Ser ikke helt hvordan det ene utelukker det andre? EDIT: Saker som dette er vel kanskje med på å skape "hearsay" om folk som kommer inn uten karantene/testing. https://www.vg.no/nyheter/innenriks...en-ved-svenskegrensen-og-droppet-coronatesten
Helt enig med deg. Sier kanskje litt om meg, men i det store og det hele er livet mitt relativt normalt (selv om jeg gjerne skulle hatt en langhelg i London snart). Det viktigste for meg er at skolene er åpne. At pøbber og helsestudio er stengt påvirker meg lite. Men jeg forstår at andre blir mer berørt.
La nå næringslivet få de de trenger ETTER at de har vært i en streng karantene som i Australia og Kina. Når importsmitten er utfordringen så er det vel der det må strammes inn og gi merkbare konsekvenser når karantene ikke blir overholdt (for eksempel kaste de ut av landet og kansellere arbeidskontrakter).
Det så lovende ut i forrige uke da lokale myndigheter i Phuket planla å kjøpe inn vaksiner med private midler og massevaksinere halvøyen til flokkimmunitet innen oktober i år for å få igang turismen igjen. Nå har helseministeren i Thailand sagt tydelig nei til initiativet (jeg var på tur å kjøpe en CT-reise til phuket i november pga denne planen, men trakk i nødbremsen i tide). http://www.thainytt.no/index.php?id=3177354898387363804/helseministeren-ingen-covid-19-vaksiner Så... slik jeg ser det er det kun noen få realistiske reisemål tilgjengelig ved utgangen av 2021, og dette er land som er blitt fullvaksinerte til da (og man må jo selv ha rukket å blitt vaksinert. Jeg er helsepersonell så personlig er det ok, men vil jo gjerne ha med resten av familien på ferie, så jeg tror ikke man skal gamble på at alle i Norge er ferdigvaksinert (med to doser) før godt utpå høsten). Israel er i mål. Seyschellene likeså. Dubai vil også klare det snarlig. Mange EU land vil være i havn tidlig, men Europa, inkl middelhavsområdet, er jo KALDT i november og frister ikke som feriemål. Personlig tror jeg USA vil være et bra alternativ, de er allerede godt igang, har bra vaksineproduksjon og utrullingstempo, har adekvat økonomi og politisk press til å massevaksinere alle i løpet av kommende 8 mnd. Det er ikke min favorittdestinasjon, men Sørøst-Asia er helt urealistisk i år, det samme gjelder Sør/Mellomamerika/Karibien og Afrika. Har derfor lagt CT-turen til USA, med en uke i California, og en uke på Hawaii i november. Tror det er det beste man kan få til i 2021 slik verden er for tiden.
@holmen Du rykker stadig bakover i vaksinekøen! Årets russ har meldt seg på i rekken av de som vil prioriteres i vaksinekøen. Disse kommer nå i tillegg til helsearbeidere, tannleger og lærere som alle vil ha vaksine før deg @holmen ...enda så ung og lovende du er. .... og Raymond Johansen maser om prioritering for Oslo.
Hva med IFere? Burde ikke vi også prioriteres? Har jo ikke muligheten til å leve fullverdige liv pr i dag...
Fremst i køa såfremt vi kan dokumentere booking i biz eller first burde jo vært naturlig mener nå jeg
Hadde et privat legeselskap inngått egen avtale med pfizer, kjøpt inn vaksiner og tilbudt dette til de som betaler, så hadde jeg sannsynligvis slått til på det! Men hvor mye hadde jeg vært villig til å betale? Hvor mye hadde du? Ville det vært lovlig for en lege å parallellimportert og satt vaksinen? @drsyk ?
Ikke sett @drsyk på ideen. Han kan tjene grovt nå. En vaksine mot x antall eb poeng, muligens med en ct med kort utløpstid
Og ikke minst, hva hadde enkelte bedrifter vært villig til å betale for å vaksinere egne ansatte? Litt sent ute nå, men mistenker at man i framtiden vil se enkelte store selskap rundt i verden prøve å sikre seg egne avtaler mot nye mulige trusler.
For en gangs skyld er jeg enig med Raymond. Det er en skremmende følelse. Fikk forresten melding fra fastlegen i dag, ser ut til at medio mars er tiden for meg.
Løser vaksinene hele problemet her? Ingen vaksiner er så lang godkjent for barn ingen av de har bevist at vaksinen forhindrer en i å bli bli smittet eller å smitte andre? Den fungerer rett og slett som en "immun booster". Jeg er ingen "anti vaxxer" men i denne saken er jeg skeptisk. Om en skal tro på tallene er vel covid-19 svært farlig for de eldre og de med underliggende sykdommer. For de yngre som har rimelig bra helse er jo risikoen for død forsvinnende liten. Men så har vi denne "long time covid" også da. Denne debatten er ikke enkel.. Beklager om denne sporer av debatten
Ifr det å forhindre å smitte videre så gjorde CDC (amerikanske smittevernmyndigheter) en interessant oppdatering på sine guidelines i går. Fullvaksinerte behøver nå ikke lenger gå i karantene dersom de blir eksponert. Dette gjelder de tre første månedene etter fullvaksinasjon. Rasjonalet bak er at selv om man fremdeles kanskje kan være smittsom som fullvaksinert så vil virusmengden høyst sannsynlig være såpass redusert at man er er betydelig mindre smittsom. Disse slipper derfor karantene i USA. Det sier litt om sannsynlighetsovervekten for å ikke være spesielt smitteførende som fullvaksinert. De må fremdeles følge øvrige smittevernråd når de beveger seg offentlig, som å bruke munnbind osv. https://www.nbcnews.com/health/heal...ple-don-t-need-quarantine-if-exposed-n1257336
Ja, jeg har tidligere sett store selskap tilby egen influensavaksine for alle ansatte. For de ansatte er jo dette gull, de trenger bare å gå nedom resepsjonen i løpet av arbeidsdagen så blir de vaksinert. For bedriften sparer de mye sykefravær. Selv har jeg tatt noen vaksiner på apoteket, men følte ikke at jeg sparte så mye tid i forhold til å ta det hos fastlegen. Litt praktisk å kunne ta det om kvelden kanskje, men jeg testet å ta vaksine i lunsjen. Hadde vært like greit å dra innom fastlegen før jobb og fikse det da. Eller ta det samtidig hvis man alikevel har en legetime for kontroll etc.
Jeg lurer på om Tanzania er en CT-destinasjon, for presidenten der ba til Gud og da var viruset borte i følge han, så da åpnet de bare landet.
Gurvernøren på Bali sa i mars at gudene ville beskytte både øyen, befolkningen og ikke minst turistene fra Covid-19. Hotellet vi bodde på hadde egen prestinne som velsignet hvert rom med gjester og tente røkelse og blomsterdekorasjoner uten for hver dør. Sånn skulle Bali reddes fra Covid-19
Madagascar gjør det ikke så bra de heller, selv om de har en drikk som stanser covid-19.. https://www.bbc.com/news/world-africa-53756752 Uvisst om pingvinene har noe med dette å gjøre ;-) Videre: https://www.africanews.com/2020/11/...nd-on-covid-19-vaccine-refuses-immunization// Det der er bare trist. Det at så mange andre afrikanske land også vil satse på denne drikken gir meg bare tanker om at de aldri vil komme seg ut av gjørma, hverken med covid eller noe annet. Hvis det er noe vitenskap hos disse vitenskapspersonene, så burde de da faktisk gjøre noe vitenskap? Eller er vitenskap fancy ord for heksemedisiner? :-/