Noen vaksineavtaler er undertegnet. Thailand satser på å produsere mesteparten selv hos én produsent. Går kanskje tregt, men noe er på gang: Sakset fra media 27. november 2020: Statsministeren i Thailand vil ikke ha noen masseturisme før thailendere er vaksinert mot Covid-19. Han antar at vaksineringen kan starte til sommeren, men vil forsøke å fremskynde prosessen. I dag undertegnes en avtale med AstraZeneca. – Vi antar at vaksinen er sertifisert og i produksjon i midten av 2021, uttalte statsminister Prayuth Chan-ocha i går. – Jo raskere vi kan fremskynde denne utviklingen, desto raskere kan vi åpne dørene til store antall besøkende (...) Jeg jobber nå med å finne måter å akselerere våre prosesser på så vi kan gå til massevaksinasjon tidligere enn dette. Sakset fra media, publisert 25.jan. 20221: Siam Bioscience strives to be the leading COVID-19 vaccine producer for Southeast Asia. Sakset fra media 21.01.2021: Det var 27. november Thailand undertegnet en avtale om å kjøpe 26 millioner doser fra Oxford/AstraZeneca. Etter det har det vært stille om vaksinering fra myndighetenes side, med unntak av at de har bestilt to millioner doser av den kinesiske vaksinen fra Sinovac, som er lovet levert mot slutten av februar. Den skal etter planen distribueres i hovedsak til helsepersonell. Sakset fra media 6.02.21: Chinese drug regulators have given conditional market approval to the Covid-19 vaccine developed by Sinovac, a Chinese company that Thailand is counting on to get its stalled vaccination programme off the ground.
Om den er skyhøy nå, hva vil den være om vi får smittetall tilsvarende de landene som virkelig sliter? Jeg tror slik retorikk både skremmer unødvendig, og gir et skjevt bilde av virkeligheten. Men vi kan sikkert være enige om å være uenige her. Norge har per 100' innbyggere i snitt 69 smittede per dag siste 14 dager. Tilsvarende for Sverige er 339 (da kan vi begynne å snakke høyt) og for Portugal 1267 (da snakker vi skyhøyt).
Interessant i et slik perspektiv er iallefall følgende: Når vi har vurdert røde soner ift innreise og karantene, gjennom hele 2020, så har kriteriet vært "20 bekreftede tilfeller per 100 000 innbyggere over 14 dagers periode" (Kriteriet ble senere endret til 25 og mindre enn 4% andel positive prøver). Og dette var før mutantene kom inn i bildet. For at Norge skal være en grønn sone i vårt eget perspektiv skulle vi hatt maks 20*54 = 1080 tilfeller over en 2-ukers periode Fasit pt er 3-dobbelt så høyt, 3690. Dette er da tall for hele Norge. Hvis vi for eksempel ser på Oslo isolert, så er tallene mye værre.
Jeg har booket utreise til ATH den 12/8 med retur fra HER den 19/8. Jeg tar dog ikke sjansen på noe som helst, så det ble fullt refunderbare A3 billetter i C. Kr 4300, som jeg betaler gladelig etter ett år på hytta
Min første billett til det store landet Utlandet er 19.08 med gode venner, og det er etter at tidlige billetter til Utlandet i 2021 er avbestilt ..
Dette tar jeg med en bøtte salt, da Pfizer er allerede forsinket, og de pusher "kvartal" til å være "den siste måneden". Så hvis noen sier "april" så har de tolket 2. kvartal til april med mye velvilje, istedenfor det som sannsynligvis vil skje, som er juni Husk, EU har ikke fått de første 300 millionene doser enda..
Det er iallefall håp VAKSINEKOORDINATOR TROR ALLE OVER 18 ÅR KAN FÅ TILBUD OM VAKSINE FØR JULI Bli tre nye coronavaksiner godkjent i løpet av våren er realistisk at Norge kan tilby vaksine til alle over 18 år før juli, ifølge Sveriges vaksinekoordinator. De tre vaksinene som kan bli godkjent i løpet av mars og april er fra produsentene Curevac, Janssen og Novavax, opplyser vaksinekoordinator Richard Bergström til TV 2. Han er forhandler og innkjøper for Norges og Sveriges vaksiner. Fra før er vaksinene fra Pfizer/Biontech, Moderna og AstraZeneca/Oxford godkjent i EU og Norge. Bergströms anslag vil tilsi at alle i Norge er vaksinert en måned tidligere enn det mest optimistiske scenarioet til Folkehelseinstituttet (FHI). Det tilsier at alle i Norge over 18 år får tilbud om vaksine innen utgangen av juli. Smitteverndirektør Geir Bukholm i FHI mener Bergströms scenario er optimistisk, men likevel realistisk. Han mener det skal «en del til» for at anslaget skal slå til. – Plutselig skjer det ting. Dette er en ganske skjør virksomhet, med nye vaksiner og ny teknologi. Det er mye som kan gå galt, sier han til TV 2. (NTB)
Nå er faktisk Pfizer på god vei til å ta inn igjen den lille forsinkelsen som kom grunnet ombygging av fabrikken i midten av januar, og det skal være tatt igjen iløpet av februar. https://www.tv2.no/nyheter/11919633/ Anbefaler å lese debattinnlegget til medisinsk sjef for Norge og Norden i AstraZeneca. https://www.aftenposten.no/meninger...-de-eldste-skal-ha-god-effekt-av-vaar-vaksine
UDs globale reiseråd forlenges "Det globale reiserådet forlenges fra 1. mars til 15. april. Island, Færøyene og Grønland, samt noen få områder i Finland er det gjort unntak for."
Det går bra, neste utenlandstur i appen er uansett i slutten av april (there's hope in a hanging snore... ikke sant...)
Fant denne: https://www.reuters.com/article/health-coronavirus-thailand-idUSL1N2K40FF Thailand kjører i gang egen vaksineproduksjon i juni. Men om jeg leser det rett så innebærer det at de bare kan vaksinere halve befolkningen i løpet av 21.
Leser jeg tyske nyheter ser det ut til at 75 millioner av de ekstra 300 kommer i løpet av 2. kvartal. Tilsammen 200 millioner i løpet av 2021, og de siste 100 ekstra er foreløpig ukjent. Så at den svenske tror de 300 ekstra kommer i april, det er bare galskap. Problemet EU har med Pfizer er at Pfizer forpliktet seg til en leveringsplan som de allerede lå etter med for 2020. Og det var før den midlertidige nedstengelsen for å oppgradere kapasiteten. I tillegg har Pfizer fortsatt å levere vaksiner til andre, som EU mente burde bli levert til EU først. Noe med at de ble produsert i EU og EU har vært med å finansiere utviklingen
SAS er iallefall forsiktig optimister og står klare til å starte opp, skulle situasjonen tillate det SAS åpner 180 direkteruter fra Skandinavia til Europa i vårens og sommerens trafikkprogram, forutsatt at reiserestriksjonene er lettet. Hit flyr SAS i vår og sommer - SAS (sasgroup.net)