Bali - tråden

Tråd i 'Reisemål' startet av Ruby, 23. jan 2014.

1. oggaman

oggaman Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    Var på Lembognan i fjor. Flott øy!

Ville hatt minst en natt der. Lei scooter og kjør over den gula brua til Nusa Ceningan.

Flighter and Lnbre like this.
  2. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, LH Senator, ROP Gold

Likes mottatt:
    486
    Bonuspoeng:
    63
    Flere år siden, dessverre, men er Ku De Ta fortsatt et kult sted?

3. Flighter

Flighter World Traveler

Likes mottatt:
    198
    Bonuspoeng:
    43
    Aperitif ser meget bra ut. Skal absolutt med på to-do listen:) Jeg hører mange sier at strendene på Bali ikke er så fine. Det er egentlig litt motsatt av hva jeg i utgangspunktet trodde om Bali. Jeg skjønner du har vært der en del ganger. Hvor ville du tilbragt de 3 dagene vi enda ikke har planlagt for?

4. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,982
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det har blitt noen turer over en del år. Men greit å være klar over et par ting når det gjelder Bali. Bali har alltid hatt appell pga kulturen, menneskene og naturen (minus strendene) og en helt spesiell stemning. I senere tid også en del gode restauranter. Men, Bali har blitt et ekstremt offer for masseturismen. Det er alt for mange mennesker samlet på et alt for lite areal, trafikken er helt forferdelig og øya klarer ikke å kvitte seg med søppelet fra så mange mennesker, noe som fører til søppel i gater, natur og i vann.

Rådet mitt er derfor å unngå sørsiden av Bali, og heller dra øst, nord eller vest. Amed for dykking, Sidemen for natur (litt som Ubud men ikke på langt nær så turistifisert), Lovina i nord eller Pemuteran i vest (nasjonalpark). Ubud sentrum er kaos, men har likevel en viss sjarm synes jeg da, men har en liten forkjærlighet for Ubud. Utkantene av Ubud er fortsatt fint synes jeg. Har dere ikke booket hotel i Ubud anbefales Kayon.

5. Flighter

Flighter World Traveler

Likes mottatt:
    198
    Bonuspoeng:
    43
    Vi har faktisk booket Kayon de første 5 nettene:) Vi bare må ha med oss Ubud, selv om det tydeligvis er litt kaotisk. Vi tenker blant annet å delta på et matlagingskurs der. Det med Lovina har vi også vurdert. Vi har blant annet sett på et sted som heter Munduk Moding Plantation Nature Resort som ser utrolig flott ut og som også får svært gode anmeldelser. Det ligger oppe i fjellene ca 40 minutt sør for Lovina. Vi tenker at det kunne vært et bra utgangspunkt for å utforske nordsiden/Lovina området. Vi veksler litt i mellom det og Nusa Lembogan. Noen venner av oss var på Bali for to år siden og skryter veldig av Nusa N. Leser også at øya generelt har litt mindre søppel på strendene i regntiden. Vi har derfor bevisst ikke booket 3 netter midt i oppholdet, og som vi kan bestemme oss for senere. Det er jo lavsesong, så det virker som det er en del gode tilbud i den perioden vi skal reise.

Last edited: 17. des 2025
  6. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,982
    Bonuspoeng:
    183
    Ubud er mest kaotisk i sentrumskjernen, ellers er det veldig fint. Munduk er et fint område, og Monduk Moding står faktisk på lista mi! Da er dere nær en del kule fossefall, og og fine naturopplevelser. I tillegg kan dere stoppe innom Jatiluwi risterrasser på veien istedenfor Tegalalang. Jatiluwi er mye bedre.

Anbefaler også å gå soloppgangstur til Mt Batur. Men pass på å velge riktig guide og helst privat så slipper dere å gå i gruppe med folk med svært varierende fysisk form. Da kan dere også starte å gå litt senere på natten/morgenkvisten hvis dere er relativt spreke. En opplevelse for livet å sitte på toppen av en vulkan og se sola stige opp over skyene under.

Preference and Flighter like this.
  7. Flighter

Flighter World Traveler

Likes mottatt:
    198
    Bonuspoeng:
    43
    Vi tar med oss alle innspill med takk:)

Last edited: 18. des 2025
    Jeanette liker dette

Del denne siden