Hud og ØNH legen gjør dette, var en tiltenkt metode for testing, fastlegen har blodprøve, det er riktig. Det er i utgangspunktet en enkel og billig måte å undersøke seg for om en utvikler en dødelig reaksjon fra en AZ vaksine eller ikke. I utgangspunktet bør AZ selv finansierer et slikt studie, men en vil da anta det er tidkrevende å finne korrekt antigen, mengde og falsk positiv kutt off. Og vaksinen forsetter å være satt på pause. Ville bare gi litt håp for AZ vaksinen. Hadde jeg tatt den? Kun pollen allergi her og ja selvfølgelig
Wasim Sahid også. Disse har jo relativt nylig hatt corona, er det ikke litt smør på flesk å ta vaksine så snart etter gjennomgått covidsykdom? Særlig i YT-legen sitt tilfelle..
Må ha vært HUD på Haukeland i 7-8 års alderen da, blei litt lei/urolig etter det 7-8 prikket. Legestudentene gikk videre og overlot resten til ein sjukepleier, trur eg endte opp med 7 positive av 12 prikk. Nå høres det ut som du min Gode Hr. Dr. har litt mindre allergiplager enn meg for å si det mildt og du er jo tross alt i ein smule meir utsatt posisjon enn dei flest av oss her, er vel ikkje heilt enkelt å ha hjemme seg bort kontor i ditt yrke så forstår det med AZ eller kva som helst form for vaksine for dei i helsesektoren eller andre utsatte yrker. Vist det betyr at eg må vente 1-2 månadar ekstra uten AZ så er eg OK med det. Har mistet 1 år allerede, 1-2 månadar til gjere ikkje så mykje forskjell.
Ganske høy andel av de litt voksne som havner på sykehus nå... https://www.vg.no/nyheter/innenriks...anger-stoerre-risiko-for-aa-havne-paa-sykehus
Det blir som dose nr 2 i vaksinerings regimet, så det er for skape "varig" immunitet, for å bli fullverdig "immun".
Joda, jeg så et innlegg som ble delt på facebook om paracetamol. Men samtidig så var det, så vidt jeg kan se fra litteraturen, ingen som har dødd av paracetamol ved normal bruk. Det er en del overdoser. I forhold til hvor mange mennesker som tar paracetamol hvert år så er risikoen for død mikroskopisk. I Norge så var nå dødeligheten av Astra Zeneca 1 av 30.000 eller så. (121.820 personer mottatt, 4 døde). Det er for å si det mildt elendige odds. Er det bedre odds en å dø av Covid? Ja, sannsynligvis. Men gitt at andre vaksiner ser ut til å ha bedre odds for overlevelse så er man (IMHO) dum hvis man fortsatt bruker Astra Zeneca. Vi faser jo ut gamle legemidler også fordi det kommer nye som viser seg å være sikrere. Når det gjelder den daglige vurderingen av kost/nytte og legemidler så er det legen min som tar den beslutningen Hadde du gått ombord i et fly hvis hver 30.000de flyavgang endte i dødelig kræsj? (I virkeligheten er det visstnok 1:20 millioner risiko for å dø i en flyulykke)
Hva med p-piller da? Det er vel ikke aktuelt å ta hverken for deg eller meg, men det er flere som dør hvert år, det er også av blodpropp. De som dør er også ofte ganske unge. Kan ikke huske å ta sett avisredaktører som ønsker å forby p-piller av den grunnen... Regner med at de med forskningen som pågår nå kommer til å finne ut mye mer av akkurat hvorfor de personene som er døde nå faktisk fikk disse bivirkningene, da vil også sannsynligheten for at bivirkningene inntreffer bli redusert. Når det gjelder min vilje til å ta risiko så hadde jeg fremdeles tatt AstraZeneca-vaksinen hvis jeg fikk tilbud om den i dag. Jeg hadde også uten å blunke takket ja til en tur opp i verdensrommet, hvor risikoen for å dø er mye høyere enn 1:30.000.
Britannia stenger til den 14 april. https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/...tenger-paa-grunn-av-skjenkeforbudet.jSj5uClik
P-piller er enklere enn å avle opp barn, deres argument, kondom er ut, alle leger er obligatorisk pålagt med helsestasjon å informerer om risiko og ulemper med p-piller, heldigvis har det kommet medisiner som reduserer risikoen, da medisin sammensetningen er annerledes enn de eldre p-pillene. Uansett er det et valg jenter/damer velger selv å ta. Samleie er visstnok viktig i et forhold, videre så er det noen som må ta den pga. kviser, for smerter eller større blødninger ved menstruasjon.
Noe eg har lurt på, korleis er riskoen med lang tid virkende prevasjon som Nexplanon versus P-piller?
Ansatte i Delta (DL) blir vaksinert under vingen på en Boeing 767. https://www.linkedin.com/posts/snigam_delta-airlines-vaccinations-activity-6780549964432064514-T-J5
Nexplanon er lav hormonell beh. men systematisk eksponering, Cerazetta har samme virkestoff som Nexplanon også systematisk. Lik risiko profil. Annen eldre P.piller har økt risiko, f.eks Diane. Men nå må vi snu disk. tilbake til Covid igjen
TYSKLAND INNFØRER TESTKRAV FOR FLYREISENDE Alle reisende som vil fly inn i Tyskland, må fra midnatt søndag fremvise en negativ coronatest før de går om bord, opplyser helsedepartementet. Den nye forskriften ventes å bli godkjent av statsminister Angela Merkels regjering i løpet av det neste døgnet, opplyser departementet til nyhetsbyrået AFP torsdag. Testen kan ikke være mer enn 48 timer gammel, og flyselskapene skal ikke ta om bord passasjerer som ikke kan fremvise et negativt resultat. Hittil har negative coronatester bare vært påbudt fra reisende fra områder som Tyskland definerer som høyrisiko.
Jeg skal ikke forkludre debatten, men jeg har sluttet med p-piller. Har vel mest behov for det motsatte .... Men tilbake til Covid Jeg tar den vaksinen jeg blir tilbudt og i mellomtiden benytter jeg Lukasjenko sin resept: Vodka (frossen)