Bill Kill

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av markus, 13. april 2021.

1. Xaantiam

Xaantiam EB n00b

Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Jupp! Vet ikke akkurat om skuffet er rette ordet.. :mad:
    @markus får man refundert årsavgift på bakgrunn av dette?

2. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,409
    Bonuspoeng:
    113
    Det håper jeg da virkelig ikke, det lå jo litt i kortene at bruk som KAN bli definert som misbruk, som jeg ville sagt inkluderer å betale det ene kredittkortet med det andre (selv om det andre er et faktureringskort), vil kunne bli sperret i fremtiden. Det kan også være at amex trekker seg, eller ti andre ting som kan gå galt. Det er jo ikke billkill sin feil isåfall, like lite som at billkill har skyld i at ikke alle kort gir bonus.

Hvis man ble master 1 år på forskudd uten å tenke over dette så har man IMHO seg selv å takke.

Selv tar jeg det fra måned til måned frem til jeg ser hvordan det virker.

Håper jo dere med årsabonnement har mange andre efakturaer som kan betales?

EndreD, ejoa, drsyk and 11 others like this.
  3. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,462
    Bonuspoeng:
    113
    Årsavgift refunderes ikke på bakgrunn av at muligheten til å nedbetale et kredittkort med et annet kredittkort etter hvert fjernes.

Det heter at man ikke skal betale kreditt med kreditt, og selv om muligheten har vært til stede teknisk så blir det ikke godtatt av kredittkortutstedere. Nettopp på grunn av det Harald nevner, det er misbruk. I teorien kan man samle uendelige mengder poeng kun ved å flytte samme pengesummen frem og tilbake mellom kortene.

Vi har hatt enkelttransaksjoner hvor 100k har gått fra Amex til nedbetaling av kredittkortfaktura. Dette er ikke holdbart i lengden for noen av oss som liker å samle poeng.

EndreD, ejoa, kristiaan and 5 others like this.
  4. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    903
    Bonuspoeng:
    113
    Det er helt greit å si det sånn, men det burde ha vært sagt sånn hele veien. Det opplever jeg ikke at det ble gjort.

Har noen klart å finne en kilde hvor det står at kreditt ikke skal betales med kreditt? Om det er fornuftig eller ikke er nå en helt annen ting enn om det er ulovlig.

5. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,462
    Bonuspoeng:
    113
    Om det er ulovlig eller ikke har ikke noe å si. Så lenge kredittkortselskapene ikke godtar det er det ikke noe vi kan gjøre med det.
    Bill Kill legger til rette for betalinger, vi kan ikke bestemme hva kredittkortutstederne godtar og ikke.

Jeg er enig i at kommunikasjonen fra meg ikke var helt konkret før release, da jeg sa at det ville bli mulig å betale kredittkortfaktura med Amex. Noe det fortsatt er, men muligheten vil antakeligvis fjernes da vi ser at det fører til misbruk.

EndreD, drsyk, benair and 2 others like this.
  6. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,973
    Bonuspoeng:
    293
    Føles litt som Bill Kill gikk høyt ut men nå kjenner litt på presset fra noen her (og sikkert andre steder) ang. moral og ufornuftig bruk av kredittkort.

Jeg leser at dette kan bli stoppet selv om det ikke er ulovlig, men at kortutsteder ikke godtar det. Her burde (IMO) Bill Kill gjort flere undersøkelser før det ble sagt at _alle_ fakturaer (eFakturaer) kunne betales med Amex via Bill Kill.

Når noe høres ut som det er for godt til å være sant, så er det som regel det ..

Chr1st1an and tobeornot999 like this.
  7. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    25,840
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ikkje all verdens med omsetning som skal til pr månad før ein får eit godt bidrag mot CT. Sjølv vil Lånekassen og kommunale avgifter, renovasjon og eigedomsskatt gje nok omsetning til at eg får det eg manglar på CTen, og meir til. Tvilar dog på at eg går frå Premium til Elite.

Finnks, Eddie47 and Lars J like this.
  8. MrBister

MrBister Medlem

Likes mottatt:
    508
    Bonuspoeng:
    93
    Tipper at den lista av godkjente e-fakturaer vil bli type Netflix-abb og lignende småting. Tiden med Shell-MC er nok forbi!

9. madsop

madsop Medlem

Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    33
    Det er vel ein slags undertone her på forumet at ein ikkje bør bruke tenester/tilbod på ein måte som gjer at dei som har tenesta trekkjer den tilbake, den synes eg er relevant å trekkje fram her.

ejoa, EndreD, Storbaba and 4 others like this.
  10. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    903
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ser teksten men skjønner ikke helt. Hvilke kredittkortselskap er det som har noe imot det hele? Er det de som får betalt eller er det Amex? Bryr feks SAS MC seg om hvor pengene kommer fra så lenge det er fra en norsk konto (regner med kill bill bruker norsk konto)?

TommyL liker dette
  11. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,747
    Bonuspoeng:
    183
    Det nevnes at betalingene stopper opp i Amex' hvitvaskingskontroll. Trolig utfordrende å holde styr på hvor pengene ender opp om pengene sirkuleres mellom kredittkort? Dette er vel også grunnen til at f.eks. SEB opererer med lave beløpsgrenser og tidvis slår ned på overdreven bruk av Bill Kill, Vipps ol. fra kortene sine.

12. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Personlig synes jeg det er rart å begynne å snakke om refusjon av medlemsavgift kun fordi man ikke kan betale kreditt med kreditt (om vi nå legger til side debatten om amex er et kredittkort eller ei). Når det er sagt synes jeg @markus burde vært tydeligere på at å betale kreditt med kreditt trolig ikke ville være ok, så hadde man sluppet denne misnøyen i etterkant.

Å betale et kort med et annet for å generere poeng har alltid blitt slått ned på, og det at så mange lurer på om det er "lov" tyder jo på at man ikke umiddelbart synes det er helt innafor.

Vi bonusjegere vil jo selvsagt gjerne tjene så mange poeng/CT som mulig, og bruker både tid, kløkt og en del kroner på å få det til. Men samtidig, som det med jevne mellomrom påpekes her på forumet, kan det være greit å ikke makse og "utnytte" alle muligheter for poenginntjening. Da ender det bare med at det ikke blir poeng til noen til slutt.

For min del vil jeg heller ha mulighet til å betale mine faste kostnader som kommer på e-faktura hver måned og få poeng og omsetning på disse, enn å kjøre en 100K regning fra et kredittkort gjennom BillKill for å sikre CT nr 2. De fleste skjønner at slike transaksjoner fort kan gjøre at avtalen BillKill har fått i stand med Amex opphører raskere enn man ønsker.

Travellingalf, Grooo, ejoa and 26 others like this.
  13. Emma

Emma Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    550
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig godt sagt!

Jeanette liker dette
  14. Fos

Fos Nytt Medlem

Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3
    For fjernsalg av banktjenester/Finansielle tjenester gjelder også angreretten. Praksis i banker er at de tilbakefører resterende beløp av årsavgift, selv etter at angrerett har utgått. Har man ikke mottatt angrerettsskjema utvides denne perioden. Dette står for eksempel om angreretten på Storebrand sine sider:

www. storebrand. no/om-storebrand/angrerett (Har ikke postet 10 posts, så får ikke lagt inn sammenhengende link)

Når har du angrerett?
    Det er kun forbrukere som har angrerett. Reglene om angrerett gjelder ikke næringsdrivende.

For finansielle tjenester gjelder angreretten når avtalen er inngått via fjernsalg eller ved salg utenom faste forretningslokaler.

• Finansiell tjeneste: banktjeneste, kredittjeneste, forsikringstjeneste, individuell pensjonstjeneste, investeringstjeneste eller betalingstjeneste. Dette kan for eksempel være låneavtaler, kontoavtaler, livsforsikringsprodukter eller skadeforsikringsprodukter.
    • Fjernsalg: For at en avtale skal kunne anses å være inngått ved fjernsalg må avtalen utelukkende være inngått ved hjelp av fjernkommunikasjonsmidler (for eksempel over telefon, sms eller internett), uten at partene er til stede samtidig. I tillegg må den næringsdrivende ha tilrettelagt for denne typen fjernsalg, og har organisert et bestillings- og betalingssystem for dette.

15. Fos

Fos Nytt Medlem

Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3
    Angrerett trenger ikke videre begrunnelse, det skal være nok å angre seg:)

16. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    813
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, mye kan tyde på at dette var en prematur lansering. Når man lanserer først, for deretter å begynne å lage reglene i etterkant vil det nødvendigvis bli kaos.

Enn så lenge vet vi vel strengt tatt ikke hva som til slutt ender opp på Amex sin liste over ikke-aksepterte eFakturautstedere, og for min del venter jeg med å oppgradere til Master inntil røyken har lagt seg og vi vet hva som til slutt kommer til å gjelde.

17. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,462
    Bonuspoeng:
    113
    Kan ikke annet enn å beklage potensielt utydelig kommunikasjon fra min side i forkant.

Men merk: Alle transaksjoner var tillatt. Restriksjonene som kommer nå kommer som følge av misbruk og er ikke en begrensning satt av oss, men Amex.

Jeg kan ikke gå inn på det interne her, men dette er dessverre ikke noe vi kunne forutsett.

De som vil benytte seg av angreretten står fritt til å gjøre det.

Eddie47 and drsyk like this.
  18. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,973
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan vil dette fungere i praksis? Jeg tenker at så lenge app'en godtar betalingen av eFakturaen forventer jeg at pengene kommer frem til mottaker. Som nevnt tidligere er det ikke lov å betale fakturaer for f.eks. inkasso med kredittkort. Men disse blir, så vidt jeg vet, stoppet når en forsøker å betale den i app'en. Det var iallfall slik i Payr.

Så hvis Amex kommer til å stoppe betaling av visse eFakturaer bør det implementeres en sperre i app'en ASAP og informasjon ang. dette må gjøres tilgjengelig. Inntil dette er gjort forventer jeg at alle eFakturaer som app'en godtar blir betalt. Eller avvist i løpet av meget kort tid og transaksjonen reversert på kortet.

Vi skal forvente høye standarder av selskaper som faktisk har konsesjon fra finanstilsynet for å levere en tjeneste.

19. Fos

Fos Nytt Medlem

Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3

Er i samme situasjon. Ringte kunderservice i AMEX. Det er mulig å foreta ekstra innbetalinger så mye man vil, da KID nummer er det samme hver gang. Det vil ta to til tre dager før det er inne.

Dette blir løsningen for meg som har et bryllup jeg skal betale for i neste måned.

Skyline liker dette
  20. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,462
    Bonuspoeng:
    113
    Ja det som går igjennom det går igjennom.
    Det vil etter hvert komme en sperre i appen slik at betaling av kredittkort med kredittkort ikke lar seg gjennomføre.

Del denne siden