Corona-tråden

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Woodswing, 06. mars 2020.

1. Jan Fredrik

Jan Fredrik Veteran

Likes mottatt:
    1,721
    Bonuspoeng:
    113
  2. SayWhat

SayWhat Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
  3. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,453
    Bonuspoeng:
    183
    Den ble "klarert" av EMA i dag...

Italia, Spania, Frankrike, Latvia og Litauen har så langt annonsert at de fortsetter med bruken av Astra Zeneca. Så for vi se hvilken konklusjon det blir i Norge i slutten av neste uke.

Personlig hadde jeg tatt vaksinen i morgen hvis jeg hadde fått tilbud om det.

4. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,911
    Bonuspoeng:
    293
    Du får fikse din egen dugnad. Og anta at viruset forsvinner.

drsyk, OttoL, haakonks and 3 others like this.
  5. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror Norge kommer til å dumpe Astra Zeneca, med mindre de klarer å identifisere hva som forsårsaket det og kan unngå det. Som de sa, leveransene har uansett vært så ustabile at det vil ikke utgjøre en stor forskjell.

Selv venter jeg og håper på Pfizer eller Moderna i løpet av våren.

Jeg kommer ikke til å ta Astra Zeneca.
    Jeg kommer heller ikke til å fly 737max ;-)

Ønsker ikke å prøve lykken min med noen av sakene uansett hvor god oddsen er i min favør.

drsyk, Nurse82 and SayWhat like this.
  6. haakonks

Likes mottatt:
    10,453
    Bonuspoeng:
    183
    Regner med at det da er en ganske kort liste med medisiner du er villig til å ta...
    Skal ikke lenger enn til smertestillende tabletter før man finner flere alvorlige og ekstremt sjeldne bivirkninger.

Men, irrasjonell frykt er noe alle kan ha... :)
    Så, for all del... Men det er ikke sikkert du får valget om å velge noen av de vaksinene du ønsker, så da er alternativet enten å la være eller vente til vaksineprogrammet er ferdig og vaksinene er tilgjenglig på vanlige legekontor og appotek.

Eddie47 liker dette
  7. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    874,728
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kommer ikke til å fly B737 MAX hvis det er mulig å la vær ..
    Jeg kommer til å ta den vaksinen jeg blir tilbudt!

haakonks and holmen like this.
  8. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,590
    Bonuspoeng:
    183
  9. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Der har vi trolig slutten for bruk av AstraZeneca-vaksinen i Norge, om ikke på grunn av effekt/risk, så pga. manglende tillit i befolkingen.

FHI kommer med oppdatering i slutten av uke 12.

Var innom Reiseklinikken før jul for å booste noen vaksiner. Det var få andre avtaler på kontoret, så ble sittende å prate med erfarne Gunnar Hasle.

Med en kar som har jobbet med vaksiner og infeksjonssykdommer hele livet sitt tilgjengelig, måtte jeg jo spørre hvilken vaksine han ville velge for seg og familien.

Han var klar på at han ville valgt en tradisjonell virusvektor over mRNA, og ventet lengst mulig – om mulig. Han mente betinget godkjenning av vaksiner (det er det vi bruker) er som beta software. Det vil være bugs i starten og versjonene blir bare bedre over tid.

Lar være å nevne hvilke vaksinekandidater han hadde mest tro på, med la oss si det var av de mer ukjente og mindre ‘attraktive’ på jungeltelegrafen.

Fra Legemiddelverket: Betinget godkjenning gis for ett år av gangen og gis før man har langtidsdata om effekter og bivirkninger. Det stilles derfor krav om at vaksineprodusentene forsetter med studiene sine.

Sjekk dine reisevaksiner på:
    https://tjenester.helsenorge.no/vaksiner

Last edited: 21. mars 2021
    SayWhat, drsyk, Avixlo and 5 others like this.
  10. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Det jeg lurer på er om det vil være mulig å ta den likevel, eller om FHI tar avgjørelsen på vegne av hele befolkningen. I valget mellom å bli smittet eller å få tatt AstraZeneca vil jeg velge sistnevnte.

bombusfervidus liker dette
  11. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    Det vil være for dumt å kaste dem...

Insomnia4u liker dette
  12. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,212
    Bonuspoeng:
    293
    De kunne jo få folk til å melde seg frivillig til å bruke dem opp? Jeg vet om en som gjerne tar sjansen.

SayWhat, drsyk, Jan Fredrik and 5 others like this.
  13. Jan Fredrik

Jan Fredrik Veteran

Likes mottatt:
    1,721
    Bonuspoeng:
    113
    Spilte inn dette til en av de som jobber med AstraZeneca-beslutningen i FHI, og fikk veldig positiv respons. Hun skulle ta det med inn i diskusjonene.

For meg virker det mest sannsynlig at den kommer til å bli valgfri og kun brukes i visse befolkningsgrupper, også åpner de eventuelt opp for flere (eller alle) befolkningsgrupper på et senere tidspunkt. Og finner man årsaken og en måte å unngå de alvorlige blodproppene på kan den eventuelt gjøres til en likeverdig vaksine igjen senere.

Insomnia4u, Avixlo, Eddie47 and 5 others like this.
  14. haakonks

Likes mottatt:
    10,453
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror nok også at det dessverre er slutt på å bruke AstraZeneca i det vanlige vaksineprogrammet.

Håper også de gjør den valgfri for utvalgte grupper.

Hell i uhell så er antallet doser Norge regner med å få fra AstraZeneca veldig lavt. . Kun 540.000 doser i hele Q2. Til sammenligning regner vi med å få 580.000 doser fra Pfizer bare i april. Kutter vi AstraZeneca vil vi også bli veldig følsomme for problemer levering og kvalitet på de andre vaksinene...

Eddie47 liker dette
  15. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Uten å antyde noen som helst, vil en kunne tenke seg at mennesker som er sensitive overfor medikamenter bør undersøke seg for de spesifikke antistoffene dannelse hvis mulig, før en avskriver AZ helt, hvorfor reagerer immunforsvaret på AZ og så danner antistoffer for blodplatene, det er en autoimmun reaksjon, at kroppen selv angriper seg selv, som komplikasjon for at immunforsvaret "misforstå/ser ikke forskjell på AZ og sin egen kropp", og begynner å rydde opp i kroppen" .Typisk sette i revmatiske/stoffskifte sykdommer+++

Tilsvarende us. metoder er f.eks. med prikktest for allergener, de trigges en immun reaksjon for det man er allergisk mot. Her kan en ta f.eks. 1/10 dose av AZ vaksinene og teste ut på de respektive pasientene og dermed får en bedre forståelse av reaksjonen, hvis den oppstår uten å være dødelig.

Større studie vil innebære sykehus innleggelse, før vaksinering, etter vaksiner med daglig monitorer av de vaksinerte for å observere blodplater og klinisk status, dette er en lite kostnads effektiv metode.

Vi får håpe Bent og Erna pønsker ut en fornuftig plan.

Insomnia4u, Eddie47, Finnks and 3 others like this.
  16. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,212
    Bonuspoeng:
    293
    Interessant at broren til FHI-sjefen skal få AZ-vaksinen. :cool:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/wex3gG/nato-sjefen-faar-astrazeneca-vaksinen

17. SayWhat

SayWhat Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Personlig ville eg ikkje ta sjansen, men det er fordi eg har hatt ein del 1 i 10000 reaksjoner på medisiner. Ingen livstruende reaksjoner, men det er ein par heilt vanlige medisiner eg rett og slett ikkje kan bruke uten at kroppsdeler begynner å hovne opp eller at eg klør meg til blods om nettene etter 1-2 uker bruk.

Listen med medisiner som min fastlege har lagt inn med advarsel i datasystem sitt når det gjelder meg begynner å bli lengre enn eg liker. :(

Håper på Pfizer personlig, med det store antallet som Israel har fullvaksinert begynner den vel å bli rimlig utprøvd etterkvart på alle aldersgruppene.

Innen det blir min tid her i Norge vil vel Pfizer ha data tilbake frå dei 6-7 milllioner fullvaksinerte prøvekaninene i Israel.

18. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
  19. SayWhat

SayWhat Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Kor utbredt er prikktest for allergener i Norge?

Dei gangane eg er blitt testet for allergener hos fastleger har det vært gjort med blodprøver.

Har vært gjennom heile prikktest regimet 2 ganger. Ein gang i 7-8 års alderen som undervisnings objekt for ein gruppe legestudenter og den andre gangen for 10 år siden i forbindelse med allergivaksinering i godt voksen alder.

Men alle var i spesialist helsetjenesten eller på sjukehus.

Last edited: 22. mars 2021
  20. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,281
    Bonuspoeng:
    183
    holmen liker dette

Del denne siden