Apple Pay/Google Pay/+++ Kompatible kort

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av BendikHa, 06. april 2019.

1. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    672
    Bonuspoeng:
    93
    Ja det er helt uforståelig prioritering

tobeornot999 liker dette
  2. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,947
    Bonuspoeng:
    183
    Var redd for det, ja... Ekstra merkelig når de norske kortene ikke engang utstedes i Norge, men direkte av Amex Europa i Madrid.

De støtter dette i andre land, fra samme spanske utsteder, også internt i Europa. Og det er stort i USA.

Shyneno liker dette
  3. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,666
    Bonuspoeng:
    293
    Det er tydeligvis viktigere å bruke ressurser på å bytte kortene til metall :rolleyes: Uansett materiale er det teknologi som er en generasjon eldre

tobeornot999 and Shyneno like this.
  4. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,586
    Bonuspoeng:
    183
    Klarte ikke helt fangen tråden i dette..

Skal SAS American Express fungere i Garmin Pay?
    Forsøkte aktivere mitt, men får beskjed om at banken ikke støtter kontakløs betaling

Eller snakker vi om SEB Mastercard? Det vet jeg fungerer

WIN_20240924_09_01_48_Pro.jpg

5. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    672
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg mente jeg hadde lest at noen hadde fått til det ja, men prøvde akkurat selv og det fungerer ikke nei. Bra du sjekket!

6. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    4,949
    Bonuspoeng:
    113
    Mnja, det tekniske er kanskje også en greie, men som teknolog i et langt liv har jeg erfart at teknikk brukes som unnskyldning for ikke å gjøre noe. Oftest er det andre (manglende) motivatorer ute og går.

tobeornot999, Shyneno and holmen like this.
  7. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    672
    Bonuspoeng:
    93
    Det er jeg helt enig i, i dette tilfellet er det nok andre manglende motivatorer, men jeg er rimelig sikker på at sikkerhet ikke har noe med det å gjøre. Jobber som utvikler/IT-konsulent selv og har litt erfaring med implementering av betalingsløsninger.

tobeornot999, kiev and Shyneno like this.
  8. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,947
    Bonuspoeng:
    183
    Vet ikke noe om SAS Amex kortene, men ikke-SAS Amex Platinum var det jeg selv snakket om.

Dyrt kort, og mye fordeler om man reiser mye. Men merkelig at de støtter kun Apple Pay på mobil, og ikke Google Wallet. Når 70% av verdens smart-telefoner kjører Android. Og 50/50 mellom de to i Norge.

Og jeg kjøper ikke forklaringen om at det kan ligge noe "skummelt bak". Ja, det var tradisjonelt litt enklere å jailbreake en Android telefon enn en IPhone. Men nå er begge veldig trygge og har security chips som holder trygt på all info. Akkurat som alle dagens nye PCer.

9. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,947
    Bonuspoeng:
    183
    Haha, ja.

Og kortene i metall fungerer ikke opp-ned på NFC leseren når man skal betale :p

Men kortet er tungt og ser fint ut, da :D

10. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,947
    Bonuspoeng:
    183
    Det tror jeg er en veldig god oppsummering, ja.

Preference liker dette
  11. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    4,949
    Bonuspoeng:
    113
    Joda, har fusket noen år i IT-verden med cybersikkerhet jeg også ;)
    Og jeg sier ikke at alle Android-dingser er usikre, eller at Android selv er det. Bare at endel av de tekniske plattformene man installerer Android på ikke har særlig gode løsninger. Bare prøv å finne HSM eller secure partition på en AliBaba-telefon til 500 kroner. Fortsatt så sier jeg ikke at det er noen stor teknisk utfordring å skille ut de sikre fra de usikre siden man kan verifisere chipversjon, men AliBaba kan benyttes som et argument av de som - av andre grunner - ikke vil!
    Til slutt: dette er IKKE et innslag i en fanboy Apple vs Google diskusjon. Jeg bruker begge deler pluss Windows i det daglige, og har ingen større kjepphester der. Alle plattformene har sine styrker og svakheter :)

tobeornot999, holmen and RoadKing like this.
  12. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,666
    Bonuspoeng:
    293
    En alibabatelefon til 500 kroner er neppe sertifisert av Google og mangler isåfall Google Play, Google Wallet etc.

13. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,947
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, som han sa.

kiev liker dette
  14. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,947
    Bonuspoeng:
    183
    Fanboy diskusjoner kan vi la ligge, og jeg er helt enig med deg.

Men Samsung har 27% av verdens Android-marked, er sikre som (og Knox er visstnok bedre) en iPhone.

Samtidig som Sammy har en veldig mye større markedsandel blant Android-telefonene i utviklede land.

Så Ali baba telefoner er ikke egentlig et tema her. Det er ingen problemer med å sertifisere apper kun for sikre telefoner (igjen, ala Windows med security chip):

https://www.android.com/certified/

Så dette er i beste fall en veldig lat unnskyldning fra dev for å leve i 2008 istedet for 2024

kiev liker dette
  15. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    4,949
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, enig. Akkurat som sikkerhet er en tynn unnskyldning fra Apple å ikke tillate andre appstore. Det er - som sagt tidligere - stort sett kombinasjon av latskap, politikk og markedskrefter vi ser utfolde seg, med et tynt lag av dårlige tekniske unnskyldninger på toppen.

Teknolai and tobeornot999 like this.
  16. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,947
    Bonuspoeng:
    183
    Haha, herlig setning!

Vi er på samme lag, ja :D

kiev liker dette
  17. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    672
    Bonuspoeng:
    93
    Får lyst til å lage et sånn venn-diagram for å illustrere hvor håpløst det er at flere kort-aktører har prioritert å implementere Samsung Pay istedenfor Google Pay. Alle som har Samsung Pay, kan også velge å bruke Google Pay, men ikke motsatt. Så markedet man treffer ved å implementere Google Pay inkluderer alle som har Samsung Pay, pluss (nesten) alle andre Android-telefoner.

freddyen liker dette
  18. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,631
    Bonuspoeng:
    293
    Skjønner ikke problemet. Jeg bruker ingen * pay og lever godt med fysiske kort.

kiev and holmen like this.
  19. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,586
    Bonuspoeng:
    183
    Forsåvidt enig, jeg har slik lommebok deksel så kortene er med mobilen uansett.

Men har vært ett par ganger jeg har glemt mobilen, og da er det kjekt ha Garmin Pay på klokka(som alltid er på)

20. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,666
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tenkte det samme for noen år siden, før jeg testet det ut litt. Jeg ble fort hektet og begynte å bruke det regelmessig helt fram til SAS Mastercard gav en kald skulder til Curve og det var slutt på moroa :(

kiev and trygveat like this.

Del denne siden