Corona-tråden

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Woodswing, 06. mars 2020.

1. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,453
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor sier "den svenske" dette?

Jeg har vel inntrykket av at han sier det samme som det du leser i tysk media, at 75 millioner ekstra doser skal leveres i andre kvartal.

Last edited: 09. febr 2021
  2. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,590
    Bonuspoeng:
    183
    Sveriges del av de ytterligare 300 miljoner doserna kommer att komma i april, enligt Richard Bergström. Pfizer kommer troligen att bli det som flest svenskar vaccineras med.
    Corona: 300 miljoner doser av Pfizers vaccin till EU (expressen.se)

Kan fort være ett sitatfeil..

3. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,369
    Bonuspoeng:
    113
    Samme var publisert i norske media, jfr post litt tidligere (forrige side).

haakonks liker dette
  4. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,369
    Bonuspoeng:
    113
    Høie refererte til Bergstrøms uttalelse live på Dagbladet nettopp. Fortsatt håp om at flertallet av den voksne befolkningen i Norge kan være vaksinert innen utgangen av juni.
    Bare å beholde håpet, så får vi se hvordan det utvikler seg.:cool:

holmen and Lars J like this.
  5. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    8,469
    Bonuspoeng:
    183
    Fra VG:
    "FHI: FORBUD MOT FRITIDSREISER UTENLANDS KAN VURDERES FOR NORSKE BORGERE
    Tirsdag ble det kjent at Utenriksdepartementets globale råd om å unngå unødvendige fritidsreiser utenlands forlenges.

I sin anbefaling til regjeringen om reiserestriksjoner onsdag skriver Folkehelseinstituttet nå at Norge kan vurdere et forbud mot fritidsreiser utenlands for å redusere antall som krysser grensene ytterligere, altså hakket strengere enn dagens regelverk.

– Smitterisikoen henger sammen med det totale antallet som reiser inn og ut av landet, skriver de.

FHI viser til at et slikt forbud har blitt innført for en kortere periode i Belgia, der ikke-essensielle reiser til utlandet er forbudt for personer som primært er bosatt i Belgia - med flere unntak. Samtidig er ikke-essensielle reiser til Belgia er forbudt for personer som primært er bosatt i utlandet.

De etterlyser samtidig bedre etterlevelse av allerede eksisterende regler, som egnet karantenested.

FHI mener samtidig at strenge innreiserestriksjoner til Norge bør benyttes i så kort tid som mulig, og etter hvert lempes på når det er gode systemer for effektiv karantene og eventuelt testing etter syv døgn er på plass."

Insomnia4u liker dette
  6. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,203
    Bonuspoeng:
    293
    Og sånn bør det være helt til alle (les: JEG) er vaksinert. :p

sutenai, Kristian and kaiarne like this.
  7. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror tålmodigheten og dugnadsånden nå er på bristepunktet. En ting er alle som sliter med å overholde reglene og bruke hodet (stort familiebryllup over 3 dager med over hundre gjester? Private fester med mange deltakere? Etc). Men i tillegg så kommer det hver uke arbeidere med slappe forhold til karantene, som bor i kollektiv med folk som har fått påvist smitte, som det kom frem i dag. For ikke å snakke om alle transportarbeiderene som kommer med color cargo-fergen og er unntatt karantene.

Jeg tror mange føler på at det virker urettferdig at man trekker korteste strå og blir sittende isolert mens det aldri er bra nok og tallene øker.

Selv er jeg ganske lei av å mangle et sosialt liv, både i arbeid og privat. Jeg jobber best ansikt til ansikt, ikke video til video.

Av tåpelige eksempler på at mange gir blaffen er å se hvor flinke folk er til å holde avstand i butikken ("jammen jeg har jo munnbind!"), eller som jeg så selv da noen kom og hentet noe jeg solgte på finn. Ingen munnbind-bruk.

Jeg er SÅ klar for å ta vaksinen når jeg får tilbudet, men hvis man alikevel må opprettholde tiltak fordi man kan være smittsom etter vaksine.. Ja da er det ikke godt å si hva som vil skje med folk.

Skarven, Earl, Insomnia4u and 2 others like this.
  8. puckno

puckno Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    370
    Bonuspoeng:
    63
    Det er en økende tendens til at enkelte politiske partier tar valgkampen inn i corona-håndteringen. Det undergraver tilliten til tiltakene, og vi må basere oss på mer forbud og tvang framfor frivillighet.

Storbaba liker dette
  9. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,735
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg syns det er merkelig at folk begynner å bli negative til tiltakene.
    Altså, jeg forstår at man er lei. Jeg og savner å reise, dra på puben, middag med gode venner og hele pakka.

Men, det er et stort MEN. Hvis man sammenligner oss med resten av verden, så må man jo kunne si at tiltakene har virket. Vi har ekstremt bra tall sammenlignet med de aller fleste.

Hvis vi skal droppe tiltakene så er det rimelig sannsynlig at vi havner i samme båt som f.eks Danmark og Sverige.

Er det det vi vil?

Kristian, puckno, oggaman and 2 others like this.
  10. holmen

Likes mottatt:
    64,203
    Bonuspoeng:
    293
    Er vel ikke det som er poenget?
    Mer at vi gjør masse for å hindre smitte (er hjemme, gjør ingenting, får ikke trene osv), samtidig som det er så mange unntak fra reglene, og at det renner inn med folk som ikke trenger å ha karantene.

Jeg begynner å føle på det selv.

Skarven, RoadKing, Mg15 and 1 other person like this.
  11. puckno

puckno Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    370
    Bonuspoeng:
    63
    Fake news sier nå jeg.

12. holmen

Likes mottatt:
    64,203
    Bonuspoeng:
    293
    Hva er fake news?
    Hvis grensene er stengt (som de er nå), hvorfor kommer det da masse folk inn?

13. puckno

puckno Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    370
    Bonuspoeng:
    63
    Hvilke unntak fra reglene er det du snakker om? Og hvem er alle de folkene det 'renner inn med' som ikke behøver å ha karantene?

14. holmen

Likes mottatt:
    64,203
    Bonuspoeng:
    293
    Skarven and RoadKing like this.
  15. Jan Fredrik

Jan Fredrik Veteran

Likes mottatt:
    1,721
    Bonuspoeng:
    113
    puckno liker dette
  16. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,911
    Bonuspoeng:
    293
    Det var vel et eksempel. Anyway, da er det vel med noen av disse da:

• utlendinger som er bosatt i Norge
    • utlendinger som har fått familieinnvandringstillatelse
    • utlendinger som skal besøke eller bo sammen med nære familiemedlemmer i Norge
    • utlendinger som skal gjennomføre samvær med barn
    • utlendinger som har særlige grunner som tilsier at personen gis rett til innreise, slik som særskilt omsorgsansvar for personer i Norge eller andre sterke velferdshensyn
    • asylsøkere og overføringsflyktninger
    • enkelte yrkesgrupper
      • journalister
      • sjømenn og luftfartspersonell
      • <slettet>
      • diplomater og militært personell
      • samer under utøving av reindrift
      • forskere og besetningsmedlemmer på havforskningstokt
    • utlendinger invitert av norske myndigheter og ansatte i internasjonale organisasjoner
    • utlendinger som skal mellomlande på flyplass i Norge (både i internasjonal lufthavntransitt og innad i Schengen)
    • utlendinger som jobber innenfor kritiske samfunnsfunksjoner
    • helsepersonell fra Sverige og Finland som jobber i den norske helse- og omsorgstjenesten
    • utlendinger som er fastboende på Svalbard, eller som har behov for å reise gjennom det norske fastlandet på vei til eller fra arbeid eller bosted på Svalbard

Hentet fra:
    https://www.regjeringen.no/no/tema/...estriksjoner/id2703365/?expand=factbox2787815

Skarven, holmen and Finnks like this.
  17. puckno

puckno Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    370
    Bonuspoeng:
    63
    Altså, påstanden her gikk på at "det renner inn med folk som ikke trenger ha karantene". Er det noen av disse du mener er unntatt karantene?

18. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    874,718
    Bonuspoeng:
    293
    Du verden ...

holmen liker dette
  19. holmen

Likes mottatt:
    64,203
    Bonuspoeng:
    293
    Skjønner ikke hvorfor vi har denne diskusjonen, men hvis du går inn på linken, så er det listet opp unntak fra reisekarantene der.

Poenget står fortsatt, uansett hvilket ord du velger å fokusere på. Kanskje jeg overdrev litt.

"Mannen i gata" sitter hjemme og passer dine egne saker, mens det er masse folk som reiser over grensen hver dag. Etterhvert føles det urettferdig.

20. puckno

puckno Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    370
    Bonuspoeng:
    63

Del denne siden