Bill Kill

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av markus, 13. april 2021.

1. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Mulig besvart før, men noen som har sett om CT målestokk meteren på AmEx siden faktisk har rikket seg nærmere mot mål?(feil melding ved innlogging hos AmEx EB siden dem idag).

2. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    25,840
    Bonuspoeng:
    183
    Eg trur alle har den feilen der. Vi får smørje oss med tolmod. Alt vel med vaksineringa?

3. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,787
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ville ikke holdt pusten. Amex IT er vel de eneste som er treigere enn SAS IT

tobeornot999 and drsyk like this.
  4. Chr1st1an

Chr1st1an Medlem

Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har akkurat ramlet over denne nye appen og prøver å gjøre meg opp en formening om det er verdt å benytte den.
    Har prøvd å lese igjennom trådene, men det var en del tråder...
    Prøver derfor en liten oppsummering her.

Om jeg har innkommende e-faktura for 25.000,- per mnd som jeg sluser igjennom Bill Kill så vil det generere 60.000 EB poeng ila 1 år om jeg betaler alle med Amex.
    CT x 2 vil da selvsagt bli tjent inn også.

Kostnaden for Bill Kill (1,5% trans gebyr) vil bli 4.500,- for å betale 300.000,- med amex per år. Så kommer 499,- per år for abonnementet.
    Totalt kostnad 5.000,- per år.

Kjøp av 60.000 poeng på SAS.no koster 11.885,- NOK.

Basert på hva folk skriver her inne så vil kjøp av 60.000 poeng av andre medlemmer koste ca 6.000 - 7.800,-.

Om jeg finner noen som selger trumfkroner så betaler man ca 10-20% overpris per krone etter hva jeg har lest. 60.000 poeng overført via fast Trumf overføring krever da 4.400 kroner x (snitt) 15% = 5.111,-.

Har jeg oppsummert korrekt?

Om jeg ikke har noen problem med å opptjene 2x CT per år uten BillKill så sparer jeg vel strengt tatt kun ca 1.111,- på å benytte BillKill? Gitt at jeg har behov for å kjøpe 60.000 EB poeng og ikke bare tjene poengene selv.

kiev liker dette
  5. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,413
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror du faktisk sparer litt mindre.

Du glemmer å legge på kostnaden med å ha et Amex kort et år. Selv om noen av kortene deres også kommer med fordeler, statuspoeng som kompliserer bildet.

Videre glemmer du en potensiell inntjening på feks SASMC som er i daglig bruk og generere en regning som betales med Amex i Bill Kill.

I din hypotetiske verden har du ikke noen problemer med å tjene opp 2x CT, dermed tjener du uansett 60.000EB poeng. For de som har godt forbruk feks gjennom jobb er nok løsningen med BillKill mindre aktuell.

For en med singeløkonomi og en jobb som ikke generere spend, er det å tjene opp 2 CT en ganske vanskelig øvelse.

Den siste utfordringen med regnskapet er jo at du uansett enten må kjøpe, eller generer nok poeng til å benytte deg av CT på reiser som faktisk gir en merverdi i forhold til å kjøpe dem. Inn i regnskapet må du altså legge opp til at du kan generere noe sånt som 500k Eb poeng sånn at du kan hente ut 2 reiser som det ikke heller hadde vært billigere å kjøpe.

Skal en regne på verdi bør en også være kjent med alternativene. En kan en jo se på prisene på en SQ C reise til Asia og en LH F til Sør Amerika, begge er reiser som kommer på salg, LH F som 2 for 1 billetter.

Jeg sitter ikke på noen fasit på lønnsomhet. Dette er bare noen flere faktorer å ta med i regnskapet.

kiev, Xflipper, tobeornot999 and 6 others like this.
  6. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    18,144
    Bonuspoeng:
    293
    I tillegg skal du har nok poeng til disse reisene også.
    (Noe som du besvarer)

drsyk and RoadKing like this.
  7. cothom

cothom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har i hvert fall observert at Bill Kill gir bonuspoeng, så da ser jeg ingen grunn til at omsetningen ikke skal telle mot CT.

drsyk liker dette
  8. Chr1st1an

Chr1st1an Medlem

Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for dine synspunkter. Jeg ser at jeg kanskje ikke har tydeliggjort min situasjon godt nok, men det var for å lage det mer generelt for hvermansen.

Jeg ville hatt amex kortet uavhengig bruk av Bill Kill, så den kostnaden trenger jeg ikke å ta med.

Jeg skjønte ikke helt hva du mente med SASMC. Den faktura er en av de 25.000 jeg har dro inn i eksemplet i bruk per måned. Så om jeg bruker 25.000 på kun SASMC så generer det 3750 EB poeng og ved å betale de 25.000 i Bill Kill så vil jeg få 5.000 ekstra poeng.
    Poenget er at de 5.000 poengene koster meg noe, det gjør ikke de poengene jeg vanligvis tjener på SASMC, Trumf, Via Trumf +++

Til info så var ikke så mye av dette hypotetisk. ;)
    Det er ikke så vanskelig å tjene 1x CT og nok poeng til å bruke dem hvert år. Jeg har klart det i snart 10 år med AMEX, og alle de årene hvor det har vært mulig med 2x CT, så har jeg gjort det også. Ikke så mye spend med jobb at det har noe å si. Vær strukturert og bevist på hvor og hva du handler så går det stort sett greit.
    De siste par årene har derimot barn hjulpet på med å få opp ant poeng. Så sliter du med å skaffe nok poeng; skaff deg barn! ;-)

"Den siste utfordringen" er ikke utfordring for meg vanligvis, da jeg klarer å genere nok EB poeng ila året til å ta 1-2 turer utenlands hvert år. (Stor sett Asia og Afrika)
    Grunnen til at jeg nå har tatt opp dette tema er at jeg tømte kontoen til sør amerika fjor og har planlagt både Dubai og Australia i år. (2021 og 2022)
    Dubai er betalt, men mangler litt poeng fra å kunne booke AUS nå. Alternativene mine er å kjøpe litt poeng, eller vente til over sommeren når jeg har generert de siste nødvendige 50' poeng for å få med hele familien på til AUS.
    Nå ser det derimot ut til å bli vanskelig å gjennomføre med mindre de åpner grensene fom jan 2022, så da slipper jeg vel å tenke på Bill Kill. hehe.

Takk igjen for dine betrakninger i regnestykket. Det er nok kanskje ikke en fasit for alle, men en individuell vurdering basert på livssituasjon og behov der og da.

9. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,413
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror det er fint med personlige vurderinger og ikke bare fakta på forum. I og med at alle har forskjellige muligheter og mål med Eb sparingen vil en "mal" sjelden treffe alle, men den gir gode muligheter for refleksjon rundt feks pengene og tiden en bruker på EB innsamling, kontra godene det gir.

Chr1st1an and holmen like this.
  10. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    1,956
    Bonuspoeng:
    113
    Gode refleksjoner. Jeg har også tenkt litt på om det er verdt å betale dette for poengene. Jeg klarer fint 2 CT uten dette så BK/Amex er for å få CT nr 3 og nok poeng til å benytte CT 3. 7,5øre pr EB er helt i grenseland for hva jeg mener EB er verdt. Samme pris som når man konverterer Trumf til EB. Inntil videre bruker jeg dette men får se på sikt om jeg er villig til å betale så mye for CT 3.

Chr1st1an liker dette
  11. Xaantiam

Xaantiam EB n00b

Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Det begynner virkelig å dra ut med BillKill og betalte faktura som ble gjort den 6 mai. Vet det kom mail om dette, men nå begynner det virkelig å haste i forhold til forfallsdato. Kan du gi noen oppdatering om dette @markus ??

trygveat and rimitone like this.
  12. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Skal sjekke idag, nei vaksineringen går på løpende bånd, men verden følger ikke etter, ERNA hvorfor er det fortsatt innreise karatene for vaksinert med dobbel dose ??? ,(back to topic) :)

Amex IT er vel nesten før stein alderen...

Akkurat det jeg lurte på ;)

13. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,462
    Bonuspoeng:
    113
    Amex har sagt det skal løses i løpet av dagen. Dette er nytt for Amex, og det har gått store transaksjoner her over kort tid, derfor går transaksjonene gjennom en "sjekk" nå.

drsyk liker dette
  14. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,676
    Bonuspoeng:
    113
    fikk en telefon fra Amex her til morgen, rakk dog ikke svare og da jeg ringte tilbake kunne de ikke se hvorfor det var blitt ringt til meg.
    men bli litt halvsvett

15. Travelbear

Travelbear Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Samme her :S Dette bør gå i orden i dag!

16. Xaantiam

Xaantiam EB n00b

Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg kan ikke akkurat si jeg liker ikke ordet «sjekk». :eek::confused:

Min tidligere antagelse om at innen 3-6 mnd så ville dette være over må kanskje justeres til «i løpet av måneden»… o_O

17. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,973
    Bonuspoeng:
    293
  18. Travelbear

Travelbear Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Har en efaktura fra telenor som er registrert som betalt, så noen betalinger må ha gått gjennom.

rimitone liker dette
  19. Trent600

Trent600 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    652
    Bonuspoeng:
    93
    Status for meg:

ICE, Fremtind (bomringen i Oslo) og Telia er registrert som betalt, alle disse er under 1000.

SAS Mastercard (3500) og DNB Mastercard (31 000) ikke registrert som betalt.

Så spørs det om det er beløpet eller det at det er kredittkortregninger som gjør at de ikke har kommet gjennom...

20. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,787
    Bonuspoeng:
    293
    Et forslag til ny feature for denne tjenesten:

Gjør som for eksempel Curve og Paypal gjør og legg til info om hva som faktisk er betalt i teksten som kommer opp i kredittkortregningen. For eksempel.. hvis jeg handler med Curve på Vinmonopolet Storo så kommer dette opp som noe lignende "CRV*VINMONOPOLET OSLO STORO" på min SAS Mastercard-regning. Noe tilsvarende kunne vært gjort for Billkill med mottakernavnet på efakturaen - for eksempel "BILLK*TrøndelagKraft AS".

Dette gjør at det blir lettere å finne ut hva man faktisk har betalt hvis man bare har amexregningen å gå ut i fra. Ihvertfall hvis man som meg ikke har 100% felles økonomi enda og noen ting på et senere tidspunkt skal trekkes fra felleskonto og noe fra personlig konto ;) Mulig også amex blir gladere siden de da kan se hva overføringen faktisk har gått til.

Baldrick, Grooo, drsyk and 3 others like this.

Del denne siden