Apple Pay/Google Pay/+++ Kompatible kort

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av BendikHa, 06. april 2019.

1. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,552
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror det er det gamle folk har sagt så lenge vi har eksistert

tobeornot999 and RoadKing like this.
  2. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,552
    Bonuspoeng:
    113
    Funker amex på samsung pay?

3. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    4,949
    Bonuspoeng:
    113
    En gang for lenge siden hadde jeg noe som het sjekkhefte, og da fylte man ut en papirlapp omlag på størrelse med et boardingkort med dato, beløp og underskrift. Så leverte man denne «sjekken» til kassadamen, tok varene med seg og forlot butikken.
    Etter dette har det vært kreditt/debetkort med embossering, magnetstripe og chipkontakt i forskjellige generasjoner. Nå er det nærfeltskommunikasjon med tæpping som rår grunnen, hvor protokollene er utvidet til å støtte mobiltelefoner.
    Fra oldtiden har det vært mulig å benytte sedler og mynter, men dette har stille og rolig blitt borte de siste årene.
    Poenget er at alle disse betalingsmediene var «gode nok» for forbrukerne, men trykket fra fintec-aktørene er hele tiden å kile seg inn i betalingskjeden for å lure ut noen prosenter, under unnskyldningen å effektivisere betalingsflyten.
    Jeg er altså helt enig i selve resonnementet som forbruker, men aksepterer at verden går videre og vi bare må følge med.
    (Disclosure: jeg har jobbet med teknologien bak dette i over 40 år :oops:)

tobeornot999, Preference and btm like this.
  4. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,631
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har hatt sjekkhefte i en periode i livet, det var da jeg bodde i California. Moderne betalingsmetoder tok sin tid å rulle ut i the US of A.

tobeornot999 and kiev like this.
  5. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,631
    Bonuspoeng:
    293
    Ha, ha :)

tobeornot999 and kiev like this.
  6. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    4,949
    Bonuspoeng:
    113
    Hvorfor behøver vi øks? Steinklubba mi virker da helt fint enda!

RoadKing and Shyneno like this.
  7. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,947
    Bonuspoeng:
    183
    De samme folkene sa at PC ikke var nødvendig.

Og at Internett bare var et blaff som ville forsvinne igjen snart.

Shyneno liker dette
  8. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,947
    Bonuspoeng:
    183
    Nei dessverre.

For da kunne jeg manøvrert rundt manglende Google Wallet støtte.

Shyneno liker dette
  9. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,947
    Bonuspoeng:
    183
    Enig i mye, og liker særlig sammenligningen med boarding kort for en sjekk. Dette er jo IF!

Men at betalingsaktørene driver utviklingen for å skvise noen ekstra prosent er jeg uenig i.

De tar sin fastsatte prosent uansett, og den har ikke endret seg stort gjennom årene.

Men kundene (inkl meg selv) elsker å ikke måtte ta med et fysisk kort, når mobilen kan gjøre det samme.

I tillegg er det både sikkert og raskt.

Du trengte aldri å autentisere betalingen din med fingeravtrykk før mobil betaling kom, for å si det sånn.

Hvem som helst kunne tidligere bruke kortet ditt hvis de bare fikk hånd på PIN koden.

Nå må du 1) låse opp telefonen med riktige credentials, 2) bekrefte fingeravtrykk ved belastning av kortet, 3) brukerstedet får kun vite et virtuelt kortnummer - ikke det ekte nummeret og 4) alt dette fungerer mens det fysiske kortet ligger hjemme og ikke kan stjeles ut av lommen din.

Fremskritt, er hvertfall mitt ord for slikt.

(Digresjon: litt på samme måte som jeg ikke har gått rundt med en fysisk husnøkkel i lommen på veldig mange år - det behøves jo ikke)

kiev liker dette
  10. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    4,949
    Bonuspoeng:
    113
    Enig i alt du skriver, og det ER enkelt med mobil tæpping. På epletelefon bruker man riktignok trynegjenkjenning, men det er detaljer.
    Poenget med user-merchant-bank økosysstemet er at det stadig er nye, kreative businesskonsept som prøver å kile seg inn. Ikke noe galt i det så lenge man ikke går for langt ut på Gordon Gekko-aksen.
    Fun fact er at det stopper ikke her. Neste på cybersikkerhet for tæpping kortholdslink er å bruke UWB siden de induktive variantene har noen ekle angrepsvektorer. Slike angrep er allerede mainstream på keyfobs til biler, og man ønsker å ligge i forkant på betalingssystemer, selv om man der har noen ekstra lag sikkerhet.

Shyneno and tobeornot999 like this.
  11. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,947
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for veldig interessant tilleggsinfo! :)

kiev liker dette

Del denne siden