Corona-tråden

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Woodswing, 06. mars 2020.

1. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183

stekus, ChrisTW, Xflipper and 7 others like this.
  2. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,735
    Bonuspoeng:
    293
    Etter ankomst må du ta Corona test, så blir du intervjuet og på bakgrunn av vurderingen blir du sendt hjem eller på Corona hotell for å vente 7 dager på ny test.

3. Ghostviking

Ghostviking Nytt Medlem

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Hei alle sammen! Jeg sliter veldig med å planlegge en ferie i juli. Er det noen av dere som bestiller en tur i juli i tilfelle deler av Europa blir grønn? Og har dere noen tips til hvilket land det kan være best å reise til med tanke på både smittesituasjon og at det sannsynligvis ikke blir karantener ved innreise osv? Jeg vet det også er en slags moralsk avgjørelse dette, men hvis landet blir "grønt" er det mulig greit.... Men det er en annen diskusjon.

4. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,590
    Bonuspoeng:
    183
    Turistland som Spania og Hellas har sagt de skal åpne, vet ikke med Hellas, men Spania kommer du nå inn uten karantene med fremvisning av negativ PCR test

Det vil være smittetrykk her hjemme og der ute som vil være avgjørende om vi kan reise uten karantene i Sommer, iallefall om man ikke er vaksinert.

Jeg har en tur til Spania i slutten av Juli, 2 voksne og 2 barn, men om vi drar vet jeg ikke - det avhenger av veldig mange faktorer. Karantene eller ikke, er vi voksne vaksinert? Hva er åpent i Spania? ++
    Tror kanskje ikke bestemmer meg før en uke eller to før avreise.

Det er ingen fasit på dette tror jeg. Det viktigste er fleksibiltet, sørg for at alt kan kanselleres kostnadsfritt, bestill enten bonusbilletter eller Plus Pro billetter som du kan avbestille tett opp til avreise.

Maggie liker dette
  5. Ghostviking

Ghostviking Nytt Medlem

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Enig, det er alle disse faktorene jeg også vurderer.

Jeg har også sett litt på Portugal, men ser de har ganske høyt smittetrykk. Og på Sveits som en mulighet, med svært godt helsevesen.

6. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,279
    Bonuspoeng:
    183
    MrBister and Skarven like this.
  7. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,318
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror det vil være flere land som åpner for innreise uten karantene, før Norge åpner for det samme - selv for egne borgere. Så da blir vi sittende her da, og se andre nasjoner strømmer til feriedestinasjonene mens vi selv står i ladekø, bensinstasjonkø, parkeringsplasskø, Prekestolenkø, Trolltungakø og Lofotkø ;)

8. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,279
    Bonuspoeng:
    183
    Redd du har rett. Tar gjerne sommerferien i California om reiserådene endres så reiseforsikringen er gyldig. Selv med en evt karantene i retur. Jeg begynner tro på at Usa faktisk åpnes for Nordmenn til sommerferien. Men om ikke reiserådene endres ender jeg foran Nidarosdommen :(

Skarven and Jeanette like this.
  9. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis det bare er reiseforsikringen det står på er det fullt mulig å kjøpe en internasjonal forsikring for kun den reisen. Er en egen tråd om det her på forumet.

Skarven and Maggie like this.
  10. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    Selv om USA åpner opp, må man vel være fullvaksinert først. Jeg er helt bakerst i køen i den nest siste risikogruppen (hvis man teller de i 18-44 år som risikogruppe). Men blir positivt overrasket hvis jeg faktisk får lov å reise til Chicago. Men om jeg velger å reise, er en annen sak. Satser heller på høstferie i NY med junior.

11. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,318
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, jeg er SÅ klar for California. Begynner å få alvorlige abstinenser. Er jeg vaksinert og slipper karantenehotell, drar jeg gjerne om Biden slipper meg inn. Så får jeg heller ta 10 dagers karantene på hytta langt fra folk når jeg kommer hjem.

Lars J, RoadKing and Maggie like this.
  12. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,214
    Bonuspoeng:
    183
    +1
    Samme gruppe her, basert på mine kontakter i USA så er det kvar enkelt stat som bestemmer innreisekarantene/regelverk.
    Dei flester statar per nå krever ikkje vaksine, men dog negativ test. Samt nokre statar negativ test dag 5.

Håpet er fortsatt Alaska/Denali med avreise rundt 3/4Juni her.

RoadKing, Lars J and Maggie like this.
  13. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,735
    Bonuspoeng:
    293
    Tipper California kommer til å være av de strengeste, dessverre :(

snus_mumrikken liker dette
  14. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,214
    Bonuspoeng:
    183
    Difor godt at ein ikkje skal til California :)
    Alaska krev ikkje lenger test heller...
    «Alaska travel mandates and restrictions have been downgraded to optional travel advisories, and you are no longer required to test 72 hours before traveling to Alaska. Testing is optional but still recommended by state officials. We encourage you to participate in pre-travel testing, particularly if you will not be fully vaccinated by your travel date.»
    Ref:
    https://www.alaskatravel.com/travel-updates

15. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,453
    Bonuspoeng:
    183
  16. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,590
    Bonuspoeng:
    183
    Har lest det er snakk om rundt 3 måneder forsinkelse om denne faller helt bort, er man da uheldig og er sist i siste gruppe er man isfåfall ferdigvaksinert rundt Desember.

17. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,590
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ut som danskene snart kan nyte reising igjen

Den 6. maj kan alle færdigvaccinerede danskere og udlændinge begynde at rejse ind og ud af Danmark uden krav om test og isolation efter indrejse i Danmark
    .

Positivt for SAS iallefall om dette stemmer

Earl, furlong, Gribb and 2 others like this.
  18. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,453
    Bonuspoeng:
    183
    Med J&J er planen å være "ferdig" iløpet av juli...
    3 måneders utsettelse vil da si oktober.

I realiteten vil nok tallene bli litt bedre, FHI sine kalendere tar høyde for at 90% velger å ta vaksine, det er nok ikke realistisk...

19. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Geir Bukholm har uttalt 9-13 ukers forsinkelse i vaksineprogrammet om AstraZenika og J&J faller bort. Da er man jo veldig avhengig av at Pfizer leverer som avtalt. Hvis ikke er vi ganske langt inn i høsten. Husk på at de prøver ut godkjenning for aldergruppe 12-17 år også. Da er vi nærme 90%.

puckno and OttoL like this.
  20. puckno

puckno Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    370
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis jeg ikke tar helt feil sier vaksinasjonsscenariene til FHI at alle over 18 skal ha fått "tilbud om første dose" innen midten av Juli. Dersom det som vaksineres i Juli er en-dose-vaksine fra J&J må man legge på to uker før man er ferdigvaksinert.

Dersom det også er Pfizer og Moderna er man vel nå oppe i 6 uker før andre dose (selv om det også vaksineres med 3 uker imellom) og deretter 14 dager før fullvaksinert. Dvs må legge på ca 2 måneder fra midten av Juli til midten av September med nåværende scenario. Blir det 9-13 ukers forsinkelse er vi vel fort i Desember ja.

Helt ferdig med dette er vi uansett ikke før populasjonen har flokkimmunitet. Det er usikkert hvor den grensa går, men en spekulasjon er at vi må opp i 70-80% med immunitet fra enten gjennomgått sykdom eller vaksinasjon. Det blir vanskelig å komme dit også uten å vaksinere under 18.

Insomnia4u liker dette

Del denne siden