Pohnpei dag 2 med sol & bil, og ja planen var definitivt Nan Madol, da jeg har en svakhet for slike historiske & mytiske steder.
Først av alt så må det sies at når man kjører rundt denne øya så er første inntrykk at den er som klippet rett ut Jurassic park. Ekstremt frodig, grønn og vakker er vel de enkleste ord.
Dette er nok ikke stedet hvor man finner så mye sandstrender etc. da mangrove jungelen vokser tett og helt uti sjøen de fleste steder.
Det er et helt ok asfaltert veinett rundt hele øya, og der er super enkelt å kjøre & folk flest kjører ganske rolig selv om det alltids er noen som ikke helt fullt utviklet konsekvens sans.
En bil runde tar faktisk noen timer så øya har litt størrelse. Det er en fin dagstur, men skjemmes dessverre fælt av noe jeg kommer tilbake til senere.
Planen var Nan Madol som best kan beskrives som en hel oldtids by bygd av avlange hexagon formede monolitt steiner på over 90 kunstige øyer & kanaler ute i sjøen / sumpen. Hele byen er på mange kvadrat kilometer, men ikke alt er like godt bevart.
Det er mange teorier, men lite fakta om hvordan dette faktisk ble gjort, og jo mer man ser jo mer absurd virker det hele. Vi snakker sikkert om hundre tusener store & lange steiner noen opptil over 50 tonn stk. som er puslet sammen til en hel by inkludert kunstige kanaler på det minst praktiske sted man kan tenke seg å bygge noe som helst. Over 750 tusen tonn stein ble jeg fortalt
Steinene er så klart også hentet & fraktet fra så fjernt som det er mulig å komme på andre siden av øya.
Som seg hør & bør så sier mange av de lokale legendene at det var magi, luftfart & levitasjon involvert. Og når man endelig står der og ser verket så virker dette nesten like sannsynlig som det absurde alternativet med at primitive øyboere hånd lempet alt dette i opptil 15-16 meters høyde.
Byen følger vel de fleste regler for slike gamle mega siter:
Bygg noe absurd stort & komplekst på det mest vaskelige stedet, av materialer som ikke finnes lokalt og benytt teknikker, verktøy & logistikk som ingen på den tiden skulle besitte.
Uansett jeg hadde valgt å ta landveien alene & ikke med guidet båt som nok er mest vanlig av grunner som ble mer klart etter hvert. Tror jeg vil anbefale båt for de som skulle reise hit.
Merk at denne øya har minimalt med infrastruktur for turister, og selv om man skulle tro et slikt sted ville være flott merket & tilrettelagt så er dette absolutt ikke tilfelle her bortsett fra et par svært generelle skilt som peker deg ca. riktig
Jeg kom til slutt til veis ende & fant et meget slitent hus det som visstnok var begynnelsen på Nan Madol hiking trail.
Dette er skiltet for en av verdens store arkelogiske siter.
View attachment 122498
3 Dollar i hånden på den hyggelige damen som bodde der for å benytte stien. Dette er visstnok for et fond for å renovere siten, men jeg tror den prisen da burde økes litt.
Det er ca. 20 minutters gange til siten, men vær obs på at her må man risikere helsa litt, og man må vasse litt i vann. Denne stien passer nok ikke for alle.
Underveis så må man krysse minst 4 av disse broene og som om ikke det er nok, faller man eller sklir så lander man rett og slett i en spiker seng av disse skarpe mangrove piggene som stikker opp i tusentalls blant små åler & krabber som fyker rundt.
Dette er Indiana Jones nivå djevelsk, og man faller alene, jeg så ingen andre der mine timer.
Ikke fall, disse mangrove røttene som vokser oppover er skarpe.
View attachment 122499
View attachment 122500
View attachment 122501
View attachment 122502
Man glemmer disse tingene når man ser siten men må vasse litt til slutt.
Dette gikk helt fint når man først kom over tanken på hva lever egentlig i dette vannet.
Ulempen med å gå er nok at man da begrenser området man klarer å dekke av byen pga. mye mangrove skog & vannfylte kanaler. Men man får med seg hoved delen da.
Sjøveien & kajakk er nok en god løsning & finnes tilgjengelig via tour guider.
Vanskelig å fange størrelsen på bilder men området er massivt
View attachment 122503
View attachment 122504
View attachment 122505
View attachment 122537
View attachment 122506
Tilbake til kjøring, og ikke langt unna finner man en fin foss også, mye bedre merket enn Non Madol
View attachment 122523
Så den desidert verste tingen med Pohnpei som egentlig er så vakker.
Hele øya er fullstendig spekket med råtne bilvrak & man kan knapt kjøre 200 meter uten å konstant se dette overalt.
Vi snakker et ukjent antall tusener av vrak, og om man tar turen inn på småveiene blir det bare verre.
Jeg ble forklart grunnen av de lokale her, noe også forklarer hvorfor det er så mange høyre rattede biler å se på øya.
Japanerne får pengestøtte for å eksportere ut gamle brukte biler, noe som da gjør at lokalfolk her kan kjøpe disse bilene ekstremt billig.
Men da så klart når bilen er gåen så koster det dyrt å eksportere vraket bort.
Det er derfor bare 3 løsninger:
1: Om man har hage / eiendom så skyver man vraket ut på plenen og lar det stå til evig tid. Man får plass til sjokkerende mange over årene.
2: Man skyver vraker rett ut i jungelen & lar det råtne til evig tid
3: Man etterlater bare bilen halvveis i veikanten hvor den til slutt stoppet & lar den stå til evig tid. Dette er en svært populær løsning & vraket vil nok etter hvert bli påkjørt ofte nok til å bli skjøvet lenger ut i skogen helt på egen hånd.
View attachment 122525
View attachment 122526
View attachment 122527
Det ser lite bra ut, og antallet er absurd, men dette var iallefall ifølge de lokale karene på den svære utendørspuben på Mangrove Bay ikke noen problem i det hele tatt men bare en naturlig del av landskapet & øylivet. Vi tilreisende så bare etter problemer som ikke fantes
Denne restaurant / puben er forresten et flott sosialt samlested for mange morsomme karakterer fra øyene og alle spanderer runder på alle i hytt & pine så bare å henge seg på.
Vis alt...