidiering av kortbane nettet via driftoverskudd på dei store flyplassene i sør (aka taxfree handelen) er nok noe som kan skape ein del bråk på sikt.

    Nå det gjelder FrP så trur ikkje eingang fullt kutt i "svenskehandelen" kan redde det partiet til høsten. Eg vokste opp med ein par karer som er blitt hardcore FrP'ere i voksen alder, eller burde sagt var hardcore FrP'ere. I den leiren blir Siv og Sølvi omtalt som Judas og det er Demokratene som gjelder til høsten, tror ledelsen FrP sterkt undervurderte kor stor andel av velgermassen deira som ikkje bryr seg om prisen på lakrispiper.
     
    TommyL liker dette
  17. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,387
    Likes mottatt:
    1,299
    Bonuspoeng:
    113
    Godt oppsummert.
    Det er først og fremst på sprit og tobakk besparelsen ligger nå. Og da særlig billige spritsorter.
    For vin og champagne kan det være lurt å sjekke polprisen, i hvertfall om intensjonen er å spare penger.
    Feks: Moët & Chandon Impérial Rosé
    Polet : 520 kr - Taxfree : 485 kr = ca 6% billigere
    Folk flest har inntrykk av at besparelsen er langt høyere og det nyter nok Heinemann godt av.
     
  18. SayWhat

    SayWhat Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Pris forskjellene på dei billigere sprit merkene er faktisk ganske store.

    Ta Havana Club 3 Años, 209 kr per liter på tax free.
    https://www.tax-free.no/merker/havana-club/
    528,43 kr per liter på Polet
    https://www.vinmonopolet.no/Land/Cuba/Havana-Club-3-Años/p/11637301

    Min favoritt drink i yngre dager var Caipirinha og siden Cachaça er litt mindre vanlig enn Rom i Norge for å si det mildt så blei det Caipirissima i stedet. Funket greit nok til Rom og Cola også.

    Mye det samme med billig vodka som Smirnoff.
    https://www.tax-free.no/merker/smirnoff/
    https://www.vinmonopolet.no/Land/England/Smirnoff-No-21/p/1203301

    Edit @freddyen skreiv vist litt fortere enn meg.
     
    Last edited: 25. mars 2021
    milehigh, RoadKing and freddyen like this.
  19. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,387
    Likes mottatt:
    1,299
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg liker å mikse drinker og jeg kjøper konsekvent forskjellige likører på vinkvoten.
    Malibu koster faktisk dobbelt så mye på polet som på Taxfree (omregnet i liter).
    Også på Passoa og Bailey's er det store besparelser.
    Det var en liten avsporing :D
     
    SayWhat liker dette
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,725
    Likes mottatt:
    32,706
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg skjønner jeg må drikke mer sprit og mindre øl :)
     
    democomputer, holmen and SayWhat like this.

Del denne siden