Man kan evt melde flytting til Utsira kommune, rett over 200 som er registrert i kommunen og de får 10 doser ukentlig ifølge VG sin oversikt. Nedsiden med dette er beliggenheten.
Denne Astra Zeneca vaksinen som hverken skal gies til de over 65 eller folk i risikogruppene burde vel bare dyttes ut der smitten er størst
Ja, enig, bortsett fra at jeg bor i et sånt geografisk smitteområde selv og heller vil ha Pfizer Siden Astra har lavest forebyggingsgrad, send den på bygda hvor det sjelden er smitte
Høyst sannsynlig er nok effekten på AstraZeneca sin vaksine endel høyere, jeg tipper mellom 80 og 90%, er bare ganske begrenset data foreløpig. Mer kommer om noen uker. Bare sånn for å sette det i kontekst, så er vanligvis effekten på influensavaksine mellom 50% og 60%... Varierer litt fra år til år.
Joda, men vil foretrekke å bare bli syk på 1 av 20 eksponeringer, og ikke f.eks. 1 av 5 eller 1 av 10. For eksponeringer blir det sikkert nok av når man skal ut i verden å reise...
Det er vel uansett alder å bare si takk når en blir tilbudt vaksine hvem det nå er som har produsert den ..
Med litt optimisme er vi vaksinert før turen til München i juni.. Litt avhengig av hvilken vaksine man blir tilbudt. Håper jo uansett de Norske tallene, og spesielt for Oslo og Viken, har gått ned såpass mye før den tid at vi ikke lenger trenger karantene i Tyskland.
Satser også på det. Synes det er litt merkelig når de nå skriver om 18-45 som en aldersgruppe. Skulle tro de ser en forskjell på å være 20 og 40?
Jeg vil tro at de fleste vaksiner vil trenge en boost-sprøyte i etterkant for å fange opp de muterte virusvariantene fra Sør-Afrika og Brasil. Vi må nok uansett ta forhåndsregler i lengre tid fremover ved utenlandsreiser. Og tegne tilleggsforsikring for C19.
Da var både jeg og kona fullvaksinert med Pfizer Krysser fingrene for at vi slipper inn i Japan i juni.. men kan bli problem med tre små barn da ingen av vaksinene er godkjent på dem. Blir spennende å se hva reglene blir fremover..
Vaksinen fra AstraZeneca er mye mer effektiv enn hva den har blitt utgitt for å være, så får jeg håpe at de Norske myndighetene gjør som britene med denne vaksinen
Alle bekker små osv.. En fordel med Moderna er jo at den har ca 1 måned inervall mellom dose 1 og 2, i forhold til astrazeneca som har 2-3 mnd. så får du denne 1. Juli, er du ferdig vaksinert ca. 1. August mot midten av september med AstraZeneca.. Vi får håpe dette kan bidra med å bedre prognosene til FHI, som mener vi alle er vaksinert i September(best case), slik at vi blir mer på linje med Danmark og Sverige, som sier i løpet av sommren Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström räknar med att nästan 90 procent av de vuxna i Sverige ska vara vaccinerade mot covid-19 i slutet av juni, säger han till Dagens Nyheter.
På AZ har du allerede god beskyttelse etter første dose. Poenget med dose nummer to her er vel så mye å sørge for at imuniteten varer lenger. https://www.astrazeneca.com/media-c...the-primary-analysis-of-phase-iii-trials.html J&J sin vaksine bruker samme teknologi (viralvektor med adenovirus). Men de trigger en sterkere imunreaksjon på vaksinen, slik at de mener det holder med en dose.
Kanskje vi kan få en liten Sputnik, etterhvert? https://www.nrk.no/urix/den-russiske-sputnik-vaksinen-kan-bli-godkjent-i-norge-1.15360654
Vel, ja jo kanskje. Til sammenligning med for eksempel hepatitt a-vaksinen, som beskytter 4 uker etter første sprøyte. Men for å få langvarig beskyttelse så må du ta sprøyte nr 2 etter 6-12 måneder. Det er ikke da utenkelig at man kan slippe karantene etter 1 covid-vaksine, i tidsrommet 4-8 uker etter første sprøyte, da det er usannsynlig at man kan bli smittet i akkurat dette tidsrommet. Men hvis det varierer veldig fra vaksine til vaksine så er det vel enklere å kreve at alle er fullvaksinert med 2 doser ja.
Nå som Færøyene er gult- whats the game plan? SAS flyr og bo på Hilton? Krav til innreise og karantene etc?