Årets rundtur. Asia & Stillehavet. Island Hopper 2023

Tråd i 'Reisebrev' startet av Rohass, 03. aug 2023.

  1. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    485
    Likes mottatt:
    2,072
    Bonuspoeng:
    93
    Ja har sett det samme, og må bunkre opp litt.
    Skal jo også ha muligheten til å forlate flyet og strekke litt på beina på hver mellomlanding
     
    Flymunda, Flyingdutchman and jgroneng like this.
  2. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    485
    Likes mottatt:
    2,072
    Bonuspoeng:
    93
    Siste strekket for dagen gikk da fra Bangkok til Taipei med samme fly og besetning etc. som tidligere.

    Så ikke så mye mer å melde fra denne dagen bortsett fra at de stilte nå med en helt fornyet meny & serveringsglede. Ble litt mer sjømat på denne turen.

    Forlater Thailand
    IMG_20230804_164007.jpg

    IMG_20230804_171952.jpg

    IMG_20230804_172913.jpg
    En utmerket scampi rett

    Dagen avsuttes på Flyplass hotel City Suites i Taipei etter en behagelig kjapp imigrasjons prosess med absolutt null kø.
     
    CKe, AirMags, kristiaan and 37 others like this.
  3. paron

    paron Senior Medlem

    Innlegg:
    528
    Likes mottatt:
    2,736
    Bonuspoeng:
    93
    En hel måned på tur og 25 flystrekk :eek:
    Du verden :)
     
  4. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,139
    Likes mottatt:
    7,452
    Bonuspoeng:
    293
    Stemmer bra med 15000 poeng. Star alliance-billetter fra en sone til samme sone koster som regel 25000 i økonomi t/r. Du har booket disse som enveis og da blir det 15000.

    Krysser du en sonegrense blir det dyrere og dette kan kanskje være grunnen til at prisen gikk opp siden din opprinnelige booking. Det var noen grensejusteringer i forbindelse med innføringen av Maritime South-east Asia-sonen. Selv om jeg trodde det var for lenge siden sas gjorde den endringen til at det skulle ha noe å si...
     
  5. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    485
    Likes mottatt:
    2,072
    Bonuspoeng:
    93
    Turen gikk da som det meste nå på en litt komplisert måte med siste del av CT billetten med EVA Air BR106 & deres 787 i business til Fukuoka etter ett frokost besøk i EVA loungen på Taipei.

    Korrigering: EVA Star alliance lounge er den rosa inngangen til høyre i bildet
    IMG_20230805_063031.jpg

    IMG_20230805_072325.jpg

    Flyet fra Taipei til Fukuoka
    IMG_20230805_073705.jpg

    Sete for denne morgenen,
    IMG_20230805_074830.jpg

    Vises forresten at 747 er litt utgående da vi sikkert passerte 12 av dem parkert på rekke å rad i mer eller mindre strippet tilstand mens vi taxet
    IMG_20230805_083449.jpg

    IMG_20230805_083716.jpg

    På flyet var det tilnærmet tomt denne dagen så vertinnene hadde svært god tid.
    Jeg valgte kanskje ikke det beste med en enkel kinesisk meny da kylling / kylling skinn for meg ikke smaker best kokt, men ellers var det helt greit & de serverte gladelig sprudlende av type Castelnau Millesime...som ifølge bekrivelse skulle ha en lang ettersmak av brioche & ristede noter....
    IMG_20230805_091016.jpg

    Før landing i Fukuoka
    IMG_20230805_103109.jpg

    Fra Fukuoka til Osaka & Kansai flyplass ble det benyttet Peach Air, som er ett helt greit japansk lavpris selskap som også har litt internasjonale ruter.
    Vær obs på at de gjerne ligger på de fjerneste gatene / egne side terminaler med shuttlebuss etc.

    Litt før landing i Osaka & Kensai flyplass som er en kunstig øy ute i havet, Jeg satt desverre på feil side for en god utsikt mot denne.
    IMG_20230805_145124_92507333064529.jpg
    38 Grader ute av flyet
    IMG_20230805_151618.jpg

    Osaka absolutt et flott sted å være & har både mye attraksjoner i seg selv, samt lett tilgang på steder som Kyoto, Nara & Kobe. Mat tilbud er vel også en av de tingene de mest er berømte for

    Overnatting skjer rett ved Tennoji stasjon på Hotel Trusty. En god hub for å komme seg let rundt med subway / tog etc. samt at det er direkte 30 min linje rett til / fra Kansai flyplass.
    IMG-20230804-WA0001.jpg
    Rom utsikt fra 10 etasje, null trafikkstøy.
    IMG_20230806_092011.jpg

    Første dag ble nok litt preget av lite søvn fra Taipei & litt jetlag så det skulle bare en sen middag & noen vokse Kirin til i Shinsekai området ovenfor parken ved Tennoji før kvelden kom fort.
    IMG_20230806_205847.jpg
    Dette er ett livlig by kvartal med en spennende samling av div restauranter / barer etc. & har oftest mye besøkende. Bilder fra stengetid så folk var mest dratt
    IMG_20230806_231252_129618065005220.jpg

    De som er litt matkresne anbefales kanskje å lese menyene litt nøye, og om man virkelig vil vite hva man spiser kan til og med man fiske sin egen fisk fra akvarium inne i lokalene. En av rettene som ble bestilt med åpne øyne var en tilnærmet rått marinert hestekjøtt rett & smakte så som så & måtte tygges for evig, men det meste annet var fortreffelig.

    Neste dag her ble derimot tatt ut til Kyoto området & Arashiama bamboo forrest som var et nytt sted for meg ca. en liten times subway / togtur fra Hotellet.
    Estetisk flott sted & koselig å rusle rundt, men kanskje bittelitt turist preget.

    IMG_20230806_114439.jpg

    IMG_20230806_122542.jpg
    Tempraturen lå oppunder 38 grader og rimelig høy luftfuktighet så selv om ikke sola nødvendigvis stekte så merkes det over noen timer.
    Mye av arbeidsfolk ute på gatene gikk faktisk til mitt sjokk i tykke michelin mannen style jakker...men de viste seg å være oppblåste pg. egne elektriske viftesystemer...se om dere kan spotte ?
    IMG_20230806_135612.jpg

    Must stoppesteder for mange i Osaka by vil nok også være steder som det berømte Namba / Dontonbori området for folkeliv, et enormt mattilbud, shopping & uteliv og alle mulige andre inntrykk + overflod av Takoyaki streetfood versjoner.
    Samt vakre Osaka Castle med sin tilhørende park.
    Et tips er vel at dette slottet er lite historisk korrekt på innsiden lenger da.
    IMG_20230807_133214_edit_12765021080863.jpg

    Delte dag 2 litt på disse stedene & linet til slutt opp for er av de mer populære ramen sjappene (Ichiran) ved kanalen i Dontonbori hvor ramen kom via en luke i veggen i egne private båser & smakte fantastisk.
    En lang kø av japanere foran et spisested er gjerne et godt hint.
    IMG_20230807_161055.jpg

    IMG_20230807_151319_edit_12607199822033.jpg
     
    CKe, AirMags, kristiaan and 39 others like this.
  6. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    485
    Likes mottatt:
    2,072
    Bonuspoeng:
    93
    Neste reise er ment å gå med United UA178 fra Osaka til Guam.

    Flight var ment alltid ment å gå 10:45 formiddag, men United endret dette til 20:45 kveld for noen uker siden.
    Litt dumt siden det da mistes ganske mye tid på Guam nå med ankomst kl 1:30 på natten.

    Liten observasjon da jeg ikke fikk mulighet for å velge sete på denne flighten før innsjekk. Og da ser jeg at selv om det er flust av ledige seter så har United klumpet alle passasjerene sammen.

    Jeg hadde før innsjekk da fått forhånds tildelt midtsete 7B som vist i bilde.
    De ber så om 109 USD i ekstra sete kost for å flytte til hvilket som helst annet ledige sete på samme premium economy klasse.

    Dette virker for meg litt tilgjort av United, som om de spekulerer i at passasjerer virkelig vil ønske å flytte.
    Og er ikke 109 USD da litt stivt for å flytte til hvilket som helt ledig sete i samme klasse på en 3.45 times flight

    Er det bare jeg som er litt kynisk i tankegangen her eller er det bare slik ting nå er?

    Screenshot 2023-08-08 001055.png
     
    CKe, AirMags, watchaddicted and 24 others like this.
  7. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    485
    Likes mottatt:
    2,072
    Bonuspoeng:
    93
    Sete justering ordnet seg lett på flyplassen
    Måtte uansett innom innsjekk der da det visstnok er påkrevd med manuelt bekreftet Flight ut av Guam igjen.

    De på innsjekk sa at såklart kunne jeg velge hvilket som helst ledige sete etc. For ingen kost.

    Kan jo være litt kjedelig om man allerede gjorde dette og betalte 109 usd ved online innsjekk da.

    Hadde egentlig planlagt noen timer i ANA loungen på Kensai men har nå lært at den & de fleste andre lounger på Kensai visstnok stenger kl 17...

    IMG_20230808_202045.jpg

    Flight UA 178 med 737-800/900 gikk helt etter planen og var jo tilnærmet nattflight så lite å vise derifra. Men benplass var iallefall ingen problem
    De serverte også varm mat til alle tror jeg men akkurat den kyllingaktige retten var desverre lite minneverdig.
    En lærdom... United selger bare alkohol etc. om bord om man har lastet opp sin kredittkort info til deres system på forhånd. Betaling ombord var umulig

    Ankomst på natta & veldig kjapp immigrasjon.
    Været ser litt shady ut nå så vi får se...
     
    Last edited: 20. sept 2023
  8. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    485
    Likes mottatt:
    2,072
    Bonuspoeng:
    93
    Da kom tiden for å forlate Guam & ta første del av Island hopper ruten.
    Innsjekk var kl. 07 på Guam flyplass.
    Dagens rute er da med UA155 United: Guam – Chuuk – Pohnpei – Kosrae – Kwajalein – Majuro.

    Denne turen kostet samme som Osaka – Guam: 15.000 EB poeng & 506 kr i gebyr
    Guam har forresten en helt grei United lounge som da er åpen for de med star alliance gullkort. Loungen er vel ikke så veldig overdådig, men de har et helt greit utvalg av mat og drikke og er var veldig kjærkommen da mitt hotell ikke hadde frokost service før kl 6:30.

    Flyet var en 737-800/900 med en håndfull business klasse rader framme i 2+3 mens resten av flyet var economy med 3+3.
    Sete avstand va helt fin for en på 1.90 og dagens flight var 100% full, og det er også helt klart en del frakt som følger med. Ganske mange av passasjerene hadde nok strukket strikken maks for bagasje og det var en enorm mengde kjølebokser etc.

    Guam har forresten ny type bagasje skannere & opplevelsen av å bare legge kofferten på båndet og la PC / toalett saker etc. forbli inni var mildt sagt forfriskende. Men skoene måtte de ha av samme pokker.
    IMG_20230808_195253_edit_45476467812851.jpg
    Forlater Tamuning by på Guam
    IMG_20230811_081446.jpg
    Vi kom så av gårde på rute og en samling japanske reise vloggere hadde også tatt turen & filmet veldig begeistret det som filmes kunne.
    Man kunne sanse at flyet var tung lastet & vi brukte vel det meste av tilgjengelig rullebane før vi svært så sakte lettet.

    Jeg hadde valgt sete ganske langt bak på 30F for å komme klar av vingene og få best mulig utsikt, dette var et helt fint valg & vinduet var heldigvis godt plassert i forhold til setet.
    Vær obs på at noen seter FKs. som rad 29 havner midt imellom vinduene & de hadde i realiteten nesten ingen mulighet for å se ut uten å være slangemenneske.

    Første flight var til Micronesia & øya Chuuk med ca. 50.000 innbygger.
    Dette tok ca. 90 minutter & inkluderte lett servering av mat & drikke for alle, samt øreplugger for flight entertainment systemet.
    Dette var eneste servering av mat på hele turen så niste er nok lurt.
    Drikke kunne man få hele veien, men maks 1 alkohol enhet på flight

    Det var vel egentlig ikke så mye å se før vi nærmet os Chuuk men da ble innflygningen til gjengjeld ganske så vakker med mange små øyer & korall rev som tettet seg til før vi landet og øya var i alle fall svært frodig og kupert av det jeg kunne se
    Chuuk innflygning
    IMG_20230811_114807.jpg

    IMG_20230811_125946.jpg
    Flyplassen på Chuuk er av typen som både begynner og ender i vann, og den er kanskje ikke spesielt lang for vi landet både svært tidlig og markant & vi hang ganske så heftig i selene under kraftig oppbremsing. Når vi endelig stoppet & snudde så var det helt slutt på rullebanen & vi snudde nesten med vingetuppen over vann.

    En ting som er endret fra tidligere er visst at man kan ikke nødvendigvis vis forlate flyet på mellomstoppene lenger, dette er visst litt flytende vurdert ut ifra tidsplan.
    Transitt passasjerer måtte her forbli i flyet, men vi kunne strekke beina utpå trappene da.
    En hovedårsak er at alle som forlater flyet også må ta med seg all sin bagasje ut etc. pga security, og da også gå gjennom security for ny innsjekk. Tidkrevende om mange skal ut.
    Stoppene var for det meste rundt 30-40 minutter & de siste 4 flightene på pluss/minus en time hver
    Det skulle etter hvert bli ganske mye av security aktivitet på denne turen uansett da hver flyplass har et team av folk som kommer om bord og går igjennom all bagasje & indentifiserer den mot de transitt passasjerene som skal videre.

    Flyet lettet seg ca. 25% for passasjerer før neste strekk mot Pohnpei & jeg fikk ledig midtsete.
    Igjen var det litt spennende å se flyverne bruke nesten hver eneste meter av tilgjengelig rullebanen & det virket som hjulene ble løftet fra asfalten sekundet før vannet begynte.

    Neste tur var så til Pohnpei som er hovedøya i Micronesia med ca. 37.000 innbyggere.
    Innflygning mot Pohnpei
    IMG_20230811_104948_127838340650804.jpg

    Her ble jeg litt ivrig og gikk ut da de sa vi kunne gjøre dette. Jeg tok med bagasjen som påkrevd og lærte kjapt at det var tilnærmet ingen på denne flyplassen som skjønte hvorfor en passasjer som ikke skulle av flyet hadde gått av & mange forskjellige uniformer ble involvert i hvordan dette mysteriet kunne løses.
    Jeg begynte nesten å se for meg et fly som gikk videre uten meg, men ble så til slutt bare ført gjennom et par dører og sjekket inn på nytt med ny bagasje screening.
    Vertinnene ønsket meg så hjertelig tilbake og jeg ble i flyet resten av turen.
    IMG_20230811_120412.jpg

    Opp i luften igjen mot Kosrae som er en ganske stor øy i Micronesia men med bare 6.600 personer. Igjen så er utsikten inn & ut fra disse øyene svært vakker.

    Innflygningen denne gangen ble derimot mye mer dramatisk enn ønskelig.
    Det kom visst et lokalt heftig regnskyll og svært kraftig turbulens like før touch Down.
    Vi holdt oss ekstra fast og akkurat når jeg hadde inntrykk at av hjulene snart skulle dunkes nedpå så krenget plutselig flyet lynkjapt og svært mye mot venstre.
    Pilotene var visst på vakt for i samme millisekund ble det gitt absolutt full gass og med hylende motorer dro vi litt sidelengs, men heldigvis mest oppover for en avbrutt landing.
    Vi hadde så fått litt høyde da flyet ble lagt seriøst over i en krapp u-sving og vi svingte tilbake for et nytt forsøk et kvarter senere og da heldigvis med helt rolig vær. Piloten ga en kjapp forklaring og hørtes iallefall helt kul ut angående den lille episoden.
    Nå satt jo jeg på høyre side, men jeg hadde jo sett hvor nære vi var å sette hjulene nedpå og ifølge en kar som satt på andre siden så hadde det han plutselig så i vinduet sitt nesten skapt en ulykke i shortsen der.

    Uansett turen skulle videre, solen strålte igjen & etter enda en runder med security om bord for å sjekke bagasje skulle vi nå mot Kwajalein som høer til Marshall Islands.
    Denne øya er svært spesiell og er 100% militær, så fullt foto forbud under innflygning og på bakken.
    Øya bebos av litt over 1000 militære og man kunne tydelig se at denne øyen hadde et helt annet budsjett enn de andre for hele øya så ut som en blanding av en futuristisk månebase & en 5 stjernes fullt ny frisert golf resort.
    Kwajalein er visst en veldig viktig lokasjon for USA rakett forsvars system, rakett test sted, åsted for satellitt oppskytninger samt et hovedsete for det globale GPS systemet.
    Mildt sagt mange underlige kupler, radarer og mystiske bygninger der. men dert så skikkelig fint ut

    Men opp igjen for siste leg denne dagen, og må innrømme jeg var klar for å komme i mål nå.
    Siste fly gikk i solnedgangen og ble svært så vakker helt til mørket kom.
    IMG_20230811_190521.jpg

    Vi landet så til slutt på Majuro som var mitt siste stopp etter ca 9 timer ombord. Flyet går så videre til Honolulu etter et mannskap bytte.
    Immigrasjonen var en lek og 30 sekunder senere var vi ute av flyplassen.

    IMG_20230811_194215.jpg IMG_20230811_194232.jpg
     
    CKe, AirMags, globetraakkers and 48 others like this.
  9. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,613
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Rett og slett et helt supert reisebrev! Og en virkelig fantastisk reiserute! Takk!

    Det rister i reisefoten!

    C
     
  10. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,477
    Likes mottatt:
    62,745
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig! Bortsett fra at jeg slapp å sitte 9 timer i flyet, så var det nesten som å være med på reisen. Flotte bilder og super skildring av turen!
     
  11. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    485
    Likes mottatt:
    2,072
    Bonuspoeng:
    93
    De timene gikk egentlig ganske så griet for det skjer jo ting hele tiden og man ser jo endel slike syn.
    IMG_20230811_104812.jpg

    IMG_20230811_150345.jpg
    Man kan jo også bevege seg litt underveis, og særlig når man er på bakken.
    Mellom Chuuk & Kwajalein var flyet heller ikke så fullt og jeg hadde både ledig 2 & 3 seter der.
    Men 5 timer til mot Honolulu hadde kankje vært drøyt, og jeg var ok med å droppe denne siste flighten.
     
    Last edited: 12. aug 2023
    CKe, AirMags, livinspeed and 30 others like this.
  12. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    485
    Likes mottatt:
    2,072
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for det, er lite vant men jeg får prøve å holde det gående.
     
    Trykkern liker dette
  13. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,785
    Likes mottatt:
    21,901
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig!
     
  14. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    1,563
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for at man får være med. Verker i reisefoten..
     
  15. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,279
    Likes mottatt:
    6,390
    Bonuspoeng:
    183
    Her har du fått en god pris! Osaka, Guam og øvrige stillehavsøyer befinner seg i tre ulike EuroBonus-soner, og enveisreiser mellom sonene koster hhv 30.000 og 42.000 poeng. Poengtabell og soneinndeling ble sist justert januar 2021, men implementasjon i bookingmotoren på sas.no har tidvis vært noe varierende.
     
  16. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    485
    Likes mottatt:
    2,072
    Bonuspoeng:
    93
    Hei.
    Jeg betalte følgende for 4 enkelt biletter med 3 dagers stop på Majuro & Pohnpei:

    Osaka - Guam - 15.000 EB + 823 kr
    Guam - Chuuk - Pohnpei - Kosrae - Kwajalein - Majuro - 15.000 EB + 506 Kr
    Majuro - Pohnpei - 15.000 EB + 450 Kr
    Pohnpei - Chuuk - Guam - 15.000 EB + 520 Kr
     
    AirMags, EndreD, paron and 6 others like this.
  17. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    485
    Likes mottatt:
    2,072
    Bonuspoeng:
    93
    Har god tid på Majuro og ser jeg glemte å nevne noe om Guam før jeg dro hit.
    Da jeg har vært der både for denne turen & vært rundt hele øya med bil tidligere så kan jeg jo si litt som kan være greit å høre for andre som kanskje ikke har tatt turen enda.

    Vær obs på at øya hadde en heftig tyfon tidligere i år & fortsatt bærer godt preg av dette.
    Guam er den største av Mariana øyene og tilhører USA, så her må man ha ESTA etc.
    Øya er ca. 50*20 km og en tredjedel av den tilhører USA militære som har en veldig stor tilstedeværelse på øya hovedsakelig gjennom Anderson Airbase og mange tusener av militært personell.
    Om man er fly spotter så er vel dette en av de bedre steder for å jevnlig kunne se alt mulig av spesielle militære fly ifra jagere til B2 bombere og alt rart imellom fly over.

    Som turist vil man mest sannsynlig bo i Tumon som er turist senteret, nært flyplassen & med det mye fine strender, high end shopping & internasjonale hoteller med tilhørende priser.
    Jeg bodde på Tano hotell denne gangen, et absolutt helt greit & ganske nytt Hotel en rusletur fra stranden & shopping sentre.
    Mye av turistene er ofte fra Japan & Korea og nå som sist så er det ofte litt morsomt å se mange av de flotte damene komme på stranden 100% påkledd, for så å strippe ned til bikinien for de obligatoriske selfies etc. før man kler på seg igjen for de videre strand aktivitetene. Brunfarge er mildt sagt ikke på to-do listen for de fleste fra disse landene.

    Tumon strand
    IMG_20230809_111742.jpg

    IMG_20230809_105115.jpg

    IMG_20230809_110218.jpg
    For meg så ble disse dagene enkelt & greit viet til sol, strand & pils i en jevn miks
    Men om man ikke skal vie seg til strand & shopping så anbefaler jeg å leie bil og utforske øya. Man runder greit øya på en dag

    Guam har jevnt over mye å tilby en turist og de fineste strendene som også er frie fra hoteller etc. er absolutt på nordsiden av øya noen mil nord for Tumon, samt man kan besøke de lokale innbyggernes sine landsbyer for ett litt annet inntrykk enn Tumon som er turistrettet, eller det store stille havs krigs museet. Veinettet er fint & det er enkelt å komme seg rundt.
    Merk at telefon & data kan være utfordrende, da jeg landet informerte Telia meg om 25 kr minutt for ringing & ingen data mulighet.

    Om man har tid så kan man også ta turen til Saipan, som er en fantastisk flott øy med svært mye 2 verdens krig historie spredt rundt, og om man virkelig vil så kan man også besøke Rota & Tinian i samme sleng (kjent for flystripen som servet raidene mot Hiroshima & Nagasaki) Rote er veldig naturskjønn, men på disse øyene er det reelt svært lite å finne på.
     
  18. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,906
    Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Dette virker jo helt konge!
    Og for en historie-nerd som meg så er jo mange av disse øyene kjent stoff fra krigshistorie. Kwajalein var er kort, men blodig slag, hvert fall for den japanske hæren. god tur videre
     
    Finnks liker dette
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,012
    Likes mottatt:
    33,209
    Bonuspoeng:
    293
    Koser meg!!
     
  20. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    485
    Likes mottatt:
    2,072
    Bonuspoeng:
    93
    Ja man hører mye om de legendariske vrak sitene rundt på disse øyene. Alt ifra Japanske hangerskip, div fly og skip som rett & slett ble offer for atombomber.
    Det finnes dykke guider her som kan arrangere.
    Jeg husker også på Saipan så stikker det jo endel gamte tanks fra mislykkede landsetninger opp fra vannet, der kan man bare svømme rett ut & hoppe oppå
     
    Spielhaug, EndreD and Kalsnes like this.

Del denne siden