American Express Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av DJViking, 15. april 2024.

  1. DJViking

    DJViking Medlem

    Innlegg:
    118
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    18
    American Express for opparbeidelse av Avios hos enten British Airways eller Finnair.

    American Express Green|Gold|Platinum
    Alle kortene gir 1 Amex-poeng per krone brukt.
    Med Platinum Plus Points får man 4x Amex poeng per krone brukt.

    https://www.americanexpress.com/nb-no/kredittkort/green-card
    [​IMG]

    https://www.americanexpress.com/nb-no/kredittkort/gold-card
    [​IMG]

    https://www.americanexpress.com/nb-no/kredittkort/platinum-card
    [​IMG]

    Jeg gikk selv til anskaffelse av et American Express Green for jeg ville opparbeide Finnair Plus-poeng. Dessverre oppdaget jeg etter at jeg fikk kortet at American Express Norge ikke tilbydde overføring til Finnair, slik det gjøres for Sverige. Danmark ser ikke ut til å være i det private markedet for American Express.

    Jeg fant det kun var mulig å overføre Avios til British Airways
    Noen her på forumet nevnte det kunne/skulle bli mulighet å overføre Avios mellom BA og Finnair, men også Qatar.

    Finnair gikk over til Avios 09.03.2024
    På den Svenske siden til American Express står det at det vil igjen bli mulig å overføre Amex-poeng til Finnair Plus Avios fra og med 16.04.2024. Jeg er spent å se om Norge får samme mulighet.

    Hvis man ikke har et Amex Platinum med Platinum Plus Points vil det bli veldig vanskelig å opparbeide nok poeng til å kunne bruke til noe god verd.
    Hvis Norge får samme mulighet som Sverige, så vil 20 Amex kunne overføres til 10 Finnair Plus Avios.

    20 Amex = 10 Finnair Plus Avios (ifølge Svensk American Express).
    19 Amex = 10 British Airways Avios (ifølge American Express Norge).

    American Express Green|Gold
    600000kr forbruk - 600000 Amex poeng - 30000 Avios
    American Express Platinum
    300000 forbruk - 1200000 Amex poeng - 60000 Avios
     
    AirMags, TravelManBiz and paron like this.
  2. DJViking

    DJViking Medlem

    Innlegg:
    118
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    18
    En ting som American Express Sverige har som ikke er mulig for kort utstedet til Norge er 8x poeng for Platinum Plus Points for alle kjøp i utenlandet.

    På den norske siden står det at vi kun har 4x poeng for Platinum Plus Points, og jeg antar nok det gjelder for både innland og utland.
     
  3. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    257
    Likes mottatt:
    91
    Bonuspoeng:
    28
    Hvorfor i alle dager er det dårligere terms i Norge?
     
  4. DJViking

    DJViking Medlem

    Innlegg:
    118
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    18
    Det lurer jeg også på.
    https://www.americanexpress.com/sv-se/formaner/poang/

     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,730
    Likes mottatt:
    32,742
    Bonuspoeng:
    293
    Alltid vært sånn.
     
  6. DJViking

    DJViking Medlem

    Innlegg:
    118
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    18
    Håper i det minste at vi kan få Finnair Plus i Norge for Amex.
    Hvis ikke, så må folk etterspørre det for å få det på plass. Kan hende ikke nok Amex-brukere i Norge er interessert i Finnair Plus Avios.
     
  7. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,987
    Likes mottatt:
    5,816
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke utelukkende dårligere betingelser i Norge, da svenskene kun får 2x på Systemet, ICA, Ikea osv.
     
  8. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    8,016
    Bonuspoeng:
    183
  9. FFSK

    FFSK Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei, jeg bestilte nylig amex Premium pga. alle de "fantastiske" fordelene man hører om.. Må ærlig si at jeg føler meg litt snytt - selv om jeg valgte å bestille et kort til 9000kr året på egenhånd.

    Så, er det noen som vet hvilke fordeler vi har? utenom reiseforsikring, 6 middager i året, hotell og det som står på norsk nettside?

    Har vi ikke Amextravel i Norge? billigere flybilletter osv? jeg er på jakt etter de "skjulte" fordelene. Og er det slik at jeg får de samme fordelene Asiatiske kortholdere får i Asia, selv om kortet mitt er norsk?
     
  10. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    8,016
    Bonuspoeng:
    183
    Av noe så har du jo gratis tilgang til lounge til 4 stk (hvis du har ekstrakort til samboer/kone) når du er ute og reiser.
    Gullstatus hos Hilton, Melia og Radisson kan være nice med oppgraderinger. Melia gir faktisk noe gode vouchers hvert år (3x 20%) som kan gi god verdi.
    Samme med status hos Herz og Avis. Gir ikke nødvendigvis rabatt, men god sjans for oppgradering.
    Du slipper inn på Centurion lounger i hele verden
     
  11. FFSK

    FFSK Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Takk for svar. Jeg har bestilt ekstrakort til samboer, også kjenner jeg til alle fordelene du nevner - men er det ikke noen andre "skjulte" fordeler og hacks? Synes bare fordelene er vage i forhold til andre land. Nå har jeg kun hatt platinum kortet i en måned, så jeg skal ikke konkludere for rask.
     
  12. lohelle

    lohelle EBD

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    307
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg regner med du mener Amex Platinum.

    Personlig så er det fri tilgang til lounge (Amex/Priority-pass) til familien på 4 (kona har tilleggskort som også gir tilgang til to personer) som er mest verdt for meg. Og jeg plukker med meg noe fra Ritazza (Lounge-on-the-go) når jeg passerer såklart.
    Særlig den nye innenlangs-loungen på OSL er et hyggelig tilskudd.
    Hotellfordeler kan være OK også, i mange tilfeller.
    Om du ikke reiser en del, så er jo ikke kortet verdt det alene. For meg gir den ikke nødvendigvis ting jeg trenger, men heller ting som er kjekt å ha noen ganger.

    En veldig stor andel av brukerne inne på forumet her er nok i kategorien som gjør valg basert på hva som er kjekt, spennende, hyggelig og staselig, mer enn nyttig og nødvendig.
     
  13. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    8,016
    Bonuspoeng:
    183
    Eneste "skjulte" fordelen jeg vet om er:
    • Platinum Card Members may enjoy access to Lufthansa (LH) Business Lounges (regardless of LH Group ticket class) and Lufthansa Senator Lounges (when flying LH Group business class). For the mostcurrent list of participating lounges and access requirements, please use the Lounge Finder feature in the American Express App or visit www.americanexpress.com/findalounge.
    Ellers er det som nevnt et kort for de som reiser mye. Loungetilgangen er ofte verdt prisen i seg selv.
     
  14. DJViking

    DJViking Medlem

    Innlegg:
    118
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    18
    Det som gjør at jeg vurderer Amex Platinum er opptjening av Amex-Poeng som kan veksles til Avios-poeng.

    For å få nok poeng til å gjøre kortet verdt det, så må man ha Platinum Plus Points i tillegg (+100kr i måneden).

    Foreløpig ser det ut som man kun kan overføre Amex-poeng til British Airways Avios. Jeg håper også Finnair kommer på plass her snart.

    Hvis Finnair ikke kommer, så anser jeg likevel et lite håp, at noen nevnte det skulle være mulig å overføre Avios mellom British Airways og Finnair, og Qatar for den saks skyld.

    Et forbruk på 300000kr med Platinum Plus Points vil gi deg 1200000 Amex-poeng, som kan veksles over til 63000 Avios hos British Airways.
    Nå vet jeg ikke hvor mye disse Avios kan gi av flybilletter hos BA.

    Jeg ble fortalt av Finnair Kundeservice at jeg trengte 110000 Avios for å 100% betale min flybillett til Seoul på Premium Economy Flex (21000kr). Dette var en ordinær billett, ikke noen award/bonusbillett. Bonusbilletter koster uansett mindre poeng.

    Jeg kommer nok også til å ta en titt på British Airways sin butikk, som kan gi Avios ved handel. Er det noen som har prøvd dette? Om det også er tilgjengelig for oss i Norge (såfremt vi har en BA Executive Club konto).
    Å kjøpe en Apple Macbook gjennom denne BA butikken kan gi mye Avios (hvis man skal kjøpe en Macbook såfremt).
     
  15. DJViking

    DJViking Medlem

    Innlegg:
    118
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    18
    Ser nå at Sverige har fått mange flere muligheter for overføring av Amex-poeng
    Hadde vi bare kunne fått det samme i Norge. Lurer på hvem vi må kontakte (American Express eller hver av de selskapene).

    Norge har kun disse
    Ser ut som vi får "litt" mer Avios enn Sverige, men jeg ville heller hatt den listen til Sverige.
     
  16. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    8,016
    Bonuspoeng:
    183
    Har Hilton i tillegg
     
  17. DJViking

    DJViking Medlem

    Innlegg:
    118
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    18
    Joda vi har Hilton også. Sverige har og Hilton.
    Tok bare med listen over flyselskapene.

    I tillegg så har Sverige også Radisson, men det har ikke Norge.
     
  18. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,235
    Likes mottatt:
    17,424
    Bonuspoeng:
    293
    300000kr i kan gi deg 14 turer til Seoul på betalte billetter … o_O

    Sett fra mitt ståsted så gir Amex og Avios en svak return of investment.
     
    Points4Fun and Eddie47 like this.
  19. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,235
    Likes mottatt:
    17,424
    Bonuspoeng:
    293
    Det var litt satt på spissen … Men du får jo poeng bruker du kortet til å kjøpe flyreiser.
     
  20. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,747
    Likes mottatt:
    6,772
    Bonuspoeng:
    183
    Med den logikken kan man jo kjøpe opp til flere t/r Seoul i F for penger for det samme forbruket man trenger for å tjene opp nok poeng med SAS Amex til å reise dit med O-billetter også
     

Del denne siden