American Express Q&A (Ikke SAS Amex)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av DJViking, 15. april 2024.

1. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,735
    Bonuspoeng:
    183
    Min mening er at i Norge så lønner opptjening av Eurobonuspoeng seg mer enn Avios. Det er fordi det er mye enklere å tjene opp mye poeng både med og utenom kredittkort
    Med CT kan du booke economy, business og first class.
    Se tabell her:
    https://www.sas.no/eurobonus/poeng/fly-med-poeng/star-alliance-poengtabell/

Med FlyPremium (fra SAS mastercard) kan du booke economy, plus (det de fleste andre kaller premium economy) og business. Men da kun med rene SAS-reiser

2. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,020
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg forsøkte å liste flights ut av landet der du ikke må via Oslo. Dette er Air France til Paris i SkyTeam samt til Stockholm og København med SAS. Hvis det ikke går noe videre med SAS (eller partnere) fra disse så har man i det minste kommet seg ut av landet før man må ta enda en flight i Europa :p

Nordlands liker dette
  3. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    157
    Bonuspoeng:
    43
    Antar den tabellen kommer til å endre seg når SAS kommer inn i SkyTeam.
    Likevel veldig mange poeng for en reise til Asia: 165000 EuroBonus for Business, og 225000 for førsteklasse.
    Jeg må nesten bruke 1 million kroner på et år for å samle opp så mye bonus.
    Med 1-2 CT i tillegg så blir det jo litt mindre EuroBonus poeng som trenges.
    1CT 82500 EB
    2CT 41250 EB

Da er nok Avios mye billigere, hvis man ser bort fra CT. Der trenger jeg "kun" 110000 Avios som jeg får med et forbruk på 600k kr på ordinære reiser, og bare 89k Avios poeng for bonusreiser. Mitt forbruk er bare mellom 3-400k i året, så kanskje jeg får meg en reise annenhvert år.

SAS Plus innenriks er stort sett det samme som Economy. Kan hende SAS Plus på langdistanse er bedre komfort på. Jeg har aldri flydd med SAS på langdistanse så vet ikke.

4. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,020
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan bare bruke CT til å få halv pris for en eller to personer. Du får ikke doblet rabatten hvis du har to. Du må bruke den på en annen reise

5. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,326
    Bonuspoeng:
    113
    Eller 40.000 kroner på Jacobs-produkter. 20.000 kroner hvis du har en CT.

Spøk til side. Mange av oss her inne drar lett inn 500.000 - 1.000.000 EB-poeng per år, med omtrent det samme i bruk (i kroner) på kredittkort.

Last edited: 18. april 2024
    WingmanWizard liker dette
  6. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    157
    Bonuspoeng:
    43
    Da må man vel også fly mye fra før av enten i jobb eller privat.
    Med bare opptjening med forbruk på kredittkortet så må man bruke flere millioner kroner på et år for å få 500k EB-poeng.
    Opptjening via andre partnere, viaTrumf, etc. hjelper kanskje bare litt på.

7. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,106
    Bonuspoeng:
    183
    Husk at det er mange måter å tjene EB foruten kredittkort.

Vi er riktignok en familie på 4 med 2 barn i barneskolealder, men siste 12 måneder har vi dratt inn rett under 10 000 kr i Trumf med ett forbruk på ca. 180 000 på handling hos Norgersgruppen og kjøp med Viatrumf.
    (Tror heller ikke det er i øverste sjiktet av hva medlemmer her inne klarer å dra inn i Trumf på 12 måneder)

Med fast overføring er det 135 000 poeng på ett år i tillegg til poengene man får fra kredittkortbruk og evt andre kampanjer som gir EB poeng.

Tipper vi totalt kjører 4-600k gjennom EB kredittkort pr år.

Screenshot_2024-04-18-21-29-07-79_c37801c5b4344ae625cd5ff5fcea0292.jpg

Cumulus liker dette
  8. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,326
    Bonuspoeng:
    113
    Kan bare svare for meg selv. Har kanskje 12-15 betalte t/r flyturer i året. Resten er inntjening fra kredittkort og kampanjer. Jeg ligger i det sjiktet jeg nevnte på forbruk, og henter rundt 5-600.000 poeng per år.

9. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    157
    Bonuspoeng:
    43
    Trumf og viaTrumf hjelper selvsagt endel. Jeg har også min satt til automatisk overføring til EB, og prøver å handle mest mulig hos NorgesGruppen. Jeg har også aktivert EuroBonus hos Taxifix når jeg bestiller Taxi.

Jeg har omtrent 4-6 reiser i året innenriks betalt av arbeidsgiver, men der må jeg bruke Norwegian fordi vi har rabattavtale med dem. Med den rabatten blir SAS en god del dyrere for meg. Hvis ikke så hadde jeg valgt SAS på mine jobbreiser mellom Tromsø og Oslo.

Jeg har ikke familie, bor alene, så når man har en familie på 4 så går det nok også mye mer forbruk enn en som bor alene.

Cumulus liker dette
  10. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,171
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg drar inn rundt 300k ebp i året. Rundt halvparten av poengene kommer fra trumfpoeng. En liten andel av mine poeng kommer fra flyvning(MR). Målet med MR er først og fremst for å beholde ebg.

Cumulus liker dette
  11. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,735
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg vil tro det er få som tjener majoriteten av flybonuspoeng fra flyreiser. Økonomibilletter gir feks svært lite poeng tilbake, og en SAS-tur i Go Light til New York gir vel bare 250 poeng hver vei. Skal du få poeng fra flyreiser, må du opp i pris.
    Brorparten av mine poeng kommer fra kredittkort, partnere og shoppingportaler. Som eksempel, ca regnskap for siste 12 mnd: 160.000p fra Trumf/Viatrumf, 80.000p fra kredittkort, 10.000 leiebil hos SAS og 3000 fra flyreiser. (Familie på 4, ca 400k spend i kredittkort)
    Da er 165.000poeng til Asia innen rekkevidde;)

12. ccurrahee

ccurrahee Ikke helt statusløs da……

Likes mottatt:
    38,297
    Bonuspoeng:
    293
    da har vi antakelig en sammenliknbar økonomi. Jeg har klart +4 interkontinentale reiser der de fleste går med 2 pers. En blanding av rene SAS biz reiser og *A.

SAS biz 120k for 2 pers med rabatt og i blant lavere pga poeng salget som er aktivt nå feks.

165k poeng for 2 med CT til Asia

Kredittkort + strukturert bruk av trumf / via trumf.

13. flyingOluf

flyingOluf Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Er det slik å forstå at Amex ikke kan brukes til å opptjene *Alliance points, når SAS går over til SkyTeam? Jeg ser litt på muligheter for å få inn poeng hos AC aeroplan, men det ser ikke ut som det er så mange muligheter der. Ikke med Amex iallfall, utstedt i Norge.

14. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    2,078
    Bonuspoeng:
    113
    Edit: jeg trodde det var snakk om SAS Amex. Svaret mitt under er derfor irrelevant i denne sammenheng.

Med amex tjener man opp sas eurobonus poeng. Frem til 1.9 kan disse brukes til å booke reiser innenfor de fleste selskaper i *A. Etter 1.9 fortsetter man å tjene opp sas eurobonus poeng som tidligere med amex. Da kan poengene brukes til å booke reiser innenfor ST alliansen.

Last edited: 21. april 2024
  15. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,020
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er tråden for ikke-SAS Amex. Mulig den burde byttes navn på så det er klarere...

Nuvolari liker dette
  16. oslo.to.unknown

oslo.to.unknown Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Noen som har en ide om hvorfor i all verden Sverige får 8x og Norge får 4x på valuta?

Burde være noe alle plat kunder og potensielle plat kunder klager på. I min bok har Sverige allerede flere perks. Så blir jo et meningsløst produkt i Norge

17. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,242
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel svart på i den andre ikke-SAS-Amex-tråden. I Sverige får man bare 2x på en rekke større butikker slik at gjennomsnittet blir ca 4x. Videre har sikkert Amex Skandinavia funnet ut at vi i Norge er såpass enkle i hodet at vi blir lett forvirret, og derfor er det best å bare gi oss en flat rate på 4x.

Enig. Vi bør protestere på dette!

18. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    157
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg skulle gjerne sett at Amex Norge fikk samme muligheter for overføring av poeng som Sverige.
    Norge har kun SAS EuroBonus og British Airways Avios. For hotell kun Hilton.
    Sverige har flere på både fly og hotell.

En annen ting med Amex Platinum. Skulle gjerne sett at årskostnaden var litt lavere og nærmere SAS Amex Elite. For oss som reiser veldig lite, så er 9000kr i året veldig mye penger.

Mange av de fordelene som Amex Platinum har anser jeg som unødvendig og kun aktuelt for de som bor i Oslo. Jeg er ikke interessert i konserter, og mange av fordelene som Dine by Amex har restauranter som kun er i Oslo.

Dessverre er American Express Green/Gold/Platinum eneste kort i Norge som gir mulighet å opparbeide Avios (British Airways) med forbruk på kredittkort. Og Platinum er eneste kort som kan gi noe mulighet for å opparbeide nok poeng til noe verdi (Platinum Plus Points x4 poeng). Uten det kan det nok ta flere år med Green/Gold å opparbeide nok Avios til å kunne bruke på noe reise.

19. EC7

EC7 Medlem

Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    18
    Du kan jo se på det litt den andre veien også. Visst du reiser veldig lite har du vel strengt tatt ikke bruk for noen av de?

20. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    878,576
    Bonuspoeng:
    293
    Det er mulig jeg blir forvirret av alle disse rare regnestykkene for inntjening av poeng til en -1- reise i eleverte klasser i året.
    Som pensjonist klarer jeg faktisk ikke å følge med i diskusjonen!
    Jeg reiser nesten ikke på betalte turer mer og tjener det meste av poengene mine med Trumf, ViaTrumf, Saga MC og SAS Amex Elite.
    I år har vi nok CT-er og poeng til å reise til Thailand (Hua Hin) og bestilt reise til Malaysia i november, og enda er det poeng og CT til enda en tur ..

De fleste her på forumet har den ulempen at de må fly til OSL, CPH, ARN eller andre steder for å komme ut i verden.

Aldri har jeg tenkt at andre kredittkort kan få meg lenger enn SAS Amex Elite ..

paron, RoadKing and holmen like this.

Del denne siden