Corona-tråden

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Woodswing, 06. mars 2020.

  1. Apo

    Apo Medlem

    Innlegg:
    234
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
  2. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,307
    Likes mottatt:
    2,448
    Bonuspoeng:
    113
    For å være ærlig så tror jeg ikke man åpner for verden, før store deler av Europa har vært stabilt «gult» over lengre tid (måneder). Så utenfor Europa som noe annet enn «rødt» tviler jeg på før vi snakker tidligst våren 2021...
     
  3. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ikke helt logikken i å ikke skulle åpne for land utenfor Europa før alle europeiske land er "gule". Kan jo til en viss grad forstå det nordiske samarbeidet, men ut over det burde det være et lands smittetrykk som er avgjørende, ikke hvilken verdensdel landet ligger i.
     
    Apo and EndreD like this.
  4. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
  5. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Etter dagens pressekonferanse er det nå et spørsmål om eventuelle turer i Norge også må skrinlegges. Ut av Norge de neste 4-8 ukene er helt urealistisk, men skulle ikke forundre meg om det samme gjelder med turer i Norge også.

    Også urovekkende å lese om alle som gir blaffen i karantene.
     
    Storbaba and Eddie47 like this.
  6. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du booker ett 1 oktober så er forsikringen gyldig da du kan vise til at transaksjonen skjedde på ett tidspunkt da det ikke var noen reiseråd imot det å reise til en bestemt destinasjon. Dermed er reiseforsikringen gyldig for den turen slik jeg har lest i mine forsikringsvilkår :)
     
  7. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Om de forlenger reiserådet så blir det gjort før 1 oktober ;) Kommer ikke til å stå 1-2 dager uten reiseråd før de gir nytt reiseråd for verden.
     
    Jeanette liker dette
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,188
    Likes mottatt:
    869,731
    Bonuspoeng:
    293
    Skarven and themichael like this.
  9. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror det er mer politikk enn logikk som bestemmer her. Det europeiske samarbeidet kommer høyt opp blant prioriteringene.
     
  10. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Leste tidligere i dag at de største synderne er folk over 50. Ganske ironisk.

    Darwin awards-nominasjon på alle gæmliser som gir en stor F er herved innmeldt... :)
     
    EndreD liker dette
  11. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,654
    Bonuspoeng:
    183
    Flere land begynner å åpne opp ihht til EU's anbefalinger.

    Finland går fra å være strengest til å øke grensen fra 8 til 25 av 100 000 - forstår det også slik at man slipper karantene hvis man kan fremvise negativ test før man kommer til Finland, om man kommer fra ett område over denne grensen

    https://yle.fi/uutiset/osasto/news/...rictions_implement_test-based_scheme/11538935

    Gjelder også godkjente land utenfor EU, pr nå:

    • Australia
    • Canada
    • Georgia
    • Japan
    • New Zealand
    • Rwanda
    • South Korea
    • Thailand
    • Tunisia
    • Uruguay
    • China, subject to confirmation of reciprocity

    Norge har vel de strengeste reglene i Europa nå.
     
    Last edited: 11. sept 2020
    EndreD and Jeanette like this.
  12. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Disse bergenserene er noe for seg selv... :p
     
    Avixlo and Eddie47 like this.
  13. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Årets sommerferietur til Bali ble selvfølgelig ikke noe av, og etter nesten 6 mnd. med venting fra forsikringsselskapet (DnB/Fremtind) om refusjon av hotellet vi hadde betalt for, kom svaret idag: Avvist. Grunnen er at Sofitel er så greie å tilbyr hele summen som kreditt gyldig ut mars 2022. Fremtind skriver videre at hvis vi ikke får brukt kreditten før den utløper, så kan vi kontakte dem igjen, og de vil da erstatte hotellutlegget (ca. 30 000 kr). Jeg har vært tydelig på at jeg ikke ønsker kreditt fra hotellet.
    Er det sånn dere har opplevd erstatningsoppgjørene for sommerferien? Selvfølgelig tviholder vel de fleste hotellene på pengene som "kreditt" i håp om at vi reiser dit når vaksinen har kommet, men er jo elendig opplegg for oss forbrukere. Evt. noen som vet om andre forsikringsselskap som dekker lignende "problematikk"?
     
  14. Boleole

    Boleole Aktivt Medlem

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Vi hadde bestilt og betalt en flyreise med airasia, de tilbydde kreditt noe vi ikke ville ha, vårt forsikringsselskap krevde da at vi frasa oss kreditten for å ha rett på erstatning hvilket vi gjorde og fikk utbetalt erstatning.
     
    mariusbb and Xflipper like this.
  15. marekz

    marekz Medlem

    Innlegg:
    215
    Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    Regjeringen åpner ikke Polen likevel, til tross for at smittetallene der er lavere enn Norge. Jeg forstår at det er en del reiseaktivitet mellom Norge og Polen, samtidig er det frustrerende at de lar være å følge rådet fra FHI. Hadde booket en tur dit i høsteferien, nå må vi se an neste reiseråd.

    Korreksjon: leser at det var FHI selv om likevel ikke anbefalte å åpne Polen, som lå an til åpning.

    Problemet er ikke å reise, slik jeg ser det. Det er ny normal, med masker, avstand, god hygiene og gode rutiner på vask. Det er vel heller det at alle ikke tar hverken smittevern eller en eventuell karantene alvorlig, og da får det slike konsekvenser.
     
    Last edited: 18. sept 2020
  16. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Problemet er "aktiviteter" som fører til at man kommer tett på hverandre, og reiser er definitivt det så lenge man ikke konstant greier å holde minst 1 meter avstand mellom hverandre. Det er ikke en ny normal nå, men en periode med "unntakstilstand" sammenlignet med hva vi er vandt til. Og slik vil det nok være til en effektiv vaksine er laget, og nok mennesker i verden tar den. Når det er sagt, håper jeg at folk fortsetter med god hygiene også når pandemien har lagt seg;) Nærmer seg ett år siden jeg fløy med LH F og SQ F (sistnevnte i new suites), og herregud for et savn det er å ikke reise og oppleve verden..!:oops:
     
  17. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Savner du å ikke reise, eller savner du å reise? :)

    Norsk er vanskelig.
     
    Grooo and holmen like this.
  18. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    597
    Bonuspoeng:
    93
    Har nøyaktig same historie rundt hotell på en av de greske øyer. Selv om vi skriver at vi avbestiller og ikke vil benytte hotellet får vi ikke avbestilling bekreftelse på epost. Samme svaret 2 ganger: Voucher gyldig i 18 mnd. men vi får alt refundert om vi lar tiden løpe ut.... Forsikringsselskapet (Storebrand) vil ikke betale ut så lenge vi ikke har en avbestillings bekreftelse.
     
  19. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,188
    Likes mottatt:
    869,731
    Bonuspoeng:
    293
    En artig liten coronasak og Tryg forsikring :
    Da vi var på Bali 13.mars fikk Mail fra Tryg om at de ville dekke alle våre ekstrakostnader for å komme oss hjem til Bergen.
    Vi hadde da 2 netter på flyplasshotellet på DPS (200 m å gå)
    Litt mat og en relativt stor telefonregning etter å ha sittet i kø X ggr til SAS for å få nye billetter.
    Vi sendte inn et relativt beskjedent krav ..
    Egentlig fikk vi avslag og uten at de beregnet erstatning og telefonkostnader dekker vi IKKE!! Men de etterlyste utgifter til fly ...
    Svarte at det var null kostnader til fly, men vi måtte ta taxi i Bergen pga Corona.

    Tror saksbehandleren hos Tryg syntes dette var veldig rart og beregnet et erstatningsbeløp, mindre enn forventet men det var da noe. Så kom det en beskjed fra saksbehandleren om at siden dette hadde blitt en avbrutt ferie så hadde vi krav på erstatning for de siste fire dagene I Nusa Dua ...
    Ny mail med bestillingsbekreftelsen, størrelsesorden 10 000kr, penger vi ikke hadde betalt.

    Ny beregning av erstatning og da var disse 10 000kr med i beregningen, men siden reisen hadde vært på totalt 19 dager ble erstatningen 4/19 av 10 000kr, men erstatningen ble doblet. Det fulgte også med en kommentar om at hvis vi hadde mer å komme med så måtte vi ettersende det ....

    Da satt jeg meg ned og skrev en relativt lang mail hvor hele reisen ble gjennomgått i detalj. Bonusbilletter og to nettet på fly i Business med seng full forpleining (nevnte ikke champagne).
    To netter i Bangkok med kvitteringer.
    7 netter i Ubud, Bali med kvittering
    7 netter i Nusa Dua (-4)
    2 netter på DPS pga transittnekt på IST og SIN.

    Da endret alt seg og vi fikk omtrent fire ganger så mye som vi i første runde hadde håpet på!

    Men ekstra telefonutgifter dekker de IKKE!
     
  20. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Viktig å huske at hos mange forsikringsselskaper har førstelinje saksbehandling ofte vært bemannet med relativt ferske og uerfarne folk (man flytter gjerne de drevne til mer kompliserte saker). Det betyr at mange av de som nå sitter og ser på disse sakene knapt nok har gjort dette i stor skala, og ikke har så mye erfaring med hvordan verden funker (i motsetning til alle oss her inne...;). Så da blir det å sjekke om det som er sendt inn passer med malen man har fått utlevert....

    Og det med telefon mistenker jeg henger igjen fra en tid der folk røk på store mobilregninger i utlandet og prøvde å hekte det på en forsikringssak, ikke at det gir mer mening da, men... :rolleyes:
     
    Eddie47 liker dette

Del denne siden