American Express Q&A (Ikke SAS Amex)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av DJViking, 15. april 2024.

1. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    18,451
    Bonuspoeng:
    293
    Igjen, satt på spissen. Ref; svak uttelling med Amex og Avios.

Bluegutten liker dette
  2. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    157
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg snakker om 300000kr i forbruk på alt du handler i løpet av året, ikke bestilling av flyreiser.

Med SAS Amex Elite
    300000kr forbruk gir omtrent 60000 EuroBonus

Med Amex Platinum
    300000kr forbruk gir omtrent 63000 Avios (hos British Airways).

For bonusbilletter hos Finnair, så koster det 43500 Avios for Premium Economy og 62500 Avios for Business en vei. Jeg er usikker om disse satsene er riktig.
    Dersom jeg søker frem en bonusreise nå hos Finnair til Tokyo, så vil den koste 43500 Avios en vei for Economy.

Min tur til Seoul jeg bestilte hos Finnair i Premium Economy kostet meg 21000kr.
    Skulle jeg brukt Avios poeng for å betale så hadde jeg trengt 110000 Avios.

3. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    157
    Bonuspoeng:
    43
    Det er forskjellig ratio for veksling mellom Amex og Avios basert på flyselskap.
    F.eks hos Qatar må du ut med flere Amex for samme antall Avios.

4. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,020
    Bonuspoeng:
    293
    Får man da også en dårligere kurs vis man linker kontoene til BA og Qatar og flytter Avios mellom dem? For hvis ikke gir det jo lite mening at Amex har forskjellig vekslingskurs

5. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,130
    Bonuspoeng:
    183
    Men er det ikke 1-1 mellom BA Avios og Qatar Avios? Så da er det lurest å veksle inn til BA Avios først?

6. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    157
    Bonuspoeng:
    43
    Usikker. Jeg er ikke kjent med hvordan det vil fungere med overføring av Avios mellom flyselskapene.

7. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    157
    Bonuspoeng:
    43
    https://www.finnair.com/no-en/bluew...-we-ve-answered-some-common-questions-3079176

8. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    942
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, det er faktisk akkurat sånn det er og, derfor anbefales det å veksle Amex points til den Avios partneren som gir flest Avios, og så heller overføre de videre til Qatar f.eks

9. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    157
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg fikk meg en liten overraskelse i dag da jeg innså jeg hadde feil i mitt regnestykke for kostnaden til American Express Platinum.
    > Tilleggskostnaden for Point Plus er 100 kr/måned.

Kortet koster 7800kr i året
    Med Platinum Plus Points (som er nødvendig for å opptjene nok poeng til noe verd), så blir den totale kostnaden 9000kr i året.

Til dere som har kortet American Express Platinum med Plus Points:
    Hvor mye reiser dere utenlands/Innlands?
    Får dere full verdi av kostnaden?

Jeg reiser mellom 4-6 innlands reiser i året, og planlegger fremover nå 1 utenlands reise i året. Mine innlands reiser dekkes av arbeidsgiver, men min 1 utenlands reise er min private feriereise.
    Jeg ble nå litt usikker om kostnaden på 9000kr vil bli verd det.

Min reise med Premium Economy Flex i år til Seoul kostet meg 21000kr hos Finnair.
    Et forbruk på 300000kr i året, vil gi meg 1200000 Amex-poeng, som igjen vil gi meg 63000 British Airways Avios.

Disse Avios ville gitt meg en reduksjon på omtrent 50% av billettprisen.
    Rabatten er da kun "litt" mer enn kostnaden til kortet.

Jeg har i tillegg et Handelsbanken Mastercard som gir meg gratis tilgang til LoungeKey Lounges. Så fordelen med gratis Lounge på Platinum blir vel da bortkastet.

10. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,020
    Bonuspoeng:
    293
    Med Amex Platinum er antall loungebesøk ubegrenset, så reiser du ofte nok til å bruke opp besøkene til Handelsbanken er jo det en fordel. Du kan også ha med en gjest uten å betale for denne (tror ihvertfall du må det med Handelsbanken). Har du noen du stoler på kan du faktisk også bestille et gratis ekstrakort med Amex Platinum og dermed ha med denne personen og en gjest til. De kan såklart også bruke loungetilgangen når du ikke er der. Loungetilbudet med Loungekey (handelsbanken) og Priority Pass (Amex) er også litt forskjellig, men det kan gå begge veier.

Når det er sagt så kan man betale seg inn i mange lounger for 9000... Så det bør være andre fordeler med kortet.

11. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,339
    Bonuspoeng:
    293
    Du får poeng og bor du på rett plass får du også noen middager i året for to.

12. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,020
    Bonuspoeng:
    293
    Skulle kanskje sagt "Andre fordeler man har behov for" :) Det er sikkert mange som aldri kommer til å bruke middagene, og det finnes ( :eek: ) folk som ikke er opptatt av poeng

RoadKing liker dette
  13. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    157
    Bonuspoeng:
    43
    Er det kun disse restaurantene Dining by Amex gjelder for
    https://www.americanexpress.com/no/fordeler/platinum/dining-by-amex.html

Aktuelle restauranter
    Grand Café, Sjømagasinet, Ekebergrestauranten, Lofoten Fiskerestaurant og Festningen Restaurant.

Det er ikke mange.

Jeg som bor oppe i Tromsø tror ikke jeg får mange muligheter med Dining by Amex.

Hovedpoenget jeg har for å vurdere meg et Amex Platinum er opptjening av poeng med forbruket mitt. Besparelsen jeg får fra poengene må da være minst 9000kr for å gjøre kortet verdt det.

Last edited: 18. april 2024
    kiev liker dette
  14. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,735
    Bonuspoeng:
    183
    Bår du regner på ren kroneverdi, så har det jo blitt nevnt før, men å delbetale en reise med Avios gir som regel mye dårligere utnyttelse av poeng enn en ren poengreise.
    Akkurat for årets tur til Seoul, så kan nok ikke Platinum forsvares, men dersom du neste gang kan booke en ren poengreise med enten Sas eller Avios-partnere, så kan det lønne seg

kiev liker dette
  15. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    157
    Bonuspoeng:
    43
    Slikt gjør at man ikke kan planlegge å reise hvor man vil. Man er prisgitt hva som finnes av bonusreiser og så velge en plass av disse hvor man vil reise.

Ulempen med bonusreiser hos Finnair som jeg oppdaget var at man ikke kunne booke Premium Economy eller Business. Det var kun Economy og jeg reiser aldri hvis jeg må sitte på Economy.
    Jeg liker også sikkerheten med å booke Flex.

kiev liker dette
  16. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    942
    Bonuspoeng:
    93
    Det er både litt sant, og litt usant. For mange bonusreiser slippes billettene nøyaktig x dager på forhånd (hvor x gjerne er rundt 300-360), slik at dersom man er ute i god tid og vet når/hvor man vil reise, kan man enkelt plukke opp disse billettene når de blir tilgjengelige

https://blog.awardfares.com/ultimate-guide-to-award-release-dates/

kiev liker dette
  17. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,242
    Bonuspoeng:
    183
    Man skal reise ganske så mye for at «kostnaden er verdt det»
    Med en utenlandstur i året, og hvis man ikke har en brennende interesse for å bruke utallige kvelder til å sette sammen drømmeturen i F, så ville nok jeg anbefalt å bruke kredittkort med vanlig kickback. Da kan man heller lete etter gode tilbud på vanlige reiser, noe som det finnes langt mer av. Finnes mange bra søkemotorer for slike reiser. Det bruker jeg ofte til businessturer hvor man må reise til bestemte tider.

RoadKing, Spielhaug and holmen like this.
  18. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    157
    Bonuspoeng:
    43
    Ble nå litt usikker om American Express Platinum og Avios da er rette veien for meg.

Hadde jeg bodd i Oslo så hadde nok valget om Amex Elite og EuroBonus vært et bedre valg. Kanskje selv om jeg bor i Tromsø er EuroBonus fortsatt et bedre valg hvis jeg kan få bedre opptjening der og bedre verdi for poengene.

Med et forbruk på 300k i året.
    #1 SAS Amex Elite: 60000 EuroBonus Ekstrapoeng
    #2 Amex Platinum: 63000 Avios

Med et forbruk på 400k i året.
    #1 SAS Amex Elite: 80000 EuroBonus Ekstrapoeng
    #2 Amex Platinum: 84000 Avios

Ekstrakort for EuroBonus: SAS MasterCard for de tilfellene hvor Amex ikke er godtatt. Slik ekstrakort for Avios er ikke mulig.
    Kostnad for #1: 7855kr
    Kostnad for #2: 9000kr

Fordelen med #1 er at jeg kan bruke Mastercard i de tilfellene Amex ikke er godtatt og fortsatt tjene poeng på alt jeg handler for.

Skulle ønsket at Finnair kunne lansert sitt Mastercard i Norge for opptjening av Avios.

19. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,020
    Bonuspoeng:
    293
    Med SAS Amex Elite så får du jo også to companion-tickets som gjør at du kommer lenger med de bonuspoengene du klarer å tjene opp.. Klart, når SAS bytter allianse så blir eneste mulighet fra TOS som ikke innebærer mellomlanding i Oslo Air France via CDG.

EDIT: Du kan jo forsåvidt fly SAS via CPH eller ARN også.

20. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    157
    Bonuspoeng:
    43
    Jau, men jeg må likevel ned til Oslo først da.

Kan man booke Premium og Business med bonusreiser med CT, eller må booke Economy og så må man by på oppgradering og håpe man får seg en oppgradering?

Jeg likte veldig at Finnair har mange direkteruter til Asia, og de har også fly mellom Tromsø og Helsinki, noe som gjør reisen kortere både på tid og antall mellomlandinger. Alle søkemotorene jeg har brukt for å søke på reiser mellom Tromsø og Asia så har også Finnair vært de billigste (øverst på listen).

SAS har kun 2 ruter til Asia (Tokyo og Shanghai). Får se hvordan muligheten blir med SkyTeam etterhvert som KLM, AirFrance, KoreanAir og +3 Kinesiske flyselskaper har endel ruter fra Europa til Asia.

Del denne siden