American Express Q&A (Ikke SAS Amex)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av DJViking, 15. april 2024.

1. TRD_Lars

TRD_Lars Medlem

Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Fikk tilsendt nytt Amex Platinum i dag. I konvolutten lå det også en ferdig frankert returkonvolutt. Er det meningen at jeg skal sende tilbake det gamle til dem eller? Det står ingen ting i brevet om hva de har tenkt jeg skal gjøre med den konvolutten. Kan man ikke bare kaste det gamle kortet?

2. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,242
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan trygt destruere det gamle kortet og så kaste det. Bare klipp igjennom chip med saks så det er delt i (minst) to. Krever metallsaks for kort med stål laminat.

Minner meg forresten om prosedyre for avkommisjonering av lagringsenheter med høysensitivt materiale i … ehh… tjenester vi ikke snakker om:
    1: innhold skal først slettes med godkjent SW, dvs minst tre omganger overskriving med forskjellige mønstre
    2: enheten skal deretter fysisk ødelegges med knusing og/eller brenning
    3: restene skal lagres på sikkert deponi i minimum ti år

(Ideen er redundans, dvs at et eller kanskje to av disse stegene kan feile, men at alle tre feiler skjer ikke)
    PS: ikke nødvendig med hele denne runden for kredittkort ;)

Last edited: 04. des 2024
  3. Squanchy

Squanchy Medlem

Likes mottatt:
    277
    Bonuspoeng:
    53
    Noen med Centurion som kan ta kontakt på DM? Fikk invite om det, men informasjonen virker utdatert. Lurer mest på om Amex Elite kort er inkludert, noe jeg har lest andre her si de fikk med. Derimot står det ikke i Centurion mailen fra Amex.

Points plus koster også 5k ekstra i året vs 1.2k på Platinum. Får man flere fordeler med det, eller er det bare en sånn f you pris, siden kortet allerede er dyrt?

Før dere kommenterer: Ja, de fleste som søker om kortet bryr seg sikkert fint lite om poengene, men vurderer det pga bucket list + noen fine fordeler. Selv om det på noe som helst måte ikke er rasjonelt for prisen :confused:

4. McBuljo

McBuljo Veteran

Likes mottatt:
    1,582
    Bonuspoeng:
    93
    Min teori:
    Kanskje ekstraavgiften for Points Plus regnes ut som en viss prosentandel av årsavgiften på kortet du har?
    De har vel tenkt at det koster mer å dele ut ekstra MR-poeng til Centurion-kortholdere, da de naturligvis har mye høyere spend enn den gjennomsnittlige Platinum-kortholderen :p

Attached Files:

• clear.png
      clear.png
      File size:
      137 bytes
      Visninger:
      9
  5. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,203
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, Amex Elite er ikke inkludert for nye Centurion-medlemmer.

Last edited: 06. des 2024
    Squanchy liker dette
  6. Squanchy

Squanchy Medlem

Likes mottatt:
    277
    Bonuspoeng:
    53
    Vet du om det var en ting før? Eventuelt om det går an å forhandle seg til det?
    Det var et relativt populært innlegg her ang Centurion fra 2022, hvor en brukeren sa han fikk det inkl ut i fra møtet de hadde sammen.

Jeg fylte ut sjemaet og fikk en mail om at jeg ville bli invitert til et personlig møte med dem etter kortet var mottatt, hvor de vil følge meg opp & vise fram alle fordelene. Når det er sagt har jeg ikke signert noe form for kontrakt, så venter spent å se hva som skjer framover. Har egentlig ikke noe problem å betale for kostnadene, men virker nesten som kortet har blitt verre ut i fra hva jeg har lest fra folk her som har det, sammenlignet med de få tingene som sto i brosjyren på mail som ikke var oppdatert.

Bare det at man ikke engang får et brev i posten sier en god del, men jeg får se hva som skjer. Er veldig interessert i enkelte fordeler de nevner, men har en såpass fin ordning nå med Elite, Plat & Saga at jeg bare driter i opplegget & ikke signerer / bruker angrerett hvis kortet er såpass markant dårligere enn hva jeg betaler nå.

7. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,242
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er i akkurat samme vurdering, så blir spennende å høre hva de egentlig har å by på. Takk for at du tar en for laget!

Squanchy liker dette
  8. Squanchy

Squanchy Medlem

Likes mottatt:
    277
    Bonuspoeng:
    53
    Skal prøve å komme med en oppdatering når jeg har mottatt kortet & gått gjennom det med en Amex representant. Om jeg glemmer ut av det, ikke nøl med å ta kontakt.

Legger ikke ut brukernavn i tilfelle det ikke er ok, men en veldig hyggelig bruker inne her har hjulpet meg med spørsmål & innspill i programet og opplegget. :)

airbus3xx, kiev and paramberg like this.
  9. Skyline

Skyline Medlem

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg ønsket å rydde opp i kortstokken og etter at CT var i boks, nedgraderte til Classic-koret tidligere i år. Har allerede også opparbeidet én CT i Europa med dette blåe kortet. Lurer på om det er egentlig noen vits om å beholdet det når man har MC-premium? Bruker det nesten ikke og har ikke behov for flere CT i 2025. Vurderer derfor på å si det opp og muligens komme tilbake til Amex ved en eller annen kampanje i 2026. Smart?

kiev liker dette
  10. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,242
    Bonuspoeng:
    183
    For å spare opp EB poeng og reise med SAS er åpenbart MC i høyeste klasse best. Amex er fint for andre selskap og CT, men som kjent er det noe problematisk å finne turer for tiden, og det vil neppe bli bedre med tusen nye milliardærer i søkefeltet.
    Plat er mest for de som reiser mye i jobben og trenger lounge og de andre tjenestene.
    Jeg ville sagt opp Amex, gjerne vedlagt en klar melding om hvor dårlig kost/nytte har blitt, og at trofaste kunder blir melket til fordel for nye kandidater.

ak41, Skyline and holmen like this.
  11. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,339
    Bonuspoeng:
    293
    +1

Skyline liker dette
  12. FlyMCO

FlyMCO Senior Medlem

Likes mottatt:
    818
    Bonuspoeng:
    93
    Hva skjer med den includerte reiseforsikringen hvist man oppgraderer fra sas amex premium til amex platinum kort.

13. Teletori

Teletori Medlem

Likes mottatt:
    170
    Bonuspoeng:
    43
    Hvor lang tid går det fra man får mail om opptjent CT til den blir tilgjengelig til å bestille med på SAS?

Fikk mail søndag og viser fremdeles ikke.

14. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,630
    Bonuspoeng:
    113
    Normalt pleier det vel å skje nesten samtidig, i alle fall ila. kort tid. Er den ikke på plass ila. uka må du i alle fall begynne å mase på Amex - det har vært tilfeller hvor dette ikke har skjedd og da blir en også fort kasteball mellom Amex og SAS ift. å finne ut hvor feilen ligger...

Teletori liker dette
  15. Bettan

Bettan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Er 110k unna årets tredje CT etter at jeg oppgraderte Amexen til Elite i Oktober. Har pt 79k av 130k tilgjengelig kreditt, så tenkte å betale inn ekstra, men opererer Amex også med en betalingsgrense slik SAS MC gjør, slik at jeg ikke får brukt all kreditten dersom jeg overfører, og at CT nr 3 dermed er kjørt?

16. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,651
    Bonuspoeng:
    183
    Bare å klippe det og kaste.

Det gamle kortet dukker fort opp i appen som "avsluttet".

17. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,651
    Bonuspoeng:
    183
    Bra opplegg, men valgte å stoppe på Platinum selv.

Tilbudet om Black var i luften, men kostet (mye) mer uten å gi noe særlig ekstra.

PM meg hvis jeg kan hjelpe med info.

18. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,651
    Bonuspoeng:
    183
    Du får den nye reiseforsikringen til Platinum.

Hvis du mener ikke-SAS kort. Vi er kanskje I feil tråd her?

Den endres til ny leverandør fra 010125, men jeg har ikke lest vilkårene ennå. Selv om de annonserte dette internt blant medlemmene for et par måneder siden nå.

19. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    83
    Har dette blitt kommunisert? Håper iallfall det forblir inkludert for eksisterende medlemmer en stund fremover. Jeg har ikke fått tilbud om å betale 5000 kr for point plus selv om de skulle varsle meg så snart det ble tilgjengelig på Centurion kort...

Fikk for noen dager siden epost der ordet "enhancement" ble brukt, og det er jo aldri et godt tegn. Det var snakk om bedre dine by amex (uten at jeg så noe om det på tilgjengelige spisesterd i januar). VIP-bokser har blitt dyrere i Sverige (8000 kr pluss billetter til arrangementet mot bare 8000-12000 for boks inkludert gjester). Billetter med lounge kostet tidligrere 650 kr, nå 1099 kr. Tidligere kunne en bestille fire billetter, nå er det 2 stk.

kiev liker dette
  20. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,203
    Bonuspoeng:
    293
    @Squanchy sa at det ikke står i mailen fra Amex, så sånn sett er det kommunisert der i hvert fall.

Del denne siden