Kan ikke Plus og Business kombineres på bonusreise?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Norwegian_Traveller, 07. febr 2023.

  1. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    960
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg blir stadig like overrasket, og skuffet, over manglende fleksibilitet hos SAS. Jeg og familien fant noen gode billetter tur/retur USA (ENDELIG), der det på hjemreisen er ledige Business-seter for alle mellom USA og Skandinavia.

    Siden vi bor i Stavanger trenger vi altså å komme oss til/fra OSL/ARN/CPH - men da få vi kun fly Plus over Atlanterhavet. De ledige setene i Business får vi ikke booke ifølge den engelsktalende agenten, som også snakket med supervisor.

    Hadde det vært ledige økonomiseter derimot, kunne vi kombinert....

    Noen med erfaring? Agentrullett?

    Jeg gir snart opp.
     
    obay liker dette
  2. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    93
    Du kan jo gjøre det ved å booke to separate reiser. Minuset da er jo at det blir dobbelt så dyrt om du må kansellere eller endre reisen
     
  3. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    960
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, det er ikke tur og retur som ikke kan kombineres, men på returen så kan ikke Plus/Business kombineres.
     
    markus liker dette
  4. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,945
    Likes mottatt:
    5,733
    Bonuspoeng:
    183
    Det er nokså vanlig at I-klasse på SAS short haul har origin/destination-begrensninger som blokkerer tilgangen når disse kombineres med andre flyvninger. Dersom dette er tilfelle /kan/ det fungere å få agenten til å søke opp segmentene i motsatt rekkefølge, altså ARN/CPH/OSL-SVG før long haul-flyvningen hjem fra USA.
     
    Norwegian_Traveller liker dette
  5. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    545
    Likes mottatt:
    1,594
    Bonuspoeng:
    93
    Prøv å booke den CPH/OSL/ARN - USA på nettet. Deretter ringer du sas og ber de legge til nytt start og sluttsted. Koster kanskje litt med de nye gebyrene, men slik har jeg pleid å gjøre det.
     
  6. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    960
    Bonuspoeng:
    93
    Men ifølge agenten ville det være mulig å kombinere Go-billetter med Business, men ikke Plus. Det er det jeg finner litt snodig, for å si det mildt.
     
    furlong liker dette
  7. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,945
    Likes mottatt:
    5,733
    Bonuspoeng:
    183
    SAS Plus Bonus i Europa og SAS Business Bonus bookes begge i bookingklasse I og kan i utgangspunktet kombineres fritt. Mulig vedkommende blandet med F-klasse, som brukes på interkontinental SAS Plus Bonus? Disse kan ikke kombineres med business / I-klasse.
     
    Cumulus and Norwegian_Traveller like this.
  8. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    960
    Bonuspoeng:
    93
    Hmmm...kan man endre innen 24 timer etter bestilling uten gebyr mon tro?
     
  9. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,313
    Likes mottatt:
    5,115
    Bonuspoeng:
    183
    Ser det samme mønsteret fra TRD. Veldig mange av business billettene blir gjort om til Plus om en endrer start eller slutt til TRD. Ganske irriterende ja ...
     
  10. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    960
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ringer en svorsk agent i morgen tror jeg.
     
  11. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    960
    Bonuspoeng:
    93
    Det er motsatt. I er business interkontinentalt. Hele returen er i F, dersom den er Plus, Plus og Plus. Mens business interkontinentalt kommer opp som I.

    Uansett går ikke denne kombinasjonen da. Helt håpløst. Fire ledige bonusseter som jeg kan bestille, men må dele opp i mange reiser og mange ekstra poeng, eller kjøpe billett fra Arlanda.
     

    Attached Files:

  12. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,945
    Likes mottatt:
    5,733
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, ved booking av Plus Bonus interkontinentalt går hele reisen som F. Denne kan ikke "deles opp" og kombineres med I. Finner du ledig SAS Plus ved søk mellom ARN og SVG?
     
    Norwegian_Traveller liker dette
  13. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    960
    Bonuspoeng:
    93
    Nei. Løsningen blir nok å fly hjem via CPH i business, og så betale for hjemreise med poeng derfra. Litt enklere da.
     
  14. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, det kan du.
     
  15. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    960
    Bonuspoeng:
    93
    Helt dødfødt å prøve noe her ifølge SAS. Så oss som trenger tilslutningsfly for å reise interkontinentalt business blir nok en gang satt bakerst i køen, på grunn av tilgangen på brukendes billetter på tilslutningsfly.

    Og hver endring, om noe bedre skulle dukke opp? 3000 kroner for familien for hver endring. Joda, de som fortsatt tror at dette ikke handler om å tjene penger kan ta seg ei, to og kanskje tre pærer.

    EDIT:

    Kan legge til at jeg har fått tre ulike forklaringer fra de tre agentene jeg har snakket med, eller to og en halv.

    1. og 3. forklaring er som @trygveat skriver at I og F ikke kan kombineres, men første agent sa vitterlig at det av og til gikk likevel, og hun syntes også det var rart.

    Den siste forklaringen var: De billettene du ser på nettsiden finnes ikke, det er treghet i systemet, gjerne inntil 2-3 dager, mens vi sitter med livesystemet og kan ikke booke billetter som ikke finnes. Rart at jeg booket dem to minutter senere, på nett.
     
    Last edited: 08. febr 2023
    Cumulus, Spielhaug and markus like this.
  16. dahlmath

    dahlmath Aktivt Medlem

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    Og du selv driver kun med veldedighet på lik linje som du mener sas burde gjøre ?
     
    Henrik, NoLimit, Ombo and 1 other person like this.
  17. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    960
    Bonuspoeng:
    93
    Det er ikke veldedighet å feks gi EBS, EBG og EBD sjansen til å oppgradere bonusbilletter (altså endring) nærmere 60 dager før avreise nei. Det er kundepleie.

    For lojale kunder som faktisk reiser og bruker bonussetene, er disse gebyrene bare negativt. Og det kommer ikke bedre tilgjengelighet. Jeg har dessuten lagt ned noen tusenlapper for å si det sånn hos SAS for å tjene opp disse poengene.
     
  18. emilsonsteby

    emilsonsteby Medlem

    Innlegg:
    103
    Likes mottatt:
    1,039
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde samme utfordring denne uken. IAD-CPH ledig på I, men kun F mellom CPH-OSL. Når jeg søkte hele strekningen kom altså kun PLUS fra Washington til Oslo. Bestilte først IAD-CPH i I på nett og ringte inn for å legge til F etterpå fra København til Oslo. Det var ikke noe problem, måtte kun betale 149kr ekstra i skatter. Ringte inn under 24 timer etter at jeg bestilte IAD-CPH. Måtte sendes til EB kontoret og fikk Mail ca 2 timer etterpå:) IMG_7493.jpeg
     
    Cumulus, Trent600, EndreD and 2 others like this.
  19. espenlampe

    espenlampe Aktivt Medlem

    Innlegg:
    308
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Samme problem her..
    Kan noen forklare hvorfor agenten ikke ser at det er ledig i PLUS i systemet, mens det er enkelt å booke på nett?
    Kjipt å måtte booke to enkeltreiser for så å ringe inn å endre begge 2x2x750kr :eek:

    upload_2024-3-12_16-43-48.png
     

Del denne siden