Bangkok, the city of angels :)

Tråd i 'Reisemål' startet av SASDC8, 04. okt 2013.

  1. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Har dere begynt å se etter 'enkleste' flyrute? *humre*. Inbound BKK har mange options.
     
    EndreD, Insomnia4u and trygveat like this.
  2. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Thai Airways kansellerer ofte ruter for tiden. Og siden de er under konkursbeskyttelse kan du ikke regne med å få igjen pengene.

    Hvor ser du at indere har flyktet til Thailand? Hvis du tenker på ryktene om charterfligher fra India til Thailand er det tilbakevist fra myndighetene som oppspinn. Når det gjelder grensene fra India til Bangladesh og videre til Myanmar er det derimot mulig å betale seg inn (dessverre). De som har penger flyr heller til Dubai og andre steder.
     
  3. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,983
    Likes mottatt:
    10,858
    Bonuspoeng:
    183
    Bangkok er enkelt, men slik jeg forstår det er det nå karantene fra Bangkok til Phuket. Ergo er nok det beste direkte fra Europa til Phuket om det skulle bli aktuelt. Jeg har ikke veldig trua.
     
    Last edited: 30. april 2021
  4. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,983
    Likes mottatt:
    10,858
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg kjenner til situasjonen med Thai Airways så jeg ville ikke bestilt før jeg evt er sikker på at vi kan reise. Vet ikke om andre flyselskaper har planlagt direkteflighter til Phuket fra Europa. Turkish har vel fløyet fra Istanbul tidligere, ellers har det vel mest vært Thai og muligens noen via Midt-Østen?

    Jeg har ingen kilder på at indere har flyktet, kun info fra noen lokale som sier det. Det kan godt bare være rykter. Ryktene er også at mange kommer fra Myanmar.
     
  5. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Thaier elsker rykter og udokumenterbare påstander. Se bare på uttalelser fra helseministeren gjennom COVID-perioden og nå sist ledelsen i Phuket. Korrupsjon og ansvarsfraskrivelse er er dårlig kombinasjon. Om du ønsker mer pålitelig info som kan gi et bedre grunnlag for å vurdere å reise, anbefaler jeg følgende media:

    www.thethaiger.com
    www.bankokpost.com
    www.nationthailand.com (mer regjeringsvennlig/mindre nøytral)
     
    EndreD and drsyk like this.
  6. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
  7. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Insomnia4u liker dette
  8. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,983
    Likes mottatt:
    10,858
    Bonuspoeng:
    183
    Siden de flytter vaksiner fra Phuket til røde soner kan jeg ikke tenke meg at de rekker å åpne til 1. juli. Og hvis situasjonen fremdeles er ille i resten av Thailand tror jeg interessen for å komme også vil være laber.
     
  9. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Samme konklusjon en kom fram til, så booket høstferie isteden, mulig det bedrer seg til da. Spredning ifra India er skremmende, spesielt om den fortsetter, ser det ikke bra ut for lokale Asia, videre så må jeg ha en pending booking for å holde CT`n i live,, der en følger tett med.
     
    EndreD liker dette
  10. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    For de som tenker på Thailand så tror jeg 1. oktober 2021 onwards er en dato du kan planlegge/booke med god sannsynlighet for å reise, uten innreisekarantene og med fri bevegelse lokalt etter X dager.

    Singapore uten restriksjoner tror jeg vil komme senere og Australia/NZ mye senere. Dette forutsetter at du er vaksinert med godkjent vaksine og vil gjelde turistprovinser i Thailand.
     
    flying_all and Lars J like this.
  11. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Bangkok åpner om de når 70% vaksinerte ( to doser) innen 1.okt. Foreløpig har de forsinkelser i vaksineprogrammet og knapphet på vaksinedoser. November ser ut som en mer realistisk måned akkurat nå.

    Phuket åpner nok uansett 1.juli siden de har gått så hardt ut, blir et massivt tap av ansikt om de forsinker denne.

    Koh Samui har søkt om å åpne 1.juli. Her har angivelig 50% får første dose.
     
  12. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Phuket-prosjektet er Joker Nord for spesielt interesserte. Mye fram og tilbake. Gjengen på andre siden av landet; Samui, Koh Phangan og Tao vil lansere eget opplegg i august.

    Sjef Prayut har fortalt at han ønsker landet åpent for turisme, uten karantene innen 120 dager, noe som betyr ultimo oktober. Det omfavner fullvaksinerte, fra utvalgte land.

    Me er veldig glad i Thailand, men om du bare vil ha strand og god mat finnes det bedre alternativ i mellomtiden. Jeg tror fortsatt på oktober, og muligens kortere ASQ hotellkarantene før den tid. Den var jo nede på 7 dager for vaksinerte.

    Ambassadene får info om Phuket til uken.

    https://thaiembassy.no/6-steps-to-enter-thailand/

    [​IMG]
     
  13. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har fulgt nyhetene tett den siste tiden, og joker nord er spot-on med daglige endringsforslag :D De hadde et kabinettmøte i går, men det blir ikke offisielt før det er publisert i the royal gazette.

    Enig i at det foreløpig er andre alternativ som er enklere. Men dette bør ses på et forsøk på å åpne opp igjen og lage en standard som kan overføres på de andre lokasjonene i Thailand. Munnbind på stranden i 40 grader er jo ikke helt det store :rolleyes:
     
    Last edited: 23. juni 2021
    Jeanette and Edvard like this.
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Turister fra Norge er velkomne til Samui, Koh Phangan og Tao fra neste uke.

    Transit via BKK. Ikke visumkrav, du får 45 dager ved ankomst. Du må ordne COE via ambassaden i Oslo. Fullvaksinert. Reiseforsikring. Én PCR-test før flight og tre i Thailand.

    https://www.tatnews.org/2021/07/general-information-samui-plus/

    https://www.tatnews.org/2021/07/samui-plus-faqs/

    • Day 1-3: Can leave the hotel room for designated areas in the hotel only;
    • Day 4-7: Can travel within designated routes and on tour programmes on Ko Samui only;
    • Day 8-14: Can travel within Ko Samui, Ko Phangan and Ko Tao;
    • Day 15: If the last test on Day 12-13 is negative, can go anywhere in Thailand.

    [​IMG]
     
    Last edited: 15. juli 2021
  15. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    COE er ikke Visa. For norsk pass har du visa exemption. Det er som før 30 dager, men så har de lagt på to uker for karantenebestemmelsene ~ 45 dager.

    Du kan utvide denne tillatelsen hos immigrasjonskontoret (finnes på Samui).
    Fordelen med turist visum er varighet på 60 dager.

    Første uken må du har booket overnatting på sted med ALQ-status (Alternative Local Quarantine). Dette er det samme som ASQ i Bangkok, bare for provinsene.

    Har ikke funnet noe bra oversikt for booking av ALQ på Samui enda, men det dukker vel snart opp. Per nå vises et begrenset og pricey hotellutvalg, med det gamle kravet om 14 dager på samme hotell.

    Neste uken kan du bo på SHA Plus. Øyene tilhører provinsen Surat Thani.

    Herren på denne YouTube-kanalen er for tiden på Koh Samui, har en laidback tone og lager stemningsfulle videoer. Deler bra forslag til overnattingssteder i prisklassen under 3000 THB og tar turen innom fine locations: youtube.com/SideTripLife/videos

    For updates fra Bangkok: youtube.com/globaltravelmate
    Upcoming og bra nyhetskanal: youtube.com/TheThaiger
     
    funkenstein, milehigh, EndreD and 2 others like this.
  16. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Covid har stigende trend med Delta-varianten i Thailand og nye restriksjoner er ventet. Men alt er jo relativt. Du må vurdere hvordan det vil påvirke deg og dine planer.

    [​IMG]
     
    milehigh and Insomnia4u like this.
  17. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    På en nyhetssending jeg så fra Thailand ble det understreket at info fra myndighetene sier at Agoda/Booking/Expedia IKKE blir godtatt, KUN bestillinger via SHA+ sidene.
     
  18. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Tilbakemeldinger fra folk som søker COE er at de ikke får den innvilget med mindre hotellet er booket og betalt via SHA+ siden.

    Om du virkelig er interessert i informasjon anbefaler jeg The Thaiger sine morgensendinger ca 30 min hver dag fra Phuket. Der har du også mulighet til å stille spørsmål underveis.
     
  19. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,207
    Likes mottatt:
    5,042
    Bonuspoeng:
    183
    EndreD liker dette
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Thailand har ikke hatt sin første bølge enda, den er underveis. Bangkok har curfew og det er innført restriksjoner. Delta-varianten er bekreftet på Phuket.

    Facebook side med fine oppdateringer: facebook.com/samuiinfobynicha

    [​IMG]
     
    Last edited: 11. juli 2021
    EndreD, Insomnia4u and milehigh like this.

Del denne siden