Er flokkimmunitet fortsatt en gangbar teori? Trodde svenskenes erfaring hadde parkert det der for lengs?
AstraZeneca har ikke så stor betydning, J&J har det... Under pressekonferansen nå si opplyste Lise Wold fra FHI at vaksineringen blir mellom 8 og 12 uker forsinket hvis man ikke kan bruke hverken AstraZeneca eller Johnson & Johnson. https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/massevaksineringen-kan-bli-8-12-uker-forsinket._QyHPvMa4 Edit: 8-12 uker kan bli kuttet litt ned hvis Novavax og/eller Curevac sine vakiner blir godkjent.
Blæh, da har Corona satt en stopp for Tons of Rock i 2021 også, har billetter fra i fjor som ble rullet over, og som nå ruller over for andre gang. Får håpe at det er mulig å gå på festival om et år
Hvis dere vil ha status på hotell billig nå, så kan dere ta ett MR til ett sted i Europa, få 4 x poeng på den flyvningen, også registrerer dere hvilket hotell dere vil ha på den linken grensepolitiet gir dere. Husk å registrer Quality Hotel Gardermoen, så bor dere opp statusen der, og dagen dere drar, så er det kanskje ett nytt MR hvis dere trenger det. 500 kr i døgnet inkludert 3 måltider er ikke så ille det
Hun sa helt konkret UKE 40 som deadline dersom dette skjer (og ingen nye vaksiner kommer til). Og at det er gruppen under 45 som det går ut over ettersom volumet av Jansen skulle komme fra juni (1 mill. doser = vaksinerte).
Tanken til noen optimister i starten av pandeminen var vel at hvis en stor gruppe av befolkningen gikk igjennom en mild infeksjon ville en over tid oppnå en flokkimunitet. Så kan en jo ta en titt på katastrofen som skjer i Brasil akkurat nå. Prinsippet er på en måte det sammen, men man oppnår flokkimuniteten på forskjellig måter. Flokkimuniteten etter en vaksine er basert på at mange færre vil kunne være smittebærere og færre vil utvikle alvorlig sykdom. Fordi en stor andel i befolkningen i stor grad er immune etter vaksinering. Enkelt kan en si at en sykdom med relativ lav smittsomhet krever litt lavere andel immune i et populasjon før en har god nok flokkimunitet til at den faktisk beskytter den delen av befolkningen som av forskjellige grunner ikke bør vaksineres, inkludert vaksinemotstandere.
Flokkimmunitet er trolig den eneste mulige måten å komme ut av pandemien. Når tilstrekkelig andel av befolkningen har motstand så utgjør ikke lenger en enkeltpersons smitte en samfunnsmessig risiko - du vil aldri får R-tallet over 1 og pandemien vil derfor utrydde seg selv. Svenskenes kongstanke var å få såpass høy andel av befolkningen smittet på en 'kontrollert' måte over tid, slik at man etterhvert kom opp i disse prosentene. Det kunne man klart hvis tilstrekkelig andel hadde blitt smittet og utviklet robuste nok antistoffer. Problemet var de menneskelige kostnadene ved at så mange skal smittes når så høy andel krever sykehusinnleggelse, samt at antistoffene ikke nødvendigvis ble tilstrekkelig robuste. Immunitet ved vaksiner er veien å gå. Men vi må trolig opp i 70-80% av hele befolkningen, ikke bare de over 18.
Danmark skroter AZ vaksinen. https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/danske-medier-danmark-skroter-astrazeneca-vaksinen.zQiA7gDx9
Og da blir vi heldige som ikke har underliggende sykdommer sittende hjemme frem til jul. Dette blir jo bare bedre og bedre..
Jeg har bare gitt opp jeg, enklest slik. Planlegger ikke noe mer avansert for resten av året enn hyttetur med familien, og har begynt arbeidet med å finne ny jobb og bolig langt unna Oslo.
Enig, nå vet vi jo ikke hva som skjer med J&J, det er jo ikke konkludert noe enda her, men det vil jo ha en mye større konsekvens av å droppe denne enn AZ, det burde jo veie litt. Skulle den vise seg og ikke forårsake flere av disse alvorlige bivirkningene enn AZ ville jeg også tatt den,om FHI ikke vil tilby den til alle. Kjenner det blir tungt å sitte hjemme med begrensninger fra juni og utover om vaksinepass blir en realitet, og det samtidig er over en million(?) J&J vaksinedoser tilgjengelig som jeg med 99,999% sikkerhet kunne tatt uten alvorlige bivirkninger. Spesielt hvis andre land fortsetter bruke den, slik som AZ..
Jeg har allerede flyttet ut av Oslo, det hjelper ingenting. Valgte en kommune som ligger laaaangt nede på vaksinestatistikken.
Nei, det er ikke avgjort om Janssen, ennå. Men, hvis jeg må sitte hjemme mens "alle andre" har vaksinepass og kan gjøre som de vil, samtidig som det er 1 mill ubrukte vaksiner i en skuff, så kan jeg bli vanskelig å ha med å gjøre.
Hvis dette blir realiteten inviterer jeg deg på grilling av pølser på bålpanna i hagen, samme helg som resten av IF er i Hong Kong