Zanzibar

Tråd i 'Reisemål' startet av Angie, 09. nov 2019.

  1. Angie

    Angie Medlem

    Innlegg:
    239
    Likes mottatt:
    548
    Bonuspoeng:
    93
    Okei, jeg innser nå at jeg burde vært litt mer forberedt for turen vår til Zanzibar om 7 dager.
    For dere som er mer bereist enn meg, så har dere sikkert noen gode tips og råd.

    • Visum antok jeg at vi fikk på flyplassen, men ser nå at vi også kunne ha søkt elektronisk på nett. Da skjønner jeg at vi får ta med 50USD x 4 for å få dette fikset på flyplassen.
    • Vaksiner - her har jeg tolket det dithen ta vi ikke trenger noen vaksiner annet enn det vi har allerede, inkl. barna. Vi flyr via Addis, med 4 timers mellomlanding.
    • Malaria - Er det noe spesielt vi trenger å tenke på i forhold til dette? Vi tenkte å ta med div. fra apoteket i dag. Har dere noen anbefaling om hvilke legemiddel vi burde ta fremfor en annen? Vi er både barn (7 og 9 år) og voksne.
    • Plastikkposeforbud - Hvor strenge er de på dette? Jeg har en medisinstilstand som medfører at jeg bruker hundeposer til daglig stell, hvor alt kastes i hundeposene. Om jeg tar med nedbrytbare hundeposer, vil dette være tilstrekkelig eller kan jeg bli bøtlagt?
    Ellers ser vi virkelig frem til en super tur, med avreise fra Gardermoen om en uke. Det eneste er at jeg må en tur til København med jobben på fredagen og returnerer ikke før på lørdagen. Så her får mannen i huset ta med seg barna og bagasjen og komme til Gardermoen. Så vil jeg vente på de der :)
     
    milehigh, Liza and RoadKing like this.
  2. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    862
    Likes mottatt:
    2,989
    Bonuspoeng:
    93
    milehigh and Angie like this.
  3. Angie

    Angie Medlem

    Innlegg:
    239
    Likes mottatt:
    548
    Bonuspoeng:
    93
    Det jeg har kommet frem til vedr. Gulfeber er at så lenger vi er under 12 timer i land hvor det forekommer Gulfeber vil vi ikke bli krevet bevis for vaksinasjon (info fra WHO (World Health Organization). Får dobbeltsjekke på apoteket etterpå om de har kjennskap til dette. Alt. Ringe legen til mandag.


    Planlegging er oppskrytt ass :confused:
     
    Last edited: 09. nov 2019
    milehigh and RoadKing like this.
  4. A7apd

    A7apd Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Vi reiste i oktober ifjor til Kilimanjaro via Addis, alle måtte vise det gule vaksinasjonskortet før vi kom inn i terminalen. Vi hadde også hørt at vi slapp gulfeber vaksine når vi mellomlandet i Addis (5t), men det var ikke tilfelle på Kilimanjaro flyplassen.
     
  5. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,305
    Likes mottatt:
    2,436
    Bonuspoeng:
    113
    Da jeg var i området i 2013 fløy vi direkte til Kilimanjaro fra AMS for safari. Ved ankomst måtte vi ikke vise vaksinasjonskort for gulfeber.
    Guiden som kom fra Kenya samme dag, måtte vise. Slik jeg forsto det så måtte man vise om man kom fra flyplass i Afrika, men dersom man kom direkte fra Europa slapp man.
    De som skulle videre til Zanzibar etter safarien, måtte vise ved ankomst Zanzibar etter hva jeg husker, da fløy man Arusha-Zanzibar.
     
  6. Angie

    Angie Medlem

    Innlegg:
    239
    Likes mottatt:
    548
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for svar! Like greit å bare "safe" det hele med å ta vaksinen, så slipper vi noen unødige overraskelser. Vi skal fly OSL - ADD, med teknisk stopp i ARN. Deretter er det videre fra ADD - ZNZ, da med teknisk stopp i Kilimanjaro. Vi får bare ta vaksinen i morgen og håpe at ingen av oss opplever bivirkninger i og med at vi tar den så kort tid før avreise. Får satse på at det gule vaksinekortet holder og at de ikke henger seg så veldig opp i datoen når det er tatt.
     
  7. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Skal fly OSL-(ARN)-ADD-ZNZ med nesten 4 timer i ADD i vinterferien (2 voksne og 2 barn). Har planlagt vaksine i des/jan.
     
  8. shadow

    shadow Medlem

    Innlegg:
    65
    Likes mottatt:
    240
    Bonuspoeng:
    33
    Fikk utdelt Malarone av legen for et par år siden for beskyttelse mot Malaria. Ser også de har noe som heter Malarone Junior for de på 11-40 kg.

    Ble også anbefalt å bruke myggspray med DEET.

    Legen din vet nok hva som er anbefalt for dere i dag. Det er flere forskjellige typer malaria og legemiddel må derfor tilpasses den typen som finnes i området.
     
    Last edited: 10. nov 2019
  9. Angie

    Angie Medlem

    Innlegg:
    239
    Likes mottatt:
    548
    Bonuspoeng:
    93
    En liten update her i fra: Vi tømte to apoteker for Malarone, vi fikk det til både barn og voksne. Vaksine fikk vi tatt på mandag, men siden ankomst er søndag, tilbakedaterte de datoen for når vi tok vaksine på sertifikatet for gulfeber. Da sertifikatet er gyldig 10 dager etter at vaksinen er gitt.

    Jeg har booket privatsjåfør som heter oss på flyplassen og kjører oss til hotellet i Stone Town. Videre har vi bestilt en utflukt til Prison Island. Og vi hadde planer om en tur til Cheeta's Rock, en dyrepark utenfor Stone Town. Men innser nå at de dagene de har åpent for turer ikke passer vårt tidskjema. Deretter går ferden til Jambiani, hvor vi skal være resten av oppholdet. Har også booket bord på den kjente restauranten The Rock, på østkysten. Nå må jeg bare få booket roof top dinner på Emerson. Vi ser frem til avreise i morgen.

    Siden jeg er så god på å planlegge, så tenkte jeg å starte pakkingen nå... 24 timer til avreise :)
     
    Insomnia4u, milehigh, Liza and 6 others like this.
  10. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    862
    Likes mottatt:
    2,989
    Bonuspoeng:
    93
    #denfølsen når man planlegger feil og må forfalske vaksineserfikatet sitt.
     
    The_Dude, Insomnia4u, Liza and 6 others like this.
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,178
    Likes mottatt:
    869,702
    Bonuspoeng:
    293
    Husk å bestille på riktig Emerson ...
    Emerson Spice Tea House ... Roof Top
    En fantastisk opplevelse ... god tur!
     
    milehigh and Angie like this.
  12. Angie

    Angie Medlem

    Innlegg:
    239
    Likes mottatt:
    548
    Bonuspoeng:
    93
    Det var ikke mitt forslag, det var helsesøsteren. Dog, sa de at vi ikke trengte Gulfebervaksine til Zanzibar. Men at de har hørt at folk måtte vise det gule sertifikatet for å komme inn i lander. Andre har ikke vist noe i det hele tatt. Men vi valgte å ta det før å være safe
     
    RoadKing liker dette
  13. Angie

    Angie Medlem

    Innlegg:
    239
    Likes mottatt:
    548
    Bonuspoeng:
    93
    Du vet du er bonusjeger når vaksiner og malariatabletter koster mer enn flybillettene
     
    eventyrer, Insomnia4u, Durek and 4 others like this.
  14. Angie

    Angie Medlem

    Innlegg:
    239
    Likes mottatt:
    548
    Bonuspoeng:
    93
    Det var godt du sa, for jeg mente ganske sikkert at det var Tea House man ikke skulle bestille, men heller den andre Emerson. Da har jeg booket på Tea House den 18 november. Håper barna på 7 og 9 år synes maten faller i smak :rolleyes: Som 7-åringen sier: Jeg spiser alt, bare ikke tikka masala og steinbitt :cool:
     
    Eddie47 liker dette
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,178
    Likes mottatt:
    869,702
    Bonuspoeng:
    293
  16. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Krevde de gulfeberkortet?

    Flyr selv LH FRA-ZNZ men 1t stopp i Kenya uten at vi går av så får anta det holder.
    Og at det heller ikke er krav til Addis hvor vi har 4t layover på vei hjem.
     
  17. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Krav om gulfeber vaksinekort ved ankomst ZNZ i 2016 vertfall.
     
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Vi ble ikke spurt om vaksinasjonskort på vår mellomlanding i ADD for et par år siden.
     
    milehigh liker dette
  19. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Vi hadde komplett vaksinekort da vi ankom ZNZ i vinterferien i fjor. Ble ikke sjekket.
     
    milehigh liker dette
  20. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,178
    Likes mottatt:
    869,702
    Bonuspoeng:
    293
    Det eneste landet i Afrika som har sjekket vaksinasjonskort hos meg har vært Seychellene.
    Men jeg vaksinerer meg ikke fordi det er mulig kortet blir sjekket, tenker egentlig at det er en god forsikring.
     
    shadow, oddA, RoadKing and 2 others like this.

Del denne siden