Bill Kill

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av markus, 13. april 2021.

1. DrJ0nes

DrJ0nes Nytt Medlem

Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg var vel mer opptatt av jussen her. Markedsføringsloven er ganske streng på det her. Dersom Amex har lov til å markedsføre dette som et faktureringskort og konsekvent unngå ordet "kredittkort" så vil jeg tro det ikke er et kredittkort. Det kommer vel heller ikke opp i gjeldsregistert slik kredittkort gjør?

2. joskje

joskje Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,164
    Bonuspoeng:
    93
    Det står oppført i gjeldsregisteret jo, dog markert som et faktureringskort

3. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,787
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg sier ikke at det ikke er et faktureringskort, men at faktureringskort bare er en variant av kredittkort der du må betale utestående ved første faktura.

4. Jensemann

Jensemann Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,258
    Bonuspoeng:
    93
    Et debetkort er et kort der konto belastes umiddelbart. Et kredittkort er et kort der kortutsteder yter deg en kreditt. Det finnes to typer kredittkort, rammekreditt med en fastsatt kredittramme og faktureringskort (som Amex) hvor hele saldo skal betales ved forfall. Amex yter fortsatt en kreditt frem til forfallsdato. Begge typene rapporteres i gjeldsregisteret. Inkassoselskaper som tilbyr å betale krav med kort kan kun ta imot debetkort pga samme regelverk. BillKill bør sperre for betaling til kontonummer tilhørende kortselskaper, inkassoselskaper osv for ikke å havne på kant med regelverket.

markus liker dette
  5. Travelbear

Travelbear Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Hvordan gjør de det med refinansiering? Da betaler man vel kredit med kredit. Men dette er vel ting andre har mer greie på.

6. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    18,144
    Bonuspoeng:
    293
    For min det er det ikke relevant å benytte Bill Kill, men tar gjerne en referanse til forskifter og lovverk som understøtter påstanden om ulovligheten med å betale gjeld med gjeld.

NoLimit and Flight Cancelled like this.
  7. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    813
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er også nysgjerrig på den der. Jobbet noen år i bank, og betaling av kreditt med kreditt var hverdagen min. Vi kalte det refinansiering. Kan aldri huske praksisen avstedkom problemer av juridisk art, men har det vært lovendringer etter min tid i bank?

FlyerOslo liker dette
  8. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,991
    Bonuspoeng:
    293
    Du verden …

Gribb, ejoa and drsyk like this.
  9. Bartemann

Bartemann Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    8
    Dette var en bra prank. Visste ikke at det var 1. april fremdeles.

TommyL liker dette
  10. TommyL

TommyL Senior Medlem

Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Hei. Har en venn som har et problem med å logge inn. Har fått registrert seg, og betalt for Master med visakortet. Etterpå har det ikke gått an å logge inn, får bare opp en beskjed som sier "Ooops! Login is not available at the moment. Please use the registration button". Noen som har vært borti samme problemet? @markus

Last edited: 14. mai 2021
  11. Xaantiam

Xaantiam EB n00b

Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    @markus
    Hvem skal jeg kontakte hos BillKill for å få løst utfordringen med faktura fra SAS MC som enda ikke er kommet inn? Ble lagt til betaling 6. mai. Nå går vi inn i langhelg, og forfall er rett etter 17. Mai. Dette kan jeg ikke forholde meg til lenger, selv om du har sagt at dere har fått løst saken. Enten må dere få gang på dette i dag, eller sørge for at pengene kommet tilbake på kortet slik at jeg kan betale fakturaen på vanlig vis.

12. interface87

interface87 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    457
    Bonuspoeng:
    63
    Hm.. Ser at det ikke bare er meg som har samme problem.
    Faktura som er betalt 7 mai (Amex) og 9 mai (DNB) er heller ikke kommet in hos meg. Står som betalt i appen og pengene er trukket fra NC.
    Hva skjer @markus ?

13. joskje

joskje Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,164
    Bonuspoeng:
    93
    Fakturadato er vel 20. mai? Fremdeles god tid spør du meg :) Husket du å endre fakturadato når du la inn betalingen?

14. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,409
    Bonuspoeng:
    113
    Erfaringsmessig bruker mottaker også et par dager på å bokføre, så jeg ville ikke ha stresset så veldig med dette. Ser at en av mine mottakere enda ikke har fått penger men regner med at det går helt fint. Betaler jeg i nettbanken i DNB tar det også ofte 2 virkedager før saldo er oppdatert.

15. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,023
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som har lykkes å endre månedlig betaling til årlig? Kan skru av renewal og reaktiveres senere, men har noen penger jeg helst ville gitt fra meg til BillKill med en gang.

16. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,383
    Bonuspoeng:
    293
    Da får alle lese e-posten sin fra BillKill og puste ut og stresse ned:)

NoLimit and indahla like this.
  17. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,973
    Bonuspoeng:
    293
  18. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,255
    Bonuspoeng:
    163
    Og det gikk noen igjennom i kveld, så det er bra!

19. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg savner et felt for faktisk betalingsdato i appen.
    Det er sjeldent kritisk for meg meg om det oppstår en forsinkelse da jeg stort sett behandler faktura samme dag som jeg mottar den.
    Da er det som oftest 14 dager til betalingsfrist.
    Men det hadde vært greit å kunne sjekke appen heller enn mottaker om betaling er gått igjennom.

Jeg ser at BillKill anbefaler betaling på forfallsdato.
    Det virker som et sjansespill slik ordningen er idag uten krystallklare annonserte rutiner for "oppgjørstider" slik bankene opererer.
    Og appen kan vel heller ikke brukes som bevis/kvittering på noe som helst så lenge faktisk betalingsdato ikke vises.

20. edstro

edstro Medlem

Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Som nevnt ovenfor her av freddyen. Appen anbefaler å behandle e-fakturaen på forfallsdato. Den risken tar ikke jeg pr nå, da kan det ende i purring. Så jeg trykker rediger på fakturaen å kjører den på første mulige dag. Det rare var når jeg valgte samme dag kom der opp det ikke gikk. Man må velge alltid dagen etterpå? Å da står det, på tross av det, betales idag?.

Nå har det hvert rot med utbetalingene så jeg kommer hveretfall til å kjøre e-fakturaene ut så raskt som mulig til betaling når de kommer inn. En husholdning kan ha flere utgifter som fellesutgifter - ev. kommunale avgifter, strøm, bredbånd, telefon osv. Så slippes det problemer om det sko bli trøbbel igjen, da faktura sendes ut med 14 dagers frist.

Del denne siden