Så begynte komedien…
Rett før 22.00 kom kapteinen på høyttaler og ønsket oss velkommen om bord. Alle passasjerer var på plass og bagasjen lastet. Vi hadde litt utfordringer med fuel måleren så vi hadde dessverre ikke fått tanket flyet og kom til å bli noe forsinket.
Rundt 22.30 var han tilbake igjen og forklarte at problemet ennå ikke var løst. Lyden på annonseringen var ikke den beste og med halvgebrokkent engelsk fikk jeg ikke med meg alt, men noe om «Frankfurt Airport Manager» og at vi måtte «Review our options within the next 15 minutes". Da slo tanken meg som lyn fra åpen himmel og et kjapp google søk bekreftet mine bange anelser, FRA er for f… nattestengt fra 23.00.
Ettersom tiden gikk innså vi vel mer og mer at dette ikke kom til å gå veien og rett før 23.00 ble det annonsert at avgangen dessverre ville bli kansellert. Noen minutter etter kom en etiopier i sivil inn forrest i flyet og annonserte på PA ennå en gang at flyet dessverre ble innstilt. Crewet ville servere middag om bord (!) og så skulle de komme tilbake med info om hotell når det var klart. Har hørt om folk som har sittet i timevis på et fly uten vått og tørt men å servere middag på at fly som ikke tar av har jeg nok aldri vært borti. Bra for matsvinnet da
Crewet virket halvstresset men begynte i full fart å servere forrett og drikkevarer. Black Angus Beef var en slags speket biffkjøtt som var ekstremt smaksrik. Til den fikk jeg mere bobler. Jeg begynte samtidig å se etter alternative ruter til ZNZ da jeg ikke hadde så veldig lyst å komme ned sent på ettermiddagen en dag forsinket. Ville ikke rekke vår reservasjon på The Rock den kvelden da. Fant flighter med TK via IST som skulle få oss til ZNZ 12 timer forsinket med ankomst midt på natten 03.20.
View attachment 137762
Så kom annonseringen av hotell. De som hadde connecting flights fra ADD skulle bo på Steigenberger og resten på Marriott. Ny estimert avgangstid var neste dag 20.00. Alle connecting flights ville bli booket om til samme avgang påfølgende dag. Bagasjen ville dessverre bli i flyet da flyplassens handling personal var gått for dagen (!)
Forrett ble ryddet og hovedretten kom på bordet. Gumbo retten var smaksrik men kun 2 scampi på tallerken var litt lite syntes jeg. Kastet i oss maten og droppet desserten for å komme oss ut før folkemengden i økonomi og prøve oss på å få hjelp til å booke om.
View attachment 137763
Kom oss ut og fant samme mann som hadde annonseringen i skranken utenfor. Forklarte at vi hadde det litt travelt med å komme oss til ZNZ da vi hadde ting vi skulle rekke og ønsket å bli rebooket. Første svar var at det ikke fantes noen avganger som ville få oss dit tidligere. Joda svarte jeg og forklarte av vi hadde funnet en rute med TK. Så ville han se våre boardingkort og ropte «I-Class, this is not possible to rebook”. Jeg måtte ta kontakt med den som hadde utstedt billetten. Forklarte han ganske direkte at det ikke var sant og at det ikke var mulig å kontakte SAS midt på natten. Fortsatte så med all «skytset» man har lært på Insideflyer. At jeg hadde krav på rebooking til neste mulige avgang og det var operating carrier som var årsaken til kansellering som hadde ansvar for å rydde opp. Så ble han hissig og påstod at han ikke hadde mulighet til å booke om billetten i systemet sitt. Da hevet jeg også stemmen og bad han om å få tak i noen som hadde «authority». Ellers ville jeg kreve erstatning for utflukter vi kom til å miste som vi ikke ville få refundert. Han var pottesur men begynte å knotte på pcen og fant ruten vi hadde foreslått. Så ble det tatt en telefon (til Addis?) og på en blanding av engelsk og etiopisk ble problemet lagt frem. Så virket det som de i andre enden måtte sjekke med ennå en person. Til slutt ble han så irritert at han ropte i telefonen «Just tell me if it is possible» Så ble telefonen lagt på og vi ventet i 5-10 minutter mens han holdt på med noen andre. Etter hvert spurte vi pent om hvordan det gikk. De holder på å booke dere om var svaret. Så i SK appen at flighten var borte.
Mens vi ventet kom mange ut av flyet etter hvert og det var et salig kaos. Folk var sinte for at de ikke fikk bagasjen sin og noen afrikanere med connecting flighter hadde tydeligvis ikke Schengen visum så de kunne ikke komme seg ut at flyplassen. De ble henvist til et nødherberge med feltsenger på flyplassen. Andre fant ikke veien ut av flyplassen siden det meste jo var stend og kom tilbake.
Etter hvert ringte tydeligvis Addis tilbake og jeg fikk spørsmål om jeg hadde mottatt nye billetter på mail. De kom på andre forsøk. Ny rute var FRA – IST 07.45 og så videre IST – JRO – ZNZ klokken 18.20 med ankomst på ZNZ 03.20. Bagasjen skulle lastes av dagen etter og overføres til TK (haha, det trodde vi vel aldri på).
Rundt 01 på natten startet vi å bevege gjennom en mørklagt flyplass for å komme oss til hotellet. Tok selvfølgelig tid å komme seg gjennom passkontrollen for Bundespolizei hadde ikke satt inn flere enn 2 personer til å slippe oss ut. Klokken var nærmere 02 når vi kom til Steigenberger og fikk et rom for natten.
Vi fikk en suite i executive avdelingen med eget oppholdsrom og et gigantisk bad. Synd vi bare skulle sove noen få timer siden avgangen med TK var tidlig. Reisefølget insisterte at vi skulle stå opp 04.30 og komme oss tidlig til flyplassen etter er rask dusj.
En nøyere sjekk av billettene før vi la oss viste at de selvfølgelig hadde tatt en spansk en. Siden vi hadde FRA – ADD booket i Biz og ADD – JRO – ZNZ i Eco så hadde de kun booket første strekningen i Biz hos TK og den andre i økonomi. Så vi hadde 7 timer i økonomiklasse foran oss og en halv dag på flyplassen i Istanbul (om vi nå kom oss dit
).
Vis alt...