Corona-tråden

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Woodswing, 06. mars 2020.

  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,217
    Likes mottatt:
    869,934
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har Canada i appen i Q3 .... som Vibeke så riktig skrev «så får tiden vise om dere kan reise»
     
    tobeornot999 and trygveat like this.
  2. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,679
    Bonuspoeng:
    183
    Har Alaska og Denali i appen i slutten av Mai, kryssar fingrar og tær for at det kan gå!
    Godt mogleg at ein slepp inn med vaksine, men må i karantene på veg heim det kan eg faktisk akseptere for denne reisa.

    Og eg trur Europa er åpent til sumaren, det var jo åpent i sumar.

    Den som ser får sjå.
     
  3. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    Ja. Men flokkimmunitet beskytter mot spredning. 1.1 mill vaksinerte i første kvartal, som bombusfervidus refererte til, vil i tilsvarende tempo gjennom andre og tredje kvartal føre til at mer enn 60% av norges befolkning er vaksinerte ila tredje kvartal. Flokkimmunitet slår trolig inn et sted mellom 55 og 70 prosent. Jeg synes det er strålende hvis vi når dette i tredje kvartal. Så tar det selvsagt tid til vi kan reise til land som ikke evner oppnå flokkimmunitet like tidlig, siden vi er potensielle smittebærere.
     
    snus_mumrikken liker dette
  4. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Med disse vaksinene så vil du beskyttes mot sykdom, ikke mot spredning. Derfor kommer dette til å ta lang tid.
     
  5. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    Det er ikke meg personlig og min potensielle smittespredningsevne som avgjør når lokalsamfunnene og utveksling gjennom land åpner for ´normal´ reiseatferd. Det er i hvilken grad lokalsamfunnene har fått tilstrekkelig beskyttelse gjennom flokkimmunitet. Dersom en destinasjon har flokkimmunitet, og vi det samme, så vil min eventuelle smittespredningsevne ikke utgjøre en samfunnsmessig risiko dit jeg reiser til og når jeg kommer hjem. Da holder det trolig med et vaksinesertifikat for å kunne slippe karantene begge plasser, fordi en eventuell odde smitteføring ikke lenger utgjør en risiko for samfunnet. Derfor er tidspunktet vi oppnår flokkimmunitet en viktig milepæl.
     
  6. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg antar vi finner det ut når vaksineringen kommer i gang. Hvis vi åpner opp etter vaksinering har begynt og smitten i Oslo fortsatt går nedover, så er det lovende..

    Satser fortsatt på cruise i 2022 :)
     
  7. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Langt intervju med Helsedirektøren i aftenposten:
    https://www.aftenposten.no/norge/i/...r-og-reising-dette-er-helsetoppens-spaadommer

    For de som ikke har abo, er vel dette det viktigste (selv om det ikke er så mye nytt):
    "De første reiselettelsene kan komme når risikogruppene og helsepersonell er vaksinert. Da tror helsedirektøren at det kan åpnes for reiser til enkeltland med lik smittesituasjon som Norge. Når flere er vaksinert, kan de åpne for mer reising.

    Guldvog mener det «er god grunn til å tro» at neste høst vil være veldig annerledes enn denne."

    Nå har vel dette etikkutvalget til FHI gått imot WHO og anbefalt risikogruppen fremfor helsepersonell, så en frisk @drsyk står langt bak i køen for vaksinering :rolleyes:

    Dårlig formulert av meg. Har kun sett på studiet til publisert fra oxford-vaksinen (se andre korona-tråden). Det er all grunn til å tro at den vaksinen ikke beskytter mot smitte fra personer som er asymptomatisk, men gir immunitet mot sykdom. Men på den andre siden er den vesentlig lettere å oppbevare slik at det vil være lettere å massevaksinere. Det er bare å krysse fingrene for at pfizer også reduserer smittespredningen.

    Jeg tror fortsatt ut av europa i 2021 er glømmesak. Ut av Norge til sommeren ser ikke veldig lovende ut det heller.
     
    Avixlo, Spielhaug and Eddie47 like this.
  8. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Vet ikke om det ble sagt et annet sted, men nå kan man kutte ned på karantenen hvis man kommer fra rødt land ved å ta to tester:

    https://www.helsedirektoratet.no/ve...-av-covid-19-skal-vaere-i-karantene-i-10-dogn

    Ulempen er at den må tas etter 7 døgn, det kan ikke være en hurtigtest, og siden det fort tar et døgn å få svar er det i praksis bare 2 dager man barberer bort.

    I tillegg er det ikke mulig å booke et bestemt tidspunkt for gratisprøven, så det er litt prøving og feiling for å ikke få et testtidspunkt for tidlig eller for sent :)
     
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,217
    Likes mottatt:
    869,934
    Bonuspoeng:
    293
    UDs reiseråd forlenges til 01.03.2021
     
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,713
    Likes mottatt:
    32,633
    Bonuspoeng:
    293
    Går fint, lenge til august :)
     
    Jeanette liker dette
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,217
    Likes mottatt:
    869,934
    Bonuspoeng:
    293
    ..... i går ble det satt 225 vaksiner, snart ligger det 100 000 på lager.
    Fortsetter det i et tempo som dette blir det satt 45 000 vaksiner om 200 dager og da er august gått.
     
  12. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,187
    Likes mottatt:
    3,121
    Bonuspoeng:
    113
    Syns å det går sent. Komunenne Har fått drøssevis men satt noen få? Har de ikke holdbarhet i få dager etter at de går ut fra superfryserenne ?
     
  13. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Liker ikke.. Her i bygda sier legene at halvparten av de over 65 kan ha fått vaksinen i løpet av første kvartal..

    Brenner et blått lys for London midt i Mars og jeg er redd det ikke blir noe av Maldivene i slutten av Mai heller.
     
  14. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,308
    Likes mottatt:
    2,460
    Bonuspoeng:
    113
    Hovedproblemet er vel at vaksinene ikke sendes ut, da Helsedirektoratet holder igjen for å ha nok til dose 2...
    Men noen hos direktoratet må ha strøket i matte, for de holder jo igjen doser slik at de kan sette 20 på hvero_O

    Annen sak som er problem hos oss kontra Sverige/Danmark er at det tar grusomt lang tid å pakke om. Fra leverandør kommer de pakket som 950(?) doser, mens myndighetene i Norge sier at alle kommuner skal få til like stor andel av befolkningen samtidig...
     
    tobeornot999 liker dette
  15. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Klassisk norsk "her skal alle være like".. Istedenfor å sende ut hele pakker til de største kommunene, så de kan dele opp og sette de på løpende bånd. Når vaksinene som ikke trenger like lav temperatur og holder lenger kommer kan det deles opp til de mindre kommunene. Jeg tror alle storbyene kan motta frosne doser og holde av dose 2 selv..
     
    tobeornot999 liker dette
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,713
    Likes mottatt:
    32,633
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke vær så negativ, tenk positivt. Dette ordner seg, gjør alltid det for livets glade gutter :)
     
    Storbaba and snus_mumrikken like this.
  17. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,768
    Likes mottatt:
    7,717
    Bonuspoeng:
    183
    Helt utrolig at det går så tregt. Vi har vaksiner, men ingen får dem.

    Veldig norsk. Jeg blir helt oppgitt!

    Og kanskje må de kastes fordi de blir for gamle før noen får dem i armen.
     
  18. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,679
    Bonuspoeng:
    183
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,935
    Likes mottatt:
    57,896
    Bonuspoeng:
    293
    Er nok fordi regjeringen ikke vil hisse på seg distriktene. (Er vel redd for Vedum)

    Ikke ofte jeg er enig med Gunnar Stavrum, men han hadde en del gode poenger i lederen sin i dag (i går?). I stedet for å ha vaksine på lager, gi det til folk i områder med mest smitte.
     
    tobeornot999 and Insomnia4u like this.
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,713
    Likes mottatt:
    32,633
    Bonuspoeng:
    293
    Tja, de bør vel heller være redd for Slagsmål Vedda i byene, han stjeler jo stemmer så det suser. Helt utrolig at SP kan bli populært i Oslo. Sier vel det meste om å ha en fra vestkanten i Oslo som leder for AP...
     

Del denne siden