Corona-tråden

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Woodswing, 06. mars 2020.

  1. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,469
    Bonuspoeng:
    293
    Vel, folk stemte på Trump, så hvorfor ikke Vedum? :eek::p
     
    Are, RoadKing and Eddie47 like this.
  2. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,827
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Verden er gal....
     
    RoadKing liker dette
  3. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,469
    Bonuspoeng:
    293
    Jepp!

    Det er ikke alltid sånn at hvis man er misfornøyd med noe, så må man finne det som er stikk motsatt, og stemme på dem i stedet. Et lite steg til siden er ofte nok.
     
  4. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,216
    Likes mottatt:
    17,278
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel en måte å hinte om at de kan være misfornøyd med dagens sittende styresett.
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    «Hinte», det man har gjort i tilfelle Trump er vel å brøle det ut :)
     
  6. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    På dagens pressekonferanse uttalte direktør ved FHI at per no ikkje finst eit godt nok datagrunnlag for om vaksinen er med på å stoppe smittespredning (type: du kan vera vaksinert, men likevel vera ein smittespreiar, om eg forstod det riktig).

    Vidare vart det gitt grunnar for å ha eit smittelager som eg finn nokså fornuftige, til dømes ønsket om å ha sjansen til å yte ekstrainnsats dersom det behovet oppstår.

    No hugsar eg ikkje alt som vart sagt og det er sikkert mogleg å finne motargument, men helseministeren meinte at til sommaren skulle mykje vera gjort når det gjeld vaksinering, men smittesituasjonen og leveransane er to x-faktorar, vart det sagt.
     
  7. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,611
    Bonuspoeng:
    183
    Spent på hvordan det blir med reiser til sommeren selv om alle her på berget blir vaksinert..

    finner dette sitatet hos TV2 " Selv om flere land forventer å bli ferdigvaksinert i løpet av året, sier Folkehelseinstituttet at gjeldende reiseråd blir stående så lenge smittetallet overstiger 25 per 100.000 innbygger." https://www.tv2.no/nyheter/11886671/

    Vet ikke om journalisten her har feiltolket noe eller ei, men det er jo ikke så veldig mange prosent av ett lands befolkning som skal nekte og vaksinere seg før man er over 25 av 100 000, i lang tid.. det er jo også tidligere nevnt at de som er vaksinert også muligens kan bli smittet, men ikke syke/mindre syke.

    Og hva med alle land utenfor Schengen, hvor vi ikke opererer med noe grense i det hele tatt?

    Norge har vel kanskje med god grunn noe av de strengeste inn og utreise reglene i verden, men om alle voksne skulle kunne få vaksine før sommeren bør vi kunne håpe på at det er mulig å løsne strikken noe
     
  8. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,469
    Bonuspoeng:
    293
    "Alle" i denne sammenhengen er bare alle over 45. Resten er ikke med i beregningen ennå.
     
  9. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,611
    Bonuspoeng:
    183

    Var under inntrykk av at det gjaldt alle voksne( som pr min definisjon er over 18 år)
    Danmark og Sverige sier at de vil være ferdig vaksinert rundt St. Hans om alt går som det skal.
    Høie antydet ca det samme før i dag.

    Danske medier sier dette om hva danske FHI anslår:
    Det er den 12. og sidste gruppe af personer, der skal vaccineres, hvor alle forventes at være vaccineret med andet stik senest den 27. juni. Dermed vil alle, der ønsker at blive vaccineret i Danmark, have fået to stik.

    Gruppe 12 i Danmark er "Øvrige befolkning, fx segmenteret efter alder."
     
    Last edited: 13. jan 2021
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    Vi som blir vaksinert i februar bør kunne reise overalt ...
     
    Kristian and snus_mumrikken like this.
  11. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,469
    Bonuspoeng:
    293
    Trodde jeg også, men i utgangspunktet dreier det seg om de som er i prioriteringslisten. Og der er ikke friske folk mellom 18 og 45 med.
    Har ikke linken for hånden akkurat nå.

    Men, jeg tar gjerne feil..
     
  12. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    J&J Søker mest sannsynleg om godkjenning i Februar, så da er det muligens enda ein vaksinekandidat som mest sannsynlig kun krever 1dose tilgjengelig i mars. EU har avtale om opptil 400millioner doser.

    «We’re hoping these milestones can come together by February, so that we can then consider applying for an Emergency Use Authorization (EUA) of our vaccine with the U.S. Food and Drug Administration (FDA), as well as regulatory filings in other countries.

    We’ve committed to not-for-profit pricing during the pandemic period if we are granted EUA (or its equivalent) in any region of the world. We want to bring an affordable vaccine to the public, with the goal of providing 1 billion doses in 2021 and more after that.»

    https://www.jnj.com/innovation/questions-about-johnson-johnson-investigational-covid-19-vaccine
     
    Insomnia4u, holmen and snartur like this.
  13. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    509
    Bonuspoeng:
    93
    Ser at Hessen, en delstat i Tyskland så kanskje gjelder det for hele Tyskland, nå har fritatt innreisende fra karantene fra og med den 14 dagen etter at den personen har tatt vaksine.
    Kanskje dette blir standard i flere land? Får håpe at man da snart kan ta vaksinen.

    Kun på tysk: https://soziales.hessen.de/gesundhe...bestimmungen-und-coronatests-fuer-einreisende

    "Geimpfte: Ausnahmen gelten für: Personen, die über eine entsprechende Impfdokumentation (Schutzimpfung, die mindestens 14 Tage vor Einreise vollständig abgeschlossen wurde)"

    Vaksinerte: Unntak gjelder for: Personer, som har passende vaksinasjonsdokumentasjon (vaksinasjon, som ble fullført i sin helhet minst 14 dager før innreise)
     
    EndreD liker dette
  14. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje blir det mogleg å reisa i Europa til sommaren:
    Utan at eg er nokon ekspert, så vil eg tru at det her og der kan bli krav om å kunne framvise vaksinekort? Kanskje vil det vera ein slags sjekk på utvalde grensekryssingspunkt? Eg veit ikkje, men eg har ikkje heilt trua på 'fullstendig lausslepp' som før pandemien. Eller?

    For min eigen del har eg avskrive utanlandsreiser ut 2021, men kanskje eg revurderer seinare i år med tanke på turar til utvalde turar i Europa når vi nærmar oss eit stykke ut i fjerde kvartal i år.
     
  15. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,611
    Bonuspoeng:
    183
    Dinside/Dagbladet kan melde at "Spania åpner ikke for turister før etter sommeren"


    Jeg kan ikke spansk, så artiklene det linkes til gir meg liten nytte, men synes det hørtes noe merkelig ut.

    Vil de stenge for turister, eller mener de at det ikke vil være en "normalsommer" ?


    Smitten var jo veldig lav sommeren som var, og turister ble tatt imot med åpne armer, skulle jo tro man var mye bedre stillt i år enn i fjor mtp vaksinering som vil være kommet langt innen skoleferien begynner


    https://dinside.dagbladet.no/reise/apner-ikke-for-turister-for-etter-sommeren/73316936
     
    Last edited: 22. jan 2021
    jgroneng liker dette
  16. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,945
    Likes mottatt:
    5,733
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ser at saken er oppdatert i kveld etter at en spansk minister har tydeliggjort at de ønsker å få turismen i gang igjen så fort som mulig:

    – Vi håper at mot slutten av påsken og spesielt i sommer, at internasjonale reiser vil fortsette og at reisende vil velge Spania som destinasjon.
     
  17. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Kan det være at land med mye inntekt fra turisme prioriterer vaksineringen slik at turistnæringen/mennesker i turistområder får vaksinen først? Når vi har vaksinert de eldre i Norge, burde vi også prioritere hotellansatte foran oss kontorrotter?

    Som kontorrotte så håper jeg jo såklart ikke dette for MIN del, jeg vil ut og fly!
     
  18. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,223
    Likes mottatt:
    5,071
    Bonuspoeng:
    183
    Tror nok ikke dette blir aktuelt i Norge, men i land hvor turisme står for en vesentlig del av landets inntekter kan det nok være slik at man prioriterer turistområder først. Var blant annet snakk om at Bali skulle prioriteres da de for det første er svært avhengig av turisme, og for det andre er en øy med forholdsvis få innbyggere.
     
  19. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, jeg tror også flere land vil ønske å lokke med karantenefritak hvis man har vaksine. Selv om enkelte mener dette er urettferdig og det samme som å tvinge folk til å ta vaksine..

    Vel, enkelte land krever gulfeber-vaksine, det er fortsatt ingen tvang å ta den.
     
    Jeanette liker dette
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,469
    Bonuspoeng:
    293
    Det er mer urettferdig for de som står bakerst i køen enn for de som ikke vil ta vaksine.. ;) Min hjertesyke far kan ha fått vaksine, og kan derfor reise, men jeg som er ung og lovende, jeg kan ikke reise..
     
    Eddie47 liker dette

Del denne siden