Tja, da SAS holdt på å gå konkurs for noen år siden pga streik var det viktig for dem å få flyene tilbake til skandinavisk base før de ble holdt tilbake på flyplasser utenlands. Virker som det er vanlig i å forsøke å ta pant i flyene?
"Some issues are too sensitive to talk about now," Mr Saksayam said. Eller f.eks aldri snakke om det....
Muligens et søkt eksempel, men SAS A340-300 trenger ca 19 min for å nå en marsjhøyde på 29.000ft (Vanlig høyde mellom OSL-TRD). På en rute OSL-TRD (221 NM) vil man med 290 knop trenge 45 min. Jeg antar 19 min nedstigning også, da har vi 7 minutter til champis! Det er gjennomførtbart!!!
Husker russeknuten med en flaske på soloppgangen. Den er noe over 7 minutter, så mythbusters og jeg er enige om at dette er gjennomførbart.
Noen som vet hvor man kan finne ut hvilke fly det er som ikke er kanselerte? Tenker først og fremst på reiser fra Italia. Er klar over alt av karanteneregler og lignende, men har utenlandske ansatte - som ikke kommer seg på en enkel måte tilbake til Norge.
Du kan ev. sjekke denne linken for kommende 7 dager fortløpende... https://www.flysas.com/en/traffic-information/message/operating-flights/
Ser at SAS har flygninger igjen til Tokyo fra begynnelsen av juni (plus to mandager sent i mai), men hvor sannsynlig er det egentlig at det er mulig å gjennomføre? Grensen for utlendinger er fortsatt stengt i Japan og det er unntakstilstand som ser ut til å bli forlenget til minimum ut mai, muligens en uke ut i juni: www.japantimes.co.jp/news/2020/04/30/national/government-in-talks-over-extending-japans-state-of-emergency-as-covid-19-continues-to-spread/#.XqvpSBg8yNw Finnair har ikke flyvninger til Japan før i begynnelsen av juli. Litt rart at det går ann å booke med SAS for hele juni?
Sjekker du andre destinasjoner med SAS kan du booke til det aller meste fra slutten av mai og utover. Selv om det helt opplagt ikke vil gå fly til de fleste destinasjonene. Mens andre, altså innenriks, vil ha et svært begrenset tilbud. Mitt tips er at alle flightene utenriks blir kansellert en drøy uke før flighten i overskuelig fremtid.
Gikk inn og kansellerte min bonustur med Avianca. Der la jeg merke til noe jeg ikke har sett før... Det har jeg ikke sett/hørt før, at SAS legger skylden for sen tilbakebetaling på kortleverandøren. Skal bli interessant å høre hva AmEx har å si til det. Poengene ble forøvrig refundert umiddelbart.
England har nå innført karantene for personer som kommer med fly, men om man flyr til et annet land og så tar Eurostar så trenger man ikke å dra i karantene i England..
Jeg har lest at en del selskaper utsetter ordre på fly. Kansellering vil nok koste for mye ift straffegebyr. Utsettelse er vel forhandlingsbart ift kostnader. Usikker på hva force majeure-klausuler dekker. En generell betraktning er at utsettelse er å foretrekke for de fleste. Hvis ikke kan jo Boeing og Airbus kjøre flyselskapene konkurs. En konsekvens av det er at de ikke får betalt og selv går konkurs. Catch 22. Ser forøvrig at begge selskap har stoppet produksjon/ferdigstilling av nye fly.
Ikke konkurs, men har søkt om konkursbeskyttelse fordi de har eiere i USA, og det kan være en fordel i denne sammenheng: https://e24.no/naeringsliv/i/Xg1O8x/100-aar-gammelt-flyselskap-soeker-konkursbeskyttelse
Var noe tilsvarende når jeg søndag avbestilte noen billetter til CHQ i Juli. Vel og merke med SAS. Poeng kom med en gang, gebyr/avgifter 2 dager senere
2 dager! Jøsse navn... poengene på mine avbestillinger har jeg fått med en gang for alle, men av mine 4 avbest, den eldste fra 20 mars har jeg enda ikke sett snurten av.
Noen som har overblikk over hvor mange flyvninger som faktisk går på tvers av Norge/Sverige/Danmark i disse dagene? Ser mange billetter, men ser ut til at mange/nesten alle kanselleres.