Corona-tråden

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Woodswing, 06. mars 2020.

  1. Woodswing

    Woodswing Aktivt Medlem

    Innlegg:
    271
    Likes mottatt:
    1,362
    Bonuspoeng:
    93
    Vi må ha en egen coronatråd også.

    Etter dagens nyheter å dømme så tror jeg vi kan ta for gitt at Norwegian går konk før sommeren. Det er relativt utenkelig at de klarer å oppfylle lånevilkårene, og dagens stup på børsen tyder på at de fleste begynner å innse realiteten. Et estimert tap i første kvartal på 2,5 mrd er en del.
    https://e24.no/boers-og-finans/i/P9...glerhus-tror-selskapet-vil-bryte-laanevilkaar

    At Lufthansa parkerer 150 fly er vel også et tegn på en bransje under sterkt press. Jeg er usikker på om SAS i det hele tatt har 150 fly, så det sier litt om volumet.

    Og SAS, de må vel blø saftig de også fremover. Klarer de å holde seg flytende?
    De har jo en bedre gjeldssituasjon enn Norwegian, men kampanjene som de også kjører nå tyder på at her må det penger inn.

    Og mens jeg skriver datt det inn en mail fra Singapore airlines om kampanje. Føler det er et tegn i tiden.

    Jeg har lest i diverse nettavisen at hotellene opplever massive avbestillinger. Men når jeg søker på rom i Oslo denne helga er det ikke akkurat noe som tyder på at de dumper prisene for å fylle opp.

    Hva tror vi?
     
    ArthurDent, milehigh, drsyk and 2 others like this.
  2. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,196
    Likes mottatt:
    17,194
    Bonuspoeng:
    293
    Det var en Corona-tråd, men den er visstnok borte.
     
    CrotchRocket and drsyk like this.
  3. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,819
    Likes mottatt:
    21,374
    Bonuspoeng:
    293
    Det stemmer...Hvor forsvant den?
     
  4. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,819
    Likes mottatt:
    21,374
    Bonuspoeng:
    293
    Informasjon for befolkningen
    Du finner informasjon og konkrete råd om koronaviruset på våre nettsider og på helsenorge.no. Dersom du ikke finner svar på det du lurer på, kan du ringe informasjonstelefonen på 815 55 015.

    Dersom du tror du er smittet, ring fastlegen din. Hvis du ikke får tak i fastlegen, ring legevakt på 116117

    https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/id2413163/
     
    braathens safe and jgroneng like this.
  5. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,354
    Likes mottatt:
    4,150
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis man bestiller flybilletter og flyselskapet går konkurs, så kan man kreve pengene tilbake fra kredittkortselskapet. Men hva hvis man har betalt med American Express som er et betalingskort?

    Jeg booket med Norwegian for noen dager siden og brukte amex som vanlig for å fylle opp omsetningskravet mot companion ticket, men hvis Norwegian går dukken - taper jeg da pengene?
     
  6. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,605
    Likes mottatt:
    7,472
    Bonuspoeng:
    183
    Lurer jeg på også, var mye god info der
     
    drsyk liker dette
  7. Nille2000

    Nille2000 Medlem

    Innlegg:
    136
    Likes mottatt:
    448
    Bonuspoeng:
    63
    Den ble stengt for opprydding av en eller annen grunn
     
    drsyk liker dette
  8. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,819
    Likes mottatt:
    21,374
    Bonuspoeng:
    293
    Da venter vi spent på at høvdingen @Tore tar ordet:
     
  9. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Mest sannsynlig satt i karantene...
     
    Tjo, McBuljo, animals and 13 others like this.
  10. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,819
    Likes mottatt:
    21,374
    Bonuspoeng:
    293
    :D:p Sikkert på det nye 10-dagers sykehuset i Kina...
     
    RoadKing and kosvines like this.
  11. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,819
    Likes mottatt:
    21,374
    Bonuspoeng:
    293
    AmEx dekker vel ikke konkurs beskyttelse sist jeg sjekket. Men NAS går ikke under, blir oppkjøp, eller utsatt låne avdrag, mulig fusjon...no way om Chapter 13. kortet draes...
     
    markus liker dette
  12. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Den ble pludret i hjel tror jeg.
     
    paron, CrotchRocket and MadsVaHa like this.
  13. Woodswing

    Woodswing Aktivt Medlem

    Innlegg:
    271
    Likes mottatt:
    1,362
    Bonuspoeng:
    93
    Det veddemålet tar jeg. Etter dette her er det ikke noen i flybransjen som har midler til oppkjøp.
    Skal vi si en flaske bobler på Zumo når NAS går ned?

    Lufthansa har akkurat kansellert 50% av alle flyvninger:
    https://e24.no/boers-og-finans/i/8m...a-kutter-opptil-50-prosent-av-alle-flyvninger
     
  14. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,106
    Likes mottatt:
    14,444
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, den ble dessverre det, og da ble det dessverre sånn at den forsvant selv om det også var mye nyttig der.

    Nyhetene om corona endrer seg hver time, så vi får bare holde oss konstruktive og holde det relatert til det InsideFlyer er til.
    Vi holder fokus på den reiserelaterte siden av dette og lar andre egnede fora ta seg av sykdomspraten
     
  15. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    916
    Likes mottatt:
    726
    Bonuspoeng:
    93
    Insomnia4u and Xflipper like this.
  16. Woodswing

    Woodswing Aktivt Medlem

    Innlegg:
    271
    Likes mottatt:
    1,362
    Bonuspoeng:
    93
    Btw
    Alle kredittkort må vel refundere beløpet om varen ikke blir levert? Om selger går konk har vel ikke noe å si?
     
  17. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg synes den forrige tråden inneholdt veldig mye konstruktivt og bra om Corona-viruset og konsekvenser for oss flygende. Forsøkte selv å gi mye konstruktivt innhold. Synes fraværet av den tråden var dårlig begrunnet. Tror kanskje at Admin ikke var i like stor skvis som en del andre av oss??

    Dette er eksempel på hvorfor denne tråden er nødvendig. Det er mange av oss som flyr både SAS, Star Allience og Andre selskaper - som opplever kontinuerlige krumsprang fra flyselskapene. Og da blir det selvfølgelig litt synsing, spekulasjon og tiltak for hvordan man best kan gjennomføre planlagte reiser med tilhørende ombookinger, forflytninger, re-lokaliseringer av reisemål etc.

    Jeg har to interkontinentale reiser med SAS som har gått dunken, hvor av en har fått endret retur til CA/SK (PVG-MUC-OSL). Har videre måtte endre en lengre planlagt LH-flygning (betalt First) fra 21. til 25. april, da de LH har kansellert avganger.

    Når jeg nå leser om LH mulige nedstengning av A380, så risikerer jeg på nytt å få en endring. Mitt problem er jo at jeg har mye styr med tilslutningsreiser og at jeg ofte bestiller flere reiser på forhånd for å kunne håndtere møter etc. ...

    Når det er sagt: NÅ FLYKTET JEG FRA NORGE!!
    Torsdag ettermiddag ble det avgang fra OSL til BKK og jeg sitter nå i Phuket or roer ned for kvelden etter en herlig dag, med bassenghygge og middag med nogot attåt... Jeg FLYKTET bokstavelig talt FORDI den fu$%*ings Corronnaen løper løpsk i Norge og om det fortsetter slik i et par tre dager til, så blir det garantert 14 dagers "ordentlig karantene" på min retur inn i Kina. Så nå, både spekulativt og kaldt (eller varmt) beregnet, så mener jeg at Thailand er mye tryggere nødhavn enn Norge når jeg først skulle rømme Kina...

    Så håper jeg @Tore at vi kan ha en tråd som lever, med konstruktive innlegg om muligheter og løsninger for de som er eller blir rammet av COVID19.
     
  18. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,061
    Likes mottatt:
    5,945
    Bonuspoeng:
    183
    En kompis og jeg skal etter planen til Dubai med Norwegian 18. mars. Jeg har i utgangspunktet tenkt til å reise med mindre det skjer noe som gjør at jeg kan få refundert fly og hotell (ikke-refunderbare) på reiseforsikringa.
     
  19. benair

    benair Medlem

    Innlegg:
    136
    Likes mottatt:
    219
    Bonuspoeng:
    43
    Snakket med LH crewet på flighten til Detroit i går. Flyet var under halvfullt. Har aldri opplevd det på denne ruten før. Crewet sa LH har opptil 70 % (!) mindre belegg på mange ruter nå. Men de hadde klokketro på at LH hadde bygget opp såpass med reserver at de skulle komme gjennom dette...

    SAS og SWISS har begge sendt eposter der de myker opp reglene for ombookinger og kanselleringer. Tror det er et klokt grep.
     
    OttoL, Avixlo, Lars J and 1 other person like this.
  20. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,819
    Likes mottatt:
    21,374
    Bonuspoeng:
    293
    Enig her, men kunne fortsatt behold side 1 som oppdateres isteden for å ha 20 sider med fram og tilbake... Vi er nok ikke Lommelegen, riktig, men på den andre siden en fly interessert gjeng, som kan ha nytte av faglige råd fremfor å spekulere i egen helse, reise/ikke reise, det er betydelig mengde informasjon som jeg vet, uten at jeg nevner for å unngå hysteri. Eneste intensjon med tråden var alle IF’res velvære. Så håper noen fikk nyte av den kunnskapen som var formidlet der. Nå overlater jeg stafett pinnen til UDI og helsedirektoratet, med Bent Høie i spissen.

    PS de som har et spesifikk spørsmål relatert til egen reise og helse kan fritt sende meg en PM:)
    EDIT: betaling i et glass med bobler :rolleyes:
     
    Last edited: 07. mars 2020

Del denne siden