Corona-tråden

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Woodswing, 06. mars 2020.

1. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,590
    Bonuspoeng:
    183
    EndreD, holmen and trygveat like this.
  2. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,453
    Bonuspoeng:
    183
    Gode vaksinenyheter i dag...

https://www.nrk.no/norge/norge-far-langt-flere-vaksiner-enn-ventet-fram-mot-sommeren-1.15371002

2,24 millioner ekstra doser med Pfizer-BioNTech vaksinen, 840.000 av disse leveres allerede i april-juni. I tillegg melder AstraZeneca at de planlegger å levere 50% flere doser i Q2.

I tillegg annonsere også EMA at CureVac sin vaksine hadde startet prosessen med "rolling review". Da har vi tre noe vaksiner inne til godkjenning.J&J sin ligger ann til å bli godkjent allerede i mars. Novavax og CureVac ligger an til godkjenning i april.

Points4Fun, Avixlo, Lars J and 2 others like this.
  3. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
    Det som er interessant er hvor mange vaksiner vi skal få når. Både i teorien og hva som har blitt levert i praksis. Fant bare disse 2 uker gamle tallene:
    https://www.tv2.no/a/11924550/

Jeg krysser fingrene og håper på mai/juni for min del.. men får vi 840k ekstra doser i april-juni så kan det jo være at det blir tidlig mai.

Slik det så ut med de gamle tallene, så kan Norge forvente å vaksinere antall personer (doser / 2) til og med april:
    Pfizer: 671.000
    Moderna: 128.000
    AstraZeneca: 244.000
    Sum: 1.043.000 mennesker

Ifølge VG er jeg vel på 1.5 million i kø eller rundt der, så da blir det vel kanskje mai/juni alikevel.. :)

Points4Fun liker dette
  4. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,590
    Bonuspoeng:
    183
    Maggie liker dette
  5. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,911
    Bonuspoeng:
    293
    Tidenes ups-and-down tråd på får vi vaksine? Nei det får vi ikke?Å jo, nå får vi! Å nei, nå får vi mindre enn lovet. Hoj, hoj! Nå er det nye muligheter! Å, nei kanskje ikke ... Men vi har tru på selskap ZZ, så da blir det tur til Alicante i sommer!

Ta dere et glass eller to, og pust med magen!

Kalsnes, Jeanette, Trykkern and 6 others like this.
  6. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    874,726
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har tatt et glass coronamedisin rett fra frysen ..
    Holder meg til Lukasjenko sin resept

Kristian, Avixlo, jgroneng and 3 others like this.
  7. haakonks

Likes mottatt:
    10,453
    Bonuspoeng:
    183
    Hele poenget med Corona-tråden er jo "live" oppdateringer er det ikke? :)

Kristian, LaDuden, Avixlo and 2 others like this.
  8. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,911
    Bonuspoeng:
    293
    :D:D

9. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,444
    Bonuspoeng:
    93
    Maggie liker dette
  10. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    874,726
    Bonuspoeng:
    293
    Noen ville sagt at det rablet for Erna hvis hun i fjor på denne tid hadde snakket om obligatorisk testing og karantene hotell for innreise til Norge ...

11. RescueMe

Likes mottatt:
    1,444
    Bonuspoeng:
    93
    Sant sant, lett å kritisere, personlig er jeg mer kritisk til at man i Norge har vært dårlig til å planlegge enn de faktiske tiltakene. Mottoet om å planlegge for det verste og håpe på det beste burde gjelde her også...

Men reagerte faktisk på at man i media ikke har snakket så mye om Danmark i det siste, var jo lenge forbildet for tiltak her hjemme også. Muligens forklaringer er at man i Danmark nå har begynt å få relativt hard motstand, både mot selve tiltakene, men også mot mye av prosessene rundt. Og ble overrasket når jeg snakket med ansatte hos en dansk selskap vi bruker på jobb, de kunne fortelle om ganske heftig debattklima selv på jobb og ganske dårlig stemning i sosiale medier hos ellers fornuftige folk. Kan ikke si at jeg har sett noe lignende her hjemme i samme skala.

12. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis de bare hadde kommet med spyttprøver, gjerne i en hurtigtest-variant, så hadde jeg gladelig testet meg selv ukentlig eller oftere. Men dyp neseprøve gjør jeg bare hvis jeg virkelig må.

Personlig er jeg nå ganske klar for en lenger tur ut av huset, gjerne til varmere strøk.. Til høsten/vinter blir jeg nok enda mer klar for tur, siden vi gikk glipp av fjorhøstens og denne vårens sol-flukt.

holmen liker dette
  13. RescueMe

Likes mottatt:
    1,444
    Bonuspoeng:
    93
    For all del, dersom det er det som skal til for å friskmelde samfunnet, så er jeg også for det. Det den danske statsministeren nå begynner å snakke om derimot en løsning som skal vare i årevis, altså den nye normalen. Kort oppsummert her i JP;

Forskellige mutationer betyder, at selv om vaccinerne kan hjælpe med at sænke coronasmitten i samfundet, er det ikke sikkert, at de kan udrydde den.
    Statsministeren forestiller sig en ”aggressiv” teststrategi. Hun beder danskerne vænne sig til fast til at blive testet ”flere gange om ugen”.Derfor taler statsministeren om ”teststationer mange, mange steder i landet” - eksempelvis på biblioteker og supermarkeder.

Jeg vet ikke helt om jeg liker den retningen dette bærer i da.... men man får håpe at Norge klarer å tenke litt mer edruelig og ikke bli revet med av panikken som har ridd Danmark i det siste.

Insomnia4u, Xflipper and Lars J like this.
  14. oggaman

oggaman Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    222
    Bonuspoeng:
    43
    Den danske statsministeren planlegger for et worst case scenario. Blir det så ille som hun frykter, hjelper det nok ikke hva vi vil eller ikke.

holmen liker dette
  15. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    874,726
    Bonuspoeng:
    293
    Et positivt element i denne pandemien må vel være at håndhygiene og avstand har medført at vi i år ikke har hatt en skikkelig influensasesong. Dette har medført at influensadødsfallene er uteblitt.
    Er det ikke omkring 900 i året?

I tillegg har i alle fall jeg unngått å bli smittet av "barnehage"-forkjølelse, det er jeg blitt når jeg hadde egne barn i barnehage og småskole, og nå når jeg har barnebarn i samme alder ...

16. haakonks

Likes mottatt:
    10,453
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, snittet i Norge er at rundt 900 i året dør av influensa. Når man ikke tar spesielle tiltak mot smitte. I verden ligger tallet på mellom 290k og 650k som dør av sesonginfluensa.

Til sammenligning har litt over 2,4 millioner så langt død globalt av Corona, og det er med ganske inngripende tiltak i mange land.

Edit:
    Kan jo legge til at for Norge sin del så regner man med at litt under 10 prosent av befolkningen har influensa i en normal sesong...
    Så langt estimerer man at mellom 1,3 og 1,7% av befolkningen har hatt Corona...

Last edited: 15. febr 2021
  17. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,053
    Bonuspoeng:
    113
    Var i Afrika i fjor og der fikk jeg beskjed fra noen av de lokale om at Covid-19 var en "white people disease" så det var kun jeg som hadde et problem, håndteringen er tydeligvis veldig forskjellig rundt i verden, hehe

Spielhaug liker dette
  18. Jan Fredrik

Jan Fredrik Veteran

Likes mottatt:
    1,721
    Bonuspoeng:
    113
    Skal nevnes at noe forskning har pekt på at visse etnisiteter (europeere, amerikanere, m.fl.) har større risiko for alvorlig sykdom og død. I tillegg vet man at klima spiller en rolle, hvor særlig varme temperaturer ser ut til å redusere forekomsten. Til sist er det også store forskjeller på mobiliteten blant befolkningen i forskjellige land.

Og disse tre grunnene tror jeg forklarer en stor del av den høyere forekomsten og dødeligheten i blant annet Europa og USA.

19. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,053
    Bonuspoeng:
    113
    Joda, er nok en rekke faktorer som spiller inn her. Uansett så er det jo land i både Sør-Amerika, Asia og Afrika som har blitt ganske hardt rammet. At dette direkte ikke rammer mørkhudede folk som var hovedpoenget her tror jeg uansett ikke stemmer.

Jan Fredrik liker dette
  20. puckno

puckno Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    370
    Bonuspoeng:
    63
    Når sykdommen var helt ny i Norge var det endel på østkanten i Oslo som mente dette var først og fremst var et vestkant-problem, siden de på vestkanten var overrepresentert blant de som dro på skiferie i italia og østerrike... Litt samme logikken.

Flyrlavt and RoadKing like this.

Del denne siden