https://www.sas.no/eurobonus/poeng/bruke/partnerbonusreiser/ Mange av landene i regionsoversikten har ikke en eneste Skyteampartner. Kan vi crowdsource hvilke partnere som flyr til de forskjellige regionene? Sjekk wikipedia for partnere https://www.skyteam.com/en/about/our-members/ Deretter wikipedia for iallfall hovedflyplasser i aktuelle land. Trenger kanskje ikke Europa og Nord-amerika, Om tråden ikke plukkes opp skal jeg ta et par regioner selv. Lager et par placeholder poster først så kan jeg klippe inn fra senere poster.
Pacific Australia (incl. Tasmania), Cook Islands, Fiji, French Polynesia (Tahiti), Mariana Islands, Marshall Islands, Palau Islands, Micronesia, New Caledonia (Noumea), New Zealand, Niue Islands, Norfolk Islands, Tonga and Western Samoa, Hawaii
South East Asia Thailand, Vietnam, Burma (Myanmar), Cambodia, Laos, Brunei, Guam, Indonesia, Malaysia, Papua New Guinea, the Philippines, Singapore
Central, East and South Asia China (incl. Hong Kong and Macau), Japan, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Mongolia, South Korea, Taiwan, Tajikistan, Turkmenistan and Uzbekistan, Afghanistan, Bangladesh, India, Maldives, Népal, Pakistan, Sri Lanka, Russia Countries i bold har ingen Skyteam service. En meget svak region for ST, og dårlig utvalg til Maldivene. Saudia is flying to Lahore, Islamabad and Karachi in Pakistan. Ulanbator, Mongolia tilbys av Korean air fra Seoul. Dhaka, Bangladesh serves av Saudia samt China Eastern fra Kunming. Kathmandu, Nepal serves av Korean fra Seoul samt China Eastern fra Kunming. Maldivene serves av China Eastern (Kunming, Shanghai, Colombo), Saudia, Xiamen og Virgin (seasonal). edit: work in progress
Southern Africa Angola, Botswana, Lesotho, Madagascar, Malawi, Mauritius, Mozambique, Namibia, Swaziland, South Africa, Zambia and Zimbabwe
South America Argentina, Bolivia, Brazil, Chile, Colombia, Ecuador, French Guiana, Guyana, Surinam, Paraguay, Peru, Uruguay and Venezuela
Central America and Carribean Antigua, Aruba, Bahamas, Barbados, Belize, Bermuda, Bonaire Sint Eustatius, Cayman Islands, Costa Rica, Cuba, Curacao, Dominican Republic, El Salvador, Grenada, Guadeloupe, Guatemala, Haiti, Honduras, Jamaica, Martinique, Nicaragua, Panama, Puerto Rico, St. Lucia, St. Kitts-Nevis, St. Thomas, Sint Maarten, Trinidad & Tobago, Turks and Caicos Islands, Virgin Islands
North/Central Africa & Middle East Algeria, Azerbaijan, Bahrain, Benin, Burkina Faso, Burundi, Cameroon, Chad, Congo, Cote d'Ivoire, Djibouti, Egypt, Equatorial Guinea, Eritrea, Ethiopia, Gabon, Gambia, Ghana, Guinea, Guinea Bissau, Iran, Iraq, Israel, Jordan, Kenya, Kongo & Central Africa, Kuwait, Lebanon, Liberia, Libya, Mali, Mauritania, Morocco, Niger, Nigeria, Oman, Qatar, Republic of Cape Verde, Rwanda, Sao Tome and Principe, Saudi Arabia, Senegal, Seychelles, Sierra Leone, Somalia, Sudan, Syria, Tanzania, Togo, Tunisia, Uganda, United Arab Emirates and Yemen
For Europa tenker jeg at man likevel kan nevne at noen land ikke dekkes: Dekkes for tiden ikke, men får dekning året rundt når SAS går inn: Estland, Færøyene, Litauen Dekkes for tiden ikke, men får dekning om sommeren når SAS går inn: Bosnia-Hercegovina, Kosovo, Montenegro Dekkes ikke av SkyTeam: Latvia, Macedonia, Slovakia, (Belarus, Ukraina) Edit: Jeg ser nettopp at SAS ikke flyr til Latvia (kun codeshare med Air Baltic). Da regnes vel Latvia som land uten dekning.
Her har du hele oversikten du er på jakt etter. Merk at SAS fortsatt er listet som *A og derfor ikke er med i oversikten. Listen inneholder heller ikke Aeroflot, som er midlertidig suspendert av ST, som dekker Turkestan, Iran, Aserbajdsjan og Maldivene https://www.flightconnections.com/route-map-skyteam
Det er to klare punkter jeg ser her, og det er at de slår sammen sonene i sørøst Asia, slik at det ikke blir noen problemer der, også deler de opp Amerika, slik at Nord Amerika blir en sone, mellom amerika og karribien blir en sone, og Sør Amerika blir en annen sone. Konklusjon er at Costa Rica og Panama blir dyrere å fly til, mens Nord Amerika blir den samme prisen som før. Det blir også dyrere å booke poemg til Thailand, så den er jo kjip for min del. Det blir også opprettet awards på Premium økonomi, så det er jo en egen greie. Sweet spots: Bookinger til Mexico, og det vil bli godt med alternativer der da Aero Mexico er en del av Skyteam, så det blir mange flere byer i Mexico tilgjengelig, og enkelte destinasjoner i Afrika vil også bli en knall pris. Så det er en del endringer her ja.
Klapper i hendene, Mile. Et annet aspekt av dette vi må forholde oss til er antall avganger og tilgjengelige seter, på geografisk nivå. Overordnet, sakset ut av SimplyFlying: With its headquarters in Amsterdam, SkyTeam's network covers over 1,050 destinations in more than 166 countries. Member airlines offer over 10,770 daily departures, carrying over 750 million passengers annually. Star Alliance offer seamless connections to almost any destination in the world. The Star Alliance network covers over 1,200 destinations in 186 countries, offering over 16,000 daily departures from more than 50 hub airports. https://simpleflying.com/the-3-majo...iance-oneworld-and-skyteam-why-are-they-good/ Altså en drastisk nedgang rotasjoner, noe som antyder at det også bliir en drastisk nedgang i antall awardseter generelt. Her er det jo mange faktorer som spiller inn, så blir spennede å se hva dette betyr i realiteten. På den andre siden, så ligger jo trykket litt annerledes enn før. F.eks fortsetter deler av Afrika å være et sweet spot, men trykket fra AF ligger på vestafrika (der var *A svake?). "Arvtageren" til ET her blir KQ, som dessverre ikke spiller i samme liga og blir en enorm reduksjon på alle måter. Det er litt sånn "Mamma, kan jeg få Ethiopian? Nei, vi har Ethiopian hjemme". Blir det i praksis noen tilgjengelighet hit? Fint at vi har mange flere destinasjoner i Mexico nå, ingenting er som å se kartell-krigen på nært hold.
Ordna MM medlemskap i går, la inn statusmatch med skjermdump fra app 1time seinare kom det mail at det var godkjent men at det ikkje var oppdatert på konto enda. Så skjer nok snart får ein tru. Men ein har fram til 30.11 og fly 6segment med LH gruppen sant?
Hvilke flyselskap blir det naturlige valget i Skyteam om man vil fly til Australia? Hvor må man evt mellomlande på veien?
Blir vel vanskelig å si før vi ser hva som har tilgjengelighet med bonuspoeng. For cash ser det kanskje ut som det er greit å booke med enten KLM eller Air France. Flightconnections foreslår også blant de korteste rutene (OSL-SYD) selskaper som Xiamen Airlines, Garuda Indonesia, Vietnam Airlines, Korean Air og China Eastern. Hvilket av disse selskapene som velges vil jo påvirke hvor du må mellomlande. + Delta om du reiser andre veien via USA
Jeg skulle til å si KLM til KUL, SIN og CGK, men ser at det kun er CGK som har connection videre til SYD. Ellers må man via SGN, eller Kina. TPE ser ut til å ha flest connections både til Europa og til Australia
Vietnam Airlines (bytte i en av to hub i Vietnam) China Eastern (bytte i Shanghai) China Airlines (bytte i Taipei) Garuda (bytte i Jakarta) Korean Air (bytte i Seoul) Xiamen (bytte i Xiamen) KLM/AF til Asia så bytte til et av selskap over Virgin til PVG så bytte til China Eastern Delta, andre veien rundt sammen med SAS/KLM/AF/Virgin Forutsetter å fly først til Europa (mest CDG/AMS, men også andre flyplasser i Europa) med SAS eller KLM/AF
Med små barn er jo business class med «pods» utelukket, og redningen for oss har vært LH 747 og TAP a330 900. Er det noen av selskapene i ST som har tilsvarende seter som disse? Hvis ikke blir det Premium economy en stund fremover her. Føles som bortkastede poeng, men kommer i det minste på tur
Personlig syns jeg steget fra økonomi til premium økonomi er «mer verdt» enn premium til business. Ikke det at jeg liker premium bedre, men hvis alternativene er å dra eller ikke og økonomi vs premium, så føles premium ganske så bra egentlig. En bitteliten trøst til deg: min kone har lagt ned forbud mot å reise noe annet enn økonomi når hele familien er på tur. «Barna er bortskjemte nok som de er»
Her kan du se alle setekonfigurasjonene på alle flyene til et godt utvalg av flyselskap https://www.aerolopa.com/