Konto hacket og poeng stjålet

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Muts, 10. mai 2024.

  1. Muts

    Muts Nytt Medlem

    Innlegg:
    47
    Likes mottatt:
    31
    Bonuspoeng:
    18
    Noen som har opplevd at EuroBonus-kontoen har blitt hacket og tømt for poeng?

    En kjedelig opplevelse her hvor 400.000 poeng ble stjålet.

    Dette skjedde:
    Fikk SMS fra SAS i går om at kontaktinformasjonen var endret. Ringte rett til SAS, og i løpet av 5 min mens vi var på telefon var poengene borte vekk, brukt opp i EuroBonus Shop, på gavekort.
    SAS sier jeg bare må vente på fraud-avdelingen deres for mer informasjon. Og siden det var gavekort kan de ikke kansellere kjøpet.

    Hva tror vi? Er poengene tapt?
    Og er det ikke litt rart at SAS ikke har noen form for MFA?
     
  2. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,471
    Likes mottatt:
    5,642
    Bonuspoeng:
    183
    Noen har fått igjen poengene sine etter lignende hendelse. Du får vente og se hva fraud-avd. til SAS sier.
     
    Lnbre liker dette
  3. interface87

    interface87 Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Er det derfor vi har fått beskjed om å endre passord i appen?:eek: Har aldri skjedd tidligere, tror jeg. Hatt samme passord i over 10 år.
     
  4. oleredv

    oleredv Senior Medlem

    Innlegg:
    826
    Likes mottatt:
    3,573
    Bonuspoeng:
    93
    Rapporter om fleire som har opplevd samme i det siste. Mangel på MFA har vore adressert tidlegare utan gehør.

    Så pass på å ikkje gjenbruke passord rundt om! Det er mest truleg ein eller anna tjeneste ein eller anna plass som har lekka passord som igjen har medført at folk blir tatt på denne måten fordi dei har samme passord på tvers.
     
    trygveat and Sunnfjordingen like this.
  5. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,955
    Likes mottatt:
    3,912
    Bonuspoeng:
    113
    Hvorfor i alle dager SAS ikke har kommet med to-trinns autentisering er for meg ubegripelig..
     
    oleredv and Lars J like this.
  6. FlyMCO

    FlyMCO Aktivt Medlem

    Innlegg:
    499
    Likes mottatt:
    621
    Bonuspoeng:
    93
    Av samme grunn som at USA i 40 år ikke brukte 4 siffer pin-kode ved betaling i butikk,men signatur istedenfor pin.
    All statestikk sier at folk handler mindre når ting blir komplisert.
     
    watchaddicted liker dette
  7. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,955
    Likes mottatt:
    3,912
    Bonuspoeng:
    113
    Finnes enkle løsninger på dette. Man trenger ikke en autentiseringsapp for eks., men kan gjøre det via kode per SMS/Espost. Ja, det er ikke like sikkert som en autentiseringsapp, men det er langt tryggere enn dagens løsning hos SAS. Og når det er sagt, SAS sin løsning med at man stadig vekk skifter passord er ekstremt irriterende.
     
  8. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,239
    Likes mottatt:
    17,432
    Bonuspoeng:
    293
    Ulempen med to-faktor er hvis du mister den dingsen som skal øke sikkerheten. Kjipt når du er på reise, og du står der uten telefonen.

    Feks så har Google koder du kan skrive ut og ha med, slik at du kan få benytter e-posten.
     
    milehigh and watchaddicted like this.
  9. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,955
    Likes mottatt:
    3,912
    Bonuspoeng:
    113
    Godt poeng, det har plaget meg at det er dårlig med reserveløsninger. Det minner meg også om at man kanskje skal begynne å printe ting når man skal på ferie. Gjorde alltid før. Hadde med meg en mappe med hotellbekreftelser etc. Har blitt sløv med årene siden de digitale løsningene fungerer så godt.. men plutselig står man der og så funker det ikke.
     
    Eddie47 liker dette
  10. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,761
    Likes mottatt:
    6,785
    Bonuspoeng:
    183
    De har jo innført smskode for bestilling av bonusbilletter på nett i det minste... Kan virke som de bør gjøre det på eurobonus shop også.. Billetter for penger er et mindre problem siden man da blir tatt via kortutsteder sin sikkerhetsløsning
     
  11. Muts

    Muts Nytt Medlem

    Innlegg:
    47
    Likes mottatt:
    31
    Bonuspoeng:
    18
    Problemet er at du kan endre mobilnummeret på profilen uten noen ekstra verifisering. Så da kan man enkelt hente ut SMS koden.
    Det de gjorde her, og i og for seg sånn det ble oppdaget, siden SAS sender et varsel om endringen (og at man skal ta kontakt om det ikke er riktig), som lite hjelper når de tømmer kontoen på minutter
     
  12. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,761
    Likes mottatt:
    6,785
    Bonuspoeng:
    183
    o_O:rolleyes:
     
    Flyrlavt liker dette
  13. lohelle

    lohelle EBD

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    307
    Bonuspoeng:
    63
    De kunne iallefall lagt inn karantene for å kjøpe i Eurobonus-store x timer etter en slik endring...
     
  14. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,248
    Likes mottatt:
    870,140
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg, siden jeg er en gammel mann, tar alltid utskrift av alle bestillinger når jeg er ute og reiser.
    Erfaringen viser at det har vært nyttig noen ganger.
    Eks.:
    ESTA en gang på BGO
    ETa på EZE før en flygning fra EZE til YYZ
    Hotellvoucher på en strand på Madagaskar før vi fikk gå ombord i hotellbåten
     
    Last edited: 12. mai 2024
  15. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN Pensionisten EBD

    Innlegg:
    79
    Likes mottatt:
    144
    Bonuspoeng:
    33
    Same here. ** Altid en lille mappe med prints af bekræftede fly-detaljer, hotel-detaljer, leje af biler, osv.
     
  16. Sykkelthor

    Sykkelthor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    321
    Likes mottatt:
    580
    Bonuspoeng:
    93
    Opplevde det samme for noen år siden, men da var det bestilt en flybillett fra Russland til USA for poeng (i økonomi av alle ting, så det var til og med rævva bruk av poeng). Billetten ble kansellert og poeng ble tilbakeført, men før poengene ble tilbakeført stilte SAS krav om at saken ble politianmeldt. Kjempegøy å forklare politivakten at noen hadde stjålet lekepengene mine på internett.

    Moralen er som alltid ellers: Ha egne passord for alle ulike tjenester og skift passord med jevne mellomrom. I tillegg bør man være forsiktig med å bruke offentlige nettverk i tilfelle noen sitter og sniffer trafikken.
     
    Spielhaug, Preference and btm like this.
  17. Muts

    Muts Nytt Medlem

    Innlegg:
    47
    Likes mottatt:
    31
    Bonuspoeng:
    18
    Godt levert av SAS på det her. Politianmeldte dette (som var et krav fra SAS også). Og ved å dokumentere anmeldelsen ble alle poengene refundert!

    Moralen nevnt over bør definitivt gjelde for kontoen på SAS, så gjentar den: Ha egne passord for alle ulike tjenester og skift passord med jevne mellomrom. I tillegg bør man være forsiktig med å bruke offentlige nettverk i tilfelle noen sitter og sniffer trafikken.
     
  18. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,337
    Likes mottatt:
    10,206
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke gjenbruk passord er en god strategi.

    Bruk gjerne en passfrase som passord, hvor du setter sammen ord som ikke er en logisk setning, og er lett for dere å huske. Bruk gjerne en passord-manager (ala. 1Password, iCloud Passwords, etc.) til å huske på passordene for deg.
     
    milehigh and Preference like this.
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,738
    Likes mottatt:
    32,754
    Bonuspoeng:
    293
    Auto genererte passord kan være et slit. Det er verdt å merke seg at man nå i de fleste tilfeller kan bruke mellomrom i passord, det åpner for passord som er mye enklere å huske enn meningsløst virrvarr men samtidig minst like sterke.
    F.eks "Julen 2019 svei svigermor steika!" Det er lettere å huske og ikke noe lettere å knekke enn "Hakllexsiuwgc!!323osv"

    Det er meg forøvrig et mysterium at enda i dag 2024 så fikser ikke passord for google f.eks internasjonale tegn enda de garantert er lagret i unicode. Men det er en annen historie
     
    milehigh liker dette
  20. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,991
    Likes mottatt:
    5,820
    Bonuspoeng:
    183
    Så lenge man ikke har for vane å klikke bort sertifikatvarlser i nettleser kan man generelt føle seg trygg på åpne nettverk.
     

Del denne siden