Zanzibar

Tråd i 'Reisemål' startet av Angie, 09. nov 2019.

1. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,458
    Bonuspoeng:
    183
    Var på tur med safari og Zanzibar i høst. Vi var riktignok i Kenya (Masai Mara og Naibsho), men det var med Escape. Min far er omtrent som dine foreldre i alder og ville ha det samme.
    Vår opplevelser var helt suveren. Det var ingen ting som krøllet seg til underveis, selv ikke med hyppige bytter av camper på safari og mye flyturer som skulle koordineres. Faren min har brukt Escape mye og har alltid vært fornøyd så det anbefales virkelig.
    Om ikke de er låst på Dar Es Salam så går det an å ta samme tur som oss. Det var gøy å bo på campene i Kenya da dette drives av et norsk selskap med fokus på bærekraft for de lokale. Alt lå uten inngjerdinger så det var mye dyr hele tiden. Det er noe eget å møte en zebra på vei til frokost :)

Vaskehanske and RoadKing like this.
  2. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,357
    Bonuspoeng:
    113
    Kan bare uttale meg med ganske begrenset erfaring:

Personlig syntes jeg 48 timer i Stone Town var akkurat nok. Da får man sett selve området, spist noen gode måltider, tatt noen båtturer osv. En dag er heller ikke feil, men ville da holdt meg til byen - altså ingen båtturer - men potato tomato. Kan anbefale Dhow Palace sitt rom 40 - opplevelsen av utendørst bad var veldig god.

Om dere skal ha litt liv og røre, så vil jeg ikke anbefale Jambiani. Det er mer liv (og mer turistete) i Paje, men stort fokus på kiting på dagtid. Så om det skal skje litt ting, så blir det nok Nungwi og Kendwa.

Slapp av, stranda forsvinner halve dagen, så man finner på andre ting.

3. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,357
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som har bodd på et hotell her med tydelig barnevennlig profil, f.eks med lekeplass og slikt? Vi sliter litt med å finne et sted som potensielt kan være litt avlastende for oss foreldre :)

4. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,222
    Bonuspoeng:
    93
    The Mora Zanzibar er fantastisk! All inclusive hotell med super mat og drikke, rett på den fineste stranden du kan tenke deg, og med en meget bra barneklubb. Vinn, vinn, vinn:)

The_Dude liker dette
  5. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    2,029
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg må bare legge meg flat og beklage for at jeg var skeptisk til bil/sjåfør som noen andre på forumet her tipset om. Salum ordnet bra og rolige sjåfører til hver anledning. Booket første tur via Viator med ViaTrumf, og tok så resten via WhatsApp. Han hadde fair priser up front, men forhandlet enda litt ned ved å kjøpe flere turer på én gang. Enkel betaling via lenker. https://www.viator.com/no-NO/tours/...xi-Services-in-Zanzibar-Island/d5590-217356P1

Emerson Spice Rooftop dinner var insane bra value for pengene. Denne MÅ man booke dersom man skal innom Stone Town imo. Så mye god mat for bare 40 USD per pers. Selv min samboer som ikke er noe særlig glad i fisk, synes det var en skikkelig bra middag. 7 retter eller noe totalt, og to av de var noe av det beste jeg har spist.

Vi likte Nungwi best (nord/nord-vest). Østsiden (Paje) var det mye grunnere vann, og tidevannet gjorde at det var borte halve dagen. Mye bedre å bade i Nungwi, nydelig strand og vann. Ville bare valgt Paje/østsiden dersom man ikke har noe i mot å bade mest i basseng. De driver mye med vindsport her, antagelig nettopp pga lavvannet og en jevn vind omtrent hele dagen.

Ethiopian Biz var meh. Ganske dårlig hard product, og servicen var ikke noe spesielt heller. Fikk ikke "injera", som jeg har hørt skal være bra, så all mat var ganske middels dessverre. Stor, men full og travel lounge i Addis Abeba. Dårlig skiltet for transit security priority. Litt reddet av egen bussgate for Biz.

Mulig det dummeste vi har gjort er å fly Swiss First. Ingenting kan måles i sammenligning :p

haifinn, Upsaker and RoadKing like this.
  6. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    12,915
    Bonuspoeng:
    183
    Drar opp denne igjen. Partur kommende vinter, 3 døgn nord og 2 døgn Stone er planen.
    Står RIU Jambo seg ennå, eller bør man se på boutiquehoteller for noe litt utenom kjedefølelse?
    Hvordan er det med lunsjrestauranter der nord, bra utvalg, eller er man likeså godt tjent med all inc?

7. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    15,361
    Bonuspoeng:
    293
    Riu Jambo er en maskin i Nungwi. Var der sist sommer. Veldig bra standard, men upersonlig og preget av all inclusive stemningen.

Selv glad for å ha mikset det med lite hotell enda litt lenger mot nordspissen av øya, om enn bare 15 min unna Jambo og "sentrum" (temmelig smått) av Nungwi med tuk-tuk. Uansett, for 3 netter har dere det topp på Jambo.

Jeg var 11 netter i nord, og ville ikke endret noe - ettersom jeg bare tok 5 netter på Jambo og 6 netter på et mindre, 100% kvinne-drevet hyggelig hotell. Husker ikke navnet, men kan finne det igjen om noen lurer på hva det het ;)

Lnbre liker dette
  8. morradi

morradi Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,108
    Bonuspoeng:
    93
    Gjør gjerne det.:)

9. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    12,915
    Bonuspoeng:
    183
    Takker! Heller mot Jambo da, men mulig dobbelpost her, har jo også noen vouchere på Melia man skulle brukt. Men det ligger jo på østsiden, kanskje mer privat det enn i Nungwi. Men kanskje strand er strand, som de sier i Jarlsbergreklamen.

tobeornot999 liker dette
  10. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,361
    Bonuspoeng:
    293
    Østsiden er mye tøffere på vind og bølger, helt generelt. Møtte norske venner på Jambo da jeg var der. De hadde vært på østkysten først (beklager, husker ikke hvilket sted) og sa selv at de heller ville vært lenger tid i Nungwi.

Men alt er individuelt, selv du altså må regne med røffere sjø i øst siden du nevnte at sand er sand og slik sett høres ut som dere sikter mot stranden fremfor bassenget. Delfin-svømming og dykking er best på østsiden, dog. Kort vei til disse aktivitetene uansett hvor man velger å bo, Zanzibar er ikke stor.

Nungwi er fint, mye å gjøre og se. Veldig korte avstander når man først er der. Super trivelige lokale folk, men det gjelder alle steder vi var på Zanzibar.

Flyplassen til Nungwi tar en veldig drøy time på jevnt over dårlige veier, faste politikontroller og stopp for betaling av turistskatt. Mange folk i manuelt arbeid, kan du trygt si.

Ideelt ville jeg hatt 3 dager som minimum i Stone Town. Hadde bare 2, og måtte prioritere bort ting som hadde vært gøy å se. Flott, walkable sentrum og med masse historie. Ikke glem Prison Island utenfor Stone Town heller. Den ville jeg ikke vært uten!

Last edited: 22. juni 2026
    Spielhaug and Lnbre like this.
  11. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,361
    Bonuspoeng:
    293
    Rotet tilbake i gamle bookings her nå, og stedet heter Maisha Nungwi :)

Anbefales varmt, men har bare ca 20 rom, og blir fort utsolgt. Veldig snille priser, særlig i sammenligning med resort-hotellene som Jambo.

Her fra booking.com, men kan bookes i mange kanaler inkl direkte:

Screenshot_20260621_162706_Bookingcom.jpg

Spielhaug and Lnbre like this.
  12. haifinn

haifinn If u are bored flying, your standards are too low

Likes mottatt:
    19,235
    Bonuspoeng:
    183
    Siden du er på partur, ville jeg valgt Riu Palace. Litt dyrere, men mer eksklusivt og rolig.

Dere kan fremdeles bruke restaurantene/fasilitetene på Jambo, men Jambo kan ikke bruke Palace sine.

Jambo var kjempestort og masete- mye engelske charterturister med barneflokker virket det som.

Eneste jeg vil anbefale fra Jambo er restaurantene uti vannet på stolper.

Da vi var der i okt 25 var Palace adults only- tror det er endret nå. Siste nytt er vel Riu Swahili.

Du kommer garantert til å bli "antastet" på stranda av "Masaiene"- da var det deilig på Palace med egne solsenger litt over strandnivået. Ingen selgere der.

Nede på stranda var det ubehagelig mye oppmerksomhet..

Spielhaug liker dette
  13. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,361
    Bonuspoeng:
    293
    Litt nedlatende å si de ikke er Maasai?

De er ganske lett å gjenkjenne på smalere kroppsbygning og på håret. Hvis en vanlig suvenir-selger fra "oppe i gata" dukker opp er jeg enig med deg.

Ja, de selger suvenirer for penger. Som er tydelig håndlaget. Når man flyr inn som turist til et fattig afrikansk område, synes jeg man faktisk bør snakke med de lokale, og særlig Maasai som er en liten folkegruppe i Tanzania og flere naboland.

Samt bruke 30 NOK hvis man liker et armbånd de har laget av seashell. Jeg bruker mitt igjen nå, sommeren etter jeg var i Afrika sist. Good looks på armbåndet og gode minner.

Skulle gjerne hatt et til, men skal tilbake til Afrika litt senere i sommer, om enn til annet land.

thool, DJasko, Lnbre and 1 other person like this.
  14. haifinn

haifinn If u are bored flying, your standards are too low

Likes mottatt:
    19,235
    Bonuspoeng:
    183
    Er ikke nedlatende, men det et veldokumentert fenomen på Zanzibar at mange av de som går i tradisjonelle maasai-klær på strendene faktisk ikke er etniske maasaier.

Mange er unge menn fra helt andre deler av Tanzania som kler seg ut fordi turister forbinder maasaier med det autentiske Afrika, noe som gjør det lettere å selge suvenirer eller tilby guiding.

Jeg har både armbånd av seashell og "maasai" kjøleskapsmagnet lagd i kina..

Er forøvrig imponert over at du kan skille disse selgerene på hår og kroppsbygning, og hva gjør maasai-selgere bedre enn lokale selgere?

Hvis du tror at maasaiene er en "lokal folkegruppe" på Zanzibar, tar du geografisk og historisk helt feil. De er like mye "innvandrere" eller sesongarbeidere på Zanzibar som en turist er.

15. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    2,029
    Bonuspoeng:
    113
    De selgerne på stranda der er innpåslitne og plagsomme. Holder ikke å si høflig "nei takk" én gang, de gir seg ikke. Var veldig glad for at hotellet hadde eget område ved stranden som ikke disse selgerne fikk komme inn på. Man ble jo fotfulgt i det man bare skulle forsøke å ta seg ett bad i havet. Eneste negative med Zanzibar, det er jo sinnsykt fint der ellers!

haifinn liker dette
  16. Lnbre

Lnbre Senior Medlem

Likes mottatt:
    9,564
    Bonuspoeng:
    163
    Noen som har erfaring med dykking på Zanzibar?
    Vi tenker å avslutte en 12 dagers Tanzania-tur i november med noen dager med dykking på Zanzibar.
    Vurderer bla Riu Jambo nettopp mht dykkesenteret ved dette hotellet. Noen som har erfaring med dette (ScubaCaribe) eller andre dykkesentere på Zanzibar?
    Anbefalinger?

17. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,361
    Bonuspoeng:
    293
    Har ikke dykket der.

Men det meste i Nungwi skjer rett rundt Jambo siden det er der det ligger et slags sentrum i nord. Korte avstander uansett, typ 10-15 minutter tuk-tuk fra overalt innen Nungwi.

Så du kan trygt velge Jambo eller andre hoteller. Dykkesentrene tar pengene og deg garantert imot uansett om du bor på hotellet eller ikke :p

Lnbre liker dette
  18. thool

thool Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,727
    Bonuspoeng:
    93
    Var nysgjerrig på Maasai og Zanzibar, og trodde først også de var fake.

Denne artikkelen her fikk meg til å se dem i et litt annet lys. Hadde mange artige samtaler med flere selgere men takket alltid høflig nei. Alltid irriterende med selgere, men i Afrika synes jeg det stiller seg litt annerledes.

For øvrig er det gjort noe forskning på disse også.

19. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,361
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg lot være å svare tidligere, da noen skrev at de er like mye turister som oss på Zanzibar.

Det er, som du har sett, feil. De lever oftest i et område som overlapper deler av både Tanzania og Kenya, uten å være bundet til kun ett av landene.

Derfor er de selvsagt ikke turister på Zanzibar, som er en øy i Tanzania. De er i eget hjemland, og kan i alle fall ikke settes på lik linje med en europeer i Tanzania.

20. ccurrahee

ccurrahee Flyglad!

Likes mottatt:
    40,603
    Bonuspoeng:
    293
    15 år siden og hadde gode enkle dykk, fra litt liten båt så det ble endel kvalme pga bølger, og endel strøm, men hadde delfiner som vi både snorklet og dykket med/nært. Veldig god sikt, seriøse divemasters og ikke veldig dyrt den gangen, men det finnes nok firma som leverer bedre båt osv i dag.

Anbefales....

Lnbre liker dette

Del denne siden