Reis med munnbind. Det er tross alt til for å beskytte de rundt deg, ikke deg. Hadde glatt reist hjem selv, men tatt mine forholdsregler. Munnbind, unngå nærkontakt, kontaktløs betaling, ikke tungekysse med eldre uvaksinerte medpassasjerer.. det vanlige altså
Noe nytt om USA og innreise for personer som ikke fyller kravene for å være fullvaksinerte? Ser at de fremdeles har samme reglene selv om stort sett alt er som før i resten av verden... (utenom Kina da)
Tenkte tipse om at det nå tilbys 4 dose vaksine mot betaling i Danmark. Danmark har tilbudt 4 dose for alle over 50 en god stund, med oppdaterte vaksinevarianter, mens grensa i Norge fremdeles holdes på 65. Fra 14/11 tilbys det i Danmark nå også 4 dose med oppdaterte vaksinevarianter til alle for en betaling på dkk 199,- Jeg har sjekka med en av aktørene, Copenhagen Medical, på om dette også kan benyttes av norske statsborgere, og det bekrefter de at det kan. De hsr vaksinesentere åpne i helgene. Så om man av en eller annen grunm ønsker en boost før juleferien, for eksempel om man er 50+ og venter på at det skal åpnes for det her hjemme, eller om man er risiko men ikke 'risiko nok' ift norske definisjoner, så er det mulig med en svipptur til CPH for en shot.
De har en klinikk 1 togstopp unna flyplassen (kjøpesenteret Fields) Norge er rett rundt hjørnet med å ta en beslutning om å åpne opp for alle, men hvis det haster og man har en lang layover i CPH
Er astmatiker sjølv og fekk 4.dose oppdatert omikron variant i slutten av september. Mange som ikkje vil ta, men kjedleg og bli sjuk. Samt med masse reising i Asia, så veit eg ikkje korleis dette hadde blitt håntert i Sør Korea/Japan viss ein blei sjuk. Feber måling veldig vanlig, spesielt i Japan….
Mtp oss som ikke har noen «plager» er det noen grunner til å faktisk ta nr.4? Er det restriksjoner som krever 4 doser? Jeg ble syk og innlagt av dose 3. vil ikke ta mer enn absolutt nødvendig. Edit: har gått gjennom covid selv og det var så absolutt ingen plage i motsetning til formen jeg var i når jeg ble innlagt.
Nei, per nå som eg veit så er det kun Japan som faktisk krever 3.doser. Ellers er det vel 2 resten av fjøla. Så blir du dårlig av vaksina hadde eg ikkje gidda, eg blei ikkje dårleg av vaksina ei heller covid men fekk covid ganske nyleg etter dose3. Men det som tippa vekta for min del i tillegg til anbefaling fra legen, var at det vil redusere risikoen for og få covid. Eller vertfall med veldig milde symptom. Med hyppige reiser til Asia og spesielt Japan, der eg også må ta ta test for nokon plassar på jobb så vil eg unngå og bli sperra inne… Tippar det fortsatt er ganske strengt ved positiv test i visse asiatiske land.
Joda, alltid kjipt med sykdom. Blir uansett ikke til at jeg tar dose 4 med mindre jeg absolutt må. Det jeg opplevde etter nr.3 med å bli så dårlig at jeg ble slengt inn på sykehus gidder jeg ikke igjen. Jeg takler tydeligvis covid, men ikke vaksinen for covid
Var det pfizer eller moderna du fikk som dose 3? De jeg kjenner som tok Moderna sier de følte seg dårlig. De med pfizer (meg selv inkludert) reagerte ikke i det hele tatt på dose 3. (Annet enn den vanlige ømheten i armen) Per i dag er det ingen som krever dose 4 men det kan forandre seg hvis det kommer en ny bølge og/eller variant. Det har jo vært snakk om at du kun regnes som vaksinert hvis det er mindre enn X dager siden siste dose, men det forandrer seg hele tiden og ingen kan spå fremtiden. Jeg tror med en sannsynlighetsovervekt på 60% at enkelte land vil kreve at man er oppdatert med dose 4 en gang i 2023. Fikk forøvrig covid i sommer og det var på ingen måte gøy, selv med 3 doser innabords. En kraftig influensa for min del. Men heldigvis ingen sykehusinnleggelse.
Hadde moderna om jeg ikke husker feil og det er nok derfor jeg endte opp med å bli innlagt. Tror det var noen hendelser hvor folk i min aldersgruppe opplevde alvorlige komplikasjoner av moderna.
Da ville jeg absolutt gått for Pfizer for dose 4, men så klart gjøre de oppmerksomme på at du hadde problemer med dose 3.
Da ble det vedtatt utvidet tilbud om 4 dose også i Norge, så de Danmark-greiene blir da ikke lenger så aktuelt... https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8JpVLE/alle-ned-til-18-aar-faar-tilbud-om-booster-vaksine
Svar fra Nydalen vaksinesenter i ettermiddag: "Vi venter fortsatt på føringer fra Helseetaten på når de mellom 18-64 år kan få 4. dose Koronavaksine. Inntil videre gjelder fortsatt samme retningslinjer som før, det vil si at de over 65 år eller de som tilhører en risikogruppe blir tilbudt 4. dose. Det vil komme oppdatert informasjon på Oslo kommune sine hjemmesider på når det åpner for at alle over 18 år kan ta 4. dose."
I Oslo kan nå "alle" få 4. dose med covid-vaksine https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/koronavaksine/#toc-5
Sitat hentet fra media. Man skal nok være forsiktig med å dytte i seg vaksiner om man har god helse: " Immunolog og vaksineforsker Gunnveig Grødeland ved Universitetet i Oslo mener det er viktig at de over 65 år tar den. For de under, er hun klinkende klar: Det er ingen vits hvis du allerede har to doser. – En fjerde dose hjelper ingenting. De vil i utgangspunktet ha lav sannsynlighet for alvorlig sykdom, og hvis de har tatt de to anbefalte dosene, har man fått grunnleggende beskyttelse. Det er ingen tegn til at den beskyttelsen er svekket. "
Det står ingenting i det sitatet om at man skal være forsiktig med å "dytte i seg" en fjerde dose om man har god helse? Greit å være skeptisk, men det står jo ikke annet enn at det ikke er noe vits.