Corona-tråden

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Woodswing, 06. mars 2020.

  1. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,825
    Likes mottatt:
    7,707
    Bonuspoeng:
    183
    Hva baserer du det på at selskapene setter "ferske" personer til å ta telefonen?
     
  2. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    750
    Likes mottatt:
    1,413
    Bonuspoeng:
    93
    Uten å kjenne alle selskap i bransjen er det en normalt at man operer med flere nivåer i forhold til å svare kunder på skadeoppgjør. Digitalisering og automatisering kan ha gjort litt om på det i og med at man kan prioritere litt annerledes, men vet ikke om det har fått store utslag i bransjen enda.

    På de fleste områder der man har høyt volum av henvendelser som reise, bil og lignende vil de som tar i saken først, og de som svarer telefonen om du ringer inn på en ny sak være de med minst erfaring. Dette handler om naturlig prioritering av ressurser i og med at svært mange av de henvendelsene er "enkle", og man ønsker å flytte de mest kompetente til å drive med de tyngre sakene.
     
  3. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,825
    Likes mottatt:
    7,707
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel mer en antagelse ifra din side? Ikke slik vi i If / Europeiske driver på med ihvertfall. Når vi snakker komplekse saker så er det hus som brenner ned etc, hvor du må ha byggteknisk ekspertise. Men det sitter godt erfarne folk å svarer på alt av bil skader, eiendom, reise o.l. De som jobber med reise jobber utelukkende med reise, og de med bil jobber utelukkende med bil.

    I corona tider har man ihvertfall ikke tid til å skulle drive opplæring å ansette nye for å ta unna.

    Sitter man med innstillingen at de som svarer på telefon er de som er minst kompetente så skjønner jeg godt at mange opplever problemer med kundeservice som enkelte skriver om her inne :)
     
    Edvard, dahlmath, Eddie47 and 3 others like this.
  4. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    De fleste sakene om slett kundeservice her på forumet er vel om SAS, og det er vel ganske berettighet :) Jeg har stort sett gode erfaringer med mine forsikringssaker.
     
    Eddie47 and paramberg like this.
  5. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,825
    Likes mottatt:
    7,707
    Bonuspoeng:
    183
    Er vel sant det hehe :)
     
  6. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    750
    Likes mottatt:
    1,413
    Bonuspoeng:
    93
    På ingen måte en antagelse, men som sagt, jeg kjenner ikke alle selskaper i bransjen, ei heller hva som er status rundt omkring akkurat nå under koronakrisen.

    Har jeg sagt at de som jobber med bil også jobber med reise? Og om det hos If/Europeiske er slik at det er de mest erfarne som tar telefonen når man ringer inn for å melde et nytt krav så er jo det veldig bra, men jeg kjenner meg ikke igjen i at det er det vanligste i bransjen. Jeg har f.eks. aldri opplevd at man har satt de med helsefaglig eller byggteknisk kompetanse til å ta imot og registrere nye saker. Men nok en gang, her kjenner jeg ikke alle, og heller ikke ditt selskap.

    Og jeg vil heller påstå at det er et problem at folk forventer at de man møter på telefonen hos kundeservice (spesielt utenfor ordinær arbeidstid) har fullmakter og kompetanse til å løse alle komplekse problemer som måtte oppstå, men sånn er det dessverre ikke. Tro meg, jeg har jobbet nok med å bemyndige førstelinje kundeservice flere av stedene jeg har jobbet, men det er langt igjen til vi er der. Og det er ikke noe angrep på de som jobber der, heller en betraktning rundt det at man mange steder har måtte gjøre harde prioriteringer med ressurser. Jeg har snakket med nok oppgitte folk på ulike kundeserviceavdelinger i flere bransjer som ikke er spesielt happy fordi de får kjeft fra kunder som ringer inn en fredagskveld og vil ha avklaring på en kompleks sak eller en beslutning som ligger utenfor kundeservice sin myndighet.
     
  7. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Fra FHI ukerapport, uke 38.

    • Smittested er tilgjengelig for 831 (89 %) av totalt 934 personer som ble smittet i Norge de siste to ukene. Mest vanlig antatt smittested var privat husstand (322; 39 %), privat arrangement (149; 18 %) og jobb/universitet (108; 13 %). For 104 tilfeller (13 %) var antatt smittested ukjent.
     
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Afrika klarer seg forholdsvis bra, sammenlignet med f.eks. Sør-Amerika. En teori:

    'Confounding': Covid may have already peaked in many African countries

    The coronavirus pandemic has peaked earlier than expected in many African countries, confounding early predictions. Scientists do not yet know why, but one hypothesis is the possibility of people having pre-existing immunity to Covid-19, caused by exposure to other infections. • The Guardian, link.

    Les også artikkel fra BBC News om COVID-status for Afrika. link

    Mange områder og målgrupper bør trolig være mer bekymret for sekundær og tertiæreffektene av COVID-19, enn selve sykdommen.

    Longtailen vet vi enda lite om. Og den vil ha et fargerikt innhold, ikke bare økonomisk.

    [​IMG]
     
    Last edited: 26. sept 2020
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Vi forholder oss til antall smittede per 100 000 siste to uker som én målestokk for hvordan COVID-19 trykket er i et område lokalt og vi har en generell oppfatning at smitte om bord i fly har lav sannsynlighet.

    Men sammenlign disse to datapunktene:

    • Bydel St. Hanshaugen har i dag 154 per 100 000. Det høres mye ut, men er kun 60 personer. Tall fra 30SEP.

    Listen over fly med bekreftet smittede i Norge siste uke.

    For meg føles det mer sannsynlig å være uheldig med kontakt på flyplassen via luft/kontaktflater/kabinen/kø, enn å dumpe borti en smittet person i Oslos gater og butikker.

    Et annet aspekt: det er trolig flere enn 60 personer (asymptomatiske) i bevegelse gjennom St. Hanshaugen som er COVID-positive, men også på flyplassen.
     
    Last edited: 30. sept 2020
  10. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Avixlo liker dette
  11. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    750
    Likes mottatt:
    1,413
    Bonuspoeng:
    93
    Med andre ord bør vi som har barn i barnehage bare booke oss ukentlig test... :confused:

    Dette med testing er egentlig ganske pussig, har man det minste av symptomer så skal man egentlig rett til testing... samtidig virker det som om det slurves mye og rutiner følges litt tilfeldig. Svigermor lå nylig en uke på sykehus, men ble først testet etter 6 dager der. Det til tross for at hun delte rom med en i høyrisikogruppe og selv i løpet av tiden der fikk symptomer på lungebetennelse.
     
  12. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Helsenorge har fått ny visuell profil og oppdaterte nettsider.

    https://www.helsenorge.no

    Til og med uke 39 har 1 038 904 personer testet for sars-CoV-2, tilsvarende ca. 19 % av befolkningen. Kilde

    Andelen positive blant de testede var 1,2 % i uke 39. Median alder 32 år. Oslo som hadde høyest andel positive prøver med 2,9 %.

    Flere genetiske undergrupper av sars-CoV-2 viruset er påvist i Norge.
     
    Avixlo and Insomnia4u like this.
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Smittede 20 per 100 000 siste 14 dager er et tall vi har festet oss ved som en grense. La oss ta status på et utvalg Europeiske land i kveld, 5. oktober.

    Norge 28
    Sverige 57
    Danmark 134

    Spania 319
    Frankrike 246
    Nederland 243

    Tsjekkia 311
    Island 161

    Så kan vi tenke på at disse tallene er gjennomsnitt for landet og at urbane områder vil ha høyere tall.

    Norge har på denne statistikken 28 per 100 000 og St. Hanshaugen har i dag 161 per 100 000, se for deg hvilke tall bydeler av Madrid, Praha og Amsterdam har.

    https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea
     
    Insomnia4u, sutenai, paron and 2 others like this.
  14. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,204
    Likes mottatt:
    5,032
    Bonuspoeng:
    183
  15. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,697
    Likes mottatt:
    11,321
    Bonuspoeng:
    183
    Heilt klart ikkje.... Budde på eit Choice hotell no i veka og der var det ikkje vask med mindre ein hengte ut lappen. Eventuelt kunne ein spørre om nye handkle i resepsjonen. Smitteverntiltak? Næh? Men skjønnar at mange bransjar vil spare når tilbodet er nede.
    Har ikkje opplevd dette sparetiltaket hos Thon eller Radisson.
     
    furlong and themichael like this.
  16. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    La oss spole fram to uker fra 5. oktober og se på utviklingen i Europa 18OCT.

    Norge 28 > 37
    Sverige 57 > 85
    Danmark 134 > 97

    Spania 319 > 312
    Frankrike 246 > 388
    Nederland 243 > 509

    Tsjekkia 311 > 828
    Island 161 > 315

    New kids on the block:

    Belgia 700
    Storbritannia 338
    Latvia 71

    https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea

    [​IMG]
     
    Last edited: 19. okt 2020
    Eddie47, paron, Insomnia4u and 2 others like this.
  17. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Andre land med over 600 per 100 000 denne høsten:

    Vatikanet 1717
    Andorra 1660
    Aruba 1050
    Israel 981
    Fransk Polynesia 660
    Montenegro 648
    Guam 637

    Grafene for antall smittede siste 14 dager per 100 000 brukes ofte for å se COVID-trenden for et land eller område. Del 2.2 viser kurver for alle land utenfor Europa:

    https://covid19-country-overviews.ecdc.europa.eu/#2_global

    VG har også en fin oversikt: https://www.vg.no/2020/corona/verden

    Min favoritt for sammenligning av land: https://ourworldindata.org/covid-cases

    Trenden er én indikasjon. Andre vurderinger ved reise til rødt land:

    Hvor i landet skal du, logistikk, aktiviteter og møter med andre, hva er muligheten til å opprettholde personlig smitteprotokoll, hva er den lokale kulturen og forståelsen for COVID-19 dit du skal, hva om du blir syk/skadet mtp. sykehus, reiseforsikring etc.

    En slik checklist blir lang, men er en god øvelse å tenke gjennom dersom du drar på tur.

    Eksempel på at du må vurdere flere faktorer enn per 100 000:

    Nepal har i dag 163 per 100 000. Oslo, bydel Frogner har 131. Men tror vi alle forstår at det er natt og dag forskjell i risiko med tanke på helse, smitte og mulighet for snag.

    Liste for lokale kilder, Excel ark.
    https://www.ecdc.europa.eu/files/COVID19_Worldwide_Sources

    Det er ingen kjente cases der mat eller vann er smittebærer for SARS-CoV-2. link
     
    Last edited: 20. okt 2020
  18. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,204
    Likes mottatt:
    5,032
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er dritt lei hele Covid 19....
     
    Earl, Maggie, RoadKing and 2 others like this.
  19. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,076
    Likes mottatt:
    68,745
    Bonuspoeng:
    293
    Donald sier at den vil forsvinne av seg selv ......
     
    mrt and Jeanette like this.
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,790
    Likes mottatt:
    57,165
    Bonuspoeng:
    293
    Helt enig!
    (Tror ikke det er så mange som ikke er det.. :cool:)
     
    Avixlo, Jeanette and Eddie47 like this.

Del denne siden