American Express Q&A (Ikke SAS Amex)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av DJViking, 15. april 2024.

1. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    157
    Bonuspoeng:
    43
    Hadde jeg bodd sørpå, eller Oslo hadde nok SAS Amex vært et bedre valg for meg.
    Fra Tromsø til Helsinki med Finnair er det ruter videre til flere steder i Europa og Asia uten noen ekstra mellomlandinger.
    For Finnair er det da Avios som gjelder hvis man vil opparbeide seg bonus.

2. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    878,576
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg pleier å reise med SAS til og fra Tromsø ..

3. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    878,576
    Bonuspoeng:
    293
    Ok

EC7 liker dette
  4. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    157
    Bonuspoeng:
    43
    Det er jo mulig, men skal videre så må man ofte mellomlande 1-2 ganger til før man kommer frem, f.eks. til Asia. Å først reise ned fra Tromsø til Oslo gjør reisen litt lenger både med reisetid og antall mellomlandinger.

5. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    157
    Bonuspoeng:
    43
    Avios er også relevant hvis man reiser mye med British Airways, eller Qatar.

6. EC7

EC7 Medlem

Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    18
    Men om målet ditt er 1 tur i premium økonomi til Asia i året, så koster ikke den billetteten mer enn årsavgiften for Amex Platinum og Elite til sammen. Da kan du like godt bare kjøpe billetten?

NoLimit, kiev and holmen like this.
  7. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    157
    Bonuspoeng:
    43
    Finnair Premium Economy Flex 21000kr tur/retur
    American Express Platinum: 9000kr
    SAS Amex Elite: 6000kr

8. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,242
    Bonuspoeng:
    183
    Nå skal jeg ikke plante for mye negativt om poengreiser her, men Momondo, Kayak osv opererer med rundt 15k for economy extra reiser TOS-BKK via Helsinki. Faktisk ikke så mye dyrere for business heller. Godt utvalg er det også, i motsetning til poengreiser der man må lete med lys og lykte kveld etter kveld. (Evt betale Chatflights masse penger fordi man er lat :oops:). Hvis man også kalkulerer avgifter, samt kroner tjent på å bruke et kickback kredittkort i stedet for SAS poengkort, så er jeg fortsatt usikker på om dette er lønnsomt for bare en tur i året.
    Jeg tror nok at flertallet av de aktive her inne motiveres vel så mye av jakten på nye mål og nye selskap, og tilfredsstillelsen av å finne den perfekte rutingen i F med maksimalt antall lange stopp.
    Dette er en hobby, og som mange andre store og komplekse hobbyer tar den mye tid og er ikke akkurat gratis…

obay, TravelAddict, MarkSS and 8 others like this.
  9. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,171
    Bonuspoeng:
    183
    Det var ikke mye besparelse? Om du kjøper billett med cash, kan du velge akkurat den avgangen du vil ha. Nå vet jeg ikke hvordan tilgjengelighet for bonusseter er hos Finnair, men hos *A er det mange som sier at det å samle poeng er den enkleste delen av jobben. Å finne bonusseter hele veien dit man skal og tilbake er ofte vanskeligere enn man skulle tro. I 2023 hadde jeg fem bonusreiser i business til Seattle, San Francisco(2 pax), Santiago, Johannesburg og Taipei. Da synes jeg utgiftene til Amex Elite, DNB Saga og SAS Mastercard premium lett kan forsvares. Om jeg skulle kjøpe disse billettene med cash, måtte jeg kanskje ut med 200000 kr, om ikke mer. Om det er noenlunde samme tilgjengelighet hos Finnair/OW som SAS/*A, er det ikke sikkert du finner ledige bonusseter de dagene du vil reise.

Last edited: 22. april 2024
    NoLimit, kiev and Eddie47 like this.
  10. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    18,451
    Bonuspoeng:
    293
    Er hva Finnair sier om seter som bli lagt ut (som ikke sier noe om tilgjengelighet)

«We have increased the number of Classic award seats on our flights and guarantee a minimum number of award seats on each flight. We guarantee at least 4 award seats on Finnair flights within Europe and 8 on Finnair long-haul flights between Europe and Asia, North America and Dubai*.»

https://www.finnair.com/no-en/finnair-plus/collect-and-use-avios/use-avios-on-finnair-award-flights

11. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    157
    Bonuspoeng:
    43
    Hva betyr det egentlig?
    At det kun blir lagt ut 8 bonusbilletter for reiser mellom Europa og Asia?
    Kun 2 Premium Economy og 2 Business da. Virker som man må være veldig tidlig ute da og veldig heldig for å skaffe seg en av disse.

12. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,735
    Bonuspoeng:
    183
    8 seter pr flight, ja. Sas kjører samme opplegget, 8 seter hvorav 2 biz, 2 plus og 4 øko
    Skal du ha biz så må du sitte klar omtrent på minuttet de legger de ut

13. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,171
    Bonuspoeng:
    183
    Det betyr at det er kamp om seter i alle kabinklasser på samme måte som for oss som booker bonusreiser med SAS/*A. De fleste av oss booker reiser på tvers av flyselskaper i *A. Med mindre du kan booke laaaang tid i forveien, er det ingen garanti det er noen bonusseter igjen på de dagene du har tenkt å reise.

Last edited: 22. april 2024
  14. TravelAddict

TravelAddict Nytt Medlem

Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    33
    Du sier noe der. Jeg er helt i starten av denne bonusreisen og lærer noe nytt hver dag. Reise har vært min store lidenskap og interesse siden jeg kan huske. Det har blitt en hobby. Hvis jeg skal slappe av med en kopp kaffe så gjør jeg det mens jeg planlegger neste tur. Å samle poeng, får høyere status med goder ser jeg bare på som gøy. Det må brukes ganske mye penger for å få noe ut av poengsamling. Men for meg og oss som familie er det greit da vi både reiser mye og har god råd. Jeg har inntrykk av at de aller fleste i denne gruppen hører til samme kategori som meg, at de gjør det på gøy og som du sier motiveres av jakten på nye selskaper og mål.

kiev liker dette
  15. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,242
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det er en ganske dyr hobby, og det vanlige er at vi (jeg…) rasjonaliserer bort kostnadene med hvor mye man sparer i forhold til å booke alt på First til fullpris. Den tankegangen ville neppe ha blitt akseptert på Luksusfellen for å si det slik…
    En annen skjult kostnad er hvis man, som meg, er konsulent som selger timer. Lurer litt på hvor mange timer jeg egentlig har brukt her inne og på ymse søkeverktøy de siste årene, som jeg heller kunne fakturert :confused:

Huff, nei, nå må jeg visst skrive videre på den rapporten som skal inn i morgen :p

kongenamundsen, Cumulus, btm and 4 others like this.
  16. TravelAddict

TravelAddict Nytt Medlem

Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    33
    Haha kjente meg så igjen. Hilsen konsulent siviløkonom. Og nei, som økonom så kan jeg ikke på noen måte forsvare noen av bonusvalg jeg tar, så tipper økonomer på Luksufellen hadde himlet med øynene :oops:. Men igjen, ser på det som en hobby :)

Cumulus, kiev, btm and 1 other person like this.
  17. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    878,576
    Bonuspoeng:
    293
    Alle skal ha en hobby .. som pensjonert (både sivilingeniør og konsulent) er det en hobby jeg har videreført! Nå stjeler jeg av egen tid (egentlig tid planlagt av fruen) og tiden kan heller ikke viderefaktureres.

TravelAddict and kiev like this.
  18. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    878,576
    Bonuspoeng:
    293
    En kan jo lure på hvor mye tid trådstarter har brukt på å kalkulere og vurdere de ulike AMEX kortene, både pro og kontra …
    Når spørsmålene er veldig enkle , hvilke flyselskaper får meg enklest og mest behagelig for bonuspoeng til Asia?
    Hvordan får jeg mest mulig poeng for å gjennomføre en slik tur når jeg flyr lite?
    Hvordan er tilgjengeligheten størst med bo utsette TOS -Asia ..

19. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    157
    Bonuspoeng:
    43
    Enklest Finnair. Mest behagelig, kanskje også Finnair.

Det er enkelt med Finnair, fordi jeg slipper å reise ned til Oslo.
    Det er enkelt med Finnair fordi de har veldig mange destinasjoner til Asia, mens SAS kun har 3.

Mest behagelig tror jeg vil være Finnair hvis jeg skal dømme basert på setene, etter Finnair fikk nye seter for Premium Economy og Business.
    Mest behagelig fordi jeg slipper å måtte mellomlande på så mange plasser. Kun mellomlande i Helsinki og så direkte til Asia.

For Finnair er American Express det eneste valget å opptjene Avios.
    Uten Platinum så får jeg for 400000kr forbruk i året "kun", 21000 Avios.
    Mitt American Express Green koster "bare" 50kr måneden.
    Men siden Amex ikke godtas overalt jeg handler, så får jeg ikke full opptjening.

Med Amex Platinum til 9000kr, så ville jeg fått 84000 Avios.

For en ordinær reise (ikke bonusreise) kreves det 110000 Avios for tur/retur Asia.
    For en bonusreise kreves det omtrent 87500 Avios for tur/retur Asia.

Jeg kan spare opp litt ekstra Avios fra mine jobbreiser til Oslo ved å bo på Clarion hotellene (1000 Avios per natt).

Når det gjelder oppsparing av poeng, så tror jeg likevel jeg ville klart å spare opp mer på EuroBonus enn Avios, pga. ekstra Mastercard hvor Amex ikke godtas, og Trumf+viaTrumf.
    Kanskje mellom 70-90000 EuroBonus poeng per år.
    SAS Amex Elite: 20 EuroBonus poeng per 100kr
    SAS MC Premium: 15 EuroBonus poeng per 100kr
    Kostnad ganske nært Amex Platinum.

SAS Amex Premium: 15 EuroBonus poeng per 100kr
    SAS MC Premium: 15 EuroBonus poeng per 100kr
    400000 / 100 * 15 = 60000 EB

20. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    878,576
    Bonuspoeng:
    293
    Deg er greit, det er din vurdering ..
    …. jeg har ikke reist til Asia med SAS bortsett fra til HKG for en Ozone lunsj og der ble reisen betalt med penger.

Til og fra Asia har jeg reist med EVA, Singapore, Thai, Turkish …, med bonuspoeng, og det er unntaksvis via Oslo!

Jeg har er pensjonist og har egentlig et beskjedent privat forbruk i det daglige. Jeg betaler mine regninger via BillKill kjøper sjelden noe uten og få poeng og/eller Trumf, steder som ikke gir Trumf blir betalt med Amex Elite eller Saga MC, der det er mulig kjøper/bestiller jeg gjennom ViaTrumf.
    Summerer jeg opp alt dette bare i forbruk blir det mellom 150 000 og 200 000 poeng i året på forbruk samt 1-2 CT-er.
    Jeg flyr veldig lite for penger i året ..

Del denne siden