Bill Kill

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av markus, 13. april 2021.

1. Travelbear

Travelbear Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Så lenge det er mulig å betale andre efakturaer enn kredittkortregninger vil sikkert mange ha nytte av tjenesten for å nå kravet til CT. De fleste får jo en del efakturaer i dag.

Sunnfjordingen and Eddie47 like this.
  2. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,389
    Bonuspoeng:
    183
    Selv om @markus har har sagt at det er mulig å betale kredittkortfaktura med Amex, så synes ihvertfall jeg at det alltid har ligget i kortene (!) at det ikke bør gjøres.
    Så får det kanskje også være en læring for KillBill at man ikke bør være så naive å tro at alle følger en oppfordring, men mindre det eksplisitt er opplyst i appen at man ikke bør gjøre det

ejoa, Jeanette, solheim and 5 others like this.
  3. kristov

kristov Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hvorfor bryr AMEX seg?

Jeg som kunde betaler 1.5% i avgift på all omsetning igjennom kortet via BillKill.

4. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,389
    Bonuspoeng:
    183
    Men AMEX får jo ikke disse pengene. Det gjør BillKill

5. kristov

kristov Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Det tviler jeg på - Vanligvis er det den som tar mot betalingen som dekker avgift/gebyr for kortbruken.

Hos BillKill er nok dette dyttet over på deg som bruker/betaler.

stekus liker dette
  6. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er meget takknemlig for den muligheten BillKill har skapt. Dette var forventet og er ikke akkurat en stor skuffelse, som nevnt før har det ligget i kortene, der før eller siden, AmEx selv klør seg i hode, over kunder som ikke har noe annet forbruk enn kun BillKill på AmEx fakturaen, som igjen kan medføre til nye Payr tendenser. 100k transaksjoner ved siden av Kiwi på 2-300 kr er litt mistenkelig på sikt.

La oss respektere og ha forståelse av at menneskelige feil er å forekommen uansett hvor perfekt vi forventer en profesjonell aktør skal være, likevel så har de på sin side rett, også den muligheten til å tilpasse tilbudet til oss forbrukere med endret vedtekter og retningslinjer når de finner nødvendig.

Tilpasnings dyktighet i dagens marked for å overleve og at AmEx ikke trekker seg ifra avtalen med BillKill er det nødvendig at de foretar slike endringer som nevnes.

Støtter det med at kredittkort gjeld nedbetaling med AmEx skulle ha vært sperret fra dag 1.

Last edited: 19. mai 2021
    Grooo, EndreD, Jeanette and 8 others like this.
  7. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    9,548
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke overraskende i det hele tatt dette her. Dere gikk jo hardt ut både her og på facebook at nå skulle det være mulig å betale alle regninger med AMEX fremover og at dere ikke i det hele tatt har tenkt tanken når det kommer til hvitvasking etter at finanstilsynet åpnet tilsynssak i mars sier vel sitt. Det var jo blant annet manglende rutiner for antihvitvasking i det tilsynet så at man ikke har tenkt tanken på hva slags problemer man kan støte på med å betale en annen kredittkortregning med ett annet kort er utrolig :) Håper for BillKill sin del at avtalen med amex fortsatt består til å kunne betale andre regninger på sikt og at ikke det blir samme løsning som SEB har gjort hvor de klassifiserer kjøp som kontantuttak. Da mister dere vel den største kundebasen dere har pr idag mtp at det var så vanvittig stor omsetning på kort tid etter at amex ble lansert :)

8. Trent600

Trent600 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Ble det gått så hardt ut da? Jeg hadde et lite håp om at det skulle være greit siden vi tross alt betaler et gebyr, men magefølelsen sa vel at det ikke kom til å vare.

kill1.png

kill2.png

Jeanette, solheim, Jensemann and 3 others like this.
  9. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,409
    Bonuspoeng:
    113
    For å ta et eksempel på hvor banalt enkelt det er å kjøpe seg en CT: Hvis man får faktura fra bank norwegian og betaler inn 150.000 ekstra på fakturaen, kan man overføre det overskytende kostnadsfritt til en vanlig bankkonto fra bank norwegian.

Det var vel ikke helt intensjonen.

Hvis vi ønsker at Bill Kill + Amex skal leve fremover, så kan ikke det fortsette. Da er vi tilbake til Payr hvor folk hadde mer eller mindre kreative bortforklaringer og rettferdiggjøring av transaksjoner. Det gikk jo som kjent ikke så bra og vi mistet muligheten.

"En kompis la ut for hotell, så når jeg overfører til hans konto med payr så er jo det å betale for hotellopphold og det er lov!!!! Og jeg la ut for flybillettene så da kan han overføre tilbake til meg!!11111oneblurgh"

:-(

Jeanette, EndreD, solheim and 10 others like this.
  10. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,438
    Bonuspoeng:
    113
    Det er null problem å ikke betale annen kreditt via BillKill og håper at alle frivillig dropper dette nå, slik at vi kan beholde en tjeneste hvor det er mulig å betale alle andre e-fakturaer via BillKill med Amex, det er viktigst!

11. Jensemann

Jensemann Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,258
    Bonuspoeng:
    93
    Bra det er folk her inne med sunn fornuft også. Var mange som tidlig sa ifra at betaling av kredittkort fakturaer med Amex nok ikke var helt etter boka. At man prøver seg er jo en ting, men å bli sur gretten gubbe når man skjønner at smutthullet stenges er vel unødvendig. Jeg ønsker som mange andre at løsningen består. Den kan hjelpe meg å sikre to CT i steden for en med min vanlige spend plus «vanlige» e-faktura.

EndreD, Eddie47, markus and 6 others like this.
  12. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    18,144
    Bonuspoeng:
    293
    Som nevnt mange ganger her så er det kredittselskapene som setter sine regler på hva som er innenfor, noe som du som kunde har sagt deg enig i.

Om andre betalingstjenester ikke innretter seg etter det, er irrelevant da det er din avtale med selskapet som legger føringer på hva du har godtatt og hva som er innfor regelverket.

Det er innafor å bli muggen på at Bill Kill leverer en tjeneste, og så passer det ikke helt med hva du ønsker.

Anyway; det er jo bare å betale maks, og bare kjøre på.

Eddie47 and drsyk like this.
  13. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,973
    Bonuspoeng:
    293
    Litt usikker på om jeg forstår deg rett ..
    Enig i at avtalen ang. kortet jeg bruker er mellom Amex og meg (og ikke Bill Kill) men hvis Bill Kill godtar at en betaling går igjennom må de ha systemer som sikrer at pengene da går hele veien til mottaker og ikke stopper «halvveis».

Vet ikke om jeg er muggen, men jeg tenker Bill Kill bør ha en klar avtale på plass med Amex (og andre kortilbydere) før de lanserer tjenesten.

Last edited: 20. mai 2021
  14. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    903
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kjøper fortsatt ikke at det å betale et annet kredittkort med Amex er så galt. I prinsippet kan vi allerede i dag, takket være Curve sin go back in time utsette kredittkort betalingen kostnadsfritt med en måned. Bare å flytte alle betalingene over på et annet kort, så blir det ikke rente på lånet før en måned senere. Å flytte gjeld fra et annet kredittkort til Amex, som er betalingskort og må betales neste måned, høres ikke det minste ulovlig ut. Her tjener til og med noen penger på transaksjonen. Curve lar oss derimot utsette gjeld gratis. Så bei, jeg tror ikke det er ulovlig å flytte gjeld fra et kort til et annet. Men brukere bør jo ikke oppfordres til det. Og siden Amex fakturaen ikke kan betales ser jeg ikke rom for missbruk. Kanskje med unntak av om brukeren selv kan øke beløpet på efakturaen, men det kan vel sperres for mottakere hvor det ikke er ønskelig?

15. Storbaba

Likes mottatt:
    2,438
    Bonuspoeng:
    113
    Kan ikke sammenlignes med Curve etter min mening.

Curve flytter transaksjonene mellom to kort, men sirkulerer ikke pengene gjennom to ledd/selskaper (en bet.transaksjon fulgt av en kreditering og så ny belastning på nytt kort). Hvis du først bruker et MC, får faktura, så betaler den med Amex, så sirkulerer du transaksjonene når du betaler kreditt med kreditt som er noe annet. Poenget er ikke utsettelsen av betalingstidspunktet ditt.

markus liker dette
  16. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    903
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg henger ikke med i hva du mener med sirkulering, curve reduserer din kreditt hos et selskap og øker samtidig din kreditt tilsvarende hos et annet selskap. Bill kill gjør det samme, men ikke gratis

17. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    65,317
    Bonuspoeng:
    293
    ChrisTW, EndreD, cooolcatz and 3 others like this.
  18. Storbaba

Likes mottatt:
    2,438
    Bonuspoeng:
    113
    I rest my case.....

bombusfervidus liker dette
  19. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Ny oppdatering med 50k limit pr transaksjon? For ut. var det oppdaget igår når en skulle legge inn forskudd skatten. :confused:

20. Perry

Perry Nytt Medlem

Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    8
    Mulig amex har sperret for betaling av skatt. Til info så tilbyr Sparebank 1 regningsbetaling med kredittkort, med unntak av betalinger til Skatteetaten.

Del denne siden